søndag 28. september 2025

Attentatene: Mental vanhelse eller demonisk idologi som utløsende årsak?

Til å begynne med: Tilgi eller hate? Jeg minner først om Albert Camus: Den fremmede, (for dem som har peil), og: For lett eller for vanskelig for CNN - og det publikum som forusettes?  

Folk i dag skjønner ikke at disse to tilsynelatende dikotomiene lar seg forene i et moderne demokrati. (Eller bør la seg forene i synergi, i et mer eller mindre forvirrende, men dog vakkert og oppløftende samrøre). De vil ha enten eller, og å tenke seg både-og, i skjønn forening, filosofisk, filologisk, teologisk, logisk og eksistensielt, er blitt umulig. Spørr Hegel? Eller Marx, Freud, Jung – «inkjevetten»? (Se andre steder på bloggen).

Det er kanskje dette, i et nøtteskall og satt på spissen som kan bli vår bane som sivilisasjon.

Jeg orker ikke å forklare. Det ligger bare i kortene. (Og her henviser jeg til Kirk, hans kone og Trump, og i etterspillet – på Verdibørsen i dag, fordømmes Trump over en lav sko, fordi «analysene» viser at han betrakter seg selv som en eneveldig konge som overstyrer alt … mens debattanten Halvor Fosli andre steder forklarer enkelt: Det dreier seg om to-regiments-læren, og har han rett, absolutt rett, eller må han modereres?). 

Hvordan forklare virkelig kompliserte, livstruende og «dødelige» spørsmål? Smerconish (her på CNN forelden) har funnet ut svaret på spørsmålet: Hvar for yngre menn til å begå attentater med vold? Han spør: Ideologi eller mental helse? Og svaret gis, av befolkingen, dvs de som har svart: Ikke ideologi, men psykisk helse.

58% mener altså at det dreier seg om helse – mental helse? Man peker på at guttenes frontallappsutvikling ligger over ett år etter jentenes … og at gutter dras letter mot «dopamin» betingede psykososiale mønstre.

Er det sant? Hva vil psykiaterne som anså Ander B B som ikke-mental, si? Hadde de to første psykiaterne rett, de som sa at Ander B B var psykotisk?

De fleste subtilt eller servilt «korrekte» på venstresiden, mente selvsagt at Anders B B måtte holdes strafferettslig ansvarlig. Det var altså snakk om ensidig ideologi som det utløsende og aleneforklarende, ikke «den mentale helse», som CNN spør om. Så hvem har rett? Spørreundersøkelsen i USA eller de akademisk latskapelige og latskapsproduserende neomarxistiske masser i Norge? Det er like før man bevisst og aktivt går inn for å omskape Gulag til det nye paradis, under en ny, og vill gud, eller? Vilt og villet? Oh, yes. Å underlegge seg, synes å være blitt et ideal på det forbilledlige. 

I programmet på CNN går Smerconish inn på problemet ganske grundig. Han konfererer med spesialister, med statistikk, med spørreundersøkelser, med akademiske analyser og personlige erfaringer– svært overbevisende, ikke sant? Se linkene. 

Fra CNN:

… Glin Yang from The New York Times, who agrees that despair among these individuals is a key driver of violence. The conversation transitions to political affiliations and educational backgrounds of US lawmakers, illustrating a growing divide tied to educational attainment. Finally, Jeffrey Selingo discusses the 'rigged' nature of the college admissions process, criticizing the unattainable standards set by prestige-driven schools and advocating for a more balanced approach for students and parents. (se linker under).

 

Kort sagt, etter 68-hendelsene og 68-generasjonen, er vi kommet hit, spennende fortsettelse under: 

Headphones on … :

 

it’s sad to think

that even hearts may turn to stone,

that longing make you either swim or sink,

that love can make you sick and lone’

 

she puts her headphones on,

she doesn’t want to listen to my song

 

what a phoney thing to say,

she’s looking forward to some day

without the slightest reason to be sad;

she’s looking for a way, or she may not,

or she just may,

-it makes me kind of mad

 

she puts her headphones on,

she doesn’t want to listen to my song,

but who prefers to stay alone

too long, to long?

 

a hopeless fear,

that she’ll refuse to see and talk,

that she’ll refrain to hear the hunger in my song,

that she’ll just walk, - be gone

 

come on, come on,

 

she’s got her headphones on,

I’ll try again a little later on,

she won’t be listening too long,

I’m sure, I’m really strong,

her heart will never turn to stone,

cause who will stay alone

to long, too long?

https://neitilislam.blogspot.com/2024/10/de-vet-ikke-at-de-er-helfrelste.html

 

Kommentar (til meg selv om meg selv og diktet her): Jeg skrev diktet for relativt mange år siden og utelukket menn i det bildet jeg forsøker å skissere opp. (Jeg tok dm for underforstått eller ikke-forstått). Å ta menn med, ville forsterke frustrasjonen, den manglende spennende og iq- og eq-utfordrende lidenskapen, fortvilelsen, ensomheten og håpløsheten i det større underliggende bildet, i rammeverket og konstitusjonene rundt det hele. 

Et tankekors: Ingen steder stilles nå spørsmålet: Hvilket paradigme eller kulturelt eller politiske system gir størst eller minst (naturlig) oppdrift? Mer eller mindre plass og rom for enkel selvstendighet eller teorier om dette å være og bli mer, og stadig mer, autentisk eller ekte . menneske – et individ eller en personlighet? Tilbake til kildene – er utelukket? 

Man henvises til en «privatsfære» uten katedraler, uten spir i horisonten, ingen himmelstige hverken over oss, inni oss, men bare til vagt oppfattede «ingen steder» - uten det transendente, det overnaturlige. Utopia, som en gang var et «intet stede» metaforisk, har realisert seg, dvs. solgt seg inn i oss, og har overtatt.

Alt er blitt immanent, «and we love it all», ser overklassen ut til å mene og være overbevist om er sant? All selvstendighet eller alle selvstendighetsidealer bestemmes nå noe av noe annet, de andre, av ingenting annet enn det, og vi står på garn, parallelt med at de indre spenninger stiger «rocket-wise» … ikke rart at de trosfremmede føler angst, avmakt, frykt. En tilstand som forsterker seg uten rom for progresjon, utsikter til «et enklere liv» og en mer substansielt meningsfull tilværelse. 

(Jeg lyttet litt til «Svensken, Norsken og Dansken» i dag; her kommer man så å si aldri til det essensielle, til spørsmålenes og problemenes eller utfordringens kjerne, fordi man ikke utviser noe behov for dette, og forutsetter dermed et publikum som primært interesser seg for det som tangerer, aldri det som rører ved eller virkelig berører det essensielle, fordi man ser ut til å ha så inderlig behov for å ha noe å snakke om senere? Alltid senere).  

Men nå har altså CNN ved Smerconish forsøkt å utfylle hullene, og de er skremmende, men faktisk: Vi står overfor en virkelighet det kanskje kan bli bare mer og mer uoverkommelig å takle fremover. Og jeg så det, uten å si det, i diktet, bare så du vet det.

Reaksjonene på diktet var positive eller bare velmenende (i bekjentskapskretsen), men det kom ingen formuleringer som kunne tyde på at leserne la noe dypere inn i diktet enn blott og bart ordene og deres sammenheng selv.

Jeg tenkte: Her var det mye overflatisk – men jeg holdt tett med det. Kanskje jeg tok grundig feil, kanskje mine bange anelser var helt på jordet, og alle leserne hadde rett: No Worry. Det vil gå seg til. Mannens eksistensielle rolle og «personlige eksistens»  ville fikse seg selv, av seg selv. Men er tross alt «det sterkere kjønn»?

Nå viser Smerconish noe som for så vidt har vært kjent i lang tid, allerede. Jenter er mindre ensomme, mindre håpløse, og menn mer ensomme – hele 15% av yngre menn oppgir at de ikke har noen venn overhodet. 

Grunn til alarm og noe å bekymre seg for? Hvorfor hisse eller hausse seg opp eller doper seg ned og direkte eller indirekte by default mate eller nære og stimulere «the rage.machine» - trollet - (som den nye teknologien, den nye joggernauten, inviterer til og ingen unnslipper)? 

Et hav av spesielt yngre mennesker ser nå ut til å leve sine liv over «dingsen», du vet – som er blitt hele verden man – både dem og oss - kan hente det motsatte av livskraft og sunn kreativitet, for ikke å si «sannhet fra, for sannhet, hvor fins den egentlig i dag? Nowhere og everywhere? Ok, sentrum er blitt periferi og periferi sentrum, det faste punkt. Fortvilelse, håpløshet og mangel på mening og formål, retning – finale årsaker?

Vel, det ser sånn ut…

Blir CNN her skyldig å unnskylde amerikanerne med at ingenting er politikk og alt mental helse? Lurer de seg selv, og oss, «alle mann alle» på geledd, så å si?

Fra en tidligere postering, som kanskje viser at eksitensialistene var inne på noe, noe sant og evig, og kanskje kronisk før sin tid, uten at vi aner det? (Eksistensen før essensen?).

Forfatterne Christopher Panza og Gregory Gale skriver, i Existentialisme for Dummies: For eksistensialister er dette å leve eller eksistere alltid å leve som deltaker eller som en engasjert person. De foretrekker analyser som omfavner en personlig tilknytning til det man studerer. Eksistensialister tilskriver emosjoner og følelser, spesielt stemninger (moods) stor betydning «at the table». s 48

 

«En kulturelt betinget fordom i dagens samfunn sier at hvis man ønsker å komme frem til en rett og dekkende løsning på et moralsk spørsmål, så kreves det at man forholder seg distansert til situasjonen og at man bruker fornuften eller intellektet når man skal forholde seg til de relevante variablene. Denne synet eller denne holdningen ble promotert av Immanuel Kant rundt 1790. Han mente at bare fornuften alene – og ikke følelsene – kunne gi personer adgang til moralsk sannhet». 

Eksistensialister foretrekker å anvende emosjoner som et redskap for å oppnå innsikt i den menneskelige eksistens, men de avviser ikke fornuften totalt. Ved å bruke fornuften alene, begrenser man muligheten for større innsikt. s 53. 

Forfatterne setter opp en liste som kan karakterisere eksistensialistens orienteringshorisont stilt overfor eksistensens vilkår i dag, Kierkegaards innsikter skinner igjennom den dag i dag: 

Det absurde: Livet er absurd, det har intet ultimat formål iseg selv; men mennesket trenger mening og formål …

Ingen meningsgivende «store eller overbyggende fortellinger»: Det er ikke tilstrekkelig å si at livet er absurd; når filosofi, vitenskap og religion forsøker å gi livet mening, mislykkes alltid slike forsøk.

Fremmedgjøring: Følelsen av å være en fremmd i sitt eget liv og i verden.

Angst: Uro-følelsen man får når man begynner å innse at livet er meningsløst eller absurd.

Fortapthet: Følelsen av ensomhet eller dette å være alene du får når du ser at ingen kan hjelpe deg med å finne meningen med din eksistens.

Ansvarlighet: Alle har ansvar. Hvis ingen kan rettlede deg om detteog stake ut en vei for deg, må du selv skape en eller annen mening.

Autensitet: Mennesket ønsker autensitet, dette å være «ekte» eller «reell». Hvis ingen kan overbevise deg, må du selv skape en eller annen for for mening for deg selv og på egenhånd.

Individualitet: Fornuft, vitenskap og systemer som forsøker å tildekke livets absurditet tar fra deg din individualitet.

Lidenskap/engasjement: Å være lidenskapelig eller engasjert er et viktig aspkt i dette å leve autentisk. De samme kreftene som vil forarme din individualitet, er de samm som vil frata seg lidenskapene og engasjementet.

Døden: Dette er den ulitimate kontekst for all menneskelig handling og en viktig kilde for forrståelsen av eller tilnærmingen til livets absurditet. s 12

Kommentar: Vi kan spørre om listen ovenfor representer en deskriptiv eller en preskriptiv måte å være menneske på. Eksistensialister synes å legge vekt på det deskriptive: Mennesket foreskrives å være slik og slik, slik listen indikerer. Men det ligger en preskrisjon, noe dypt normativ, implisitt i selve deskripsjonen, selve den tilsynelatende nøytrale eller objektive beskrivelse.

Mennesket beskrives ikke bare som noe vi kan slumpe til «å være», nei, det beskrives uforbeholdet som om det er slik vi er, uavhengig av hva vi selv måtte oppfatte. 

Listen er i seg selv selvsagt et uttrykk for hybris, hovmod – i Middelaldren regnet for å være den verste synd -  blir dermed et ord og et begrep eksistensialistene faktisk tilintetgjør, for for eksistensialisten foreligger intet hybris, fordi hybris forutsetter synd i vid mening. 

 

https://neitilislam.blogspot.com/2019/06/synden-og-syndene-i-kristendommen-og.html

-

https://neitilislam.blogspot.com/2025/07/er-frelse-mulig-i-dag-er-bare-redning.html

 

https://www.google.com/search?sca_esv=bcefe35088a0bd87&q=Smerconish+CNN+cancelled&sa=X&ved=2ahUKEwjYs8Ocg_uPAxWLQvEDHQjGFwsQ1QJ6BAgdEAE&biw=411&bih=724&dpr=2.63#ip=1

 

https://www.cnn.com/audio/podcasts/smerconish-on-cnn/episodes/45d54576-2cca-11ef-88f0-2f86f7ff8821

 

https://www.cnn.com/audio/podcasts/smerconish-on-cnn/episodes/45d54576-2cca-11ef-88f0-2f86f7ff8821

 

https://www.cnn.com/audio/podcasts/smerconish-on-cnn/episodes/45d54576-2cca-11ef-88f0-2f86f7ff8821

 

https://www.cnn.com/2025/09/20/us/video/smr-men-in-crisis

 

https://www.csis.org/analysis/left-wing-terrorism-and-political-violence-united-states-what-data-tells-us

 

https://www.cnn.com/2025/09/27/us/video/smr-what-drives-young-men-to-commit-violent-acts

 

torsdag 25. september 2025

Fjern sikkerhetsbeltet, vi er i ferd med å clashe ...

Først: https://neitilislam.blogspot.com/2025/09/livsfarlig-farvann-forut-som-vil-redde.html

Så: Litt hverdagslig dramatikk, vold, terror, u-etikk og gru, i hverdagen, i dag, et ekstensielt tema for de aller fleste:  

Vi er visst inne i en alvorlig fase eller periode av våre enkle liv, sett i et litt større perspektiv, noe som ikke gjør det lettere. Vi lever med «sprikende staur» inne i oss, og utenfor oss, som vil inn og ut, og begge steder, samtidig. Hvordan orientere seg, før vi treffer våre små skjebnesvangre valg og verdivalg? Hvordan vite forskjell på inn og ut? Når det overalt bare finnes «sprikende staur» og intet fast punkt synes å være i sikte, et fast (eksistensielt) punkt, hvorfra vi kan styre verden og historien, mot dens genuine mål eller sine finale årsak, som både fins, og ikke-fins? Ah, verdisyn - hjelper? 

Se dette med forstand, innlevelse og fantasi:

«Han» fordømte gjendøperne (Hanvold og hans «kanal»?) – han mente at mennesket trengte en regjering «med sverdet». Man måtte ikke tro at verden kunne regjeres uten blod. Den hånd som fører det verdslige sverd, er ingen menneskelig hånd, mane Guds hånd. Det er Gud, ikke mennesket, som henger, bruker hjul og steile og pisk, det er Gud som fører krig». 

Hvem var det som sa og mente dette? Vel, se f eks s 202 i Karsten Alnæs, og jamfør med fakta: Historien om Europa, 2003.

Alnæs nevner ikke islam i denne sammenhengen, men det kunne han godt gjort, for i islam er tankegangen omtrent den samme, bare at i Koranen får disse budene guddommelig sanksjon. Så langt gikk vel ikke Luther; han tok det mer på seg selv, ansvarliggjorde seg selv – som individ og person - overfor Gud kan vi si, og dette setter da Koranen i sterkt kontrast til Bibelen. Koranen fratar faktisk enkeltindividet å dømme selv i disse saker. Og dermed har vi «Clash of Civilizations» som vi snakket om bare for noen få år siden, uten at «folket» lot seg affisere mye av en slik beskrivelse, ja, eliten tok tvert imot sterk avstand fra å beskrive tilstanden med slike ord i et slikt perspektiv og med en slik horisont. (Og da forsterket relasjonen «vi» og «dem» seg, stikk i strid med alle beste intensjoner, og resultatet ser vi i dag. 

Sure 8. 17 Det var ikke dere som hugget dem ned, men det var Allah som gjorde det! Da du kastet, var det ikke du, men Allah som kastet, for å prøve de troende med velgjerning. Allah hører, vet! https://neitilislam.blogspot.com/2022/11/islam-angrep-pa-dar-al-harb-krigens-hus.html Årstall rundt 1565.  

Ang Koranan I Europa: Se denne, årstall 1530-40, og les følgende, det vil komme som et sjokk på mange, men kanskje ikke så mange muslimer:

https://neitilislam.blogspot.com/2022/11/islam-angrep-pa-dar-al-harb-krigens-hus.html

 

Luther om forholdet til de opprørske bøndene: They must be knocked to pieces, strangeled and stabbed, covertly and overtlys, by everyone who can, just as one must kill a mad dog! Therefore dear sirs, help here, save there, stab, knock strangle them everyone who can, and should you lose your life, bless you, no better death can yhou ever attain. There should be no false mercy for the peasants. Whoever hath pity on those whom God pities not, whom He wishes punished and destroyed, belongs among the rebels himself. Later the peasants themselves would learn to thank God when they had to gide up one cow in order to enjoy the other in peace, andt the princes would learn thorugh the uppheaval the spirit of the mob that must be ruled by force only. The wise man says: cibum, onus et virgam asino, (food, pack and lash to the ass). The peasants must have nothing but chaff. They do not harken to the Word, and are foolish, so they must harken to the rod and the gun, and that serves them right. We must pray for them that they obey. Where they do not there should be not much mercy. Let the guns roar among them, or else they will do it thousand times worse.

(Min teori: Dette er som tatt ut av Muhammeds allahianske påbud om å forfølge og drepe vantro hvor hen de troende finner dem).

Koranen blir trykket for første gang.  Luther skriver forordet i flere utgivelser av Koranen

https://neitilislam.blogspot.com/2023/03/bade-julegater-og-ramadangater-for-ever.html

Luther skriver: Det har slått meg at man er ute av stand til å foreta seg noe mer alvorlig for muslimen, eller tyrkerne, ikke noe mer for å påføre dem skade, (mer enn med all bruk av våpen), enn å bringe Koranen frem i lyset og til de kristne. Slik at de (kristne) kan se i den hvor ydderst forbannet, fordervelig, og for en desperasjon denne boken er, full av løgner som den er, fabler og begredeligheter og som tyrkerne forsøker å glatte over og skjule … for at de kan ære Kristus, og for å gjøre godt mot de kristne, og for å skade tyrkerne, og for at de kan plage Djevelen, slik at de kan fristille denne boken og ikke legge noen begrensninger på det, … vi må åpne sår og skader for å helbrede dem … https://neitilislam.blogspot.com/2025/09/hanvold-som-samfunns-symptom-midt-i.html (Min oversettelse, s 63 i Civilization av Nial Furgeson, 2011/2012).

Link til denne: https://neitilislam.blogspot.com/2022/11/islam-angrep-pa-dar-al-harb-krigens-hus.html

Kommentar: Det synes klart at Luther ikke har maktet å "internalisere" Koranen, eller islam poper, i sin essens. Islam blir overflatisk for ham; et tegn på hovmod hos Luther den gang akkurat som hos vår elite og våre ledere i dag og i de største deler av befolkningen forøvrig.

Vi må ikke repetere Luthers overflatiskhet. Og vi har nå muligheten for ikke bare å bedømme islam utenfra og på avstand. Få forstår denne forskjellen på den gang og nå. 

... Det var beklagelig; et sovemiddel for de selvgode posører, spesielt opphøyet til autoriteter her i Vesten, en tendens som bare vil forsterke seg, før det skjer, med en kraft og en styrke verdenshistorien kanskje aldri har sett før. Det er ikke slik at historien venter tålmodig på vår overlevelse, for snart kan vi står der helt uten historie, dvs en historie vi kan si er skrevet av våre historikere, og da om vår historie, som altså må forsvinne, fordi noen ønsker det og ikke verdsetter oss, eller tiltror oss, å skrive vår egne historie, den gang, i en mulig litt for fjern fremtid, for folk til å se i dag.   

Det pregnante spørsmål må bevares, selv om det er vanskelig: 

Viser seg Koranen å være kun en bekreftelse på hvor og hvordan, ganske enkelt, mennesket er, og "uforanderlig natulig" helt fra den naturlige siden? Er det ikke naturlig med bigami og bør ikke bigami - og polygami - gjøres til en lov som ikke kan forandres og et påbud, nærmest, og ikke bare en tillatelse fra den generøse gudens hånd, - en gest vi bør tilbe ham for å ha skjenket oss, som de mennesker vi nå engang er? Mennesket uten arvesynd, som i islam, forståss ... født som ren, dvs som muslim ... hvor mange går vel ikke rundti dag og virkelig tror at dette er den enste sannhet, uten at de har hørt et pust og lest et ord fra profeten selv ... ? 

Og var det kanskje ikke akkurat slik også Martin Luther tenkte, Luther - altså - , som vi bygger på, den dag i dag? 

Luther var sterkt for å oversette Koranen, slik at folk selv kunne se hvor grusom den var. Han mente at folk bare ved å lese og studere Koranen ikke ville bli muslimer, men snarere bedre kristentroende, (se over). 

At Luther også kunne tenke «naturlig» og gå ut fra at slik og slik var nå engang mennesket, og slik sett og derfor også kunne underskrive på noen av de viktigste lovene i Koranen, er noe vi i dag forbigår i stillhet, for de fleste, rundt omkring; vi aner kanskje ikke at til og med Den norske Kirke i grunnen også tenker slik: Moralen må ta utgangspunkt i hva folk fleste tenker, vil og har behov for, her og nå. der og da, - ikke sant? For mennesket er jo ikke Gud og Gud er taus, på visse "punkter".

Og dette er «naturalisme» - også kalt humanisme -i sin grunnform, akkurat som Koranen og Luther mener seg å forfekte nettopp menneskets natur, som grunnlag for loven. Koran bekrefter bare hva mennesket naturlig tenker: Det var ikke dere som drepte, sier Koranen, det var Allah. Og hvem kan vel begrense en mann som ønsker mer sex ved å skaffe seg fler koner, på helt lovlig vis, og helt etter naturen – er ikke det tolerant? Jo, sier Kirken og vel også folk flest i dag. Unge (norske) Venstre gikk for noen få år tilbake innføre å legalisere polygami). De vet ikke hvor likt de tenker som Muhammed og Allah. De skjønner ikke at de allerede er muslimer og at de allerede har underlagt seg islam.   

Og hva med hevn? Er det ikke naturlig å ønske og ta og få gudommelig hjemlet adgang til helt legalt og få og ta fysisk hevn – om så var ved å drepe? Skal ikke tyven miste den hånd han stjal med? Er ikke dette et genuint uttrykk for hva et genuint menneske tenker, føler, holdner og moverer? 

https://neitilislam.blogspot.com/2023/01/serviliteten-og-vestens-selvpafrte.html

https://neitilislam.blogspot.com/2025/07/vestens-militre-angrep-pa-gud.html

Value Clarification?

https://neitilislam.blogspot.com/2021/11/polen-ser-der-vi-gjr-oss-blinde.html

https://neitilislam.blogspot.com/2022/11/fifa-islam-flelsene-og-de-servilt.html

Videre, til belæring: 

«Når man nekter den andre i ekteskapet den ekteskapelige plikten til kjønnslig omgang, så stjeler hun fra sin ektefelle den kroppen hun ved ekteskapet har hengitt seg til eller (ved Guds nåde og forsyn?)  og skjenket seg selv til.

Dette strider mot selve ekteskapet og oppløser det. Av denne grunn må styresmakten tvinge kvinnen til å oppfylle sin plikt, eller gi henne dødsstraff.

Hvis styresmakten holder tilbake, må ektemannen gå ut fra at hans kone enten er blitt bortført eller drept av røvere og derfor at han nå fritt kan skaffe seg en ny.  

«Vi» må forvisst godta det hvis noen ble drept. Hvorfor skulle vi da godta det hvis en kone stjeler seg selv bort fra sin ektemann, eller blir frastjålet ham av andre?». s 58 i Frank Viola, ReGrace, 2019.

Luther: «Hva gjelder skilsmisse, er dette et spørsmål som fremdeles diskuteres. For min egen del, avskyr jeg så sterkt skilsmisse, at jeg heller vil tillate polygami. Men om dette er akseptabelt, kan jeg ikke selv bestemme meg for, om jeg skal godta. For min egen del kan jeg ikke se at jeg kan forhindre polygami; det fins ikke et ord i den hellige skrift som fordømmer den mann som tar seg flere koner samtidig. Men det fins mange ting som derfor er tillatte, men som like vel er usømmelige å gjøre, og blant slike er bigami (?)».  s 58. 

Kan vi med frimodig sinn tillate å si slikt i kontekstens større sammenheng? Ja, vi er dessverre nødt til det, for å si det litt ironisk. Og for å plukke noen utvalgte setninger: 

F eks: Allerede i 1630 fantes det 24 aviser i Tyskland. Omkring 1680 bodde det knapt 1, 5 mill. mennesker i landet; Berlin hadde 6000 innbyggere.

Luther var blitt avbildet … over ham: Den hellige Ånd … han må betraktes på linje med Ambrosius, Augustin og Gregor.

Luther fant spådommer om de siste tider i Daniels bok, (som karismatikere og pånyttfødte i Den hellige Ånd gjør den dag i dag, ved og med bruk av tungetale).   

Bondekrigene brøt ut i 1525. Adelen holdt på å bli utarmet … bøndene hadde klare krav om at livegenskapen skulle avskaffes, få tilbake åkerjord; de ville ha begrenset arbeidsplikt i  tråd med leiekontrakten; rett til å fiske og gå på jakt og hogge ved og bygningstømmer som tilhørte allmenningene, skatter og avgifter skulle reduseres og menighetene rett til å utnevne egne prester …

Bøndene samlet hærer på opptil 30 000 mann som streifet gjennom landet … Thomas Müntzer ble halshogd i mai i 1527.

Den ungarske hær ble hogd ned til siste mann av osmanerne eller tyrkerne, i 1526 og rykket triumferende inn i Buda; de brakte 100 000 fanger med seg til Konstantinopel …

Keiser Karl V innkalte til riksdag i Augsburg i 1530. 

Gjendøperne søkte seg bort fra denne verden og forsøkte å leve strengt ett Bibelens bud … de betraktet seg som utvalgt av Gud … og utvalgt til å være et sverd som skulle utrydde Antikrist … Om to år vil det skje … Før den tid burde de kristne i Münster leve sitt liv slik de første kristne hadde gjort! Alt mitt er ditt, alle er ett i Jesus Kristus, la Din vilje skje!

Jan Beuckelzoon (kan staves på annen måte) ankom byen. Sammen med Knipperdollinck … en stor vekkelse og folk omvendte seg og talte i tunger og mange sprang skrikende ut i gatene og kastet seg på bakken og hylte mens fråden sto dem om munnen. En del okkuperte Rådhuset med våpen i hånd. Folk ble redde. Noen velstående flyttet fra byen … etter hvert ble størstedelen av befolkningen omvendt … En venn, Jan Matthys … vill skape et nytt Jerusalem … byrådet vedtok dødsstraff for ikke å være gjendøper … alle gjeldsbrev, regnskapsbøker og kontrakter skulle ødelegges; klær osv ble oppbevart i sentrale lagre … levere inn alle penger og alle gull- og sølvsmykker … ble nektet å eie penger privat … avskaff eiendomsretten til hus og mat … «vi håper at vårt fellesskap … blir etterlevd med et like rent hjerte som noen gang tidligere … vi har ikke bare lagt alt vi eier i en felles kasse … vi spiser Gud og Kristus med ett hjerte og sinn og er villig til å hjelpe hverandre med alle slags tjenester … (De katolske og protestantiske fyrstene fryktet derfor … det ble dødsstraff for å være gjendøper … gjendøperne satte dødsstraff også for løgn og sladder, gjerrighet og krangling … den som var ulydig mot sine foreldre ble også straffet med døden … kunne ta seg flere koner: Det så ikke ut for at kvinnene mislikte det, men noen av de mer puritanske gjendøperne gjorde opprør … 50 av dem ble henrettet … Beucklezoon skaffet seg et harem på 15 hustruer … alle kvinner under en viss aldre måtte gifte seg … dødsstraff for å nekte … noen ble faktisk henrettet … Beucklezoon lot seg utrope til konge … søndager og helligdager ble avskaffet … : «En konge over alle. En Gud, en tro og en dåp». 

Og med tanke på Luther, sitert over: En kvinne ble henrett for å ha nektet sin ektemann hans ekteskapelige rettigheter, en annen kvinne for å ha hatt to menn … en tredje for å ha spottet …

Snart begynte folk å spise gress og mose, gamle sko og kalkstein … terrororen innad i byen hardnet til … tungene (på ledelsen i Münster ble revet ut, og man stakk kviner inn i hjertene deres, hengt opp i kirketårnet i bur som ennå kan sees i Münster. 

Til sann fordypning:

https://neitilislam.blogspot.com/2020/06/om-borgerkrig-puritanere-og.html

Kommunister i "vår tid" hyllet Münster og regnbueflagget, og vel også Müntzer:

Nederst på siden:

https://neitilislam.blogspot.com/2023/06/vegring-mot-islamkrikk-og-pride-en.html

Og til overmål, men til desto større edruelighet:

https://www.document.no/2025/09/22/gud-er-tilbake-2/

http://neitilislam.blogspot.com/2025/09/livsfarlig-farvann-forut-som-vil-redde.html

Luther og Hanvold? Luthers tvilsomme forhold til Koranen:

http://neitilislam.blogspot.com/2025/09/hanvold-som-samfunns-symptom-midt-i.html

http://neitilislam.blogspot.com/2022/04/brenne-den-som-brenner.html

http://neitilislam.blogspot.com/2024/04/jan-hanvold-endelig-ut-av-skapet.html

http://neitilislam.blogspot.com/2024/11/kong-magnus-lagabter-var-kabbalist-en.html

http://neitilislam.blogspot.com/2019/01/kjrligheten-godheten-og-livets-tre.html

http://neitilislam.blogspot.com/2024/12/frykter-du-deportasjon-av-muslimer-i.html

https://www.rights.no/2025/04/advarte-mot-aufs-terror-oy-allerede-i-2013/

 https://neitilislam.blogspot.com/2025/02/terror-og-religion-politikk-eller.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/emosjoner-er-kanskje-mer-eller-mindre.html

https://neitilislam.blogspot.com/2014/02/var-lille-eltites-store-teksskrekk.html

Psykopater i redaktørstolen?

https://neitilislam.blogspot.com/2024/01/kan-satan-i-dag-vre-kristen-redaktr.html

Om «emosjonenes Ekman» bl a:

https://neitilislam.blogspot.com/2021/05/kan-de-korrekte-vinne-en-krig.html

Om bl a Ekman, Gladwell og Barrett:

https://neitilislam.blogspot.com/2024/02/perverse-emosjoner-dreper-deg-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2024/07/norge-og-hele-norden-ligger-i.html

«Litt viktig» om dygd eller dyd her og Arne Næss bl a:

https://neitilislam.blogspot.com/2020/02/fjordman-vart-land-og-aftenposten-pa-nrk.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/07/treenigheten-og-vare-dagers-totalitre.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/10/fake-konvertering-virkelig.html

Mer om bl a filosof Arne Næss og våre dagers studenter, - eller undermålere:

https://neitilislam.blogspot.com/2022/04/brenne-den-som-brenner.html

Mer av og om Næss og Sokrates:

https://neitilislam.blogspot.com/2022/07/mer-om-pride-og-det-meste-annet-i-den.html

https://neitilislam.blogspot.com/2024/10/der-allah-blir-fortrengt-dukker-han-opp.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2024/04/personlighetstest-kommer-du-noen-gang.html

 

Dy(g)d: Virtus  dyden:  

Fra «stoiske toner» i litteraturen: Romer-odene:

tapperhet – fortitudo

rettferdighet – justitia

visdom – sapientia

klokskap – consilium

måtehold – temperantia

fasthet – constantia

utholdenhet – continentia

tålmodighet – patientia

troskap – fides

fromhet – pietas

Den store romerske dikter Horats: Keiser Augustus skal betraktes som en nærværende gud.

Og: Jeg hater mengden, holder den fjernt fra meg. Jeg krever stillhet. Sanger som aldri lød, som prest i musers rene tempel, vil jeg for gutter og piker synge.

Og: Våre foreldres generasjon, - dårligere enn sine fedres, født, oss dårligere enn de, og vi skal snart bli opphav til et enda dårligere avkom …

«Kjærligheten som altoppslukende lidenskap», finner vi ikke hos Horats, (og ikke typene, som i Homer).

Botemidlet – gå tilbake til de gammelromerske dydene … s 504 i Verdens litteraturhistorie, bind 1, 1971.

I Apgj. 12 finner jeg en interessant historie av Josephus: Herodes Agrippa døde i Caecarea Maritima, under Claudius. Like før han døde en forferdelig død, hadde flere av hans tilhengere under en forestilling, sammenlignet - eller utropt ham til - en gud. Dette blir da tolket som en inngripen fra det overnaturlige … J. Daniel Hays, s 193 i Guide to Evidence for the Bible, 2020.

Jeg må smette inn litt om synd her, i motsetning til dygd (jfr vir eller viril betyr mann) - sett i eneagrammets perspektiv:

Makelighet, ergrelse, stolthet, bedrag og forfengelighet, misunnelse, grådighet/gjerrighet, frykt, fråtsing,begjær. (Her fra Marilyn Vancil: Ditt sanne jeg, 2017).

Noen sitater: Menneskets urskirk: Hvorfor har du forlatt meg? …

Understreker at vi føler oss forlatt, ikke at vi faktisk er det …

Thomas Keating: Vi har alle vært gjennom prosessen med å bli født og tr inn i verden med følende tre grunnleggende, biologiske behov: trygghet og sikkerhet, makt og kontroll, kjærlighet og bekreftelse …

De tre reaksjonssentrene … til hvert av sentrene hører tre personlighetstyper …

… det kalles noen ganger «lidenskap» eller «pasjon»…dødssyndene kunne spores tilbake til Evangerius av Pontos tidlig i Kirkens historie, og at synd ble definer som å «bomme på livets sanne mål og mening» …kanskje kan det hjelpe å tenke på ordet last som en belstning, noe som trykker deg ned og holder deg fast … påvirker personens tanker, følelser og handlinger … s 73. Bare Gud kan forvandle deg innvendig … det skjer når du dras inn mot sentrum der du inviteres til å leve i Hans frihet og overflod av kjærlighet …

Jeg kunne nå liste opp en haug med interessant litteratur om enneagrammet (og lettere) kabbala, men får komme tilbake til det, og noe ha jeg da også skrevet om tidligere.

Eksempler: Sjelens 9 ansikter av Rohr og Ebert, norsk utgave 1993 etc. Sterkt kritisk: Catholics and the new age av Mitch Pacwa, S. J, 1992.

Et interessant forsøk på å kobinere/synergere (?) kabbala og enneagrammet: The Enneagram and Kabbaka av Rabbi Howard A. Adison, 1998.

Jeg merket meg her: … Only when ten or more adult jews pray together does God’s special presens dwell among them (siterer et sitat). Og:

Se min om Kristus og Paulus:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/01/kjrligheten-godheten-og-livets-tre.html

https://neitilislam.blogspot.com/2015/04/en-svenske-krysser-sitt-spor.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/02/er-du-spr-kan-du-avtale-gud.html

https://neitilislam.blogspot.com/2016/01/den-illeberale-og-totalitre-norke-kirke.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/den-nye-private-overguden-det-har.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/03/emosjelle-dramtikere-uten-sans-for.html

https://neitilislam.blogspot.com/2018/12/ytterligere-klargjring-av-hypermagi-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2018/06/tilfyelser-om-hypermagi-og-hypermoral.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/01/kjrligheten-godheten-og-livets-tre.html

https://neitilislam.blogspot.com/2022/04/brenne-den-som-brenner.html

https://neitilislam.blogspot.com/2024/11/mye-mer-ndvendig-om-magnus-lagabter-og.html

NB, svært viktig, for meg; Hva opplever vi i dag: Ånd eller øvelser og "bare" vaner?

https://neitilislam.blogspot.com/2021/03/det-moderne-mennesket-samvittigheten-og.html

-

Jeg kom nylig over en bok fra året, liggende på «nyheter-bordet» i «bokhandelen»: Hvem er du? av psykolog Lars Dehli. Den bringer ikke mye nytt, og forlaget har tidligere utgitt Omgitt av Idioter, av Thomas Erikson, (som jeg har nevnt før). Begge handler om det samme: Personlighetstyper – men dog med litt ulike betegnelser og innfallsvinkler.

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte, men litt er det jo her å lære og ta inn over seg. Typebeksrivelser kan være svært nyttige å få med seg for dem som vil bli karikatur-tegnere, feature og ukeblads-journalister e l, eller festbremser.

Dehli bruker bokstavkombinasjoner, f eks ESTJ-ISTJ … etc, mens Erikson bruker ulike farver: Røde, grønne, blå og grønne typer.

Festlig, på en måte. Men ingen av bøkene «når målet», får jeg vel si, etterlater seg bare «et halvveis framme», - ikke dypere, takk - med andre ord. Jeg foretrekker Eneagrammet fremfor Meyer-Briggs Type Indicator.  

Det er like før både Dehle og Erikson ikke forstår at de løper storkapitalens ærend, for å si det på gammelnorsk og for å skape mer effektive, nyttige idioter, også politisk, for å kunne tilfredsstille f eks Lenins forlokkende klagerop om flere i «eliten», for å kunne redde revolusjonen. Bøkene passer for de som driver «selvforedling», jo da, men dog ikke sharia-foredling, inntil videre, men til å bli og være hva, jo, du vet … autentisk og ekte skøyer, man vet ikke hva typer kan finne på, når veien fremover er brolagt med: Islam.

«Kidding,» til en viss grad, selvsagt, men, men ,,,

Se for kontrastens, og ikke nødvendig vis sammenligningens skyld, men fordi «grønt» assosieres, av en eller annen «uvitende» ? grunn:

Noen mener «Tuttifrutti» gir positive assosiasjoner. Softis, bær og godteristrø. Det er assosiasjoner jeg vil ha når jeg skal bestemme hvor jeg skal arrangere en barnebursdag, ikke hvem som skal bestemme over landet. Begrepet fikk populærkulturelt gjennombrudd i Little Richards legendariske sang. I originalversjonen går teksten: Tuttifrutti, good booty. If it don’t fit, don’t force it. You can grease it, make it easy. Ja, den handler om analsex. I flere tiår var tuttifrutti også brukt som nedsettende kallenavn på homofile og feminine menn.
Hvis venstresida vil bli «godteri, analsex, og homohets-flertallet», er det opp til dem. Hvis ikke funker «de rødgrønne» fortsatt fint.
Del artikkelenjos­@klassekampen.no

Kommentar: Jeg ser Klassekampen i dag omtaler «tutti», på sin sedvanlig naive og puerile måte, og jeg kan ikke annet enn le.

Jeg ser også at avisen omtale Holocaustsenteret, uten å forstå noe om helst; det begynner å bli en tid siden jeg kommenterte senteret mulig forhold til jødehatet ifbm. Gazakrigen, men KK fatter intet poeng og ser bare hele spørsmålet og perspektivet – nettopp, ja, i samme snevre perspektiv som alltid før:

https://neitilislam.blogspot.com/2025/08/vil-na-det-norske-holocaustsenteret-na.html

Senteret svar på kritikk fra B’nai B’rit som formulerer seg slik: … senteret har bidratt til å normalisere premisser som forsterker isralefiendtlighet og delvis antijødiske forestillinger …

I KK svarer senteret slik, bl a: Vi har vridd forskningsvirksomheten mot antisemittisme siden 7. oktober… våre forskere er i gnag med … vi driver omfattende undervisningsaktivitet … vi har invitert … vi er ikke nødvendig vis enige med dem i alt … men dette feltet er et felt hvor nye aktiviteter er helt nødvendige … vi har et bredt mandat … vi forsker på Holocaust som et historisk fenomen … Israel bedriver en folkerettslig krig med grusomme konsekvenser … vi har vært veldig tilbakeholdne med ordbruk … det som har vært vårt poeng er forpliktelsene etter folkemordskonvensjonen om å forhindre overgrep mot sivile. Vi likestiller ikke holocaust med Israels krigføring, som er to helt ulike hendelser … (KK 25. september 25). 

Og disse, for å komme enda litt nærmere et helhetsbilde, med kontekst: 

http://neitilislam.blogspot.com/2022/04/brenne-den-som-brenner.html 

http://neitilislam.blogspot.com/2024/04/jan-hanvold-endelig-ut-av-skapet.html

http://neitilislam.blogspot.com/2024/11/kong-magnus-lagabter-var-kabbalist-en.html


http://neitilislam.blogspot.com/2019/01/kjrligheten-godheten-og-livets-tre.html

http://neitilislam.blogspot.com/2024/12/frykter-du-deportasjon-av-muslimer-i.html

Denne nødvendige for å forstå kanskje litt bedre og i hvert fall hva angår sammenhengen i noen flere biter av helheten i alt dette:

https://neitilislam.blogspot.com/2025/09/livsfarlig-farvann-forut-som-vil-redde.html