onsdag 21. august 2019

Hvem er tolleren og hvem er fariseeren?


Jesus Kristus stiller oss spørsmålet, det stilles i form av en lignelse, som først foregir å gi svaret, men som i virkeligheten serverer oss spørsmålet. Det virkelige spørsmålet. Det helt avgjørende spørsmålet, som alle nesten umiddelbart selv har – det riktige - svaret på.
Men Jesus Kristus er smartere enn vi tror. Jesus Kristus er faktisk også smartere enn hypermagikeren og biskopen i Borg, Atle Sommerfelt.

Etter en duell mellom Dagen-redaktør Vebjørn Selbekk og biskop Atle Sommerfelt på Dagsnytt 18 sist uke, kan vi lese blant alle kommentarene som er kommet i kjølvannet, bl a i Dagen at: Atle Sommerfelt fordømmer en predikant han mener dømmer mennesker som har en transseksuell eller homofil legning til helvete.
Sommerfelt skriver så i en presiserende artikkel i Dagen at det ikke er riktig at han har sagt eller skrevet at han har advart mot bruk av predikanten fordi predikanten løfter frem muligheten for å bli avvist i Guds dom og gå fortapt.

Kommentar: For et ordkløveri!

Sommerfelt skriver: I den aktuelle prekenen til Alv Magnus, predikanten, dømmer Magnus … mennesker som har transseksuell eller homofil legning til helvete. (Helvete blir ikke brukt av predikanten, men «ildovnen» blir brukt, noe Sommerfelt korrigerte seg på, på Dagsnytt 18 overfor Selbekk. Innholdet blir imidlertid det samme).

Sommerfelt fordømmer ikke akkurat Alv Magnus til helvete eller til ildovnen, nei, så guddommelig kan Sommerfelt ikke få seg til å tro om seg selv at han er. Han forstår, tilsynelatende, at han ikke er Gud, men tar ikke den full konsekvensen av dette når han påstår at det tvert imot er Alv Magnus som påtar seg rollen som Gud og som dømmer de som har konkrete oppfatninger om enkeltspørsmål til helvete.

Sommerfelt beskylder Magnus for den største synd, nemlig for hovmod.

Men Sommerfelt gir seg ikke med dette: Han fordømmer også Vebjørn Selbekk på et bibelsk grunnlag han mener han har autoritet til å dømme ut fra, på vegne av Jesus Kristus selv, Gud, når han – på Dagnsytt 18, altså - lekser opp for Selbekk at Selbekk faktisk er identisk med Tolleren i lignelsen om Tolleren og synderen.

Sommerfelt fekter med armene, rød i ansiktet, når han i korte trekk gjenforteller denne lignelsen, ja, han vrir brått og tydelig foraktelig på hodet, for å vise at Selbekk egentlig gjør det samme, nemlig med at Selbekk selv vrikker på hodet, for i avvisende forakt å avvise visse folk i menigheter rundt omkring. Han mener Selbekk gjør et slik demonstrativt kast med hodet for å utvise visse folk fra fellesskapet, for å fremme et skille mellom «dem» og «oss». Selbekk blir gjort til en kronisk synder som ikke tåler at «hveten og ugresset tilhører Guds egentlige som, sic.».  Selbekk vrikker imidlertid ikke på hodet, der og da konkret, hverken konkret altså, eller i overført betydning. Det er der Sommerfelt som gjør, for å karakterisere og konkretisere Selbekks holdning og teologiske posisjon.

Fariseeren i Jesu lignelse er en type som skryter offentlig på seg ensidig opparbeidet «egenfrelse» og roser seg selv overfor Gud, det er Sommerfelts poeng. Selbekk blir noe fortumlet over dette direkte angrepet på hans egen person og ser blygt eller litt omtåket ned idet han rister langmodig på hodet og mumler «nei, nei», uten at dette har noen som helst virkning på biskopen. Det virker som om Selbekk er tatt på senga, at han i virkeligheten – ifølge Sommerfelt - er en hykler og gudsbespotter og at han på Sommerfelts «objektive grunnlag» faktisk fremtrer som en synder som er mer syndig enn Sommerfelt selv. 

Men Sommerfelt ser ikke at han går i en felle, en felle han legger for seg selv, i og med hans egen bisarre tolking av lignelsen. Han ser ikke at han fremhever eller opphever seg selv til syndfrihet her, mens Selbekk altså settes i skammekroken, i et limbo eller forstadium, ikke til himmelen, men til helvete, - hvor ellers?
Sommerfelt dømmer i praksis her Selbekk til helvete – helst et jordisk helvete i isolasjon fra «det gode selskap» Sommerfelt er forstander for  - og ingen løfter et øyebryn. Fariseerne Vebjørn Selbekk og Alv Magnus har derfor ikke talerett! Fordi!

Sommerfelt kan ikke godta at noen setter seg opp til Gud og fordømmer – dvs dømmer til helvete - slike mennesker som Magnus og hans «følgere». Sommerfelt mener at det ikke er riktig at han fordømmer predikanten. Så viser det seg like vel og stikk i strid med hva han selv sier at det er nettopp det han gjør, selv om han ikke i direkte ordelag bruker ordet helvete eller ildovnen. For slikt tror vel ikke Sommerfelt selv på, i og med at både syndens og helvetes sanne og reelle virkelighet ser ut til å ha forlatt Den norske kirke for lengst.

Vi gjengir her Jesu lignelse, men presiseres at denne utgaven ikke er Guds endelige dom i saken:

9 Han fortalte også denne lignelsen til dem som stolte på seg selv at de var rettferdige, og som foraktet de andre:
10 «To mennesker gikk opp til templet for å be, den ene var biskop Atle Sommerfelt og den andre var redaktør Vebjørn Selbekk.
11 Sommerfelt sto for seg selv og ba slik: Gud, jeg takker Deg for at jeg ikke er som andre mennesker, slike som Selbekk og Alv Magnus, og som tyver, urettferdige, ekteskapsbrytere eller som denne tolleren Selbekk. 12 Jeg faster to ganger i uken. Jeg gir tiende av alt jeg eier.
13 Men Selbekk sto langt borte. Han ville ikke engang løfte øynene sine mot himmelen, men slo seg for brystet og sa: Gud, vær meg synder nådig!
14 Jeg sier dere: Selbekk gikk rettferdiggjort hjem til sitt hus, den andre ikke. For hver den som opphøyer seg selv, skal bli fornedret. Og den som fornedrer seg selv, skal bli opphøyet.» Guds ord

Sluttkommentar:
Jeg kan ikke helt forstå Sommerfelts angrep på Selbekk. Har han vært ufrivillig sløv eller utilsiktet aggressiv? Jesu lignelse er en utfordring både for hjerte og hode og stiller tilhørerne spørsmål som krever et visst kreativt nivå på det svaret man gir og det lyset man selv ser seg i, ut fra lignelsen selv.

For Jesus og hans disipler var det klart både hvem tolleren og hvem fariseeren var i den konkrete konteksten lignelsen ble fortalt. Disiplene forsto antakelig veldig godt hvem i dette konkrete tilfellet lignelsen var myntet på, nemlig på konkrete figurer eller skikkelser der og da. Selvsagt har lignelsen en universalistisk brodd, men den konkrete settingen legger en begrensning på lignelsens generelle anvendelse. Det er for lettvint å fremstille Selbekk og Sommerfelt som tolleren. 
Lignelsen nevner «rettferdiggjort» og urettferdige som det store, sentrale poeng. Den som opphøyer seg selv er den som tror eller innbiller seg at han blir rettferdiggjort – frelst – ved å opphøye seg selv.

Jesus forteller at den som fornedrer seg skal bli opphøyd. Å bli opphøyd er noe man selv ikke kan opphøye seg til. (Man kan ikke frels seg selv ved egenprodusert nåde). Det sentrale budskapet referer seg til Guds nåde, og den må bli gitt av Gud selv. Bare Gud er den som opphøyer. Hvis tolleren sier «hver meg synder nådig», sier han ikke i stilt overbevisning at han allerede skal bære nådens fulle frukt og endelige mål. Han overlater det til fremtiden om Gud skal holde ham i nåden og tilregne ham nåden.

Tolleren kan imidlertid på sin side være like «forfengelig» som fariseeren, den ene i det ytre, den andre i sitt indre. Vi får ikke vite om tolleren i sitt innerste virkelig forsto hva som ligger i ordet nåde eller om han sa det på rems. I dét tilfellet vil tolleren ikke være særlig bedre stilt overfor Guds nåde enn fariseeren.
Sommerfelt burde derfor være forsiktig med denne Jesu lignelse, og andre bibelord. Han kan lett komme til å slynge en bumerang som ikke bommer på ham selv hvis den bommer på målet.
Sommerfelt synes å være styrt av en overstyrende ideologi, en ideologi som forteller ham hva han skal si og mene og gjennomføre og stå for i det praktiske embetsliv. Han lar denne livsanskuelsen med alt hva den innebærer, legge de avgjørende føringer på ham selv og hans tankeforusetninger, noe som igjen influerer på hans emosjonelle konstitusjon.

Denne ideologien byr ham å mene og prioritere ved å fordømme, og forkynne – som en slags Guds eneste legitime vikar på jorden - at det er forbudt å skille mellom «oss» og «dem». Den byr ham overalt og til enhver tid å være tolerant og inkluderende, også overfor «det intolerante», og også overfor de som velger bibelvers ut fra bekvemmelighetsgrunner og det som til enhver tid måtte anses være «emosjonelt korrekt» i alle emosjonelt dikterte miljøer til enhver tid.

Sommerfelt ser ikke at kristentroen alltid vil være ekskluderende når det kommer til Guds ord i Skriften og at troen, med fundament i Bibelen selv, derfor per se alltid må fungere ekskluderende i kraft av hva Skriften og dermed Gud selv sier. Ikke alt-inkluderende slik Sommerfelt og mange med ham postulerer. For dét er uttrykk for en politikk som stjeler fra troen og de troende Kristus selv og  Herrens egen forkynnelse spesielt om det største alvor i talen om livets to utganger. 

Sommerfelt er en moralist av ypperste klasse og man kan spørre hvorfor. Han gjør lignelsen om Fariseeren og tolleren til «lov», en lov som ironisk skiller mellom «oss rettroende» og «dem» som skal fryses ut sosialt og hvor Sommerfelt spiller hovedrollen som tolleren. I den rollen blir han en posør. Han forstår ikke at Jeus lignelse også mynter seg på ham selv. For hvordan kan Sommerfelt si: Gud være meg syndig nådig, når Sommerfelt jo kanskje ikke forstår hva synd er og ikke har tatt inn over hva synden kan gjøre med et menneske, ja, en hel familie, menigheten, ja, kirken og nasjonen?

Ser vi det i et litt større bilde enn i akkurat «krangelen» med Selbekk, kommer det frem noen konturer som har ligget der «i kirkelandskapet» i lang tid og som vil forsterke seg i vår tid, og med vår tids forvirrende og altforvirrende teologi, et bilde som vil bli styrende for stadig flere mennesker, spesielt unge mennesker, som ikke får oppfordring til å gjennomskue «paradigmet», men snarere blir oppfordret på formelt autoritativt hold av «en kirkelig fascisme med smilefjes» som livnærer seg på å forsterke synden og undergrave forlatelsen, samtidig som den villig vekk kommer til å ty til bruk av totalitære midler for å undertrykke og isolere annerledes kristentroene, i godhetens og de korrekte emosjoners navn. Se om liberalteologiens potensielle og aktuelle destruksjonskraft her og om Kirkens konstruksjon av det fatale "Tredje Sakrament".

Sommerfelt er havnet i en felle og fellen er den at Kirken ikke lenger opererer med det jeg vil kalle et ontologiske syndsbegrep, dvs at synden virkelig er, er til, at den har virkelig eksistens, og eksiterer virkelig, - og den da også har agens. Synden virker, virkelig, ikke bare metafysisk eller spekulativt. Synden går i sansene og sansene går i sjelen, hvilket er den «instans» som kan erkjenne synden, kan vi si, ved hjelp av Guds gratis nåde, og da hjelper det ikke tolleren, hvis han autentisk ikke tror på at synden er virkelig og at han som posør bare fremsier en nye lekse som ikke er noe bedre enn den fariseeren lirer av seg, hyklersk, forfengelig og selvskrytende som han er.  

Synden er dessuten mer virkelig enn biologien og legningen, men dette ser ikke Kirken. Men dette tør nok ikke biskopen underskrive på. Han er jo beordret av kirkemøter og diverse til å forfekte at Kirken skal være forpliktet til å akseptere at synd ikke er synd, så sant det gjelder et meget aktivt og bestemt lite mindretall i befolkningen, som krever de-priviligering av det normale og privilegering av «det unormale», mennesker som kler av seg, spjåker seg ut og heier i pride-tog og som – i sin misforståtte godhet - og fryktesløst salige i sine selvkonstruert korrekte emosjoner - tillater at naboen ved alteret under nadverden kan fortsette å synde, mens han selv frykter konsekvensene av den samme synd og som derfor – i tro - avholder seg, antakelig fordi han nettopp tror på en nådig Gud, en Gud som «gir bort» sin nåde, og sin utvelgelse, gratis. (Mange av disse er faktisk skremt til taushet av slike som Sommerfelt selv gjør seg til representant for). Man skal jo ikke dømme, bare Gud kan, trøster de seg med. Også Sommerfelt trøster seg med at han slipper å dømme noen til fortapelse, han går derimot lystig inn for å erklære noen syndefrie som etter Bibelen, som Kirkens skal være forpliktet på, ikke kan erklæres for syndefrie, snarere tvert imot.

Ja, snakk om forvirring.

Synd er ikke bare et ord, det et begrep. Hva skal vi med nåde uten synd? Det er det store spørsmålet.
Nåden forutsetter faktisk synden. Men hvorfor? Jo, fordi uten synd, fins det da nåde? Synden foranledige oss til erkjennelse, selverkjennelse, og så en syndsbekjennelse. Og denne bekjennelsen er det som ifølge den kristne tro faktisk gjør oss til mennesker. Men hva er det videre som nettopp gjør oss til mennesker, unike personer og individer som kan treffe valg, stå ansvarlige og like vel, og på tross av synden, ja, nettopp i trass, tro og nåde mot den, anse seg som frie mennesker, hevet over genetikken, biologien og miljøet? Jo, det er nåden, Guds nåde. Der synden forsvinner, forsvinner også nåden. Der biologien og legningen gjøres til frelsesmiddel i seg selv, der forsvinner Gud og Gud som Kjærlighet, ja, også den grunnleggende og avgjørende erkjennelse, og den forståelse, at Gud er kjærlig - og ikke kjærlighet gud.

Og dermed forsvinner også Kristi frelsesverk, forløsningen, forsoningen, herliggjørelsen, rettferdiggjørelsen, frelsen og saligheten. Alt forsvinner, hele verket, hele troen. Alt – uavkortet.
Men dette betyr ikke at «de upriviligerte og svake» ikke er mennesker, at de ikke har krav på likt menneskeverd og status som menneske i troens øyne, nei, snarere tvert imot. Ironisk er det da slik at menneskets adelsmerke, dets frihet, selvbevissthet og selvrealisme, forsvinner i samme grad som synden forsvinner og neglisjeres, latterliggjøres og ensidig, fra menneskets side, forvises til intetheten, det som vi på liksom kan tro ikke eksisterer som en virkelig, agensiell og virkende faktor.

På et litt mer teoretisk nivå kan vi si at folks som støtter vår biskop, for anledningen, har glemt å tenke juridico-religico, en noe fremmedklingende og kanskje for noe svært så bisarr term jeg har konstruert i håp om å forstå litt mer av hva det er som foregår og hvorfor så mange fol tenker, gjør, føler og handler som de gjør i dag. Mennesker som ikke tar den juridico-religico dimensjonen inn i sine betraktninger og tankeforutsetninger, risikere videre å havne i et livsparadigme jeg kaller det hypermagiske; de risikerer å bli hypermagikere, og ikke bare risikerer, spesielt de mest naive og godtroende blant oss, men også de som tilsynelatende står høyt over enhver kritikk på grunn av sin akademiske bragder og titler – disse havner i dette uføret nærmest på en selvdeterminert manisk og mekanisk måte, uten at de er kar over det. De naive her er de man minst av alle tillegger egenskapen naiv. De lar seg lettere lure enn folk «under» dem med langt færre akademiske utmerkelser å vise til, hvis noen utmerkelser i det hele tatt.  Konsekvensen av at de «over» lar seg bergta og dupere, blir imidlertid langt større i negativ retning enn hva de blir når de «under» lar seg lokke inn på forvirringens marked, hvor bare de med – tilsynelatende - sterkest magi kan forvente å overleve.

Når det gjelder Sommerfelt, så tror han at hans magi er meget sterk og at han kan overbevise seg selv og sine motstandere om at han «vinner», nettopp fordi han tror at han besitter mer magi enn motstanderne. At han tror mer på sin magi enn på Guds ord, kan det neppe være tvil om. Som hypermagiker suger Sommerfelt kraft av de han fronter og vil beskytte, og som han forutsetter er svake ofre, og som han derfor må beskytte og redde, og gjerne da helt uten at disse svake, disse ofrene selv har bedt ham om å stå opp og kjempe for dem. (Bortsett fra maktmenneskene blant dem, som får Sommerfelt til å løpe inn i rollen som «politisk idiot» for dem).

Sommerfelt kan minne om en gjest på en ølstue som hver kveld klapper for og applauderer en stamkunde helt uten gehør der, som hver kveld på eget initiativ reiser seg opp fra bordet og synger arier for full hals, helt klart uten å kunne synge, men som like fullt går rundt med koppen etterpå, for å få råd til neste pils. Det fins folk som elsker slike kunstnere og som gjerne vil hjelpe dem. De ser ikke at de forsterker «klovnens» faktisk og eksistensielle misære og tar fra ham muligheten for «syndserkjennelse» og dermed også muligheten for å få et mer realistisk bilde av seg selv og sine muligheter og begrensninger.

Se for øvrig:











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar