Jon Kvalbein setter i et innlegg i Dagen opp to ulike
uttalelser fra to ulike bispemøter, som det heter, (se nedenfor). Denne
postering er en direkte fortsettelse og en presisering av vår forrige
postering,
Kvalbeins hensikt, vil jeg tro, er å få frem hvor dramatisk ulikt
bispemøtet uttaler seg i 2019 fra en uttalelse om samme sak i 1978. Men
Kvalbein er nok ikke bare interessert i selv ordlyden, han er selvsagt ute
etter å få frem meningsforskjellene, på et dypere plan, og ikke bare i det selve
ordlyden eller formuleringene sier og betyr rent overflatisk eller semantisk
Kvalbein fokuserer på bispenes underliggende livssyn og den teologi uttalelsene
i dag vitner om til forskjell fra hvordan de ble formulert og ment på et transcendentalt
plan både eksplisitt og implisitt den gang. Jeg har selv forsøkt å nærme meg «problemet»
på min egen måte, hvordan vil fremgå av følgende og da med lenker til
utfyllende, men noe spredte og – dessverre - ikkesystematiserte kommentarer her
på bloggen.
Ved å stille opp de to uttalelsene mot hverandre, får
Kvalbein frem ikke bare en «empirisk» utvikling som har skjedd, men også hva
denne består i, selv om Kvalbein i denne artikkelen ikke går nærmere inn på
dette. Han mener vel kanskje at tekstene i seg selv forklarer hvilken dramatisk
endring som har skjedd i bispekretser. Det er imidlertid klart at Kvalbein ser
med «forferdelse» på de uttalelsene biskopene nå har kommet med. Det virker som
om Kvalbein nå mener at nå er alt håp ute; det ser ut for at han mener at de
siste uttalelsene ingen ting har med kristendom å gjøre. Jeg skal ikke her ta
stilling akkurat til dét spørsmålet. Jeg er her ute etter å forsøke å forstå
hvorfor det nå engang ble som det ble på grunnlag en enkelt modell, som kan
forklare det nye menneskesynet som bispene nå tenker og reagerer ut fra, med
andre ord: Hvilke grunnkonsepter om menneske og Gud det er som konstituerer
bispenes tankeverden, spesielt kognitivt. At mange aspekter i tillegg til det
rent kognitive spiller inn, er klart.
Kvalbein får da – uten nærmere kommentarer - etter min
mening også frem hvilket tankeparadigme eller tankemessige grunnforestillinger
bispene nå legger til grunn og fokuserer ut fra i 1978 til forskjell fra 2019,
altså hva som har skjedd med bispenes grunnholdning og «mentale»
tankepremisser, kort sagt.
Min oppgave her er kort og godt å sette fingeren på noen
momenter eller aspekter som kan tjene til å kaste lys over det kognitive eller konseptuelle paradigmeskifte - her
- jeg mener har skjedd generelt i samfunnet
og hvordan dette nå manifisterer seg i bispenes normative tilnærming til
tingenes tilstand i vår tid. Avklaring:
Hypermagi og juridico religico
Biskopene er ut etter å legge nye føringer og bekreftelser på
folk. De vil skape et nytt gudsbilde og et nytt skriftsyn, alt i den «gode»
hensikt å følge opp og understøtte de politiske eller ideologiske føringer de
får fra det politiske miljøet i samfunnet. Bispenes uttalelser kan derfor ses
som et simpelt hen rent politisk eller ideologisk dokument. Rent teologisk
hensyn er fraværende, i seg selv taler dette selvsagt sitt eget, tydelig språk:
Det er politikken som til syvende og sist nå skal bestemme teologien.
Bispenes fiender er primært «politiske og kristne abortmotstandere»
og folk med et helt annet kristendomssyn enn biskopenes eget, et syn som ikke
lar seg diktere av sosiologi osv., men som fortsatt tror og tenker
grunnleggende juridisk-religiøst. I forrige bispeuttalelse kunne man konstatere
at bispene holdt seg til Guds ord slik de er åpenbart i Bibelen. I dag henter
bispene sine førsteprinsipper, aksiomer, postulater og hjemler fra et
gjennomsekularisert samfunn, et gudløst samfunn, et samfunn som har glemt og
undertrykket sitt «metafysiske» opphav i den
judeokristne tradisjon. Det ser ut for at bispene er godt klar over dette,
og at deres høyeste ønske er å forsterke denne tendensen mot et fullstendig
gjennomregulert gudløst samfunn. Vi ser i den uttalelsen et sterkt ønske om at
ikke bare biskopene, men også hele folket, skal å få en annen enn den kristne
Gud å holde seg til og tro på. Bispenes ønske er å destruere hele det fundament
Den norske kirke bygget på frem til for bare få år siden. Bispene har kastet
seg på en nymotens «vogn» og underkastet seg en helt ny gud. De graver en grav
for alle som vil ta Skriftens ord og budskap på alvor.
Bispenes uttalelsene må betraktes som et ønske om å forme
folks tanker, tankeverden generelt, og deres menneskesyn, deres verdier, verdipreferanser
og grunnsyn på etiske spørsmål. Uttalelsene røper i tillegg til dette en
overgang til et helt nytt gudssyn, gudsbilde eller gudsoppfatning. Snakker bispeuttalelsene
i 1978 om den samme gud som uttalelsene nå i 2019 gjør? Ja, snakker vi i det
hele tatt i de nye uttalelsene om de samme mennesker og det samme Mennesket, i
relasjon til Gud?
Som jeg har vært inne på ved nå nesten utallige anledninger
på bloggen her nå, kan vi kanskje litt bedre forstå hva som har skjedd, og
hvorfor det har skjedd. Jeg snakker om et nytt paradigme og kaller det det juridico-religico paradigme, ut fra
konseptet eller modellen: Det
juridico-religico paradigme, (det grunnparadigme som Bibelen og
tradisjonell kristendom selv bygger på).
Jeg setter dette paradigme opp mot det jeg kaller Det sosiologiske-antropologiske og
psykologiske paradigme,
Dette nye paradigme kommer klart frem i bispeuttalelsene av
19. februar i år. Disse uttalelsene forteller meg at vi nå – i kraft av
uttalelsene – ifølge bispene selv- , fra nå av skal underlegge oss en helt nye
måte å tenke, føle og se på, et nytt åndelig regime. Vi skal fra nå av kun
skjenkes den frelse biskopene selv tilbyr, på sine nymotens premisser, ikke
nødvendig vis på Bibelens og Skriftens premisser.
Uttalelsene er et ledd i bispenes implisitt ideologisk
begrunnede arbeide for å forvandle ikke bare kristentroen, men også folkets og
nasjonenes kollektive psyke, ja, vår mentale helse. Biskopenes paradigme er Det juridico-religico paradigme og fra
dette flyter det et helt nytt verdensbilde, en helt annen livsanskuelse, helt
andre grunnverdier og holdninger, og en helt annen mentalt konstituerende
verdi- og livsorientering og tro, på en helt annen gud.
Det står med andre ord mye på spill: Vår Gud, og vår kristne
tro. Jeg viser til innskutte kommentarer til uttalelsene nedenfor, i et forsøk
på å forklare:
Bispemøtets uttalelse
fra 1978:
«Det er nå vedtatt en lov om adgang til selvbestemt abort i vårt land.
Det har i en årrekke stått strid om dette spørsmål, en strid hvor også Kirken
har vært sterkt engasjert og gang på gang, uten å bli hørt, kommet med
uttalelser mot den praksis en slik lov åpner for.
Det er maktpåliggende for Kirken å slå fast at den situasjon som nå er
oppstått, intet endrer ved det syn Kirken har kjempet for. Ifølge den Hellige
skrift er mennesket skapt i Guds bilde. Dette gjelder også det ufødte liv fra
dets begynnelse. Den kristne samvittighet er bundet av Guds ord. En statlig lov
rokker ikke ved dette forhold.
Kommentar:
Her tenker bispene primært «religico»,
men også «juridico». Mennesket i sin
tro forutsettes å ha et bestemt vesenstrekk, nemlig evnen til å åpne muligheten
for gud – det religiøse «aspektet» - og til å inngå en forpliktende «avtale»
både med seg selv, intrapersonlig,
med andre og samfunnet, interpersonlig,
altså i relasjon til «reelle» andre, og supra-personlig,
nemlig i relasjon til gud, og dertil en personlig gud og ikke noen upersonlig
kraft e l som på sin side lover, tilbyr og iverksetter sine kontraktuelle
«forpliktelser». Her er både det juridiske og religiøse klart til stede som
tankeforutsetninger for bispenes livssyn, menneskeoppfatning, verdisyn og
virkelighetsoppfatning.
Uttalelsene funderes på den erkjennelse at Gud er en annen
størrelse enn bare en forstørret projeksjon av seg selv.
Uttalelsen fortsetter med følgende:
«Kirken vil i sin undervisning og forkynnelse bare enda klarere
fremholde Bibelens menneskesyn og det ansvar det innebærer for det spirende
liv. Dette livs krav på ukrenkelighet og dets rett til vern må fremholdes
sterkere enn før. I sjelesorg vil Kirken søke å veilede dem som gjennom den nye
lov måtte komme i samvittighetsnød, det være seg enkeltmennesker, familier og
andre som kjenner seg anfektet».
Kommentar:
Her inntar bispene en posisjon som i sin spire forteller at politikerne jo har
det siste ord, men at de, som kristne og bisper, vil gjøre sitt for å børe på
tingene. Denne delen av uttalelsen bærer preg av å være på vikende front, man
vil ikke «instruere» det politiske landskapet, man nøyer seg med å referere til
Skriften som en mulig absolutt og gjennom alle tider uforanderlig og sann,
guddomsbasert «konstitusjon». Vi aner her at bispene er begynt å miste troen på
eget «grunnfjell». Det er som om man aner hva som skal komme. Den moderne tid
kan lett bli for overveldende, «massene» vil trolig forkaste kristendommen, det
er best vi er føre var. Vi kan ikke gå for hardt ut, vi vil ikke støte eller
fornærme noen. Uttalelsene signaliserer at det er best å avvente. Bispene vil
ikke gjøre seg altfor upopulære. På dette grunnlag brolegger de veien frem til
bispeuttalene av 19. februar i år, nesten 40 år etterpå.
Uttalelsen fortsetter:
«Kirken vil øke sine anstrengelser for at hver enkelt mor uten
bekymring kan bære sitt barn frem. Den vil oppfordre alle som deler dens syn,
til i holdning og handling å vise sann kristen omsorg, og den vil aldri opphøre
med å peke på samfunnets elementære plikt til å sørge for betryggende sosiale
forhold for alle mødre.
Vern om det ufødte liv er ikke bare et kirkelig anliggende – det
gjelder respekt for menneskeliv og menneskeverd i hele vårt folk.»
Kommentar:
Her kommer «det juridico» aspektet
av bispenes tankeforutsetninger frem, men – subtilt - på sekularismens
premisser: Vi har ut fra ontologiske og eksistensielt konstituerte juridiske
forpliktelser overfor mødrene, som uten abortlov liksom må «tvinges» til å bære
frem sine barn. Her er egentlig ingen juss uten komplementaritet med religion. Religion og juss hører sammen samlet
som ett grunnaspekt ved selve tilværelsen og menneskelivet
«Det religico»
aspektet spiller altså kraftig med. Gud påbyr en bestemt juss og menneskets
ønske er jo å holde fast ved den kontrakt Gud har med oss mennesker, den
kontrakt, hvis den overholdes, vil føre til frelse, primært den frelse Jesus
Kristus tilbyr troende, ved sin nåde, en nåde som kan oppfattes som en rent
passiv nåde eller tilgivelse, men også som en høyst aktiv og virkende nåde,
helt på Guds premisser, idet Gud selv utvelger de frelste. Bispene har her ikke
mistet sitt moralske kompass, de fundamentert seg i et juridico-religico paradigme.
Uttalelsen kan virke ydmyk og relevant forsiktig. Man vil
ikke tirre myndigheten, det verdslige regimente, det har kirken ingen «luthersk
rett» til å gjøre. Men uttalelsen røper også en viss servilitet, ikke bare
overfor myndighetene, men også overfor «folk flest». Uttalelsene røper ev viss
forsiktighet. Det er her allerede sådd en viss tvil, en viss usikker på
egenidentiteten. Et visst sosialiseringsbehov synes å være til stede. Man er
mer enn bare åpen for Det sosiologiske, antropologiske
og psykologiske paradigme – SAP
- og absolutte hegemoni. Man ser det komme, det er best å vokte sine ord, man
vil ikke påtvinge kristentroen på noen. Man vil ikke servere overtro, men tro,
liberal tro, en avmytologisert kristendom. Frykten for et metafysisk perspektiv
er til stede, Bibelen oppfattes om «litteratur» på linje med annen litteratur.
Noen vil fortsette avmytologiseringen av kristentroen, andre vil tvert imot
gjøre kristendommen fullstendig mytologisk fundamentert. Bispene er på full vei
bort fra det juridico-religico paradigmet og inn i det sosi-antropo-psykologico paradigmet, kan vi se. I dette
paradigme fratas mennesket til og med muligheten for at det i menneskets
eksistensiell grunnstruktur eller i dets naturlige grunnvilkår skulle eksistere
noe så grunnleggende som det sant juridiske og religiøse gjensidig avhengige aspekt.
I SAP
fratar bispene mennesket menneskets vesensbestemmelse og iboende egenskap av å
være ansvarlig – juridico - ikke bare
overfor seg selv, men også overfor samfunnet, og ikke minst overfor gud – religico. Det er som om gud ikke eksisterer i dette
paradigme. Gud eksisterer med andre ord heller ikke for bispene!
Hverken juss eller religion «eksisterer», for å sette det på
spissen, bare sosiologi, antropologi og psykologi – alt sammen oppsummert i
politikk, som nødvendig konsekvens og funksjon. Alt er med andre ord blitt
politikk, grunnleggende etikk er en saga blott, tro likeså. Til syvende og sist
bringer dette oss alle inn i en cul de
sac hvor til slutt makt blir alfa og
omega, ikke Biblenes Gud og den kristne alfa og omega, dvs Kristus
selv.
Bispemøtenes uttalelser
fra 1978 og fra 15. februar 2019 settes opp mot hverandre slik av Jon Kvalbein:
1. Mens uttalelsen fra
1978 8 taler positivt om Kirkens sterke engasjement mot adgangen til
selvbestemt abort, inneholder uttalelsen fra 2019 ingen kritikk av abortloven.
Tvert imot kan vi lese: «Et samfunn med legal adgang til abort er et bedre
samfunn enn et samfunn uten slik adgang.»
2. Mens uttalelsen fra
1978 forankrer Kirkens syn i den Hellige skrift, finnes det ingen slik
forankring i uttalelsen fra 2019.
3. Uttalelsen fra 1978
viser til at mennesket er skapt i Guds bilde, og at dette også gjelder det
ufødte liv fra dets begynnelse. Uttalelsen fra 2019 fastslår bare: «Fosteret er
fra unnfangelsen et liv med verdi og krav på vern.» Uttalelsen fra 2019 sier
intet om hvordan fosterets verdi og livsrett kan ivaretas i en abortlov som
gjør avlivning til en rettighet.
4. Mens Uttalelsen fra
1978 utfordret til undervisning og forkynnelse som enda klarere fremholder
Bibelens menneskesyn og det spirende livs rett til vern, er en slik utfordring
fraværende i Uttalelsen fra 2019.
5. Uttalelsen fra 1978
viser til at den kristne samvittighet er bundet av Guds ord, og at en statlig
lov ikke rokker ved dette forhold. Uttalelsen fra 2019 inneholder intet om
forpliktelse på Guds ord, heller ingen oppfordring til omsorg for dem som på
grunn av loven er kommet i samvittighetsnød. Nå er vekten lagt på at større
engasjement må vises for kvinners frigjøring og rettigheter.
Kommentar: Jeg
nøyer meg med å vise til kommentarene i innledningen over her, til forrige
postering og til linker innlagt for øvrig. Jeg mener Kvalbein får frem poenger
som jeg har forsøkt å utvikle med begrepsparet Det juridico-reigico paradigme.