Irshad Manji er lesbe og muslim og jeg går ut fra at alle
vet hvem hun er. For en tid tilbake var hun personlig sentrum i en debatt om en
mulig reform av islam på al – Yazzerah. Hun ble ganske godt grillet for å si
det sånn. Hun setter sin lit til et tradisjonsbundet rettsprinsipp i islam som
tillater nytolkning – itjihad. Programverten var påpasselig med å få frem et
dette stort sett er en sak for ekspertene, hvilket er et hint som publikum så
ut til å støtte. Men nok om det her. Det helt oppsiktsvekkende kom helt på
slutten av programmet hvor Irshad utbryter: Vi er da alle guds barn! (Hun
brukte betegnelsen God og ikke Allah).
Spørsmålet er om hun vet innebyrden i det hun sa. For sier
ikke islam at Allah ikke kan ha barn? Og at å si og mene det er ren blasfemi og
fortjent til dødsstraff?
Mener Irshad hva hun sier, eller er det ren metafor og
ellers ikke noe å bry seg med? Eller har hennes oppvekst i Vesten påvirket
henne og hennes underbevisste? Er hun blitt oppslukt av Vestens konsepter om
Gud som en Far og hans mennesker som barn?
Og hva er i ferd med å skje når vestlige mennesker tyr og
trøster seg mer til Allah hu achbar
enn til Fader vår? Og når den latinske frasen Deus semper major for lengst er glemt og erstattes av Allah hu
achbar, som overflatisk sett betyr det samme?
Skjer nå kampen mellom islam og kristendommen – eller det
som er igjen av Vesten – mer på det underbevisste plan enn det bevisste og
kognitive?
Første spørsmål: Eksisterer det underbevisste?
Vel, det kan virke som
det, i hvert fall. Vi vet at drømmer eksisterer. Men vi har ikke kontroll over
drømmene, selv om de er sammensatt av biologi og materie, eller stoff fra
virkeligheten, bilder som nærmest buldrer frem og fremstiller virkeligheten for
oss i en fantasilignende form, marerittaktig til tider, eller bare overmåte vakre,
våte og deilige.
Noe «virkelighet» lagres og konstrueres et sted i vår hjerne
som vi ikke kan kontrollere eller forme som vi selv vil, eller fremkalle på
kommando. Det settes noe «på styr» i hjernen, i det vi ikke har med oss i
bevisstheten til daglig og i våre daglige og logiske eller strukturerte
gjøremål.
Underbevisstheten tviholder og insisterer på sin egen
virkelighetstolkning og maler og knuser den i sin egen morters djevelske eller
uregjerlige dynamikk, eller skjulte automatikk.
Traumaer fra langt tilbake kan plutselig gjøre sitt inntog
mens vi er våkne og ved full bevissthet. De kommer for å torturere og dømme
oss, og ta fra oss friheten. De binder oss til skyld, skam og maktesløshet. De
vil frata oss håpet. Og vi vet at de er nådeløse.
Men noen får se Jesus eller en engel som kommer i et
underfullt lys fylt av alle kjærlighetens løfter.
Det underbevisste gjør på en måte opprør i oss, mot den
daglige rutine og vår akk så altfor ofte altfor forutsigbare virkelighet, hvor
sannheten, på et litt dypere plan og utenfor sannsynlighetsberegningens sfære,
ofte virker litt for kjedelig til å kunne representere hele sannheten.
Vår daglige bevissthet proklamerer rasjonalitet fremfor
irrasjonalitet og bevisstheten om dette får oss til å betrakte oss mer eller
mindre hele alt etter hvilken idealer som er kommet til å prege oss, og alt
etter hvordan vi «pedagogiseres» frem av miljøet.
De fleste vil lett innse at drømmer er et symptom på at vi
er noe mer enn bare «logos» eller gjennomførte rasjonelle vesener. Vi kan
derfor også lett forestille oss at vi både har en individuell og kollektiv
underbevissthet, et reservoar vi like fort ønsker velkommen som vi vi forsøker
å utestenge, en ressurs vi kan bli skremt av og vil holde på avstand, for å
holde angsten i sjakk, så langt det lar seg gjøre, med vår egen sølle naturlige
utrustning.
Vi vet også at hjernen påvirkes subliminalt og kan forandre
våre verdier og holdninger, ja, vår personlighet. Profesjonelle markedsførere
med store ressurser til disposisjon kan f eks forandre oppfattelsen,
innstillingen og relasjonen til store populasjoner overfor nye og fremmede
kulturers livssyn, verdisyn, virkelighetsoppfatning og menneskesyn, selv om
disse avviker betraktelig og fundamentalt fra utgangspunktet og tradisjonen i
den påvirkede populasjonen selv. (se her for en analyse av hvordan
homofilisaken kunne forandre hele nasjoners grunnholdninger på bare få år: http://neitilislam.blogspot.no/2011/06/islamofili-og-homofili-en-sammneheng.html
). Vi kan transformeres til å si «ja og amen» til ting og forhold som vi bare
for noen års øyeblikk siden ville ha sagt «nei, og forsvinn» til. For, ja, vi
kan gå i metamorfose, systematisk påvirket utenfra, og fra dette å avvise til dette
i inderlighet å omfavne.
Og det rare er at vi ikke engang spør oss selv: Hvordan i
det hele tatt dette kunne være mulig? Vi godtar uten forbehold og tvil i stedet
at det er det underbevisste som nå regjerer oss og har forvandlet oss og har
makt over oss – at det er denne underbevissthet som nå forteller oss hva
sannhet og virkelighet er, på virkelig. Det skjer automatisk! Og det er blitt
så selvinnlysende at det ikke lar seg stille spørsmål om det.
Den er den eksisterende underbevissthet til enhver tid, slik
den er blitt formet, som avgjør hvilke dygder vi skal verdsette og la styre
oss, og hvilke moral eller etikk som nå skal veilede oss, forføre oss, føre oss
til frelse eller fortapelse. Og dette ser ikke ut til å bekymre oss det minste.
Vi bare godtar det. «We feel good» og tror vi er gode. Vi ser ut til å ha glemt
at bare Gud er god.
Hva hvis vi i full bevissthet og med alle kognitive og
emotive evner og egenskaper intakt skulle befinne oss i et livstruende drama
midt i virkelighetens sannhet? Hva hvis vi sto eller satt og ventet på at vi
var neste mann ut, totalt utlevert til en massemorders vilkårligheter, mens vi
så ham og hørte ham gå rundt med sine mordvåpen og mens vi så han nærme seg?
Hvem i vår kultur ville vel ikke ha bedt til Gud om nåde, om
å bli spart? Hvem ville vel ikke ha bedt Fader vår, la din vilje skje, i
himmelen så som på jorden, slik de gamle gjorde, da de gikk til sengs om
kveldene og som til og med ikke ventet annet enn fred, fordragelighet og ingen
fare, både for natten og de dager som skulle komme?
Hvem ville vel ikke ha søkt tilflukt blant de andre rundt
seg, uskyldige, som tross alt kom fra samme tradisjon og hadde noenlunde samme
gudsforestillinger som en selv, selv om en hadde vært tvilende det meste av
sitt unge liv, og om dette nå enn var aldri så vagt og upresist internalisert i
en, nå når en når som helst kunne bli skutt med kaldt blod av en morder som
nærmet seg og i em situasjon hvor ingen rømningsveier var å se og finne?
Vi tar her fatt i en konkret situasjon: En liten gruppe
ungdommer på Utøya den 22. juli 2011 klamrer seg sammen til hverandre, mens de
observerer massemorderen Anders B. B går rundt i friluft og skyter for å drepe
og som til sist dreper nærmere 80 mennesker der og da, i løpet av ca en time. Det
som da skjer i et ungt sinn er oppsiktsvekkende. Som lyn fra klar himmel
utbryter en av disse ungdommene, en norsk gutt, som verken er muslim eller
kristen, men en tviler at: Alla hu achbar.
Vedkommende forteller nå 3 år etter at han overlevde udåden:
– Jeg har funnet roen, sier Morten Ibrahim Abrahamsen fra
Hamar.
Roen fant han i Islam, som han konverterte til kort tid
etter Utøya-tragedien, som naturlig nok skapte stor uro i et fra før urolig
sinn.
– Vi satt en gruppe på en do. Så var det ei jente som var
muslim som spurte «skal vi be sammen»? Ei anna jente var kristen, og så var det
ei jente som ikke var religiøs, og så var det meg som var litt tvilende.
Den lille gjengen besto av fire. En muslim, en kristen, en
ateist og Morten, som betegnet seg som tviler. Men sammen begynte kvartetten å
be, på hvert sitt språk, og til hver sin gud.
– Hun fra Kenya ba på arabisk, og vi andre ba på norsk.
Plutselig begynte jeg å si «Allahu Akbar», og tenkte, kanskje det er noe i det
her?
– Kjent fenomen
– Kort tid etter at jeg kom vekk fra øya begynte jeg å
stille spørsmål. Hvorfor overlevde jeg? Hvorfor ble ikke jeg skutt, da andre
ungdommer ble drept bare noen få meter unna meg?
En måned etter Utøya-terroren, konverterte han til islam, og
skiftet navn fra Morten Abrahamsen til Morten Ibrahim Abrahamsen.
Hvorfor klynger denne unge mannen seg til Allah og ikke til
Fader vår, i dødsstundens nære forestående?
Hvorfor ber han ikke til Faderen, ja, Vår alles Far og Gud?
Vet han ikke at Fader vår er Jesu egen bønn, en bønn han lærte sine disipler å
be? Og vet han ikke at Jesus er allmektig, altseende og Gud, en gud som er
kjærlighet? Og at bare Faderen er god?
Øyensynlig vet han ikke dette. Denne unge mannen trøster seg
til Allah, som på ingen måte er Faderen. Det er en synd å assosiere Faderen med
Allah, i islam. Det er blasfemi, ja, den største, og dermed absolutt
utilgivelige synd. Denne unge mannen er da i sannheten en ekte muslim: Han
assosieres i hvert fall ikke Allah med Faderen.
Vet denne mannen noe om dette, da? Han sier han var en
tviler før Utøya. Nå har han funnet «roen», - legg merke til at han ikke sier:
Troen, i islam. Han sier roen, og er fornøyd med det. Han har funnet roen i
islam. Roen gjør ham ikke lenger til en tviler. Han søker nå i Koranen etter
mer viten om Allah og profeten. Han har konvertert og skjemmer seg ikke over det.
Snarere tvert imot.
Jeg unner denne unge mannen hans «ro». At han fant noe å tro
på. For ham ble det altså Allah. Det bare ble sånn, liksom. Allah hu achbar var det første som veltet ut av ham. Det var det mest nærliggende. Ut fra
underbevisstheten, rett og slett, et nøytralt reservoar av konsepter, konsepter
som i og for seg ikke har noe innbyrdes hierarkisk forhold, men som per seg kan
være like gode eller like dårlige? Men det er altså bare det at Allah hu achbar synes å virke på en
annen måte, en sterkere, mer umiddelbar og derfor mer sann måte. Den som
fremsier Allah hu achbar blir
tilsvarende sterkere, mer umiddelbar og mer sann, og derfor sterkere. Han har
den sterkeste foran seg, bak seg og over seg. Hvem kan beseire den som er sterkere enn? Bare denne guden kan nå
gjøre ham fullkomment rolig og perfekt trygg, og dessuten gi ham evig liv.
Men hvor, når og hvordan hadde underbevisstheten fått dette
råmateriale å arbeide med? Hvorfor åpenbarte her underbevisstheten seg i form
av et «Allah hu achbar»? Og hvorfor kom ikke Faderen frem i denne ungdommens
bevissthet? Hvorfor er den nøytrale formelen å foretrekke fremfor den mer
ladede og mer interpersonlige formelen Far vår?
Kan det tenkes at råmaterialet eller grunnlaget for
reaksjonen faktisk kom fra det kristne miljøet, fra kristen teologi og fra
kristne lærde og folkeopplysere, og teologer med den høyeste autoritet i
landet? Kan det tenkes av islam selv bare i liten grad ut fra slik den
fremstiller seg og blir fremstilt i media og i debatter de siste 20 årene har
bidratt til å forme den unge mannens underbevissthet? Hvorfor er det Allah hu achbar som tydeligvis har hatt
større innflytelse over denne unge mannens sinn enn «Fader vår»?
En ting er det at setningen «Allah hu achbar» er lettere å
huske enn «Fader vår». «Fader vår» utsier noe som for tanken kanskje kan være
umulig å få tak på: Kan Gud være far? Strider ikke dette mot vanlig fornuft?
Gir det ikke da større mening å si og rope ut og ja, be til Allah hu achbar,
som jo er noe større enn bare en «far»? Og er ikke Allah hu achbar mer fyndig og med mer «klem» i?
Kan man forklare det rent mekanistisk, ved at Allah hu achbar nå er gjentatt så mange
ganger gjennom media at det bare er naturlig at det så å si veller frem
automatisk av ens indre, spesielt i en nødssituasjon? Gjelder ikke Goebbels
slagord om at hvis løgnen bare gjentas mange nok ganger, så vil den til slutt
bli trodd av folk fremdeles?
Allah hu achbar
fremsies i media oftest i forbindelse med terroraksjoner. Mordere roper Allah
hu achbar. Det kan oppfattes som et krigsrop som kun tjener emotivt som en
legitimering av grusomme gjerninger, riktig nok ledsaget med den begrunnelse at
gjerningene utføres i rettferdighetens navn. Det er gud – dvs Allah i denne
sammenheng – som egentlig står bak og som «vil det». Allah sier at det egentlig
ikke er dere som gjør det, men han selv som dreper. Allah hu achbar tjener
derfor som en syndstilgivelse eller som en ansvarsfraskrivelse. Det gjør
mennesket uendelig stort og viktig, samtidig som det er lite, predestinert, men
dog: I den som er større enn’s trygge hånd (mrk: et bilde på det ubildelige!).
I en situasjon hvor døden oppfattes som uunngåelig og nært
forestående, at man hvert øyeblikk kan regne med å bli drept som den neste i en
lang rekke, kan det være vanskelig å trive til en Fader som dessuten har en
Sønn som dessuten er inkarnert til å være et menneske og som følgelig kan
erfares som begrenset. En slik «størrelse» kan lett oppfattes som noe mindre
verdt enn et vesen som presenterer seg som uendelig mye større enn.
Men kan det med andre ord også tenkes at det var
kristendommen, og visse av representanter for denne, mer enn islam i seg selv
som fremtvang mannens guds- eller trosbekjennelse?
Det merkelige eller urovekkende eller i hvert fall
oppsiktsvekkende turde være at problemkomplekset her faktisk kan forklares like
mye av islamsk teologi som av kristen. Hør bare hva en kristen biskop har
skrevet og som vi tidligere har omtalt her på Nei til islam slik:
En kronikk av tidligere biskop i Bjørgvin, Per Lønning, av
21. 02. 2000 kan kanskje kaste litt lys over hva som er på gang, hva som skjer
på det mer kollektive, underbevisste planet i befolkningen i møtet med islam.
Nei til islam skriver:
Lønning tar opp spørsmålet om Allah er den samme som ”vår”
Gud.
Utgangspunktet var striden om tillatelse til bønnerop fra
moskeene og hvor biskopen den gang bl a skriver at han håper at ”Allahs ære vil
bli forkynt av levende utropere og ikke av lydbånd … fordi islam trenger
faktisk å minnes om at lydstyrke ikke er målestav for trosstyrke”.
Var det ikke søtt og optimistisk skrevet? Jo, det vil vi
mene: Litt for … spør man meg.
Lønning fortsetter, i håp om at visse refleksjoner kan
opplyse folket til besinnelse og klarhet:
”Mange ser ut til å forutsette at muslimenes Allah må inngå
i selskapet av guder på hinduismens firmament og å ære forfedres Odin, Tor osv
… en slik sammenligning vil få håret til å reise seg på hodet av muslimer … ”
skriver Lønning.
Videre: ”Det er viktig at vårt folk forholder seg til dette
(bønneutropene) noe mer konstruktivt enn med blott og bar skuldertrekning … ”.
Vi kan ikke være mer enig. Men hva betyr ”Allah hu achbar”?
Lønning konstaterer ganske enkelt at det betyr: ”Gud er større
…”.
”Poenget er at Gud ikke lar seg sammenligne med noe
forestillbart formål, Gud er unik. Og denne bærende erkjennelse er felles for
muslimer, jøder og kristne”.
Hm.
Lønning skynder seg med å presisere at denne tanken er
velkjent innen kristenheten og hvor det da heter ”Deus semper major”, et kjent
fyndord fra middelalderen: Gud (den kristne?) er alltid større …
På dette grunnlag ”er det nærmest storslagent å få denne
sannhet ropt ut over dagens forpuslede samfunn … forutsatt at folk aner hva ordene
betyr”, doserer Lønning.
Folket – vi forpuslede - skal altså tuktes til å forstå at
islam er noe vi sårt trenger og noe vi sårt kan lære av og vokse på, vi gudløse
eller likegyldige, må vite.
Spør vi en muslim hva Allah betyr, får vi svaret at Han er
alle tings Skaper, herskeren som har fastsatt universets lover og som forventer
at vi skal følge Hans vilje, skriver Lønning og legger til:
TIL DET KAN EN KRISTEN IKKE SI ANNET ENN JA OG AMEN.…
Lønning nærmer seg problemet: ”(islam) mangler sans for det
dynamiske i institusjonen ”Gud er kjærlighet” og dessuten, påpeker Lønning,
”til dette ulike gudsbildet svarer en ulik forståelse av frelsesveien … i islam
er underkastelse med lydighet selve saken.” ”Kristendommens nøkkelskikkelse,
Frelseren, formidleren av Guds grensesprengende gavmildhet, faller (imidlertid)
ut av bildet”, skriver Lønning.
Likevel mener Lønning at kristne med et hjertets amen kan
rope ut: Allah hu achbar, Allah hu ahcbar!
Man kan spørre: Hvordan vil ”det ta seg ut” hvis kristne skulle
begynne å rope frem dette krigsropet akkurat på samme måte som muslimene hvis
det skulle komme til væpnet konflikt mellom muslimer og kristne her i landet?
Ville det for Lønning være helt OK? I nesten enhver episode
som dekker revolusjonene i den muslimske verden i dag hører man muslimer på
begge sider av stridslinjen rope ut nettopp dette ropet: Allah hu achbar … Man
kan bare tenke seg ”resten”.
Hva mer kan danne grunnlag for et forståelsesamkvem mellom
kristne og muslimer? Jo, etter Lønnings mening kan vi ta utgangspunkt i dette
at mennesket er skapt i gudsbildet og at alle bærer dette i eller med seg,
ifølge Bibelen. Han sier det så vakkert: ”Skapt til liv i bevisst samtale med
Skaperen”.
Men er dette mulig? Hva er det i islam som understøtter teologien
om at mennesket er skapt i Guds bilde? Ikke noen verdens ting, så langt vi er
informert. Bare i en hadith snakkes det i islam om at mennesket bærer Guds
bilde. Det er snarere forbudt innen islam å snakke om et gudsbilde. Allah kan
ikke avbildes og Allah kan ikke ha noe bilde. Og vi kan derfor ikke være bærere
av dette bildet eller dets likhet.
Lønnings identifikasjon mellom Faderen (Deus) og Allah kan i
dag settes i et relieff som tydelig viser hvordan utviklingen de siste 20 årene
har gått, en utvikling Lønning kanskje ikke helt ut i dag vil berømme. Det
viser seg nemlig at en engelsk kvinnelig lærer har vært så krenkende at hun har
gitt en bok som heter «I dared call Him Father» til en muslimsk student hun er
blitt kjent med i skolemiljøet i England.
Boken er skrevet av en muslimsk kvinne fra Pakistan som
våget å konvertere til kristendommen for en tid tilbake. Hun våger å kalle Gud
Far, en stor synd innen islam. Det viser seg nå at det faktum at den muslimske
kvinnen fikk boken av en kristen, som i tillegg ba for den muslimske kvinnen, i
det britiske rettsvesen nå kan betraktes som en krenkelse av den muslimske
kvinnen. Den engelske læreren blir dømt slik:
Three charges were upheld against the 37-year-old Christian
at an internal disciplinary hearing in February and five charges were found to
be unsubstantiated. She had to accept a final written warning at work which
will remain on her records for 12 months, as well as accept a range of other
requirements designed to stop her discussing her faith and beliefs with
colleagues. se her