A snapshot: Ubaydullah Hussain hyller terroristene i Paris. Det
er helt lovlig og uangripelig. Arfan Batti minner om at det er lovlig å hevne
profeten, (eller er det en plikt han mener?). Det er helt lovlig og uangripelig.
Og i London sitter juristen Chauadary og
hyller de samme menneskene, og det er helt lovlig og uangripelig. Og i Stavanger,er det vel, kaller biskopen inn til et folkemøtee i domkriken hvor han vil at
muslimer skal forplikte seg på ytringsfriheten. (Vi kjenner i skrivende stund
ikke detaljene omkring dette, men dette kan minne om et forsøk for noen år siden fra
et britisk medlem i Europaparlamentet om at muslimer burde skrive under på e
erklæring om de avsto fra å bruke vold etc, kort sagt at de avskrev seg en del vers
eller surer i Koranen som oppfordrer til vold - vi vet hvordan det gikk).
(Lagt inn nå: http://www.nrk.no/verden/islamsk-rad-reagerer-pa-biskop-uttalelser-1.12138528 Muslimer er ikke akkurat begeistra for biskopens oppfordring, nei, ikke uventet).
(Lagt inn nå: http://www.nrk.no/verden/islamsk-rad-reagerer-pa-biskop-uttalelser-1.12138528 Muslimer er ikke akkurat begeistra for biskopens oppfordring, nei, ikke uventet).
I dette aktuelle bildet la videre en ung, meget oppegående,vanlig norsk
kvinnelig bekjent av oss for kort tid siden ut på et offentlig sted en melding hvor
hun bekrefter at en venn av henne var blitt drept i kampene i Syria. Hun
trøster seg med at denne krigeren nå har garanti for Paradis, og hun nevner
navnet på dette sted på arabisk. Men er hun selv religiøs? Nei, ikke det vi
kjenner til. Kanskje litt kristen? Vi vet ikke. Muslima? Definitivt ikke. Men
likevel: Hun håper på et allahiansk Paradis for sin venn. Hun vil sin gode venn
så vel. Hun har omsorg for ham også i det hinsidige.
Hva forteller dette oss?
Vel, det forteller litt. La oss begynne med profeten:
Profeten Muhammed ble utsatt for attentat og drapsforsøk og
måtte flykte. Han ble kastet sten på av kona til naboen, som var hans onkel, da
han talte den ene guds sak. (For dette ble både onkelen og kona hans idømt den
strengete straff i helvete, ifølge Koranen, som Muhammed resiterte og fikk
skrevet ned). Han ble sviktet av mennesker som hadde lovet sin støtte og
lojalitet. Han lekte ofte med sin yngre kone og kunne smile og le. Han satte en
stopper for barnedrap og forbedret kvinners stilling i samfunnet. Han ble
utvalgt av Allah til å formidle Koranen og de velsignede og rettferdige sharialovene
til menneskeheten. Han befalte steining til døde for utroskap, fordi det bl a
ville høyne moralen. Han ville gjerne spare en mann som kom til ham og fortalte
at han hadde syndet med en ulovlig kvinne, men som likevel tillot at mannen ble
steinet da mannen selv insisterte på rettferdig behandling, forordnet av Allah
selv.
Dette og mye mer godt kan sies om Muhammed. (Jeg får nøye
meg med ovenstående i farten, pga tidspress).
Det kan sies mye fordelaktig om profeten Muhammed, spesielt
sett ut fra den tiden han levde og ut fra de forholdene som rådet grunnen og
hvor nåde ikke alltid gikk for rett.
Men: Islams hus er i brann og krise, ifølge Osman Rana, på
Aktuelt med Torp, som lar Rana terpe på at islam ikke er islam, for det Rana
sier, egentlig, det er, uten å si det, at islam ikke er islam slik vi ser islam
utfolde seg i store deler av verden i dag. Ingenting med blodige, urovekkende
og avslørende fakta om død og fordervelse har noe med islam i indre destruksjon,
implosjon eller barbari å gjøre. For islam er i sin essens uforenlig med
krigens hus og alt som da ligger innenfor islams hus i dag, hvor islam er
krigens hus og hvor fredens hus faktisk er det hus vi i Vesten befinner oss i
dag, nemlig i Fredens hus, som er islam.
Tygg litt på det: Direkte oversatt fra arabisk betyr dette
at Fredens hus, dvs. islam, er Krigens hus. I alle fall i øyeblikket. Men denne
lingvistiske floken forties. Man skal helst ikke operere med paradokser eller
satire i islam. Det kunne svekke saken og selve troen og derfor enhver muslim,
overalt.
Det må være en smertelig erkjennelse dette, for de som har
en profet som skal ha fortalt muslimer allerede den gang han rettet en
advarende finger mot at islam ville bli forsøkt kuppet og destruert av hyklere,
som ikke er ekte muslimer. Med andre ord: Helt fra begynnelsen har Islams hus
ligget i strid med seg selv, i brann og krise, ut fra profetens profetier. Muslimer
gikk en dyster fremtid i møte fra dag en. Og det har kostet mange liv. 250
millioner, ifølge kilder, som vi ikke er helt sikker på om vi kan stole på.
Det gjentar seg hver gang: Hver gang muslimer får anledning
til å beskrive profeten, i ord, blir det aldri stilt spørsmål om
sannhetsgehalten eller rimeligheten i slike fremstillinger. Og dette skjer i de
mest prekære situasjoner, under de mest dramatiske omstendigheter, som
utgangspunkt for debatter og tv-show. Som f eks nå under snakkeprogrammene i
media om blodbadet og mordet på Charlie Ebdo i Paris.
Det er da de er viktig å fortelle verden at profeten var
god, et lysende eksempel for menneskeheten, en mann uten lyte. Men det trekkes
aldri frem at profeten faktisk var en synder som innrømmet det og som ba om
forlatelse overfor Allah flere ganger om dagen, fortelles det i de islamske
kildene. Det nevnes aldri at profeten aldri kunne være sikker på at han ville
bli godtatt av Allah, men likevel da slik at muslimer kan være sikre på at
Muhammed selv vil gå god for noen muslimer overfor Allah, slik at de slipper de
verste straffene, på dommens dag.
Men dette trekker ikke muslimene frem når de gis muligheten til
det i media. Det er mye mer interessant og fordelaktig å skildre og forsikre om
at Muhammed var eksemplarisk over alle andre eksemplariske forbilder. Og dette
vet muslimer som trekker frem sitt forbilde: Vestlige journalister – mainstream
– har ikke noe å stille opp mot slike beskrivelser, idealiseringer, hyllester. Man
skjønner ikke at dette egentlig dreier seg om guddommeliggjøring og en forgudning
av et syndig menneske, et dødt menneske, slik profeten Muhammed er og var. Og
at det samtidig er en fordømmelse av alt og alle som ikke underkaster seg dette
bildet som tegnes av profeten.
Media skjønner ikke at dette å prise profeten i beste sendetid
faktisk er en fordømmelse av all vantro, dvs all tro eller mangel på tro som
ikke opphøyer profeten til den han er og fremstilles som i disse muslimenes forsikringer.
Media skjønner ikke at gudebildet de presenterer er noe langt mer enn bare en
hobbypsykologisk identitetsmarkør, en forankring i en blant mange og flere
likeverdige kulturer, en strategi som bør oppmuntres og belønnes i vår kultur i
dag. Å være for profeten settes på linje – i verdi - med dette å være for nynorsk, tale nynorsk og arbeide for
målsakji. For å forgude profeten kan ikke være noe annet mer dramatisk og
farlig enn dette. Media klarer ikke å forestille seg noe annet. Media forstår
ikke at det er en synd å forgude et menneske, om han så er Muhammed. Media skal
dessuten jobbe for fred og fordragelighet. Media er på et hellig oppdrag!
Man antar at dette er rent subjektive beskrivelser og altså
noe journalister ikke kan angripe. For ikke å si: Begripe.
Beskrivelsene oppfattes som en smakssak og smaken, den skal
man jo få ha for seg selv. Media skjønner ingen ting av dette, av hva hellighet
er, av møter med det hellige, med den Gud som hater synd og som er allmektig.
Dette blir for mektig for media. Noe man skygger unna. For her skal ingen kunne sette seg opp som
endelig smaksdommer og dette gjelder både media selv og dets publikum. Hverken
publikum eller journalistene selv skal tillate seg å få satt seg selv høyere. Det
skal ikke være tillatt å holde noe mer hellig enn annet, og dette er det eneste
hellige prinsipp, og dette er ufravikelig og det gjelder først og fremst for
ikke-muslimer. Det ville ha vært å være intolerant, sneversynt og fordomsfullt
å tillate noe slikt for andre enn muslimer. For: Hvem er jeg som kan pådytte
andre «mitt» syn, mine verdier, mine smaksdommer? tenker vestlig MSM. Hvem kan
vite hva som er best, andre enn muslimer? Fins det noe bedre enn noe annet?
Fins det noe bedre enn medias såkalte nøytralitet, journalisters point of view,
mediafolks – ideelt sett – såkalte objektive tilnærmingsvinkler på sakene – og
dramaene. Fins det overhodet noe reelt drama for journalister, for pressen, for
media?
Nei, de tror visst at de bare refererer fakta, og ferdig med
det, selv om de har lært noe annet på høyskolene. Men dette kan man ikke si
høyt og forklare for hver gang. Forståelig nok. Folk nøyer seg visst på sin side med at den objektive
sannhet blir referert for dem. Det holder i massvis og gemyttene kan roes ned og forbli i "splendid isolation".
Ved ikke å stille spørsmål om profeten Muhammeds person og
hans «kvaliteter», eller mangel på sådanne, setter programlederne, redaktørene
og de andre involverte seg opp på en
pidestall, på et høyalter, der hvor det hellige befinner seg og
utstråler sin energi, sitt lys, sin makt, sin sannhet. Og den er, som kjent,
uangripelig, sannheten. Til og med for muslimer skal dette være den objektive
sannhet. Og selvsagt MSM’s sannhet. Relativismens sannhet. Unnfallenhetens
sannhet. Feighetens, lystløgnens, fordreinings- og bagatelliseringskunstens og
angstens sannhet. Den må voktes og æres for enhver pris. Den er tabu og den som
våger å utfordre den, stille spørsmål ved den, er out, en kasteløs, en besmittet som må holdes i tømme og isolasjon.
Ja, som må undertrykkes, om ikke med trusler om fysisk Gulag, så med trusler om
et mentalt Gulag. Det er bare muslimer som får slippe til ustraffet med å hevde
at de har det eneste og eneste sanne menneske som har gått på jorden til forbilde.
Og derfor skal ingen få krenke Muhammed fordi det er en krenkelse av den
enkelte muslim og ford det alltid kommer til å være nettopp slik.
Det er sånn det er blitt. Men medias sannhet er ikke
sannheten, ikke på langt nær, og kan ikke være det.
Og her ligger et viktig clue: Dette vet muslimene og vet å utnytte
muligheten. De vet at de allerede i utgangspunktet har utmanøvrert og målbundet
MSM og hver eneste seer og leser attpåtil. Media dikterer ved å føye seg,
folket lystrer og islam triumferer. Og publikum tror at slik skal det være, at
slik skal man forholde seg, at dette virkelig er en sømmelighet som sømmer seg
og at journalistene eller programlederne er fine mennesker, tolerante
mennesker, og at alt er som det skal og bør være.
Praktisk, opportunt, etisk og moralsk riktig alt mulig,
altså, WIWIN, må vite. Vi er ikke selvgode, vi er bare gode og det gode vil
vinne. Man puster ut. Man glemmer at unnfallenheten fra vår side er det beste
press- eller misjonsverktøy islam kan tilbys og tenke seg å få servert, og det
helt gratis og uten problemer, uten spørsmål og forbehold. Det er derfor da
bare å fortsette, å ture frem - og det samme vil gjenta seg neste gang, og
deretter gang på gang på ny og på ny.
De må tro vi er mye dumme. Vi fortjener derfor det som måtte
komme, tenkes det, sikkert.
Det oppfattes som moralsk høyverdig å gå rundt grøten. Man
får jo beholdt roen, ikke sant? Det står seg ikke for oss nordmenn å hisse seg
opp, provosere, la seg oppskake, - for dette dreier seg jo til syvende og sist
om fillesaker, tror man. Eller mener seg å vite. Men jo mer usikker man er her,
på dette, jo sikrere vil man fremstå, og jo færre spørsmål vil bli stilt. Det
er blitt et aksiom for media at muslimer må få lov til å markedsføre det verste
for det beste, nei, misjonere for noe som man tror egentlig ikke er så farlige,
noe som ikke betyr noe i det lange løp. Man går ikke over streken for eventuelt
å supplere med dypsindige kommentarer og analyser når det gjelder slike småtterier.
Muslimer er bare overtroiske, ikke sant, ikke noe mer, de tror på illusjoner og
dette kan vi gjøre noe med, det vil si: Vår kultur kan gjøre noe med det, det
vil med nødvendighet gå seg til, muslimene vil bli som oss og kommer til å bli
som oss, samtidig som vi med sikkerhet vil bli litt mer lik dem – for
gjør det noe da? - dvs ikke-overtroiske, realistiske og bedre mennesker, mennesker
som oss selv, men som bare foreløpig er uten behov for noen hellig profet. Vi er bare midlertidig profeteløse, og derfor ikke helt håpløse, i islams øyne.
Det er blitt en dyd å jenke seg - eller underkaste seg - for nordmenn av i dag. Kanskje den største av alle dyder. Vi har råd til det, er begrunnelsen, og vi har godt av det, både moralsk og medisinsk (Fuggeli). Vesten som har kvittet seg med sine hellige helgener har vist seg overlegen den kultur som muslimene jo kommer fra og som de fremdeles klamrer seg til, men som de har rømt fra, eller emmigrert fra? Vil ikke islam før eller siden måtte forandre seg til det bedre, også, og vil ikke muslimene med vår hjelp før eller siden med Vesten og våre egne små drypp av ateistisk godhetsmisjon hjelpe dem inn på den ene, rete vei?
Det er blitt en dyd å jenke seg - eller underkaste seg - for nordmenn av i dag. Kanskje den største av alle dyder. Vi har råd til det, er begrunnelsen, og vi har godt av det, både moralsk og medisinsk (Fuggeli). Vesten som har kvittet seg med sine hellige helgener har vist seg overlegen den kultur som muslimene jo kommer fra og som de fremdeles klamrer seg til, men som de har rømt fra, eller emmigrert fra? Vil ikke islam før eller siden måtte forandre seg til det bedre, også, og vil ikke muslimene med vår hjelp før eller siden med Vesten og våre egne små drypp av ateistisk godhetsmisjon hjelpe dem inn på den ene, rete vei?
Klart muslimer må få ha sin dumhet - vil noen si - , sin verdighet, sine
subjektive forestillinger og overbevisninger, sine holdninger, sin metafysikk, sin forestillingsverden og sn verdensanskuelse i behold. Ja, vi føler oss forliktet til å støtte dem og konservere dem i dette. De må bare få holde på med
å forsøke å overbevise oss om hvor fantastisk mye bedre deres profet er i
forhold til våre hellige, det vil si: Våre hellige by default, nå for tiden. (For holder vi noe som helst hellig
utenom media og mediamakt her i landet, i våre dager?). Islam fortjener vår finansielle og mentale støtte i dette arbeidet.
Ved å la dem holde på, får vi vist hvor prektig tolerante vi
er og hvordan vi vokser i toleranse for hver dag og proporsjonalt med det
absurde som utfolder seg foran våre øyne og som går ubesudelt rett inn i våre ører,
inn i vårt hjerte, og som får befestet seg der, for å ligge å rumle og peke,
med sin fintfølende moralske finger.
Forherligelse av profeten er en maktstrategi, et
glidemiddel, en knipetang, et ypperlig, suggererende misjoneringsverktøy og det
virker like godt hver gang og ja, bedre og bedre for hver gang.
Samtidig som det gir oss en anledning til å sole oss i øket selvpålagt
egenverdi og samtidig som dette tillater oss å bruke stadig mer energi og –
oppsparte - midler for å opprettholde vårt selvfortreffelige kollektivt-ego-selvbilde.
Det skal jo koste å være kar. Vi betaler gjerne for den største av alle synder
nå: Med dette å være tolerant (inntil vanvidd og vemmelse). Ingen synd fryktes
mer enn denne å være intolerant. Å bli stemplet som intolerant, fordomsfull, er
verre enn å måtte lide i noen offentlig gapestokk til spott og skam.
Men noe som alltid koster mer enn det smaker: Å være
hovmodig. Men dette begynner å bli forbudt å tenke, se, avsløre og mene. Det
koster å være «moralsk» kar, etisk mer høyverdig.
Vi tror nå at det bare er helt naturlig å være hovmodig og
at å være hovmodig er et bevis på at vi er gode, nei, at vi er bedre enn det, og
bedre enn dem, ja, mer høyverdige, mer å satse på. Samtidig er vi hellig og
ontologisk overbevist om at vi ikke skiller mellom oss og dem, men det er
nettopp det vi gjør. Tragisk. Komisk. Farlig. Selvdestruktivt. Som det er.
Vi tror det skal være sånn. Det er bitt en naturnødvendighet
at det er slik og en selvfølge for oss at vi er forpliktet til betale for alt dette,
noe som vil koste oss stadig mer og mer. Det vi gjør, er å frembringe ofre, «sacrifizes
of appeasement». Beskyttelsespenger, vil noen da raskt tenke, men aldri tøre å si.
I virkeligheten er dette en dugnad og et spleiselag til fremme av mentalt sammenbrudd,
til et frem- til- om- snart og ikke om lenge ubevisst villet og valgt moralsk forfall, et offer frembrakt til denne
nye guden i håp om forsoning på forhånd og i en bønn om at denne fremmed og fryktelige guden vil spare oss
og dra forbi til neste sted, når det kommer til stykket og alt blir alvor for
fullt: Media og relativismen er vår øversteprest, vår mellommann mellom den
skjulte gud vi frykter og som snart skal vise seg for oss og da for muligens å ødelegge oss, frata oss vår frihet og vår identitet.
Mot dette stiller vi vårt offer, vår misforståtte toleranse for alle penga, - det kunne være selve credoet. At vi holder på med å tolerere oss til fant, er det ingen som frykter eller tenker på. For vi finner ingen grunn til å tro at vi noen gang virkelig skal måtte finne oss i å bli til virkelige fanter og dermed også foraktede for å ha vært dumsnille, ettergivende og for å ha misforstått hva godhet er, virkelig godhet, sann godhet og sann kjærlighet. Vår rikdom og toleranse – vårt oppblåste selvbilde – har sørget for dette og tilranet seg en evig reservert balkong i vår akk så sekulære himmel.Tror vi.
Mot dette stiller vi vårt offer, vår misforståtte toleranse for alle penga, - det kunne være selve credoet. At vi holder på med å tolerere oss til fant, er det ingen som frykter eller tenker på. For vi finner ingen grunn til å tro at vi noen gang virkelig skal måtte finne oss i å bli til virkelige fanter og dermed også foraktede for å ha vært dumsnille, ettergivende og for å ha misforstått hva godhet er, virkelig godhet, sann godhet og sann kjærlighet. Vår rikdom og toleranse – vårt oppblåste selvbilde – har sørget for dette og tilranet seg en evig reservert balkong i vår akk så sekulære himmel.Tror vi.
At vi har funnet sannheten, står imidlertid klart for media
og menigmann. Det er blitt mer cool og mer OK å være hovmodig enn å være modig.
For vi vet hverken hva mot er, eller hva hovmot. Uansett, - vi bryr oss ikke.
Det betyr ingenting. La oss ta så lett på det som mulig. Det er som om vi i
fullt alvor kan innbille oss inn til den sannhet at vi kan frita oss selv fra
tyngdekraftens lovmessighet. Vi ser ut som engler, sa en fransk forfatter og spesialist
på islam, da han var her for noen år siden. Vi er lettere enn Hindenburg,
luftskipet, før det kom i brann og styrtet og lærte oss – men bare metaforisk -
en lekse vi allerede har glemt.
MSM åpner på denne måten for en markedsføringsmulighet av
islam som muslimer ikke kan la løpe fra seg og et verktøy som de ikke kan ligge
ubrukt. De kan lovsynge en av de verste despoter som har eksistert og samtidig
vite at journalistene ikke kan verne seg selv og sitt publikum mot den
påvirkningsverdi dette skuespillet har i negativ betydning, og at hele
prosessen egentlig dreier seg om en foreløpig tillatt undergraving av hele Det
vestlige paradigme. Langsom lar hele befolkningen seg suggerere inn i noe den
forhåpentlig hadde tatt avstand fra hvis bare media, vår kulturelle- og faglige
elite og våre akademiske og ikkeakademiske intellektuelle hadde turt å forholde
seg til ved å tolke og fortelle sannheten i et litt større perspektiv og med et
litt mer relevant fokus enn de til nå har villet og maktet.
Av og til kan man spørre seg hvorfor programledere som
opplever at muslimer så hemningsløst benytter anledningen til å hylle profeten
Muhammed for åpent kamera tillater at de gjør dette uten motspørsmål. Er det
fordi disse mediaklovnene virkelig tror at muslimene som mener og forfekter
disse tingene er så dumme at de bare lar dem ture frem, og fordi de rett og
slett ikke orker å ta seg bryet med å stille spørsmål og fordi de vet at å
stille spørsmål vil bli oppfattet som et angrep, en hån og en krenkelse i seg
selv? Er det for at de er vettaskremte? Er det fordi de er genuint islamofobe? Er
det fordi de vet at de ikke kan stoppe dumheten uansett hva, om de skulle
prøve?
I så fall er vi på vei mot det noen vil kalle «der Untergang»,
uten håp om å kunne redde oss selv i en liten jolle eller på en planke uti
Nordsjøen eller i en «Yellow submarin» med Beatles som favorittsalme ved
reisens slutt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar