Er Groruddalen mulighetenes land?
Vel, det mener OBOS direktør Martin Mæland.
Det skal med andre ord sannelig bli gjevt å være groruddøl,
om det til nå ikke har vært det, i noens øyne.
-Det fins allerede mange boligområder i dalen som kan
beskrives som rene perler. skriver direktøren i OBOS bladet.
Og flere skal det visst bli, hvis OBOS får det som det vil.
Riktig nok finnes det noen utfordringer, men sett i
europeisk perspektiv er de utfordringene vi sliter med i Oslo når det gjelder
arbeidsledighet, integrering av innvandrere og boforhold relativt små, skriver
Mæland.
Og hvem kan være uenig med ham akkurat i det?
Fakta taler for seg selv. Men selv fakta kan lyve når de
brukes til å trøste seg med at ”andre har det verre” og dessuten til å trøste
alle andre her i landet, såvel de ansvarlige i høye posisjoner som det enkelte
medlem av OBOS, for ikke å si alle som er avhengig av OBOS for å kunne skaffe
seg en bolig.
Det skjer storartede ting som media ikke har fått med seg,
går det frem av OBOS bladet. Når selskapsdirektøren tar med seg utlendinger på
omvinsing i dalen gjør gjestene store øyne, forteller han: ”Dette området ville
vi vist frem som ett av våre beste”, sier både dansker, tyskere og nederlendere
som bli vist rundt.
Storartet!
Men har disse fått med seg hva som er i ferd med å skje i
dalen på et litt dypere nivå enn det som vises frem for syns- og luktesansen?
Forteller direktøren sine gjester noe om hva islam er og står for og hva islam
som religion gjør med mennesker som er bastet og bundet til denne religionen,
fra de er født til de dør?
Og hvordan dette påvirker deres miljø, både internt og eksternt? Forteller direktøren sine gjester at grunnen til den store fraflytting fra dalen nettopp kan skyldes hvordan islam spres og brer seg i dalen? Og att alt dette har med religionen å gjøre og at dette er grunnleggende og ikke sekundært i forklaringmodellen på hvorfor det nå engang er som det er blitt i dalen?
Har han selv sett, erfart og forstått at dette har noe med islam som trosfundament og trossystem å gjøre, og at utviklingen til det verre for alle ikke-mulismer i dalen har noe med Allah og profeten å gjøre, og Koranen og alle de andre muslimske hellige skrifter?
Og hvordan dette påvirker deres miljø, både internt og eksternt? Forteller direktøren sine gjester at grunnen til den store fraflytting fra dalen nettopp kan skyldes hvordan islam spres og brer seg i dalen? Og att alt dette har med religionen å gjøre og at dette er grunnleggende og ikke sekundært i forklaringmodellen på hvorfor det nå engang er som det er blitt i dalen?
Har han selv sett, erfart og forstått at dette har noe med islam som trosfundament og trossystem å gjøre, og at utviklingen til det verre for alle ikke-mulismer i dalen har noe med Allah og profeten å gjøre, og Koranen og alle de andre muslimske hellige skrifter?
Ikke mye tyder på at direktør Mæland har forsått hva islam
er og hva islam innebærer og ikke mye tyder på at han har fått med seg at islam
er kommet for å bli – og for å forsterke seg med tiden som kommer, dag for dag,
måned for måned.
Groruddalen islamiseres i supersonisk fart. Det er dette som vil styre utviklingen fremover og legge pemissene for hva som kommer til å skje, ikke OBOS direktørens ”sosialistiske drøm om et klasseløst samfunn” og håp for fremtiden om en stadig mer selvforsterkende idyll i dalen.
Direktøren idylliserer uten grunn og fotfeste i virkeligheten. Han lever på et syltynt "syn". For hver ny muslim som nå lovlig inntar dalen i form av leilighetskjøp, øker islams grep om befolkningen og for hvert sekund som går dannes nå ikkereversible premisser som ikke kalkulres inn i prognoser og bydelsplaner, premisser som settes av islam, og ikke av OBOS direktørens utopiske drømmer om et eviggrønt og vakkert integrert ”klasseløst” boligområd.
Groruddalen islamiseres i supersonisk fart. Det er dette som vil styre utviklingen fremover og legge pemissene for hva som kommer til å skje, ikke OBOS direktørens ”sosialistiske drøm om et klasseløst samfunn” og håp for fremtiden om en stadig mer selvforsterkende idyll i dalen.
Direktøren idylliserer uten grunn og fotfeste i virkeligheten. Han lever på et syltynt "syn". For hver ny muslim som nå lovlig inntar dalen i form av leilighetskjøp, øker islams grep om befolkningen og for hvert sekund som går dannes nå ikkereversible premisser som ikke kalkulres inn i prognoser og bydelsplaner, premisser som settes av islam, og ikke av OBOS direktørens utopiske drømmer om et eviggrønt og vakkert integrert ”klasseløst” boligområd.
Groruddalen kommer aldri til å bli det eksemplariske utstillingsvidu
mot verden som OBOS håper og tror.
Et mørke som kanskje aldri mer vil lette slik at groruddølen
igjen vil se daggry senker seg nå over dalen. Og det er dette de som nå i all
hast flytter og som ikke kan komme seg ut fort nok har følt. De har følt det på
sine kropper og kjent det i sine sinn og hjerter: At noe er på gang som de ikke
vil være en del av. Noe som kan oppfattes som en vag fare eller som en konkret
og sansbar trussel bare de som har opplevd det på kroppen kan forstå, alt etter
som.
Men vi kan kanskje ”se” visse ting for sikkert: Om ikke
lenge vil Groruddalen bli et klasseløst samfunn. Virkelig og
virkeliggjort for alle våre sanser. For det vil snart bestå kun av muslimer …
og da skal vi endelig få se hva et klasseløst
samfunn er og hvordan det vil fungere i det daglige … godt subisidert av
norske myndigheter.
Det kan fort vise seg at det samfunn vi vil få i dalen i
virkeligheten er et kastesamfunn og da så langt fra et ”herlig” nytt utopi-realisert
klasseløst samfunn som det overhodet kan være mulig å komme.
Alt i alt: Det er mindre sannsynlig at "man" klarer å skape en ny "Edens have" i Groruddalen. Dalen vil snarere utvikle seg til en muslimsk "enklave", et kompakt fristed for troende som smykker seg med tittelen "slave" for Allah og profeten".
Alt i alt: Det er mindre sannsynlig at "man" klarer å skape en ny "Edens have" i Groruddalen. Dalen vil snarere utvikle seg til en muslimsk "enklave", et kompakt fristed for troende som smykker seg med tittelen "slave" for Allah og profeten".
(Bygget på OBOS bladet 5. juni 20011).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar