I denne posteringen gir vi en kortfattet oppsummering av vår
artikkel: Spikers
Corner - farlig sekt eller fordummende kult?
Bare for å si det kort: Det er utrolig hvor dumme viss kristne
personer er, eller kan være, skal vi tro hvordan de selv formulerer seg og hvilket ukristelige budskap
de uforbeholdent og i full mundur og med glansnumre av selvhøytidelighet de begrunner
seg i, i skriftlig form, på visse media.
De kan ikke ha forstått noe av poengene i de mest sentrale
Jesu lignelser, men går fem på, i sitt hovmod, uten at det ser ut til å bry
eller bekymre dem det minste.
Vi gjengir først straks her et par av de mest relevante
bibeltekstene, før vi gjengir noen av det som kom til uttrykk på artikkelen om
sekt eller kult linket til over. Til disse «små», men grelle teksteeksemplene,
knytter vi så et par korte kommentarer, for å få frem det vi mener er poengene
i både Spikerens og hans «team» av godhetsapostler og hypermagikere.
Men aller
først: En innledende beskrivelse som kan tjene til å belyse hvordan en typisk sekt
beskriver seg selv og om hvordan sektens selvbilde fremkommer, i form av selve det
ønskede poeng, som selvsagt et motsatt av selve poenget: En sekt – inkl sektmedlemmene
enkeltvis - som selv mener at den er særlig utvalgt til frelse, fordi de tror at
Bielbelens tekster er rettet mot og spesielt ment for den.
En slik sekt
tror og tenker at den har krav på å bli ansett som mer hellige enn de fleste,
som mer helliggjorte enn de fleste andre kristne, kristne som nok som forstår
poenget i lignelsen mye bedre og i hvert fall mer kristent enn det sekten gjør,
og retter seg deretter, i motsetning til sekten som selv mener de er utkåret og
spesielt hjemlet til å moralisere andre til å tro at de ikke er så hellige, før
de slutter seg til og underlegger seg sekten og/eller kultlederen.
Sektens premiss for selvoppfatning og selvbeskrivelse:
Gud har
alltid hatt en kanal – Spikers Corner - for meddelelse. Han har talt til
menneskene gjennom dommere, profeter og gjennom Jesus – (sekten) … Da Jesus forlot
vår jord, sørget han for å la en salvet menighet av disipler – Spikers Corner -
bli den kollektive kanal som skulle bekjentgjøre Guds meddelelser på jorden. En
slik kanal – Spikers Corner - er særlig nødvendig i våre dager.
Nå nærmer tiden seg for at det universelle stridsspørsmål
mellom Gud og Satan skal avklares. Det skal skje ved at Gud utrydder alle
Satans medløpere i et stort slag, (Harmageddon). Guds hensikt gjør det derfor
påkrevet med en kanal for meddelelse – dvs Spikers Corner - der han kan advare
sine fiender om det som forestår. Og det er nødvendig med en slik kanal – les:
en sekt eller en kult som Spikers Corner – for at mennesker av god vilje skal
kunne bli ført inn på veien til frelse. Det fins overveldende beviser for at
den salvede kanal, Spikers Corner, i vår tid utgjør den salvede kristne levning
blant Guds vitner, en kanal som anser seg selv som et forbilledlig eksempel på
«den tro og kloke tjener» som er beskrevet bl a
i Matt 24. 45:
Lignelse 1:
42Våk derfor! for I vet ikke hvad dag eders Herre kommer.
43Men det skal I vite at dersom husbonden visste i hvilken nattevakt tyven kom,
da vilde han våke, og ikke la nogen bryte inn i sitt hus. 44Derfor vær også I
rede! for Menneskesønnen kommer i den time I ikke tenker.45Hvem er da den tro
og kloke tjener, som hans husbond har satt over sine tjenestefolk for å gi dem
deres mat i rette tid? 46Salig er den tjener som hans husbond finner å gjøre så
når han kommer. 47Sannelig sier jeg eder: Han skal sette ham over alt det han
eier. 48Men dersom den onde tjener sier i sitt hjerte: Min herre gir sig tid,
49og så gir sig til å slå sine medtjenere og eter og drikker med drankerne,
50da skal denne tjeners herre komme en dag han ikke venter, og en time han ikke
vet, 51og hugge ham sønder og gi ham Iodd og del med hyklerne; der skal være
gråt og tenners gnidsel.
Lignelse 1 i Lukas:
Fra Luk, 2. kapittel: Da sa Peter til ham: Herre! er det oss
du taler om i denne lignelse, eller alle? 42Og Herren sa: Hvem er da den tro og
kloke husholder, som hans husbond vil sette over sine tjenestefolk for å gi dem
deres mat i rette tid? 43Salig er den tjener som hans husbond finner å gjøre så
når han kommer. 44Sannelig sier jeg eder: Han skal sette ham over alt det han
eier. 45Men dersom denne tjener sier i sitt hjerte: Min herre dryger med å
komme, og så gir sig til å slå drengene og pikene og å ete og drikke og fylle
sig, 46da skal denne tjeners herre komme en dag han ikke venter, og en time han
ikke vet, og hugge ham sønder og gi ham lodd og del med de utro.
På sektens kanal, - menighetens eller kultens blogg - får vi
følgende tolkning av lignelsene, formulert av Lillemor:
«Først: Jeg liker så
ekstremt dårlig når folk går etter mannen i minst like stor grad som etter
ballen.
Først og fremst liker jeg personangrep dårlig i seg selv.
Jeg syns det er en uærlig måte å "debattere" på. I dette spesielle
tilfellet blir Morken dessuten latterliggjort for å ønske "det gode".
Seriøst: Det burde være en god ting! Deretter blir han tillagt tanker og mulig
skjulte motiver. Fysj!
Og siden han "ønsker det gode" har han dermed
gjort seg "umulig å angripe". HUH?
1) Hvorfor skal Morken angripes? I en sivilisert debatt
burde det være argumentene hans som skal "angripes".
2) Oppraak finner likevel en snedig måte å
"angripe" Morken på. Ikke argumentene hans, altså, men Morken selv.
Og der han ikke finner argumenter gode nok, finner han dem opp. Dette kunne ha
vært en interessant debatt å følge, men Oppraaks mildt sagt holier-than-thou attityde blir bare for
mye, og mulig gode argumenter forsvinner helt i all skitten. Vel. Da hadde jeg
fått lirt av meg frustrasjonen».
Kommentar: Lillemor skjønner ingen ting av den generelle
diskurs på dette området. Hun tror det er snakk om hvem som er mest hellig og
ser ikke at dette nettopp ikke er poenget. Poenget er snarere det motsatte, og
at det ikke gjelder å bestemme noen som mer viderekommende i helliggjørelse enn
andre. Lillemor mener imidlertid at hun selv kan uttale seg slik hun gjør,
fordi hun jo, logisk, må mene at hun selv har kommet lenger i sin helliggjørelse, (et faktum som glimrer
med sitt fravær).
Lillemor er
det Oppraak kaller en hypermagiker: Hun finner
seg et offer, som hun mener er så svak, at hun må tre til med sin store omsorg
og hjelp, uten at «offeret» har bedt om det. (Hun spør seg ikke selv om hun har
overdrevne forestillinger om sin egen kapasitet eller emosjonelle og intellektuelle
forutsetninger eller ikke; dette er fullstendig irrelevant for henne, og det
bør det også være for andre som hun av en eller annen selvpromoterende grunn hjelper
eller henvender seg til). Hun bruker offeret magisk, for å oppnå «fordeler» i
andres øyne.
Oppraak har skrevet tidligere om dette på Spikeren. Det må
ha falt Lillemor tungt for brystet å lese dette, hvis hun i det hele tatt har
kapasitet for det). Antakelig skjønner
hun ikke at hun allerede er «avslørt». I stedet for forsøk på å skaffe seg mer
selvinnsikt, går hun i forsvar ved angrep, og om dette kan begrunnes eller
ikke, spiller ingen rolle for henne. Hypermagikere
er spesialister på å bruke emosjoner - som instrumneter - for å kunne skjule egne hensikter,
manglende moral og fravær av talent eller nåde til autentisk empati, innlevelse
og forståelse av enkel dramatikk. Samtidig som de administrerer emosjoner
aktivt som magiske våpen, uten å skjønne hva de egentlig holder på med, nemlig at
de er primitive magikere, kort og godt, et «yrke» som er så langt fra kristent
som mulig. Om
hatprat og hypermagi, (artikkelen er også lagt ut av Spikeren).
Slike mennesker tar det for gitt at de tilhører de spesielt
utvalgte, hvis de står i en kristen sammenheng, og at de derfor har rett til å
tenke om seg selv at de er «holier than
though», slik Lillemor og faktisk også Spikeren selv, gjør, ved å opphøye
hennes begrensning til privilegert norm.
Når Oppraak kritiserer Morken, er det for å sette fokus på
Morkens misjonsmetoder og hans ideologi eller hans mer eller mindre sunne og sekulære
avhengighet av «tidsånden», et paradigme som fortjener å bli belyst, analysert
og kritisert. Oppraak setter seg selvsagt ikke opp som «mer hellig enn deg». Å
påstå dette er en stråmann og en logisk feilslutning, som viser hvor utafor
Lillemor er, og hvor «mer-hellig» hun betrakter seg selv. Hun vrangtolker
Oppraaks artikkel til å være et personangrep på Morken, men dette er jo
selvsagt et personangrep på Oppraak, som på sin side helt legitimt begrunner
sin kritikk av Morken – mens Lillemor må ty til løgn – og helt uten å kunne
begrunne det hun påstår - for å kunne påstå at Oppraak angriper Morken
personlig.
Den samaritanske guru eller sektleder kommer så løpende til,
med bekymret min og et bedrøvelig ansikt, Lillemor til hjelp, i hennes nød og
skriver:
"Kritikk av offentlige personligheter skal vi selvsagt være
åpne for, og jeg tror de fleste er enige om at Morken kan anses som en slik
offentlig personlighet, bl.a. i kraft av sin stilling i avisen Vårt Land,
Verdidebatt og nå som redaktør i Stefanusstiftelsen. Samtidig bør kritikken
være saklig og nøktern, og det er nettopp her Oppraak overdriver noe kolossalt,
vil jeg si.
Oppraak fremfører
lange, sofistikerte påstander om hvordan han mener Morken tenker, og det samme
ser vi at han nå gjør med SC-kommentaroren i dagens kilometerlange artikkel.
Det hele blir rett og slett latterlig og styrker bare enda mer mistanken om
mani. Denne intense, og jeg vil si usakelige personfokuseringen slår egentlig
tilbake på Oppraak selv. Den fører nemlig til at man får mer tiltro til den som
kritiseres enn den som kritiserer.
Morken har nok
sine feil som alle oss andre, også vi "hypermagikere" her på Spikers
Corner. Så kritikk skal vi alltid være åpne for. Samtidig tror jeg vi alle har
godt av å se oss selv i speilet iblant. Det
er nemlig veldig lett å se flisen i vår nestes øye, men bjelken i vårt eget øye
legger vi ikke merke til. (Matt 7,3)
Kommentar: Dette var å vente, Spikeren begrunner sin støtte
ut fra Bibel, Guds ord, som han mener han har på sin side og som tillater ham å
fremtre som spesielt helliggjort, eller i hvert fall minst like helliggjort som
offeret han plukker seg ut, nemlig Lillemor, som «trigger» Spikerens selvbilde
og som gir ham en anledning til å styrke sin posisjon, en posisjon hvor han kan
komme sine spesielt utvalgte til «unnsetning» i nødens stund.
En slik
nødhjelp brukes selvsagt av Spikeren for å kunne stramme grepet om sine engstelige
og fortrøstningsfulle, og gi ham enda større muligheter for å legge føringer på
sin naive gruppe, i og med hans funksjon som sjef for «guds utvalgte kanal».
Det mest utrolig er at Spikeren setter likhetstegn mellom «lang
kronikk» og moralsk uforsvarlig kronikk. (Han ser bort fra grundighet, systematisk
arbeid, informativt innhold og betimelige spørsmål både av praktisk,
psykologisk og teologisk art, men, men: han kan ha rett i at det ofte er undøvendig å skrive langt!).
Jo lengre, desto mer umoralsk og ukristelig, og
jo lengre, - med andre ord, og
dette i seg selv - jo mer «angrep» på Morken. (Spikeren ser ut til å frykte at
lange artikler eller kronikker i seg selv skal skremme vekk personer som fra
før av har bestemt seg for å være skeptisk mot all intellektuelle tilnærming
til saker generelt). Begrunnelser i kronikken blir da irrelevant og jo flere «bevis»
eller fakta som legges frem i kronikken, som grunnlag for en drøftelse, jo mer
bevis blir dette ansett av Spikeren og Lillemor som nettopp et bevis for at kronikken
er et umoralsk – og manisk - angrep på
Morken.
Det Spikeren gjør er å snobbe nedover – til Lillemors nivå –
og ikke bare det, ved å nedlate seg på denne måten, for å kunne opphøye seg
selv, setter han en norm: Jo lavere moral, jo bedre. Jo lavere nivå – Lillemors
nivå – jo bedre. Og alt dette i den villfarne tro at sekten eller kultens renommé
og selvbilde herved skulle gjøres mer spiselig og stuerent på diskursmarkedet.
Spikeren ønsker flere beundrere, flere mennesker å manipulere.
Han er begynt å frykte at Oppraaks artikler skal bli ansett for et konspiratorisk
angrep på ham selv, på sektens normative grunnlag og sektens egenbegrunnelse,
(som jo her beror på en feilaktig eller høyst utilstrekkelige oppfatning av Jesu
lignelser!). Han må holde menighetens selvbilde oppe, styrke det, selv om det
bygger på en illusjon om at sekten og medlemmene jo er utvalgte, fordi Bibelen
og lignelsene selv sier det! Det sier seg selv at en sik begrunnelse er svært
umodent og lite «kognitivt» utviklet. Men slik er det altså i sekter og kultur.
Medlemmene og lederen presser hverandre inn i intellektuelle posisjoner de ikke
kan forfekte uten å skape, opprettholde og stadig, sakte men sikkert, forsterke
flere illusjoner og illusjonen selv.
Derfor passer det ham selv å forkleine Oppraak ved å rykke
ut som Lillemors «frelser» eller redningsmann. (Her kommer hypermagikeren på
banen i all sin prektighet og med all den innyndende bram han kan mønstre).
Spikeren er villig til å senke enhver moralsk standard for å
kunne beholde og styrke sin maktposisjon og sitt krav på uomtvistet sekt- eller
kultleder. Eller en «wanna be» sådan.
Og selvsagt: Dette er ikke Lillemor i stand til å se. Hun er ikke i stand til å
se poengene i lignelsene. Det gjelder derfor for Spikeren å holde henne i denne
villfarelsen, i stedet for å gjøre et forsøk på å befri henne fra den.
En stygg sak, etter vår mening. Et eksempel på «foul play» og et råttent plot.
Lillemor vil
trolig aldri være i stand til trekke lærdom av hva S. C. Lewis har illustrert
så godt i den engelske teksten vi herved legger inn, spesielt ikke det som er
myntet på «de gode». Lillemor mener alt som beskrives som «godt» virkelig er
godt og alle som beskrives som «gode» virkelig er gode. Hennes høyst begrensede
logikk hindrer henne her i å se ironien i dette. Hun er en fullstendig «one track mind», noe som passer Spikeren
som hånd i hanske.
Når det gjelder Spikeren, som ser ut til å ha teologisk
utdannelse og som jevnlig skriver sine andakter på Spikeren, blir det en annen
sak. Han vil måtte gjøre seg enten «willfully blind» eller høyst selvbeleilig
til en uforsettlig blind, med vilje, for ikke å ta poenget, hele denne saken tatt
betraktning:
S. C Lewis:
“Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the
good of its victims may be the most oppressive. It would be better to live
under robber barons than under omnipotent moral busybodies. The robber baron's
cruelty may sometimes sleep, his cupidity may at some point be satiated; but
those who torment us for our owngood will torment us without end for they do so
with the approval of their own conscience. They may be more likely to go to
Heaven yet at the same time likelier to make a Hell of earth. This very
kindness stings with intolerable insult. To be "cured" against one's
will and cured of states which we may not regard as disease is to be put on a
level ofthose who have not yet reached the age of reason or those who never will;
to be classed with infants, imbeciles, and domestic animals.”
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar