tirsdag 21. november 2017

Folkedypet, madrassaer og de politiske illusjonister



Vet «folkedypet» umiddelbart noe politikere flest ikke forstår? Følgende er et innlegg hentet fra Aftenposten debatt for rundt 8 år siden, da det ble kjent at Utenriksdepartementet bevilget penger til koranskoler eller madrassaer i Afghanistan.
I dag lanserer professor Terje Tvedt en nye bok om bl a denne saken, og han slakter nå hele prosjektet. HRS tar opp saken og støtter Tvedt og peker på hvor håpløst dette prosjektet var, se under.
Nei til islam legger her ut et lite innlegg i sakens anledning, fra en debatt i Aftenposten debatt en tid før dette forumet ble stengt av Aftenposten, samme dag som 22.7, Utøya, Regjeringskvartalet  og Anders B B kom i fokus.
Vi tar innlegget som et hjertesukk og et eksempel på hvor fremsynt «folkedypet» kan være, og hvor tilsvarende «trege» de politiske «hegemoner» kan være, og hvor latterlige de kan være, antakelig fordi de er redd for genuin innsikt i realitetene, innsikt bygget på studier av islam. Innerst inne er de vel redde for seg selv. Det kan ha noe med manglende gudsoppfatning å gjøre eller simpelt hen manglende tro og innsikt i forskjellen mellom Allah og Gud, som vi har skrevet lange «lekser» om her på bloggen.
Det vi vil si er at «folkedypet» her så ting på forhånd som politikere og eksperter den gang ikke så, og heller ikke ville agere på. «Eliten» så ikke, hørte ikke og gjorde alle gale ting, uten å blunke, uten å lytte til virkeligheten og dens brutale nakenhet.

«Det har vært kjent i et par år nå at UD bevilger (store?) summer til koranskoler - madrassaer - i Pakistan.
Vi hører i dag at det dreier seg om hele 115 slike skoler.
Det har lenge -altfor lenge for UD - vært kjent at mange terrorister har fått opplæring (blitt hjernevasket) i slike skoler, som UD dessuten hele tiden har visst ikke er vanlige skoler, men nettopp (strenge og grundige) koranskoler. Det er derfor man har bevilget (seg) penger, slik at i elevene i tillegg til koranen, som er "vanskelig" nok fra før, skal bli en mer vanlig skole.(Men for all del: Ikke med mindre pensum i Koranen og ren islam!)
Hva lærer man så i disse madrassaene? I hvert fall ikke hvordan man skal sove eller dra seg på en madrass. Det man lærer om er derimot: Jihad.
Hele islam er innstilt på jihad, som "selvfølgelig" er en jihad for fred, fred og atter fred. Og mindre tvang og undertrykkelse her i verden.
Tror UD og dermed Norge.
Nå vil UD (og dermed Norge) utvide pensumet i disse skolene, og det vil derfor bli mer lekselesing og mindre utenattlæring, og dermed også lengre dager for både elever og lærere, med andre ord. Men ikke et ord om: Innenattlesing. Det er et ukjent begrep på islamsk. I et godt inneklima.
Koranen bør helst læres utenat, vet vi. Det gir sikrere frelse.
Hvilke garantier har så Norge for at pengene går til den egentlige jihad, dvs. styrkelse av det muslimske indre Selv?
Svar: Umulig å kontrollere. Dette erkjennes glatt av alle involverte parter. Samtlige. Kontroll og inspeksjon er så og si bare mikroskopisk mulig. Og derfor ikke nødvendig. Ifølge UD.
Men vent litt, er det noen vits i å kontrollere noe når UD har sagt at bevilgningene skal gå til å gjøre koranskolene mer "vanlige"?
UD synes å mene det: Det er ikke nødvendig å kontrollere dette. Ansvaret delegeres glatt til servile, dvs. samarbeidsvillige, rektorer på disse koranskolene.
Kolonialsime?
Budsjettpost: Velmente tilskudd til opplæring i barbari?»

Professor Terje Tvedt har utgitt en ny bok og HRS i en forhåndsomtale omtaler den slik:

Gahr Støre: – Norske penger til Taliban en suksess.
Er det ingen grense for norske politikeres "godhet"? Ett eksempel er da de for få år siden brukte våre skattepenger til å klekke ut ekstremister for Taliban. Dette kommer i klartekst frem i en eksplosiv og fersk bok forfattet av professor Terje Tvedt.
Professor Terje Tvedt, kanskje av mange mest kjent for sine kritikerroste dokumentarer om elven Nilens samfunnspolitiske historie, har nylig lansert sin siste bok, Det internasjonale gjennombruddet. Fra «ettpartistat» til flerkulturell stat. Terje Tvedt er også ansett for å være personen bak begrepet godhetstyranniet. Norge er jo internasjonalt kjent for å være hjertens «gode».
Da islamister ble «saksbehandlere» for UD på 2000-tallet.

Slik åpner kapitlet: Et annet eksempel som litt senere i 2000-årene og fra en annen synsvinkel kan belyse universalismens betydning på praktisk politikk, var den norske statens finansiering av koranskoler i Pakistan. Skolene fikk støtte av en regjering av Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre (Hilde Frafjord Johnson, KrF, ansvarlig minister) og under en regjering av Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti (Erik Solheim, SV og Jonas Gahr Støre (AP), ansvarlige statsråder), og er følgelig ett av mange eksempler på at det ikke er særlig fruktbart å studere Norges møte med verden i et konvensjonelt venstre–høyre-perspektiv.
Regjeringene i Oslo mente at norsk støtte til hva som ble kalt moderate koranskoler, skulle sikre at elevene i tillegg til å pugge Koranen utenat på arabisk kunne lære regning og skriving. Det ville, ble det hevdet, være med på å forhindre at disse skolene utdannet islamister eller ekstremister i stadig større grad. Prosjektet skulle gjennomføres i
samarbeid med den pakistanske regjeringen og ha som mål å fremme dialog og religiøs toleranse. Etter at statsråd Hilde Frafjord Johnson var på besøk i Pakistan og antydet norsk støtte til slike skoler for å fremme toleranse og dialog, ble det besluttet at Norge skulle støtte 115 skoler i North Western Frontier Province (NWFP).
Det partiet som i sin tid skapte Taliban, var nå det partiet som, på Norges vegne, skulle plukke ut og sikkerhetsklarere de moderate koranskolene som skulle få støtte fra Oslo.
Fire år senere, i 2007, vedgikk den norske regjeringen ved Erik Solheim at det ikke hadde blitt stilt krav til innholdet i undervisningen ved skolene. I 2009 satte både VG og TV 2 søkelys på den norske støtten  til skolene. TV 2 dokumenterte at flere av skolene lå i konfliktområder. I Swat-dalen, der Taliban hadde hatt solid fotfeste, fant de ut at fire av syv norsksponsede skoler var blitt stengt av regjeringen etter at hæren fikk kontroll over området. Skolene hadde støttet Taliban og vært rene treningsleirer for jihadister. Jamia Darul Uloom i Swat fikk 60 000 kroner i norsk støtte, og lederen av denne skolen skal ha vært en så sterk tilhenger av islamisme at han ble drept av hæren. TV 2 dokumenterte at norske myndigheter ikke hadde stilt effektive krav til at skolene skulle ha sekulær lese- og skriveundervisning, eller at jenter skulle få delta, da prosjektet startet.
Den norske politiske ledelsen vedgikk at kontrollen med prosjektet hadde vært svak, men det mest overraskende var at dette ikke affiserte utenriksminister Støre. Han skrev at støtten var en suksess, under overskriften: «Norge motvirker ekstremisme i Pakistan».

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar