Vet «folkedypet» umiddelbart noe politikere flest ikke
forstår? Følgende er et innlegg hentet fra Aftenposten debatt for rundt 8 år
siden, da det ble kjent at Utenriksdepartementet bevilget penger til
koranskoler eller madrassaer i Afghanistan.
I dag lanserer professor Terje Tvedt en nye bok om bl a denne
saken, og han slakter nå hele prosjektet. HRS tar opp saken og støtter Tvedt og
peker på hvor håpløst dette prosjektet var, se under.
Nei til islam legger her ut et lite innlegg i sakens
anledning, fra en debatt i Aftenposten debatt en tid før dette forumet ble
stengt av Aftenposten, samme dag som 22.7, Utøya, Regjeringskvartalet og Anders B B kom i fokus.
Vi tar innlegget som et hjertesukk og et eksempel på hvor
fremsynt «folkedypet» kan være, og hvor tilsvarende «trege» de politiske «hegemoner»
kan være, og hvor latterlige de kan være, antakelig fordi de er redd for genuin
innsikt i realitetene, innsikt bygget på studier av islam. Innerst inne er de
vel redde for seg selv. Det kan ha noe med manglende gudsoppfatning å gjøre
eller simpelt hen manglende tro og innsikt i forskjellen mellom Allah og Gud,
som vi har skrevet lange «lekser» om her på bloggen.
Det vi vil si er at «folkedypet» her så ting på forhånd som
politikere og eksperter den gang ikke så, og heller ikke ville agere på. «Eliten»
så ikke, hørte ikke og gjorde alle gale ting, uten å blunke, uten å lytte til
virkeligheten og dens brutale nakenhet.
«Det har vært kjent i et par år nå at UD bevilger (store?)
summer til koranskoler - madrassaer - i Pakistan.
Vi hører i dag at det dreier seg om hele 115 slike skoler.
Det har lenge -altfor lenge for UD - vært kjent at mange
terrorister har fått opplæring (blitt hjernevasket) i slike skoler, som UD
dessuten hele tiden har visst ikke er vanlige skoler, men nettopp (strenge og
grundige) koranskoler. Det er derfor man har bevilget (seg) penger, slik at i
elevene i tillegg til koranen, som er "vanskelig" nok fra før, skal
bli en mer vanlig skole.(Men for all del: Ikke med mindre pensum i Koranen og
ren islam!)
Hva lærer man så i disse madrassaene? I hvert fall ikke
hvordan man skal sove eller dra seg på en madrass. Det man lærer om er derimot:
Jihad.
Hele islam er innstilt på jihad, som
"selvfølgelig" er en jihad for fred, fred og atter fred. Og mindre
tvang og undertrykkelse her i verden.
Tror UD og dermed Norge.
Nå vil UD (og dermed Norge) utvide pensumet i disse skolene,
og det vil derfor bli mer lekselesing og mindre utenattlæring, og dermed også
lengre dager for både elever og lærere, med andre ord. Men ikke et ord om:
Innenattlesing. Det er et ukjent begrep på islamsk. I et godt inneklima.
Koranen bør helst læres utenat, vet vi. Det gir sikrere
frelse.
Hvilke garantier har så Norge for at pengene går til den
egentlige jihad, dvs. styrkelse av det muslimske indre Selv?
Svar: Umulig å kontrollere. Dette erkjennes glatt av alle
involverte parter. Samtlige. Kontroll og inspeksjon er så og si bare
mikroskopisk mulig. Og derfor ikke nødvendig. Ifølge UD.
Men vent litt, er det noen vits i å kontrollere noe når UD
har sagt at bevilgningene skal gå til å gjøre koranskolene mer
"vanlige"?
UD synes å mene det: Det er ikke nødvendig å kontrollere
dette. Ansvaret delegeres glatt til servile, dvs. samarbeidsvillige, rektorer
på disse koranskolene.
Kolonialsime?
Budsjettpost: Velmente tilskudd til opplæring i barbari?»
Professor Terje Tvedt har utgitt en ny bok og HRS i en
forhåndsomtale omtaler den slik:
Gahr Støre: – Norske penger til Taliban en suksess.
Er det ingen grense for norske politikeres
"godhet"? Ett eksempel er da de for få år siden brukte våre
skattepenger til å klekke ut ekstremister for Taliban. Dette kommer i klartekst
frem i en eksplosiv og fersk bok forfattet av professor Terje Tvedt.
Professor Terje Tvedt, kanskje av mange mest kjent for sine
kritikerroste dokumentarer om elven Nilens samfunnspolitiske historie, har
nylig lansert sin siste bok, Det internasjonale gjennombruddet. Fra
«ettpartistat» til flerkulturell stat. Terje Tvedt er også ansett for å være
personen bak begrepet godhetstyranniet. Norge er jo internasjonalt kjent for å
være hjertens «gode».
Da islamister ble «saksbehandlere» for UD på 2000-tallet.
Slik åpner kapitlet: Et annet eksempel som litt senere i
2000-årene og fra en annen synsvinkel kan belyse universalismens betydning på
praktisk politikk, var den norske statens finansiering av koranskoler i
Pakistan. Skolene fikk støtte av en regjering av Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre (Hilde Frafjord Johnson, KrF, ansvarlig minister) og under en regjering
av Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti (Erik Solheim, SV og Jonas Gahr
Støre (AP), ansvarlige statsråder), og er følgelig ett av mange eksempler på at
det ikke er særlig fruktbart å studere Norges møte med verden i et
konvensjonelt venstre–høyre-perspektiv.
Regjeringene i Oslo mente at norsk støtte til hva som ble
kalt moderate koranskoler, skulle sikre at elevene i tillegg til å pugge
Koranen utenat på arabisk kunne lære regning og skriving. Det ville, ble det
hevdet, være med på å forhindre at disse skolene utdannet islamister eller
ekstremister i stadig større grad. Prosjektet skulle gjennomføres i
samarbeid med den pakistanske regjeringen og ha som mål å fremme
dialog og religiøs toleranse. Etter at statsråd Hilde Frafjord Johnson var på
besøk i Pakistan og antydet norsk støtte til slike skoler for å fremme
toleranse og dialog, ble det besluttet at Norge skulle støtte 115 skoler i
North Western Frontier Province (NWFP).
Det partiet som i sin tid skapte Taliban, var nå det partiet
som, på Norges vegne, skulle plukke ut og sikkerhetsklarere de moderate
koranskolene som skulle få støtte fra Oslo.
Fire år senere, i 2007, vedgikk den norske regjeringen ved
Erik Solheim at det ikke hadde blitt stilt krav til innholdet i undervisningen
ved skolene. I 2009 satte både VG og TV 2 søkelys på den norske støtten til skolene. TV 2 dokumenterte at flere av
skolene lå i konfliktområder. I Swat-dalen, der Taliban hadde hatt solid
fotfeste, fant de ut at fire av syv norsksponsede skoler var blitt stengt av
regjeringen etter at hæren fikk kontroll over området. Skolene hadde støttet
Taliban og vært rene treningsleirer for jihadister. Jamia Darul Uloom i Swat
fikk 60 000 kroner i norsk støtte, og lederen av denne skolen skal ha vært en
så sterk tilhenger av islamisme at han ble drept av hæren. TV 2 dokumenterte at
norske myndigheter ikke hadde stilt effektive krav til at skolene skulle ha
sekulær lese- og skriveundervisning, eller at jenter skulle få delta, da
prosjektet startet.
Den norske politiske ledelsen vedgikk at kontrollen med
prosjektet hadde vært svak, men det mest overraskende var at dette ikke
affiserte utenriksminister Støre. Han skrev at støtten var en suksess, under
overskriften: «Norge motvirker ekstremisme i Pakistan».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar