Nei til islam hadde mer rett i sin analyse av Breiviks
personlighet, motivasjon og metoder enn Nei til islam selv forsto eller hadde
grunnlag for å anta, da Nei til islam la ut noen analyser av «fenomenet» like
etter udådene på Utøya og i Regjeringskvartalet. .
Vi hadde altså mye mer rett enn feil og mye mer rett enn det
som kom frem i de fleste msm-sammenhenger og i kommentarer og analyser på andre
islamkritiske nettsteder om hva det var som drev og motiverte Anders B. B.
How come?
Kanskje fordi vi har valgt å være anonyme. Og: Kanskje fordi
vi har en viss innsikt som ikke tør å krype frem fra sinnets bakgårder hos
andre i det offentlige lyset og i det fobiske spenningsklima som rir oss der og
som vi opplever og registrerer til stadighet i vår offentlige diskurs.
Vi har ved å være anonyme kanskje i større grad enn andre
våget å konfrontere våre egne skyggesider og vårt eget behov for å være ærlige
og vår trang til å se sannheten i størst mulig perspektiv i møte med fenomenet
Anders B. B.
Vi forsøkte å se Anders B. B. i et større religiøst og
dybdepsykologisk perspektiv basert på vår kristne tro, et perspektiv som uteble
i de aller fleste kommentatorers og analysanders perspektiver,
grunnlagspremisser og analyser.
Vi spurte om Anders B. B kunne lide av et judaskompleks og
om hans egentlige hensikt – i hvert fall underbevisst – var mer å tilskitne
islamkritikere enn å støtte dem. Vi behandlet disse spørsmålene i flere innlegg
på bloggen, men uten noen klar systematikk hva angår plassering og rekkefølge,
en strategi som vi nå ser heldigheten av. (Vi kan her og nå ikke ta oss tid til
å linke til de relevante innlegg, men kan kanskje få dette gjort senere, hvis
anledningen byr seg. I mellomtiden kan interessert søke på Breivik og slik
finne frem til i hvert fall noen av artiklene).
I dette fikk vi altså rett, at Breivik gjorde mer ugang for seriøse
og demokratisk innstilte islamkritikere enn gagn, dette ifølge et brev Anders
B. B nå har sendt rundt til ulike redaksjoner og som er blitt kommentert på
diverse steder, bl a på Jihad Watch som drives av den kristne og nå så verdensberømte
islamkritikeren Robert Spencer. Anders B. B. hadde en bevisst hensikt med sine
ugjerninger: Skade de realistiske, fornuftige og moderate og demokratisk
anlagte islamkritikerene.
Vi føler oss beæret av at vi har hatt Anders B. B som faktuell
motstander i kritikken mot islam som et politisk
og religiøst system som er helt inkompatibel med Vestens grunnverdier, vårt
menneskesyn, vårt gudsbilde og vår virkelighetsoppfatning.
Vi skal ikke blåse oss opp og skryte. Vi skal være ydmyke,
og avventede. Og fremfor alt skal vi være sannhetssøkende også i fortsetningen,
og så realistiske og velmenende vi bare evner og kan.
Vi håper i denne anledningen at kritikere av islamkritkere –
som vi har analysert flere av her på bloggen – nå kan dempe sin iver og ustyrlige
lidenskap etter helt unyansert og uten evne til selvrefleksjon og selvkritikk å
assosiere rimelig islamkritikk og islamkritikere generelt med Anders B. B. og
hans nazisme, som han nå har lagt for dagen, selv om mange av kritikerne av
islamkritikken var tidlig ut med å identifisere Anders B. B. som en reinhekla
nazist.
Det finnes nemlig ingen rasjonalitet i dette å gjøre
islamkritikere som her er tenkt på skyldig med Anders B. B i form av «association»,
i form av «guilt by association».
Det burde nå stå klart for noen og enhver.
Men hva vil f eks Gardell og Gule nå si? Vil de si unnskyld
eller moderer seg og legge av seg sin «noia»?
Neppe. De vil fortsette med å konstruere opp fiender og
fiendebilder og fortsette sin oikofobi, kanskje med uforminsket styrke. Vil vi
våge å tro.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar