Det går seriøse rykter om at landet er i ferd med å bli
invadert av smitte, av et farlig virus, som helst vil ta liver av gamle og allerede
fysisk svake eller syke, men som like fullt like vel kan ta liv av barn og ungdom.
(Noen føler seg antakelig allerede truffet).
Noen eksperter anslår at det kan komme til å dø opp mot 20
millioner mennesker av dette viruset, i løpet av året eller litt mer.
Dødsrisikoen ligger på rundt 0,9 – ett eller annet. Det er
selvsagt en liten trøst, og antakelig anslått altfor lavt. Men ca 20 personer
skal nå ligge i karantene her i traktene og det ventes at smitten vil spre seg,
i en viss fart, en utvikling, altså, med en dødelighetsfare som er så liten at
en biskop sier det rett ut at det må være viktigere å hjelpe barna som kommer
via Tyrkia og som vil inn i Helles, slik at de kan komme seg videre inn i EU,
og Norge, hvor risikoen for å dø av Qurana-viruset skal være minimal. Dokumentasjon:
Vårt
Land: Mens vi mobiliserer på alle
plan fordi noen få mennesker kanskje er blitt syke, fryser barn i Hellas. Vi
bør samle oss om større oppgaver enn at vi selv skal ha det bra på alle måter -
Ann-Helen F Jusnes, Biskop.
Pluss: Allerede
smittede - på sykehus og Millioner
vil dø. Kommentar: Ja, det skal være objektivt sikkert.
-
Jeg må innrømme at jeg er litt forvirret. Heter det
Qorana-viruset, Qorona-virsuet eller Quranaviruset? På nynorsk og blant venstresosialister og tros-liberale
ateister skal det visst nå være lettere å uttale qorana enn en qurana. Og
NRK ser ut til å rette seg etter folkets krav på riktig uttale. (U og O kan
komme ut på ett forresten, bare ikke i dette tilfelle).
Vel, jeg ber mine muslimske venner om «tål». De skjønner
godt hva jeg mener når jeg er forvirret. Det vil gå seg til dette, noen vil
korrigere meg rettelig innen rett tid. Foreløpig foretrekker jeg å si quranaviruset i stedet for qoronaviruset, nærmest for å beskytte et
ølmerke, som heter Qorna, et ølmerke
det er lenge siden jeg tatt noen slurker av, men la gå, viruset er under alle
omstendigheter farligere enn noen tønner Qorona-øl,
sett i et litt større perspektiv …
Men fra spøk til forøk på å realitetsorientere seg, og det
er alvor:
Tilstandsrapport: Bakteriene er så å si nedkjempet her i
verden. Vi har kontroll over dem og kontrollerer dem; de kontrollerer ikke
lenger våre liv. De utgjør ikke lenger noen reell trussel, bortsett fra noen få
av dem, som fortsatt er dødelige, hvis de klarer å unndra seg vår kontroll, og noen
av dem er resistente. På dem biter ingenting, annet enn karantene. Og faktisk,
foldede, renvaskede hender.
Det samme kan sies om våre ord og våre måter å bruke dem på,
og ord som instrumenter til større og utvidet erkjennelse , - og så på litt
lenger sikt, flere dypere bekjennelser, helst kollektive fellesbekjennelser,
inkludert syndserkjennelser og syndsbekjennelser. Særlig positive, frimodige og
fryktløse trosbekjennelser. (Det er snart bare ateister her i riket som ikke
trenger noen trosbekjennelser, for alle ateister ser i dag ut for å tenke at
bekjennelser ikke er nødvendige når man bare skildrer hvordan virkelig er, ikke
hvordan den burde være).
Vi hyser derfor håp om å kunne tilintetgjøre dem, bakteriene,
altså, samtidig som vi vi beholder dem, i kulturer som virkelig trenger dem for
å kunne blomstre og utvikle seg i tråd med deres natur eller vesen. (Derfor
foredler vi til og med visse bakteriekulturer. Og, for å understreke metaforen:
Vi utgir fortsatt lesverdig prosa og poesi. Selv om de bar altså altfor ofte nå
betraktes som helt ufarlige bakterier, i motsetning til viruser.
Ord er riktig nok blitt mer farlige nå enn før i visse
kretser og noen – hypermagikere og svært emosjonelt korrekte, tydelig servile
mennesketyper - påstår med engleansikt at ord dreper og at det derfor må gjøres
stadig mer for å skaffe «safe spaces»
for de særs ømfintlige, særlig på universiteter rundt omkring, eller barn og
voksne barn eller infantile som f eks nekter å lære noe av menneskene liv og
historie overhodet).
Vi kan så å si proklamere seier over bakteriene! De føyer
seg etter oss, ikke vi etter dem. Vi har isolert dem og nedkjempet dem ved at
vi har lært å kjenne dem og forstå deres modus
operandi, eller MO.
Med virus er det en litt annen og mer vrien sak. Virus er
mer kompliserte, mer vrange. (Jeg vet foreløpig ikke om jeg her tenker på
Qorana-viruset eller Qarona-viruset). De har en tendens til å lure oss, disse
ordene; og når de først angriper, går de løs på store populasjoner og mange
dør, i mangel av vaksine. Ja, mange dør, på alvor, og dette er ikke dikt. Men
det påstås like fullt at også ord dreper. Spranget er da kort til å sia t
ideologier også dreper, ja, troer og trossystemer, til og med, og verdisyn, dvs
velformulerte virkelighetsoppfatninger, menneskesyn og verdisyn. For disse
består av ord og konsepter; de inngår i allianser med virkeligheten, de
korresponderer til virkeligheten eller ikke; de inngår ofte i svært kompliserte
innbyrdes agensielle og koherente tankemønstre eller tankeforutsetninger. Så
ja, ord er farlige, innebygd «with a natural
license to kill».
Men: Mange tror at de har virusinfluensa når de i
virkeligheten bare har en alminnelig forkjølelse. (Slike er spesielt vare for
ord, av selverklært følsomme typer, typer som ikke bare ber om spesialbeskyttelse, men krever
det, administrativt og populistisk, uansett prisen andre må betale for deres
«sikkerhet»).
Færre tror at de har en enkelt forkjølelse når de er blitt
smittet av virus. De tenner på et lite ord. De fleste skjønner ikke forskjellen
på bakterie og virus, på uskyldig mente ord og drepende, onde ord. Kort sagt:
Virus er mindre og vanskeligere å oppdage, bakterier er større og relativt lett
å konstatere. Når det gjelder ord, kan vi skimte det samme mønsteret: Ord
likestilles med ondsinnede virus. Man setter derfor i gang virusbekjempelse,
med statlig hjelp og store bidrag fra de «emosjonelt betingede korrekt servile»
blant oss. Jeg kommer tilbake til dette om litt. (Jeg tenker fortsatt ikke på å
skille helt mellom Qorana-virus og Qarona—virus. Det første er fast, definert
og ferdigtolket, kan man si, mens det andre evig flytende!).
Noen sammenligner ikke bare ord med virus. De forholder seg
til ord som om de virkelig er virus og de som bruker slik ord – eller bekjennelser
- som virusbærere. De oppfatter virkeligheten slik at ord faktisk kan være
farligere enn både bakterier og virus – til sammen. De ser ordene i sammenheng
med større tankesystemer. Systemene får da status av fiende, alt etter hvilken
ideologi man gjør til grunnlag for sitt livssyn. To ideologier eller
trossystemer stilles da opp mot hverandre: Hvilke virus vil gå av med seieren?
Hvilke ord er mest å frykte? Slike typer er fornøyde med svisker og
innsmigrende, trøstende og impotente ord. De logrer ofte for å fremelske sike
ord. De tauser om at det de gjør er å strø om seg med forbud mot å bruke visse
ord, mot å tenke og formulere visse tankerekker, visse sammenhengende
argumenter, tanker som til og med fremført i sin mildeste form og på minst
mulig provoserende måte.
Like vel: Der ord og ideologi primært og analogt ses som
bakterier, går vi ut fra som en selvfølge at «vi» har kontroll på det hele.
Bakterier er ikke så farlig; angrepet vil gå over av seg selv. Med tiden. Ofte
etter kort tid.
Med virus er det litt annerledes: Vi har store vansker med å
betrakte ord og ideologi eller verdisyn som virus, spesielt virus som det ikke
fins noen vaksine mot. (Vi forveksler her bakterie med virus). Vi setter da vår
lit til at forskningen snart vil knekke koden og «den store fare» vil derfor
være over «om kort». Det utrolig er: For at vi ikke skal bli altfor redde,
kaller vi med en eufemisme virus for bakterie. Dvs det er slik vi tenker og
bygger opp vårt mentale forsvar mot virusen, bygget på realiteter eller ikke,
det spiller prima facie ingen trolle.
(Kall det tankeforutsetninger eller paradigmer, begge mektige forsvarsverker,
bestående av tykke murer – av ord).
Vi undervurderer og forskjønner alt dette og gjør oss
likegyldige for det som rører seg under overflaten og dette er et ganske vanlig
og omfattende fenomen. Mange føler ubehag ved å stille spørsmål, grave i og under
maskene og strukturene, mentale så vel som sosiale. Slik sett blir ordet – dvs eufemismen av det – mye viktigere enn selve tingen, dvs viruset. Vi mistar toppen av isfjellet
for isfjellet selv og alle vet hvordan det gikk (Titanic, here I come). Feel
good?
Når vi snakker om en
ideologi eller et trossystem som et virus, har vi gjort tingen til et ord og
ordet til en ting. (Et symbol med ladede og magisk virkende krefter – som truslet).
Det er lettere slik å forholde seg til virkeligheten som en gitt helhet på
denne måten, vi får et mer distansert og «vitenskapelig» forhold til tingene, og
virkeligheten blir dermed mer håndterlig, mer konkret, ikke bare «som» en ting,
men som en virkelig eller faktisk ting, gjerne helt avsondret fra individet
eller personen som «bærer» ordene, en ting eller størrelse som man enten i
fantasien eller i virkeligheten kan isolere, sette i fengsel eller ta livet av.
Vi har da gjort den angrepne person eller den angrepne populasjon til en
u-person, til en ting eller objekt vi kan kontrollere, diktere og fjerne –
eller deportere.
Det merkelig og intellektuelt uhåndterlige i dette ligger i
at vi tillegger viruset agens, på
like for med den agens personene eller populasjonen (f eks en hel nasjon)
utøver. Vi vet at det ligger en kraft i virus, sett som ting, en kraft som
operer av seg selv i kraft av sine egne innebygde lover, (hvis hensikt er å ta
kål på oss).
Når vi så har med en ideologi eller et trossystem – eller
verdisyn – å gjøre, som vi av rene bekvemmelighetsgrunner eller mer rasjonelle
grunner helst betrakter som et virus, tilligger vi ideologien eller
trossystemet en egen agens, «en personlig» virkekraft, så å si, - en meget
sterke, reell og virkelig virkekraft.
Kritikerne – i denne
sammenhengen: dvs de saklige islamkritikerne - har da fått status som ting
eller agenser det er legitim og legalt å isolere, slik forskingen isolerer en
bakterie i en petri-skål eller et virus under elektro-mikroskop, alt i den
hensikt å begrense virusets aksjonsradius og virkemåte, og i siste instans ta
kål på bakterien og viruset selv, - og selvsagt: Dette inkluderer bæreren av
viruset eller bakterien, dvs et individ, en personlighet, et menneske, ja, en
hel populasjon. Det blir så å si doksologisk at person her ikke kan skilles fra
sak, person og ord blir identiske størrelser, forskningsobjekter. Begge
trenger behandling og analyse simultant og helst vedvarende. Man fjerner da
mennesket både fra personen og fra hva personen sier, mener og tror. Man har
bestemt seg på forhånd for at visse ord og setninger i seg selv utløser
diagnosen: Det som oppfattes som troper anses som fiendtlige selvavsløringer.
Her ligger viruset i «forsøkspersonenes» tankeforutsetningene og hans
eksistensielle konstitusjon, så å si. Kjenner «forskeren» igjen en viss islamkritisk frasologi, er fentskapet
allerede etablert. Men den som aller minst vil ane at han da faktisk gjør seg
utillatelig fordomsfull, er her «forskeren», dvs den som skal bekjempe viruset,
(ordene). Det høres kanskje altfor pretensiøst når jeg sier at dette ikke er en
billig psykologisering; jeg vil mene at jeg her snakker om eksakt vitenskap.
Men vi må videre:
Poenget er dette: Hva hvis samfunnet nå har vedtatt lover
som forbyr folket i populasjonen, og som har et helt annet trossystem og
eksplisitte og implisitte verdisyn, å betegne den truende ideologien som et
virus? Og hva hvis dette innebærer at det blir forbudt å se eller betrakte de
som (mål)bærer denne ideologien som smittebærere?
Vel, vi sier at det er forskjell på ord og bakterie og
virus, - en kategoriforskjell. Ser vi målbærerne som infiserte av et virus, har
vi begått et moralsk helt forkastelig kategorimistak. Og mot et slikt argument,
kan ingen verge seg. Målbærerne har dermed fritt spillerom; de kan dessuten
skjule sine egentlige hensikter bak foreststillingen om at deres ideologi jo
har en egen agens, et «klokkeverk» i seg som vil gå og gå uten at hverken
menneskekraft eller ånd eller ord kan stanse, (jfr kommunister som trodde at
marxismen var sannheten selv og at historien derfor ikke kunne isolere og
bekjempe den den hva enn som ble gjort i denne ideologens navn og uavhengig av
hva marxismens «bærere» gjorde, fordi ondt her godt kunne være like sant og
riktig som godt).
I dette tilfelle ser vi at ord faktisk betraktes som mye
viktigere enn «tingen». Ordene trumfer bakterien og viruset og de som utsier de
riktige ordene vinner. Mantraene blir påstander om et «mind over matter».
I et slik samfunnslima, som danner seg nærmest av seg selv,
helt utenfor maningsmanns kontroll og ønsker, og den diskurs som til enhver tid
da råder grunnen, vil dette å være, opptre og uttale seg «korrekt» bli av aller
største betydning, og det opprettes da følgelig komiteer og vedtas lover over
en lav sko som skal hindre spredningen av ord og meninger, som kan oppfattes
som et angrep på viruser og bakterier, (som jo ikke eksisterer!). Og alt dette
for å beskytte mennesker som målbærer og sprer en ideologi og et trossystem som
i virkeligheten oppfattes som bakterie eller virus, eller reelle ting eller
prosesser som antas å ha en rent fysisk påvirkningskraft, via ord – som da i
virkeligheten får status nettopp av agenser som påvirker oss rent fysisk, (ikke
bare mentalt og ikke bare som simple former for forsøk på massesuggesjoner).
Konkret sagt: Islams
ord blir betraktet og behandlet som om de var bakterier, (ikke virus). Som
om de var ting man kan uskadeliggjøre. Som om de i seg selv ikke var annet enn
ufarlige luftbobler. Man er da kommet dit hen at ord ikke betyr noe, ikke
engang for ordbærerne selv, selv om ordene for «ordbæreren» betyr nær sagt alt
og fordi de ikke kan skjelnes eller skilles fra hans egen personlighet.
Det samme gjelder for kritikerne av her angjeldende ideologi:
De snakker bare ord, og fordi ord jo kun er ting, blir kritikeren så
tingliggjort. Det skjer en objektivering av kritikeren. Hans ord skal bety like
lite for ham som for de som kritiserer ham. De som virkelig lider av fobi sett
som manglende kontroll over følelsene eller emosjonene, blir da egentlig de som
frykter islamkritkerne, f eks. Disse anti-kritikerne – de emosjonelt betingede
servilt korrekte – blir ifølge denne måten å se det på de som virkelig lider av
irrasjonell frykt, dvs av fobi. Men hvorfor? Jo, fordi de jo så å si på forhånd
jo har gjort ordene – eller kritikken - til ting, og ikke bare ordene, men også
islamkritikeren som person og menneske, til et objekt. Like vel frykter de
fobiske anti-islamkritikere til og med de mest saklige islamkrikere. Denne
vendingen er det da som utgjør den vesentlig eller ekte forbi. man frykter og
blir desperat og hysterisk over hva ting kan finne på, døde objekter! Hvem har
noen kur mot dette? Vel, vitenskapen med de til enhver tid herskende
myndigheter kan jo sette i verk tiltak der det blir om og gjøre og
altavgjørende å utsette f eks islamkritkere for permanente doser som viser at
vi som populasjon eller nasjon eller sivilisasjon ikke har noe å frykte hverken
fra muslimer eller islam. Det gjelder med andre ord om å vaksinere
befolkningen. Forskningen har nemlig vist at fobier kan kureres ved å utsette
den lidende for nærsituasjoner der det går opp for den fobe at han jo egentlig ikke hadde noe å frykte likevel. Den
medisinske ekspertise kan viser til at den
prefrontale cortex faktisk sender til signaler eller nevroner til amygdala, som er fryktsenteret i
hjernen. Det er som å høre visse kristne si: Mind over matter. Ånden og troen i Ånden er sterkere enn materien,
dvs sykdommen.
Selvsagt kan vi leve på slike illusjoner i nærmest det
uendelige, hvis staten eller «de korrekte» anti-islamkrikerne forer
menneskehjernen til enhver tid med signaler hvor cortes betales eller
stimuleres for så å bli i stand til å påvirke amygdala, slik at den, nærmest uten serum eller væske, skal falle
til ro og, ikke minst – bli så føyelig - som mulig – overfor de samme
«korrekte», den samme Emosjonelt
Korrekte og Servilsert Serviliserende og Selv-servilitets-produserende Stat.
Psykologene taler ofte om tilvenning. Jo oftere man utsettes
for et tilsynelatende betent fenomen, jo hurtigere venner man seg til det og jo
mer og mer akseptert blir fenomenet i hele personligheten, og man har da
utviklet seg til å bli et mer fordragelig (appetittlig, elskverdig eller
korrekt) vesen, et vesen – eller skal man si en ting – helt uten frykt og uten
spor av opprinnelige ubehag. Et meget tjenlig instrument, ikke minst for
Statens formål, (den altomfattende kulturpolitikk). Se
om bl a Zajonc her
Vi befinner oss i dette perspektivet i en slags «stall-mate», en slags uavgjort tilstand,
i hvert fall foreløpig, for eventuelle større omveltninger og «omvurdering av
alle verdier». Vi behandler ideologen og trossystemet som en fysisk størrelse med
maktpotensial (agens) samtidig som det er forbudt ved lov å betrakte den enkelte
«bærer» som en del av tingen. Den enkeltes ord blir derfor en ting, en bakterie
som vi kan hanskes med, - ved å treffe de rette tiltak basert på konsensus og
ad hoc vurderinger, som grunnlag for videre legitime og legale
foranstaltninger.
De høyst merkelig er at det i dette scenarioet i dag er de
som kritiserer og frykter trossystemet, ideologien eler verdisynet som utsettes
for mest kritikk og blir betrakte som farlige. Ja, det er egentlig de, nå, som egentlig er bærere av det
ukontrollerbare viruset eller den mindre farlige bakterien. Dermed tillegges
mennesker de samme egenskaper som viruset. Forholdsreglene mot det, skal aktiveres
og manifisteres ikke bare smått proporsjonalt, men via altødeleggende, bevisst
valgte strategier, bygget på statistikk og prognoser som alt kan brukes med
flid og omhu til Statens eller spesielt for kulturelitens og de såkalt
intellektuelles beste, de kaller det uten skrupler gjerne for hele samfunnets
tarv; det dreier seg om liv eller død. Derfor mobiliseres fagforeninger,
idrettsforeninger, skoler og universiteter, media og forleggere i «den gode
strid» som tar sikte på å skape De
gjennomkorrekte. Eller: De nye,
virkelig sanne og ekte salige. I sin tro.
Det absurde, eller paradoksale, eller tragiske i dette er at
de som vil bekjempe viruset, i realiteten bekjemper (visse) mennesker, mennesker
av kjøtt og blod, sjeler, mennesker med meninger, ja, man kan også si at
meningene nå er blitt selve viruset og mot viruset er bruk av alle bekjempelsesmidler
tillatt. (Bl a fordi jo alt er tillatt, siden Gud er død, vil noen si og
innbille seg er både sant og riktig).
Det meste merkelige er selvsagt, da, at man da bevisst gjør
viruset farligere enn bakterien, ved nærmest å overse eller glemme bakterien
for slik å kunne sette enda mer inn på å overvinne, uskadeliggjøre og
tilintetgjøre viruset. (Viruset er ikke godt for noen, mener man, hverken for planter,
dyr eller mennesker. Kampen mot viruset – og frykten for det – er da blitt
uttrykk for en ubetinget berettiget «total krig». I dag er vi faktisk glad for
at vi fortsatt har bakterier, massevis av dem. Det er med andre ord metaforisk
håp for Ordet og ordene»).
Hva er det så som konstituer og driver det hele, denne
vanvittige og tvers igjennom umenneskelige prosessen?
Jeg ser bort fra psykologiske, sosiologiske og
antropologiske forklaringer. Det samme gjelder medisinske, biologiske eller
matematiske forklaringer – og bortforklaringer. Men jeg kan ta utgangspunkt i
«vitenskapen». Det vitenskapen først og fremst trenger, er avstand til tingene,
den trenger objektivitet, ja, krever nøytralitet, i den grad den er mulig. Som
empiri eller studieobjekt er islamkritikkk – selv om den er aldri så saklig og
rasjonell – her av særskilt interesse. Den må nemlig gjøres til gjenstand for
vitenskapelige undersøkelser, undersøkelser som munner ut i grafer, i kurver,
tall og målinger og i tydeliggjøring av parametere. I prinsippet kan alt her
settes på formel og inn i matematiske ligninger og integraler. Det gjelder dessuten
å avdekke algoritmer og finne en oppskrift, for bare ved å finne og forstå
oppskriften, kan problemet løses. Og bare da er politikere, godhetsposører og
«meningstyranner» fornøyde. De kan nå treffe valg i den overbevisning at de har
rett. De har funnet en kur en gang for alle mot viruset, vel vitende at faren
aldri helt kan bekjempes fullstendig. De trenger da faktisk viruset for å kunne
legitimere seg og sine metoder, dvs tiltak og tilretteleggelser. Viruset gir
dem en sjelden anledning til å tenke og opptre som spesielt altruistiske og det
motsatte av egoistiske. Det gir dem en helt unik anledning til å vise holdning,
dvs hvor dydige de er. Det gjelder f eks om å bevilge mer penger til flere
møteplasser i bydeler hvor f eks volden nærmest helt av seg selv, synes å
tilta, til tross for alle tidligere mottiltak i form av støtteordninger og
andre subsidier. De korrekte vil imidlertid på det sterkeste benekte at slike
livreddende støttekampanjer og hjelpetiltak utgjør noen form for
virusbekjempelse, og heller ingen bakteriebekjempelse. Eventuelle virus, finnes
på helt andre kanter, ja, slike virus fins faktisk ikke, vil de hevde, heller
ikke dette ordet brukt som en ren og ganske hensiktsmessig og derfor moralsk
nyttig metafor. De korrektes reaksjon er derfor betinget av frykt og et sterkt
behov for å servilisere seg, overfor
«krefter» de ikke kan begreps- eller navnsette eller karakterisere, (aller
minst kle i karikaturer).
De korrektes reaksjon
kan derfor sies å være uttrykk for en frykt de ikke har kontroll på, dvs en
fobi, en frykt, altså, eller en fobi som
påføres dem - som helt uskyldige i alt dette - utenfra. De må derfor
forklare sin frykt ved å skylde på andre. Viruset kommer utenfra. Og akkurat
dette viruset er særlig umenneskelig og farlig, ja, til de grad uutholdelig.
(Det gjelder derfor at en ekspertise trøster dem og alle andre, ved å forsøke å
venne dem til tanken på at jo objektet eller viruset selv jo ikke er farlig
like vel. I hvert fall skulle man tro at det var det som skjedde. I stedet ser
vi at «de korrekte» - eller hypermagikerne
- heller forsøker å opprettholde, pleie og styrke både den reelle og den
innbilte fare og det som truer deres «eksistensberettigelse» som «gode». Det
utløser så visse nå velkjente reaksjoner og setter i gang visse bevisst valgte
strategier og prosesser i form av stadig mer «nødhjelp» til dem de her anser
som helt uskyldige og totalt «virusfrie», dvs de målgrupper som saklige
islamkritikere altså holder spesielt øye med, de og deres ideologi eller
trossystem i funksjon.
De korrekte har da gjort seg til hypemagikere. Man hjelper mennesker som kanskje ikke engang ønsker
eller har bedt om hjelp. De har dermed satt seg opp til fullmektiger uten
fullmakt, til falske fullmektiger. De ser viruset oppstå i sin «egen slekt», så
å si, og spre seg derfra med lynende fart. De ser seg selv angrepet og frykter
for andres liv. De trenger da så mange både reelle og oppdiktede
hjelpetrengende de kan fremskaffe, ofre som de kaller hjelpetrengende okke som
og folk som de til gjengjeld forutsetter vil være dem evig takknemlige for all
fremtid. De nekter plent å se at deres emosjoner og fortrengninger, ja, deres
ukontrollerbare frykt eller fobi faktisk er betinget av og underlagt
sosialøkonomiske teser om den tragiske godhet og faktiske
avhengighet av deres manglende virkelighetsoppfatning, menneskesyn og verdisyn jeg
tillegger det
juridico-religico mennesket (og ser her videre om dette og
hypermagi, ytterligere
klargjøring).
Å håpe på at takknemlighet overfor de samme bevilgende
myndigheter på noen måte skulle kunne avhjelpe situasjonen, er utenkelig for
disse myndighetene innberegnet alle dem som selv har valgt dem eller ansatt
dem. Forklaringen er at dette er virusbekjempelse. Forklaringen er dermed blitt
«vitenskapelig» begrunner, (dvs i høyeste potens kvasivitenskapelig begrunnet),
og da en begrunnelse som i og av seg selv vil ha en beroligende mental effekt,
i og med at «vitenskapen» på apodiktisk vis rettferdiggjør tingliggjøringen av
islamkritikere samtidig som den legitimerer objektivering
av islamkritikken. Kritikk av islamkritikk og kritikk av islamkritikere
likestilles da helt klart med et botemiddel mot en ellers helt vitenskapelig
påvist og reell virusinfeksjon, en infeksjon man de jure da helt uten forbehold ser seg moralsk godhets-forpliktet
til å bekjempe, systematisk og organisert, og med de mest «effektive» og mest
populære og aktuelle hjelpemidler og metoder.
Å se islamkritikk som bakteriebekjempelse, kommer derimot ikke
på tale. («Sviske» er her en god metafor for «sømmelige» eller rimelig
aksepterte eller «korrekte» og helt ufarlige ord). Å se islamkritikk som et
nødvendig botemiddel mot virusinfeksjon, blir imidlertid da betraktet som den aller
høyest prioriterte oppgave og det mest maktpåliggende prosjekt å gjennomføre, i
«de gode’s» ensidig selvforherligende tjeneste.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar