Les dette, og bli, forhåpentlig, en tanke klokere:
«Vi har et spørsmål», sa mannen, hans dialekt røpet at han
kom langveis fra og den lange reisen han hadde foretatt fra den landsbyen han
kom fra, helt til Kairo, hovedstaden.
«Vi har bygget en skole for gutter og jenter», fortsatte
mannen. Han satt med beina i kors på teppet på gulvet og stirret ærbødig opp på
den lærde som satt foran ham på en høy trestol.
«Men noen av våre familiemedlemmer i landsbyen vår sier at
jentene ikke har lov til å gå på skolen, fordi de vil støte på gutter i gangene
på skolen. Er det lov like vel lov å åpne skolen?!
Mannen ventet spent på svar, og det gjorde også de
studentene som satt rundt den lærde.
Våren 2003 var uvanlig varm og en mild bris som strømmet
gjennom tregulvet i bygningen ble godt tatt imot av de som hadde samlet seg
rundt den lærde.
Den lærde, en middelalderne mann, skulle ikke lenge etter at
dette møtet ble holdt, bli utnevnt til en av de høyeste poster i Egypt – til
mufti - i hele den sunni-muslimske
verden.
Muftien in spe lente seg nå ned mot båndopptakeren som sto
på og som mannen som hadde kommet den lange reisen hadde med seg, for å kunne
bekrefte sitt møte og de svarene han eventuelt fikk.
«Har dere Nilen der nede hvor du kommer fra? spurte muftien
mannen.
«Ja», svarte mannen.
«Hør nå her, da, hver den som nekter å gi adgang for jenter
til skolen» sa muftien til båndopptakeren. - «Gå og kast dere i Nilen! – for sa
ikke Allahs budbringer, velsignelse og fred være med ham: «Hindre ikke de
kvinnelige tjenerinner som tjener Allah fra å tjene i moskeen?».
I over tusen år har kjøpmenn, bønder og kongelige flokket
seg til lærestedene i Kairo, til al-Azhar Moskeen, for å søke råd og veiledning
fra ulema, de lærde som definerer den
islamske tro og religion.
Forfatteren av den boken sitatet ovenfor forsetter:
Selv om muftien i sitt sinne uten tvil scannet all den
kunnskap han hadde tilegnet seg som en islamsk lærd, så svarte han ikke den noe
enfoldige mannen, men han svarte ikke med å komme med en lengre juridisk utlegning.
I stedet svarte han mannen med å vise til en person som alle muslimer helt fra
barnsben av lærer å elske og akte, en person som de lærer å setter høyere enn
deres egne barn eller foreldre. Muftien gikk århundrer tilbake i historien, til
sendebudet Muhammed. (Forfatteren bruker ordet «profet», hvilket er
feilaktig, og i seg selv en feiltakelse som ikke lover bra for en bok som
brukes i pensum på universiteter!)
Muftien visste at de ordene hans svar besto i ville ha sin
virkning i den enkle mannens hjerte like klart og tydelig som de ble uttalt og
oppfattet den gang «profeten» selv uttalte dem og dette ville berolige
landsbybeboerne, skriver forfatteren. For «the Prophet of God is the motst
worthy of beeing followed».
Forfatteren nevner ikke den nedlatenheten og arroganse muftien
– antakelig både i kraft av sin personlighet og i kraft av sin posisjon som «lærd»
- legger for dagen. Han nevner inngenting om at det kanskje hadde vært rimelig fra
muftiens side å appellere til «common sense», til fornuften. Det fins intet rom
for filosofen Kant, 1724-1804, som sier: Saper
aude! Ha mot til å tenke selvstendig. Umodenhet er manglende evne til å
bruke ens egen forståelse uten en annens ledelse. En slik umodenhet er
selvpåført, mener Kant, og derfor ikke nødvendig.
Forfatteren gjør ett min mening her nok en brøler i og med
at han bruker det engelske ordet God om Allah. Etter min mening burde dette
villede forsøk på å villede, allerede før boken ble utgitt, ha diskvalifisert
forfatteren. Men i stedet hyller man på universitetene denne muligens bare forvirrede
eller muligens bevisst selvserviliserte forfatteren ved å opphøye hans bok og «innsikter»
til pensum.
Forfatteren knytter ikke en eneste kritisk kommentar til
denne fortellingen og dette scenarioet. Han registrer bare tørt det som har
utspilt seg, og forklarer ved å referere til fakta. Han er ikke ute for å felle
noe dom. Han overlater muslimen til sitt og sin slavetilværelse under de
islamske skriftene.
Forfatteren fastslår, ikke uten forsøk på å redusere
Koranens betydning for å kunne sminke islam, og den kilde terroristene i Allah
og sendebudets bruker mest av alt i verden i dag, at:
Koranen er ikke den kilde en vitebegjærlig leser bør gå til
for å få svar på «a particular issue, som f eks «hva mener islam om det og det.
Koranen er ikke en lovbok og mange trossetningene er heller ikke nevnt i
Koranen. … The normative legacy of the Prophet is known as the Sunna, although
it stands second to the Quran in terms of reverence … For much og Islamic
history, the unit trough wich the Sunna was preserved, transmitted and
understood has been the hadith, plural ahadith, or a report descibing the
words, actions og habits of the Prphet. they were recorded and transmitted over
a period of decades and even centuries … not contemporary documentes …
Forfatteren er tydelig ute etter å legge føringer til fordel
for islam på sine lesere, dvs studenter. Forfatteren forteller at han en gang
oppsøkte en mufti for å høre dennes utlegning av en hadith gjennom muftiens isnad
of the people of Zabid … Muftien godtok forfatterens ønske, men først måtte
han liste opp en lang rekke navn på personer denne isnaden kunne knyttes til tilbake i historien. Muftien lister opp …
NN lærte av sin lærer NN, som lærte av sin lærer NN osv, - en lang rekke
henvisninger følger, jeg tror nærmere 60, og hvor muftien avslutter slik:
The merciful, indeed
the Most Merciful God has mercy upon them. Have mercy in this earthly world, an
He that is in the heavens will have mercy on you».
Forfatteren er Jonathan A. C. Brown, tittelen er Hadith,
Muhammeds legacy in the Medieval and Modern World, 2009.
Boken er i seg selv spekket med informasjon, forfatteren
forsøker «for bare livet» å registrere, gjengi og informere så godt han kan,
men det fins lite hvis noe i det helle tatt av teologi proper i boken. Det
nytter bare ikke å trekke noen dype konklusjoner om hvem Allah er indirekte fra
alle «fakta» boken refererer til.
For så vidt er boken lite interessant og lite oppklarende
eller opplysende. Vi blir hold i uvitenhet om hvem denne Allah som står bak det
hele er.
I seg selv forteller
det jeg skrev over mye om den muslimske verden ikke bare i dag, men også i går.
Det viser en verden som er fullstendig hekta å «profeten» og Allah’s ord og
hvordan disses handlinger er premissleverandører for den tilbakestående
posisjon islam inntar i sammenligning med andre kulturer og tradisjonene i
verden i dag. Dette holder muslimer i en skruestikke og borte fra muligheten
for å tenke og resonnere på selvstendig grunnlag. Ja, den holder til og med
muslimer betrakter som ekeltidivider også fra å komme i dypere kontakt med sin
egen samvittighet. Verre blir det når en vet at det ikke regnes smed noe
gudsbilde eller guds-likhet for mennesket i islam. I kristentroen er som alle
burde vite mennesket skapt i guds bilde og likhet. Gud i kristtroen har til og
med skrevet ned loven på enhver troendes hjerte. (Det kan selvsagt diskuterer
hvorvidt og i hvilken grad syndefallet har påvirket dette bildet, denne
likheten og denne hjerteloven, og i den forbindelse også i hvor stor grad vår
noetisk utrustning og dermed vel også vår samvittighet er blitt påvirket eller
skadet av fallet, men dette diskuteres selvsagt ikke i boken).
Boken forteller mye om hvem som har makta i islam og hvor
mye avmakt den vanlige befolkning trykkes ned av, alt ut fra frykt for å tolke
islam på en feilaktig måte. Det er som om «profetens ord» truende ord fremdeles
henger som en pisk over folk: «Den som
mistolker meg, la ham forberede seg på en plass i helvete», sa Muhammed
selv, se s 7.
Boken forteller indirekte om hvor viktig det er for muftiene
at folk holdes mest mulig nede i «uvitenhet» om islam selv og metoden er å
gjøre nesten ethvert valg muslimer må foreta seg – som f eks i den landsbyen
som nevnes ovenfor - avhengig av mange
års studier ved ett eller annet renommert islamske universitet, som f ek al-Azzhar
i Kairo, Egypt, helt til denne dag i dag.
Muftienes autoritet, innflytelse og reell og ikke bare
formell makt er derfor enorm, helt som tilsvarende folkets avmakt er
mikroskopisk. Frykten øker serviliteten og serviliteten forsterker frykten, og
muligheten for hykleri, forstillelse i alle former og korrupsjon i stor skala.
Man skulle i utgangspunktet kanskje tro at folk i en landsby
helt på egenhånd og uten «religiøs» assistanse kunne bestemme seg for om det
var tillatt for kvinner å tjene i moskeen, men nei, man måtte altså konsultere
en mufti for å kunne ha sitt på det rene. Frykten for å feiltolke eller rett og
slett ikke «vite», må sitte som en dårlig og uutslettelig vane «in the muslim
mind». WW.
Når vi får vite at den fattige representanten fra landsbyen
det fortelles om har reist i flere dager for å få råd fra muftien, om det som
burde være det enkleste spørsmål å svare på, forteller det alt om at islam og
muslimer har en lang reise foran seg. Hvis reisen da peker fremover, og ikke
bakover, slik salafister vil.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar