Oppstandelsen som vekker
«oppstandelse» i Vårt Land.
Avisen Vårt Land
forsøker nå i forbindelse med påsken å spre det motsatte budskap av hva den
forkynnelse den bibelske påske selv forkynner. Selve kroneksempelet på denne forkynnelse
lar avisen stå på avisens forum: Verdidebatt. Artikkelen – som er skrevet av
humanisten og ateisten Oddbjørn Johannesen - er ikke åpen for kommentarer.
Avisen frykter muligens «usaklige» eller «uredelige» kommentarer, samtidig som
den må ane at den selv ikke har kapasitet eller innsikt nok til å takle kommentarfeltet,
på annen måte enn ved å stenge hele debattforumet.
(Sturla Stålsett har et innlegg i
avisen som vi her ikke skal hefte hverken oss selv eller eventuelle lesere med.
Stålsett fremstiller det veldig viktig at vi ikke vet noe om oppstandelsen og
at det er selve dette faktum som utgjør sann kristendom. Vel, ham om det. Han
får fortsette sin vantro i det spor som gjør verden til for ham, hvor han nå
enn går med denne troen. Det hele fundamenteres i et at «vi må late som». Men
vi må si at det er mye mer lys i det Stålsett skriver, enn i det vi skal ta opp
i det følgende, hvor det kun fins mørke, se her).
Artikkelen til
Johannessen ble første gang publisert for et par år siden. Forfatteren er
tidligere kristen, han er nå blitt en bedreviter. Hans høyeste ønske ser nå ut
til å være å frata kristne selve troen, og får altså drahjelp fra Vårt Land.
Både avisen og forfatteren ser ut til å vite hva som er riktig tro til
forskjell fra vantro, som er den tro Bibelen selv uttrykker.
Jeg skal komme litt mer inn på forfatteren under. Først
siterer jeg noen strofer fra selve artikkelen, med egne kommentarer knyttet til
underveis.
Det er blitt svært om
å gjøre for mange som kaller seg kristne å tro at Oppstandelsen aldri har
skjedd, at Jesus aldri «fór» opp til himmelen, at Jesus ikke utførte
mirakler osv. Ja, det tas i dag som en
selvfølge at det som Bibelen selv sier er historisk, ikke er det. Man viser til
autoriteter, forskere, man skyver seg inn under disse autoritetene og istemmer
at det ville stride mot «det intellektuelt redelige» å påstå det Bibelen påstår
er sant, og faktisk etterprøvbart.
«De redelige» kristne
er ofte urokkelig overbeviste i sin sak. Men har de beviser? Nei, overhodet
ikke. Ikke engang indisiene de fremfører holder mål. De begrunner med andre ord
sin – manglende- tro på antakelser. Det synes ikke å bry noen. Man tror at
det skal være slik, at det er best sånn. Det gjelder derfor å misjonere for
«saken», og dette blir så selve saken. Det advares mot en bokstavelig, historisk,
tolkning. Man påstår at en «ikke- redelig» tro kan være direkte skadelig for
folk. «De redelige» tror at de har et hellig kall, gitt dem – av en eller annen
- for å beskytte folk fra skadelig påvirkning.
Jeg kunne nå legge frem en bunke med apologetisk og
vitenskapelig basert litteratur som sannsynliggjør utover enhver rimelig,
forstandig og velmenende tvil om at de mirakuløse beretningene som finnes både
i Det gamle og Nye Testamente faktisk er sanne, at de er empiri, som det heter,
og ikke myter. Men jeg skal la være, på grunn av plassmangel i denne
sammenhengen. Apostelen Paulus er nøye
med å presisere akkurat dette, at evangeliene nettopp ikke er myter, men bygger
på historiske fakta. En slik påstand virker i dag bent frem uhyrlig og støtende
på «de redelige».
Å forflate
begivenhetene i begge testamentene til å dreie seg om fakta som ikke har
skjedd, er en vranglesing som fratar den kristne tro både mening og substans.
Det er å gjøre seg til en anti-krist og ingen vranglesing kan endre dette faktum.
At denne påstanden faktisk står skrevet i Det nye testamentet selv, kan ingen
benekte. Det er en påstand som faktisk er et ugjendrivelig empiri, og derfor
objektiv sant utsagn, fundamentert i virkeligheten og sannheten. (Obs: Anti-krister er de som benekter
inkarnasjonen og Jesu guddommelighet, se 1 John 4. 3 og 2 John 2. 2. Det kan
her nevnes at «anti» kan bety å «overgå», dvs at en anti-krist er en person
eller en typos som tror han «overgår» Kristus selv).
Å benekte påskens historiske fundament er ifølge
undersøkelse nå blitt nokså vanlig. Hele 70 % av alle som kaller seg kristne i
dette landet benekter selve fundamentet for den kristne tro. Og dette til stor
tilfredstillelse blant folk som kaller seg kristne, men som ikke skjønner at
det er nettopp anti-kristne de i virkeligheten er.
Slike kristne vil
imidlertid aldri få seg til innrømme dette. De vil pukke på sin rett til å
gjøre evangeliet fullstendig irrelevant annet enn som et pedagogisk virkemiddel
– en pedagogisk pisk, samtidig som det utloves – som en sentimental, og bare
mer enn «søt» gulerot - at man skal makte å skape et paradis av egne krefter,
helt uten bistand av Gud selv, idet man jo må sette seg i Guds sted, skal det
de innbiller seg er Gudsriket, kunne realiserer. Virkemidlene som skal brukes
for å etablere Gudsriket er for disse kristne sosialismen og/eller ateismen.
Vi skal her presentere noen av hovedpoengene i Oddbjørn
Johannesens innlegg på Verdidebatt i anledning påsken. Vi kommenterer
innimellom. Lesere vil forstå hvilke sentralpoenger jeg vil ha frem.
Johannesens innlegg var å se på Vårt Lands Verdidebatt også for 2 år siden.
Johannessen må tro at det er et veldig stort behov for Johannessens meninger,
for meninger, og dessuten lite bra funderte og lite aktuell meninger, er hva
det Johannessen kommer med, - ikke stort mer.
Johannessen legger ut:
Jesu oppstandelse regnes for å være et helt avgjørende dogme
i kristendommen, men hvor sannsynlig er det at det her dreier seg om en
historisk hendelse? (Publisert: 18. apr 2019).
I Vårt Land 17. april kan vi lese at ifølge en fersk
meningsmåling fra Norstat er det 35 % av Norges befolkning som fremdeles tror
at Jesus sto opp fra de døde påskemorgen. … Denne utviklingen er i og for seg
ikke særlig oppsiktsvekkende, siden vår beste kunnskap sier oss at en fysisk
oppstandelse fra de døde er en umulighet. Det sannsynlige er knyttet til hva
som er historisk troverdig - og i forbindelse med påstanden om en fysisk
oppstandelse fra de døde også om hva som er biologisk troverdig.
Johannesen fortsetter ufortrødent: En mer fordomsfri – eller
"fritenkersk" - måte å nærme seg problematikken på, kan være å skille
mellom historiske, religiøse og metaforiske sannheter. Jesu oppstandelse kan oppfattes som en
religiøs sannhet, selv om den ikke er historisk sann …
Johannessen vil ha … en konsekvent ikke-metafysisk tolkning
av kristendommen. En immanent gudsforståelse". Johannessen synes å være «karismatisk og
verbalinspirert» av liberalteologer – se mer her - som f eks Herbert Braun og
Rudolf Bultmann, (begge teologer som for lengst er utgått på dato og hvis
aktualitet i dag bare finnes i teologiens historiebøker).
"Braun vil ikke sige, at det er meningsløst, når det i
traditionen siges om Jesus, at han var Guds søn, og at han er opstanden fra de
døde, og at han som den Guds søn, som døden ikke kunne fastholde, besidder en
tidløs magt. Men han vil sige, at sådanne udtryk. altså f.eks. opstandelse, er
en 'gammelkristelig udtryksform og ydermere en omverdensbetinget udtryksform,
hvori man formulerer den autoritet, som Jesus vandt over mennesker. Vi kan i
dag ikke opfatte denne udtryksform som forpligtende for os selv. Men den
autoritet, som disse udtryksformer tilskriver Jesus, kan meget vel være
bindende for os i dag'."
Og i et senere avsnitt:
"Derfor bør vi tage os i vare for at spørge om et
menneske kristelighed og dømme om denne ud fra, om han anser Jesus for Guds søn
eller tror på Jesu opstandelse … Og
bliver vi selv spurgt ud på denne måde, skal vi ikke ængstelig vige tilbake,
men svare klart: I den bogstavelige betydning, hvori disse titler bruges i Det
nye Testamente, kan jeg ikke overtage dem. - Skulle jeg overtage dem, da måtte
jeg sammen med dem overtage antikke tænke- og forestillingsformer. Og det kan
jeg ikke".
… Jesu oppstandelse - livets seier over død og destruksjon –
kan da tolkes som et meget sterkt, billedlig uttrykk for at noe må dø for at
noe nytt skal vokse.
"Livet selv" er livets mening.
Kommentar:
Nestekjærlighet, anti-materialisme, anti-hevn, solidaritet,
tilgivelse …
Oddbjørn Johannesen har stadig sans for Jesus, etter å ha
lagt av seg «barnetroen», Johannessen er jo en gammel venn av Jesus, sier han,
og gamle venner slår man ikke hånden av sånn uten videre. I barndommen representerte Jesus trygghet,
forteller Johannesen, og gjennom hele ungdomstiden og inn i ungvoksen alder
hadde han og Jesus et nært forhold.
Men Johannessen kan ikke lenger kan tro på religiøse
forestillinger som jomfrufødsel, oppstandelse, mirakler, himmel og helvete (hva
med "livets to utganger?").
Johannessen mener dog at evangeliene på sett og vis
presenterer et noenlunde riktig bilde Jesus, og at Jesus kom med radikale
eksempler på hva nestekjærlighet dette kan bety i praksis – bl.a. i
Bergprekenen, kort sagt: Om noen slår deg på ditt høyre kinn, så vend også det
andre til.
Eller slik: Dere har hørt det er sagt: ‘ Du skal elske din
neste og hate din fiende.’ Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsigne dem
som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere, og be for dem som
mishandler dere og forfølger dere (Matt. 5, 42-44).
Dette er radikalt.
Ja, kanskje vi sogar vil beskrive det som ekstremt, frykter Johannessen. Men å spissformulere det, det kan Jesus
gjøre, for å tydeliggjøre et poeng, og jeg tror det er det Jesus gjør her,
mener Johannesen. Jesus er
kompromissløs, men Jesus levde innenfor en apokalyptisk kontekst, preget av en
overbevisning om at enden var nær, og dette er jo slik, fordi Oddbjørn
Johannssen mener at det er slik, ifølge Oddbjørn Johannessen, «himself».
Jesus advarer mot materialisme, og radikaliteten i disse er
nok også influert av det apokalyptiske fokus, fortsetter Johannessen : Selg alt
du eier, og del ut til de fattige. Da skal du få en skatt i himmelen. Kom så og
følg meg (Luk. 18, 22-23).
Pluss, pluss.
Som fortsatt venn av Jesus kan Johannessen nå – i flukt med
hans egen fortolkning - påberope seg hans – høyst verdslige – autoritet, og
gjøre denne autoriteten til sin egen legitimitet: Essensen i dette er et
verdisyn som advarer mot å la seg fange i en materialistisk tankegang, mener
Johannessen.
Å la seg fange? Johannesen? Ah, ha, visste vi det ikke,
amanuensisen og sensor på frilansbasis ved videregående skoler, Johannessen in personae, lar seg ikke fange. Han
åler seg ut av fangehullet, dvs det han mener er absolutte forutsetninger for å
forstå Evangeliene, kristendommen og til og med Jesus personlig, skal vi tro
Johannessen.
For Johannessen ikke bare vet, nei, han vet bedre. Han står
– eller setter seg – over alle kristne rotdogmer. Han tror ikke på at Jesus
virkelig døde på korset og at Jesus sto opp igjen fra de døde tredje dagen. Han
har gjort det til sitt kall å forkynne dette. Det er tydelig at han tror at det
budskapet han selv dermed kommer med, er det virkelige evangelium eller selve
dét virkelig autentiske Glade Budskap. Men annet bevis på at dette er
sannferdig enn de påstander Johannessens selv kommer med og ut fra egen
inderlige overbevisning om at detter er tilfelle, legges aldri frem.
Johannesen fremtrer derfor i mine øyne mer som en noe litt
for selvhøytidelig «selv-megalomanisert soterologisk autodidakt» – helt uten
autoritet - enn som et pålitelig, troverdig og sant Jesu Kristi vitne.
(Bare for å si det litt kronglete her). Og han synes å være
overbevist om dette, altså, at dette er hans hellig funksjon, ja, kanskje til
og med at han er utvalgt av Gud, spesielt, kanskje allerede til og med før
Syndefallet?).
Dette blir tydeligvis for drøyt for Johannessen, hans
«metafysiske gane» tåler ikke denne kosten, dette for Johannessen akk så bedrøvelige
fenomen som den fysiske oppstandelsen kan avføde. Den blir for anstøtelig, for
ham. Han gjør seg til smaksdommer, en permanent over-sensor, siden han på dette
området ikke kan være frilanssensor - hans normer for tolkning og tilnærming
skal være normative. Han vil de skal gjelde universelt, som et kategorisk
imperativ! Men er ikke dette nettopp ekstremt å ville og forkynne om?
Johannessen har tydelig satt seg for å oppdra folk i troen,
ved å begrense grunnlaget for troen mest mulig. Han vil at folket skal følge
ham i dette, ja, han ikke bare trygler, - hadde han hatt maktmidler, hadde han
satt sitt igjennom med tvang. (Johannessen er selvsagt sosialist og sosialister
har prøvd å utradere alt som heter kristendom tidligere, men dette ser selvsagt
ikke ut til å affisere Johannessen, selv om han nok kjenner til at kommunistene
i det sosialistiske «paradiset» tok livet av nærmere 200 000 prester og nonner
fra 1917 til 1935, i et storstilt forsøk på å få folk til å tolke Bibelen som
de selv fortolket den, nemlig som farlig skrap, overtro og dikt osv). Frykten
for Bibelens klare tale var enorm. Den utartet i mord og organiserte blodbad,
noe Johannessen nok vil synes er uhyrlig å bare nevne i denne sammenhengen.
Men: Johannesen viser gang på gang i sine epistler i Vårt
Land at han solidariserer seg med de fattige og de marginaliserte. Han befinner seg blant fattige
menneskefiskere. Og dette er hans misjon: For guds skyld få folk til å tro på
liberalteologene, som han selv mener alle må ha sett lyst, og «fått» den
avgjørende eller avsluttende apokalypse, og fordi denne apokalypsen ifølge
Johannesen er sann, fordi han påstår at den er det. her
Oddbjørn Johannessen er imidlertid en bløffmaker, han er en
hypermagikere, som jeg kaller ham og flere av hans geliker, og dem er det etter
hvert blitt mange av.
Dette er Johannessens hoved-credo, et credo som virkelig
passer inn for vantro kristusfornektere, de anti-kristne: For jeg var sulten,
og dere gav meg mat; «Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot en av disse
mine minste brødre, gjorde dere mot meg'.
Johannessen vil foreløpig ikke gjøre Jesu utsagn om til en
politisk konkret appell eller 1. mai-parole. Han holder seg i tømmene. Han har
antakelig ennå ikke funnet tiden inne. Han overlater gladelig til morgendagen å
lystre Jesu ordre: I morgen skal dere gi de sultne mat, om så dere må bøte med
livet, hvis dere ikke sørger for det.
Johannessen har en fantastisk medynk med Jesus og kjenner
hans smerte når Johannesen selv i egen person tillater seg retten til å innby
til fest og gilde, men hvor skal festen stå?
Alle de innbudte melder forfall, fordi de er opptatt med en
eller annen form for business.
Johannesen løper da straks ut på byens gater og torg og henter inn de
fattige og uføre og blinde og lamme. Først ved å smiske seg inn, så ved å
trygle og be, og så om så med rå makt?
Johannesen er helt klart en barmhjertige samaritan (Luk. 10,
25-37) –Han får "inderlig medfølelse" med den hjelpetrengende og
halvdøde som ligger grøftekanten, forslått og blødende. Han renser og vasker
sårene og tar ham med til et herberge.
Johannessen formaner: Du skal elske Herren din Gud av hele
ditt hjerte og av hele din sjel og av all din kraft og av all din forstand, og
din neste som deg selv. Han er kompromissløst nestekjærlig og mener at alle bør
følge Johannessens eget eksempel.
Han sier til og med til noen: Stikk sverdet ditt på plass
igjen i sliren, ellers faller du for sverd.
Johannessen har verdier er idealer som fremdeles betyr mye
for ham. I stikkordsform kan de
formuleres slik: Nestekjærlighet, anti-materialisme, anti-hevn, solidaritet,
tilgivelse.
Når det gjelder det siste – tilgivelse – henger det nøye
sammen med begrepet nåde. Han empatiserer
kulturelt korrekt spesielt med den bortkomne sønn (Luk. 15, 11-32) – ja,
sikkert også med alle dem som det på en eller annen måte er gått overstyr for.
Faren – som Johannessen selv – får en "inderlig medfølelse" med
sønnen, et høyst dennesidig begrep eller dennesidig nåde, er denne nåden, denne
inderlige medfølelsen Johannessen har i seg og som han er så interessert i å få
demonstrert for alle de han selv kaller vantro, (fordi dette bl a tro på en
konkret oppstandelse på den tredje dag osv.
Johannessen vil ha en ny start i livet for den og alle de
det har gått skeis for her på jord. Johannessen later til å tro at dette kan
ordnes ved at alle f eks går inn for å øke skattebyrdene for folk og skape
større fordeling, ved at staten tilraner seg stadig mer «gull», med ham selv
eller hans geliker sittende på toppen av maktpyramiden med all makt til å rause
om seg med.
Johannessen presiserer: Begrepene verdier og nåde gir ingen
mening for meg, om de ikke er anvendelige for livet her og nå. Det hinsidige er
irrelevant.
Så vet vi det. Haken ved det er at Johannessen vil at alle
andre skal tro det, - for han er mot skadelig tro, som han sier annetsteds på
Verdidebatt.
Den apokalyptiske Jesus sier som Johannessen: Gå bort fra
meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen
og englene hans
Johannesen tolker i sitt enorme behov for selvhevdelse, at
billedbruken her er «farget» av Jesu apokalyptiske perspektiv. Johannessen vil
ikke ha noe med det overordnede perspektiv, nemlig at Jesus faktisk er Gud.
Johannessen spør i fullt alvor om det faktisk er slik Jesus virkelig har sagt
dette. Selv kjenner han Jesus bedre enn andre, må vi forstå, hans Jesus var jo
tidligere i Johannessens liv selve
tryggheten for ham, kanskje fra den gang han var så ung at han ikke skjønte at
«det var noe som skurret», skriver han et sted, og den gang da han var
frelsessoldat i selveste Frelsesarméen .
Johannessen igjen: For jeg var sulten, og dere ga meg ikke
mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke å drikke; jeg var fremmed, og dere tok
ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i
fengsel, og dere så ikke til meg. Oppsummert lyder domsgrunnlaget mot
Johannessen selv slik: Sannelig sier jeg dere: Det dere ikke gjorde mot én av
disse minste, det har dere ikke gjort mot meg.
Johannesen refererer til Skriften her: Dommen er også streng
i lignelsen om den rike mannen og Lasarus (Luk. 16, 19-31). Den rike mannen har
veltet seg i luksus og oversett den fattige Lasarus, som har oppholdt seg ved
mannens port, full av verkende sår, i håp om å kunne "mette seg med det
som falt fra den rikes bord".
Når Lasarus dør, blir han båret av engler til "Abrahams
fang", mens den rike mannens skjebne blir evig lidelse i dødsrikets
flammer. Også forestillingen om "to utganger" av livet i denne
fortellingen, samsvarer nok med oppfatninger i Jesu samtid, men nåtidsleseren
vil nok fornemme en viss rettferdighet i denne billedlige beskrivelsen. Den rike mannen får som fortjent, mens den
fattige får oppreisning.
Logikken i det hele tjener et pedagogisk siktemål, skriver
Johannessen – og opp gjennom historien har disse fortellingene antakelig gitt
håp og trøst til mange mennesker som har måttet tåle brutal undertrykkelse,
vold og fattigdom. Skriver Johannessen.
Men «oppstandelsen» er ikke sann, ifølge Johannessen. Den
skal Johannessen selv sørge for å virkeliggjøre, må vi tillate oss å tro, via
et politisk program som heter sosialisme, vantro og gudløshet, må vi kunne
tillate oss å antyde.
Johannessen synes ikke å være klar over at det kan være
vanskeligere å tro på den sosialistiske og egentlig naturalistiske og
ateistiske liberalismens hans og hans revolusjonære ønske – etter alt vi vet om
hvilke lidelser kommunismen og ateismen påførte land og folk f eks i Sovjet –
enn på Inkarnasjonen, Treenigheten og Oppstandelsen.
Men vil Johannes tro dette? Nei, han sier i full
overbevisning: En gang skal rettferdigheten seire. Vi kan for eksempel ane det
i den musikalske tradisjonen fra slavetidens USA (blues og en tidlig gospel).
Avslutning: Jeg fulgte for noen år siden litt med på
Verdidebatt hvor Johannesen var en flittig gjest, og alltid nesten helt
«korrekt». I en debatt kom man inn på de
såkalte «tre abrahamittiske religioner» og hvor en debattant da førte en
del lødige argumenter for at «de tre abrahamittiske religioner» var en behendig
konstruksjon med ett formål, primært politisk formål, nemlig å styrke den etter
min mening vanvittige religionsdialogen som har pågått å i snart 100 år, en
dialog helt uten resultater annet enn de at kristne i stadig større tempo har
gitt avkall på sin kristne tro og i stedet lagt inn under seg en pluraliserende konsensus og synkretisme
og hvor da kristendommen bare blir mer og mer utvannet, tvetydig og mer lik de
andre troende, i det man forsøker å etablere en overgud, som man tror f eks
spesielt muslimer vil kunne akseptere sånn uten videre, - hvilket er en stor
illusjon.
Vel, nok om det, Oddbjørn Johannesen ble nesten tatt på
sengen da det ble fremlagt reelle argumenter mot sekkebetegnelsen, altså «De tre abrahamittiske religioner». Han
linket umiddelbart til to adresser på Universitet i Oslo, helt opplagt for å
kunne gjendrive motstanderen ut fa pur appell til verdslig autoritet, og for å
kunne skyte seg inn under den høyeste autoritet, for så riktig å kunne knuse
motstanderen, som han var nødt for å suge kraft av, akkurat som en hypermagiker gjør, når han vet at han er
i ferd med å miste en illusorisk eller ufortjent fordelaktig posisjon og makt
for øvrig.
Johannessen påsto med stor brynde at termen «De tre abrahamittiske religioner» var en
internasjonalt helt uproblematisk term og en term akseptert av de høyeste,
akademiske intellektuelle og lærde. Han mente da også antakelig at disse
autoritetene ikke kunne kritiseres eller tilbakevises. Det var liten tvil om at
det var nettopp dette som var hans ubestridelige utgangspunkt, og urokkelige
konklusjon, i ett.
Det viste seg imidlertid så at det var umulig å få
Johannessen til å forstå at de autoritetene han skjøv seg inn over, tar feil
over hele fjøla, noe som all den litteraturen om dette som er blitt skrevet i
det siste, viser til fulle, uten at jeg kan kommen nærmere inn på dette akkurat
her. Jeg vil bare vise til en annen postering her,
som angår den katolske kirkes syn på «de tre
abrahamittiske» religionene.
Mange debattanter i dag viser til kirkens offentlige
uttalelser om dette og tror at termen er akseptert en gang for alle og da med
helt spesifikt innhold de tror uttalelsene har, de leser ting inn i uttalelsene
som ikke er der - men dette viser seg å være høyst problematisk for dem. Den
katolske kirke er meget forsiktig her, ja, noen vil si «ullen», men leser man
uttalelsene nøye, vil man se at også Den katolske kirke er meget skeptisk –
hvis ikke helt avvisende – til å godta konseptet bak termen, se her
om bl a Lumen Gentile og boken Favntak av Anfidsen.
Hvilken faktisk informasjon fantes så på adressene
Johannesen lenket til? Absolutt ingen som helst. Absolutt ingenting som hadde
med saken å gjøre.
Konklusjon: Her ble Johannessen redd for å bli tatt på
senga, her var han redd for å miste både maske og image. Dette skulle så alt
tyde på at Johannessen innerst inne er en veik person, en lite selvstendig
tenker, en etterplaprer, og dessuten en person som er vanvittig redd for å bli
motsagt med lødig argumentasjon. Han tillater seg å lyve for å få rett. Han
viser at han er en svak debattant, men vil jo så gjerne ha Universitetet i
ryggen, koste hva det koste vil. Johannessen er imidlertid en intellektuell
snob og en sjarlatan, en som gir seg ut for noe mer enn han i virkeligheten er.
Ikke rart at han kan produsere de syrlige og mest nedrige kommentarer til folk
og innlegg han ikke liker, synspunkter han rett og slett ikke kognitivt makter
å forstå. Johannessens akademiske forfengelig overgås bare av personer som Lars
Gule, Morten Holm og Johannes Morken, alle tre sterkt engasjerte aktører på
forumet.
Et eksempel fra VD kan illustrere dette godt. Det dreide seg
om et innlegg som jeg tror han svarte
like raskt som rystet på og hvor han skrev at han var nesten 100% sikker
på at innlegget ikke ville ha stått til eksamen!
Detter sier en som altså av og til bli engasjert som sensor
i skoleverket, hvilket han ikke går av veien for å utbasunere på egen CV eller
profil på VD. Det er bare en ting å si om dette: Sensor Johannessen forstår seg
ikke på genrer og genreforskjeller, på form-ulikheter, på retorikk i et videre
perspektiv, det passer ham ikke å forstå at et innlegg er noe helt annet enn en
eksamensbesvarelse!
Jeg for min del ville aldri i verden ha engasjert en sensor
med en slik faglig sett helt utilstrekkelig kompetanse, manglende mental
fleksibilitet og snevre innsikt og innlevelse.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar