Ære være Nina Hjerpset Østlie, og takk for at hun er til, og
ser ting, sier fra og formidler dyp innsikt og klare vestlige moralverdier, og
en verdensanskuelse man kan kjenne seg igjen i, men da med stor fare for å bli
pepet ut i de «servilt korrekte» fora, og degradert til hva det nå måtte passe
venstresiden å degradere en til, til enhver tid, i sin selvvalgte blindhet, en
blindhet de har valgt for at de bedre kan skjule sine innerste intensjoner og erkjennelser,
og for at de bedre kan tjene islams sak og vise sin hjertelige solidaritet med
vestlige «islam er fred-bevegelser».
Vi skal tvinges til å holde for sant at «they are not
dangerous, they are in danger». Absolutely. Hvis man ikke underskriver på denne
fanatiske dumhet av en appell, ja, da sitter man i klisteret: De «gode» har
rett og dessuten – en nær sagt en
guddommelig rett til ikke å bli
kritisert., krenket, opprørt osv osv. De oppfatter seg som moralsk uangripelig
og fundamenterer all sin etikk og moral i egen narcissisme og egne «furtne» emosjoner,
langt hinsides all fornuft og naturlig distanse til tingene.
Men Hjerpset-Østlies artikkel mangler noe, et perspektiv som
ikke bare hun, men all media som kringkaster noe om aktuelle forhold knyttet
til innvandring og islam gjør, konkret og konsekvent: Det mangles perspektiv for det vi gjentatte ganger her på bloggen har
kalt «det juridico-religico» perspektivet og det juridiske og religiøse
mennesket, en kombinasjon av ord som virker helt på jordet og uvirkelige og
fremmede, både i media og ellers.
Altfor mange aktører
i diskursen tenker doxologisk i psykologiserende eller psykososiale baner i dag,
ingen makter å forstå at alt menneskelig samkvem inkluderer fundamentale katergorier som f eks det religiøse og det juridiske, to
«komponenter» som hører uløselig sammen og som er komplementære, men som altså
overses, omgås bevisst, glemmes eller finnes helt irrelevante – ut fra genuin,
men oftest fortrengt, men helt unødvendig
frykt - i enhver sammenheng, så snart debatt-temaene oppfattes som mentalt suspekte
eller ømme punkt allerede i utgangspunktet og før det er mulig å realisere en
dypere og mer interessant meningsutvekslinger, eller dialog, (som det høres ut
på fint).
De to kategoriene juridico
og religico er det umulig å løpe fra, de hører med nødvendighet til menneskets
og selve livets ontologi og fundament. De
konstituerer våre tankeforutsetninger, ja, våre holdninger og vår tro, det være
seg ateistisk tro eller religiøs tro. De beskytter oss mot syk emotivisme,
føleri, uregjerlig nykkede og selvkretsende emosjoner. De verner om fornuften og den
naturlig distanse til ømtålige temaer og situasjon vi uvegerlig vil komme ut
for eller bli dratt inn i. De hjelper oss til å gjennomskue illusjoner og
ideologier. De plasser mennesket med begge beina på jorda, samtidig som de
forankrer vårt mentale liv, vårt sinn, i det metafysiske. De sikrer tilgang til
en personlig integritet og en identitet man ikke kan levere i det antropo-psyko-sosiale
paradigmet, hvor alt forklares psykologisk, sosiologisk eller antropologt.
Det kan lyd underlig og het på siden å påstå dette. Man
skygger tilbake for kategori-tenkning, selv om man selv nettopp tenker i
kategorier og er helt avhengig selv av kategoriseringer.
Skarpe hjerner – som vil
godt og oppfatter seg selv som gjennom gode – kan da peke på at det antropologiske -psyko-sosilogiske perspektivet
jo trygt fundamenterer seg på vitenskapelighet eller forskning, hvor man nå
primært retter fokus og energi mot dette å klarlegge eventuelle årsaksforbindelser
mellom fenomenene. Man sier, f eks , slik Hjerpset-Østlie viser, at det ikke
finnes noen årsakssammenheng mellom den vold unge asylsøkere opplever fra barnsben
av opplever f eks i Afghanistan og den vold disse asylsøkerne så begår senere i
livet i Norge. Når så en forsker mener at det foreligger en slik
årsaksforbindelse, må han prompte hamle opp med minst tre kollegaer i fagene som
mener det motsatte og attpåtil – indirekte eller dirkete - hevder at forskeren,
her Eikrem, er forutinntatt, ja, nærmest
rasistisk osv, og at han overhodet ikke har noe grunnlag for å påstå den han
påsto, (enda det jo står klinkende klart for meningmann – og dermed common sense - at forskeren jo selvsagt
har rett.
Kategoriene jeg har
nevnt over overses på det groveste i all diskurs i dag. Konsekvensen av dette
er katastrofale på lang sikt. Vi kan ikke utsette katastrofen ved å tenke
snevert i tradisjonelle baner, nemlig de antropo-psyko-sosiale
baner som forklaringsmodeller på hvorfor det er så mye agg og frykt, så mye
hat og så mange misforståelser og så stor naivitet det er som rir debattene og
får avisredaksjoner og andre til å dirre av hysteri, forakt og harme, og en
febrilsk trang og strategi for å beskytte seg mot anklager om islamofobi,
intoleranse og fordommer av alle slag. Jo mindre man tenker i det
juridico-religico perspektivet, jo mer anklager man motstandere, fiktive,
reelle eller bare oppdiktede for anledningen – for fobi, intoleranse og
fordommer. Forskere og forskningen risikerer dermed å måtte bygge på luftslott og ønsketenkning der de forsøker å påvirke
folk med sin ikke godt skjulte ideologiske forankring, nemlig i maxismen, sett
i et «rot-perspektiv». Forskingen låses dermed av forskerne selv. De mister så
å si like mye sansen for realiteter som for verdier, Vestens tradisjon og den
judeo kristne tro, en tro som til nå har ligget under og styrt alt av det som
godt er i den Vestlige verden.
En god artikkel på Gjenstridig, - som belyser fraværet av «det juridico-religico perspektiv»: HER
Sosialantropolog og psykolog Øyvind Eikrem sier:
– Et viktig poeng er her at en del av migrantene er vokst
opp med krigslignende forhold. Mange kommer fra stammekulturer i det midtre
Asia, de er vant til streng disiplin og vold i barndommen. Slikt vil prege
deres psykologiske funksjon og hvordan man responderer på situasjoner, slik som
konflikter og uenighet. Det er nok vanskelig for nordmenn å forstå at det er
mulig å vokse opp slik, som gjerne er regelen her. Reaksjonsmønstre og
forestillinger som kan være egnet for en kultur, kan lede til store problemer i
en annen.
Kommentar:
Eikrem sier noe som bør være uproblematisk, vi forstår umiddelbart hva denne
velutdannede mannen sier og det han sier kan med største letthet og legitimitet
oppfattes som en sannhet. Eikrems grunnpillarer
i hans egen forestillingsverden er at reaksjonsmønstre
og forestillinger kan være egnet i en kultur, men uegnet i en annen. Eikrem
tenker her følgeriktig i den tanketradisjonen han står i og opererer under. Denne tradisjonen nekter ham å si:
Tro og juss i en kultur kan være uegnet i en annen. Tro og juss i en kultur kan
være – mye – bedre i en kultur enn i en annen. Dette er utenkelig å uttrykke i
visse akademiske miljøer, og ikke minst i størstedelen av MSM og i det
politiske miljøer flest, miljøer som er avhengig av å tro om seg selv at de er
mer respektable enn andre, og at dermed har krav på større ros og bifall fra
alle parter.
Så enkelt vil vi tro det er å forstå at kategoriene juridico-religico har relevans og at de
betegner realiteter, dvs realiteter som mangles i debatten eller diskursen.
Hadde Eikrem anvendt den juridico-religico
innfallsvinkel og utgangspunkt for innspillet i debatten, vill folk flest
ikke ha forstått noe som helst, ja, det ville ha oppstått et ramaskrik, - fordi
det ikke går an å se det ut fra dette perspektivet. Men heller ikke den
faktiske innfallsvinkel Eikrem bruker, får gå for god fisk i forskermiljøet.
Hjerpset-Østlie skriver:
«Fagfolk både på og utenfor NTNU hyperventilerte, en
studentklikk fikk vondt i safespacen sin og Eikrem ble kalt inn på teppet, fFor
å få bli refset for å si noe de fleste vet – og de aller fleste
forskningsrapporter på området bekrefter, men som det som passerer for forskere
og undervisere i Norge rett og slett ikke orker å forholde seg til».
Sosialantropolog Bjarne Vandeskog var blant de første som
klaget på Eikrems angivelig manglende faglighet, og briefet med sin egen
sosialantropolgiske faglighet på denne måten: «Stamme-kulturer er ikke i seg
selv mer voldelige enn andre kulturer. Sannsynligvis stikk motsatt. Ingen
kulturer har hittil vært mer voldelig enn den industri-kulturen som eksisterte
i de «moderne» landene i årene 1930-45. Dette er også antropologisk barnelærdom».
Forskningssjef Berit Berg – som var den som innrapporterte
Eikrem i utgangspunktet – som tidligere har gitt uttrykk for at kultur ikke finnes,
alternativt er irrelevant - : – Det jeg reagerte på, som ble et tema i
oppslaget i Universitetsavisa, er at det ble lagd en årsakssammenheng mellom å
komme fra Afghanistan, som ble beskrevet som et land med en voldelig kultur, og
drapet. Men det blir å stille saken fullstendig på hodet, sier Berg.
Ssosialøkonom Peder Martin Lysestøl … fulgte tropp. Som Berg
mener han tydeligvis at det ikke finnes noen sammenheng mellom kultur og
individ, og at alt dette forskningstullet som viser at barn som blir utsatt for
vold har større sannsynlighet for å bli voldsutøvere som voksne bare er nettopp
det. I stedet insinuerer han at det hele er en hjemmesnekret teori Eikrem må ha
funnet på selv, for
årsaken til dette er ifølge hans teori at: «Mange kommer fra
stammekulturer i det midtre av Asia. De er vant til streng disiplin og vold i
barndommen. Slikt vil prege deres psykologiske funksjon og hvordan man
responderer på situasjoner, slik som konflikter og uenighet».
Han påstår altså at folk fra stammekulturer i midtre av Asia
er disponert for vold. Min egen erfaring fra møte med stammefolk på Filippinene,
eller fattige palestinere i Midtøsten, egyptiske familier i Kairo eller møte
med flyktninger i Norge, er det motsatte av det Eikrem påstår: Jeg har møtt
folk som viser stor gjestfrihet, vennlighet og omsorg for andre. Lysestøl
kjenner altså noen fra voldelige stammekulturer som ikke er voldelige – i alle
fall ikke mot gjester – ergo er ikke stammekulturer voldelige.
Hjerpset-_Østlie: Så da vet vi heldigvis det. … Hva skulle
vi vel gjort uten fagfolk? Disse menneskene bør avkreves en offentlig
beklagelse for sine personlige, ufaglige og politiske påhopp på Øyvind Eikrem.
Deretter bør norske myndigheter opprette en tilsynsmyndighet som kan holde øye
med hva som foregår i forskningsmiljøer, og da spesielt de som befatter seg med
innvandring. For lar vi oss lede av «fagfolk» som disse tre, ender vi som både
blinde og døve – og med enda flere tragedier som dobbeltdrapet i Trondheim.
Se mer hennes innlegg linket til over. Vi kommer nok noen
ganger tilbake til juridico-religico konseptet i fremtidige posteringer her på
Nei til islam.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar