Biskop Olav
Skjevesland mener at Allah kan være Gud, at den kristne Gud altså kan være
Allah.
Dette
ifølge SIAN:
Biskoppen
har deltatt på et møte i Kristiansand hvor han sier at han er tilfreds med at
Islamsk Råd Norge sier at det å forlate islam til fordel for en annen religione
ikke skal ”utsettes for islamsk fordømmelse med dødsstraff, (hva nå dette må
bety). Biskopen synes å mene at kristendommen i og med Rådets uttalelse har
stukket av med en seier, i hvert fall en delseier.
Biskopen
kan puste lettet ut, folket kan beroliges: Tingene vil gå seg til, islam skal
gå seg til, dvs den skal begynne å avessentialisere seg.
Det er
like tanketomt ønske som et naivt håp. Islam selv forbyr islam å
avessentialisere seg selv. Det er tvert imot slik at islam består nettopp ved å
essensialisere seg selv, dvs. ved å essensialisere andre dithen at disse andre –
de vantro – blir avessentialisert. De vantro har nemlig ingen substans ifølge
Allah og profeten, de fortjener derfor ikke å bli bejaet av islam.Tvert imot
fortjener de ikke annet enn ilden.
Dessuten:
Biskopen synes ikke å være klar over at muslimer ikke har guddommelig plikt til
å drepe noen for apostasi her i landet, at islam selv sier dette og at det er
bindene for alle muslimer i landet (og altså har vært det hele tiden).
Enn så
lenge. Se her om hva muslimene har i vente her i landet.
Det er
ikke Islamsk Råd i Norge som kan bestemme dette, det er islam selv, se vår
posting her. Det Rådet ikke kan benekte er at plikten til å drepe for apostasi
blir klar og bindende den dag muslimene i dette landet finner det betimelig, dette
ifølge islam selv. Det kan ikke benektes. Koranen kan ikke forandres. Uten dødsstraff for apostasi vil islam måtte dekonstruere seg selv fullstendig.
Biskopens påstand kan ikke være annet enn et symptom på at noe er virkelig galt fatt med Den norske Kirke i disse tider.På Kirkens nettside har det blitt gitt noen ulike svar på spørsmålet om Gud er den samme gud som Allah. Et svar har vært at disse gudene "nok ikke er den samme Gud". Begge svarene er ulne og vitner om stor usikkerhet og vheov for å "please" mer enn å preke - sannehten. Kirken sprer forvirring og er i full oppløsningen. En førsteamanuenis (Idar Kjølsvik) skirver i en artikkel at det i møte med andre religioner er problematisk å hevde at det bare er frelse i Jesus.
Hva skal man tro?
En prest i Voie kirke (Ole Jørgen Sagedahl) finner det nødvendig å gå ut og si at "vi som kristne og de som muslimer ikke tror på forkjellige guder" (Sørnett.no). Han vil gjerne delta i fellesbønner med muslimer. Det er jo ikke til å tro.
Biskopens påstand kan ikke være annet enn et symptom på at noe er virkelig galt fatt med Den norske Kirke i disse tider.På Kirkens nettside har det blitt gitt noen ulike svar på spørsmålet om Gud er den samme gud som Allah. Et svar har vært at disse gudene "nok ikke er den samme Gud". Begge svarene er ulne og vitner om stor usikkerhet og vheov for å "please" mer enn å preke - sannehten. Kirken sprer forvirring og er i full oppløsningen. En førsteamanuenis (Idar Kjølsvik) skirver i en artikkel at det i møte med andre religioner er problematisk å hevde at det bare er frelse i Jesus.
Hva skal man tro?
En prest i Voie kirke (Ole Jørgen Sagedahl) finner det nødvendig å gå ut og si at "vi som kristne og de som muslimer ikke tror på forkjellige guder" (Sørnett.no). Han vil gjerne delta i fellesbønner med muslimer. Det er jo ikke til å tro.
Kan så
den kristne Gud være Allah?
Overhodet
ikke. Det er rart at Kirkens overhode overhodet ikke skjønner dette. Men
hvorfor ikke?
Her bare
en antydning:
The god of
Islam, Allah, is most definitely not the God of the Bible. Allah is presented in the Koran as an
autocratic ruler who is aloof and arbitrary (Sura 5:40). Allah is unknowable whereas the God of the
Bible is knowable (2 Timothy 1:12). Allah is impersonal, unlike the personal God
the Scriptures reveal (1 Peter 5:6-7). Allah is unitarian (Sura 4:48) whereas the God of the Bible is trinitarian (2 Corinthians 13:14). Here is what the Koran says about the God of
the Bible (Sura 4:171): “Believe in Allah and say not ‘Trinity.’ Cease! It is better for you! Allah is only
One God. Far is it removed from his transcendent majesty that he should have a
son.” Allah is capricious (Sura 2:284), whereas the true God is trustworthy. And
Allah is never anywhere presented as a god of love — which is the essence of
the nature of the true God (1 John 4:7-16).
Jesus — The Koran denies point blank that Jesus was the Son of God (Sura 112:2-3). It also denies His atoning sacrifice by claiming that he never died (Sura 4:157). A substitute died for Him on the Cross. Jesus was translated to Heaven, like Enoch, where He will remain until He returns to kill all pigs, destroy all crosses, and convert the world to Islam. Jesus will marry, reign for 40 years and then die and be buried next to Muhammad in Medina.8 Jesus is characterized in the Koran as nothing more than “an apostle of Allah” (Sura 4:171).
Jesus — The Koran denies point blank that Jesus was the Son of God (Sura 112:2-3). It also denies His atoning sacrifice by claiming that he never died (Sura 4:157). A substitute died for Him on the Cross. Jesus was translated to Heaven, like Enoch, where He will remain until He returns to kill all pigs, destroy all crosses, and convert the world to Islam. Jesus will marry, reign for 40 years and then die and be buried next to Muhammad in Medina.8 Jesus is characterized in the Koran as nothing more than “an apostle of Allah” (Sura 4:171).
The SimilaritiesBoth are One. Both are transcendent Creators of
the universe.Both are sovereign. Both are omnipotent.Both have spoken to
humanity through messengers or prophets, through angels, and through the
written word. Both know in intimate detailt the thoughts and deeds of men.Both
will judge the wicked.
The Differences The God of the Qur'an is a singular unity; but
the God of the Bible is a compound unity who is one in essence and three in
position (Matthew 28:19; John 10:30; Acts 5:3-4).
The God of
the Qur'an is not a father, and he has begotten no sons (Surahs
19:88-92; 112:3);but the God of the Bible is a tri-unity who has eternally
existed as Father, Son, and Holy Spirit (Matthew 28:19; Luke 3:21-22; John
5:18).
Through the
Qur'an, God broke into history through a world through a word that is
written; but through Jesus Christ, God broke into history through the
Word who is a Person (John 1:1; Colossian 1:15-20; Hebrews 1:2-3; 1 John
1:1-3; 4:9-10).
The God
of the Qur'an "loves not the prodigals" (Surah 3:140, Ali), and neither does He love
"him who is treacherous, sinful" (Surah 4:107, Ali); but "God
demonstrates his own love for us in this: While we were still sinners,
Christ died for us" (Romans 5:8)"Allah desires to afflict them
for some of their sins" (Surah 5:49, Ali; also see Surahs 4:168-169;
7:179; 9:2; 40:10); but the God of the Bible does not "take any
pleasure in the death of the wicked" (Ezekiel 18:23) and is "not
wanting anyone to perish, but everyone to come to repentance" (2 Peter
3:9).
The
standard of judgment for the God of the Qur'an is that our good deeds must
outweigh our bad deeds (Surahs 7:8-9; 21:47); but the standard of the God
of the Bible is nothing less than complete perfection as measured by the holy
character of God (Matthew 5:48; Romans 3:23).
The God of
the Qur'an provided a messenger, Muhammad, who warned of Allah's impending
judgement (Surahs 2:119; 5:19; 7:184, 188; 15:89-90) and who declared that "No
bearer of a burden can bear the burden of another" (Surahs 17:15; 35:18,
Ali); but the God of the Bible provided a sinless Savior, Jesus, who
took our sins upon himself and bore God's wrath in our stead (Matthew
20:28; 26:28; Luke 22:37; John 3:16; 10:9-11; 2 Corinthians 5:21; Galatians
3:13; 1 Thessalonians 5:9-10). Source: The Compact Guide to World Religions Dean C. Halverson, Editor. Bethany House
Publishers,
Minneapolis, Minnesota. 1996. Pages 110-111.Koranenjesusgud
...
Oppdatering (4.11.12) om Skjevesland brudd på logikkens førsteprinspper, - en brøler av en annen nåde, se her
...
Oppdatering (4.11.12) om Skjevesland brudd på logikkens førsteprinspper, - en brøler av en annen nåde, se her
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar