fredag 9. juli 2021

Om hvordan vi føler og mulig tenker under SAP

Er nordmenn for dumme, har de for lav IQ? Jeg tenker her på «kognitiv IQ», ikke på emosjonell intelligens. Emosjonell IQ kan fort bli uunnværlig og den er etter alle solemerker å dømme forsømt og nedvurdert uten skjellig grunn til mistanke. (Jeg holder kreativitet som målbar størrelse utenfor her).

Om Goleman og mange flere se her, og her: https://neitilislam.blogspot.com/2021/03/tre-superviktige-artikler-pa-hrs.html Pluss denne «musten»: https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/emosjoner-er-kanskje-mer-eller-mindre.html

 Og ikke minste følgende, som beskriver hvordan jihadistpsykopaten kan styre vårt kjære følelsesliv og diktere sine vilkår:

Om bl a Oslo-syndromet og om Karsten Nordal Hauken fra Norge, en venstre-aktivist .., Han ble voldtatt analt av en somalisk «migrant refugee» som i 2006 ble returnert eller deportert tilbake til hjemlandet. Hauken beskrev seg selv på en dokumentar som «feminist» og «anti-rasist». Hauken ble «consumed by an overwelming sense of guilt after the rape», skriver Glazov.

https://neitilislam.blogspot.com/2019/01/jihadist-psychopath-arets-bok.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/03/enda-en-ny-dag-i-en-dhimmis-verden.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/01/johannes-morken-og-morten-horn-revisited.html

Noen ganger kan man stusse over at kloke hoder ikke har «sett det» før. Jeg har skrevet om «dette» så å si i alle posteringer her på jobben, direkte og indirekte, men mest indirekte, riktig nok. Jeg har vel levd i en slags selvsympatiserende villfarelse om at de aller fleste ville forstå det jeg skriver, med den aller største letthet.

Men nå må jeg tro om igjen. Det jeg har skrevet, når nok ikke frem til flere enn kanskje 1 promille av en promille av befolkningen, av ulike årsaker, selvsagt, men dog.  

Det kan selvsagt hende at jeg skriver tilsvarende dårlig og lite interessant. Og jeg kan på ingen måte utelukke dette.

Men jeg har faktisk indikasjoner på at «folk flest» er litt for dumme, i hvert fall i forhold til resten av verdens befolkning. Det viser seg at nordmenn har en gjennomsnitts IQ på mellom 95 og 101, mens folk ellers altså havner på 100. (Og da overser ser jeg de nye intelligenstestene som legges ut på nettet i nesten enhver anledning nå for tiden. De kan nok måle «intelligens», men da intelligens til å løse deres egne, noe selektive, intelligenstester. Resultatet er at man i dag i ethvert lystig lag finner et flertall av gjestene som kan skilte med scoringer på alt fra 140 til 180 – hvilket sier mer om testene enn om de som har tatt dem).

Det er ikke noe som bør bekymre, for vi kan ikke gjøre noe med det og det vil antakelig vis gå hundrevis av år før gjennomsnittet legger seg på godt over, hvis vi er heldige og hvis vi importerer og trygler ett folk med godt over gjennomsnitts intelligens. Det skal imidlertid mange bruttotonn guler til for at de vi ønsker skal komme aller mest biter på limpinnen.

Folk har vanskelig med å forstå hva islam er. Spesielt akademikere har vanskelig for å forstå. De forstår dette å «forstå» på en ofte altfor snever måte og dette gjør dem så bare mer og mer snevre, og mindre og mindre metafysisk eller trosmessig frimodige. De synes å være spesielt trege i toppen – antakelig av forsiktighetsgrunner: Det er bedre å ikke si noe, enn å si noe som andre måtte oppfatte som feil … noen spesielt samfunsskapt utsatte som lar seg krenke av at man kunne komme i skade for å krenke.

Muslimer synes å la seg krenke lett. Jeg legger inn en tekst på engelsk, nederst, som forsøker å fortelle leseren om hva islam er. Bare få muslimer vil kjenne seg igjen i teksten og vi i stedet føle seg fornærmet over at den i det hele tatt er formulert, (jeg viser til kommentarer eller anmeldelser som er lagt ut).

Vi kan altså se at en muslim ikke kan forstå at han er muslim ut fra de tekstene om islam per se som foreligger i teksten.  Man skulle derfor tro at han ville si at han ikke er muslim, ut fra teksten, ut fra de islamske tekstene selv, men den gang ei. Denne muslimen kritiserer i stedet den som har skrevet teksten, en forfatter som altså ikke er muslim, som korrekt gjengir visse grunntekster i islam.

En annen muslim kritiserer en helt annen bok om islam, for at den overhodet er utgitt. Det viser seg så at forlaget sletter boken fra sitt sortissement, antakelig i frykt for konsekvensene, hvis de ikke gjør det. Boken forefinnes altså ikke til salgs lenger – hvis ikke amazon har noen få igjen - og ikke i produksjon, se her:

https://www.amazon.com/Rough-Guide-History-Islam/dp/184353018X

En av kommentatorene formulerer seg slik: Also, the endlessly rehashed innaccurate stereotype about Islam being a religion spread by the sword boggles my mind especially since the religion that best fits this description is Christianity--not Islam. Just think Crusades, Thrity Years War, and on and on.

En annen skriver: The book has been banned by Malaysian government in November 2003, this action itself provide the world a best showcase as regards how bigot and ignorant the Modern Islamic communitty really is.

Noen eksempler på forundring i dagens samtale – i hodene på folk:

Halvor Fosli, 090721, på face: Jeg fikk en tanke: De pedofile overgrepene i den katolske kirka er ikke utført med henvisning til bibel eller bekjennelser, men skyldes menneskelig svakhet. Et teologisk oppgjør gir lite mening.

Krisen i islam er noe annet, langt mer alvorlig, teologisk, systematisk og institusjonelt. Her er mye av undertrykkelsen, volden, overgrepene, stagnasjonen og endog terror religiøst legitimert.

Prof emerit Bent T Oftestad: Her peker Halvor på en meget viktig forskjell mellom islam og kristendom. Dette er en av grunnene til at vårt forhold til muslimer kan bli vanskelig. Denne forskjell har en rekke interessante aspekter som sjelden blir trukket frem og drøftet.

Før jeg går videre, vil jeg bare linke til tidligere postering der Fosli «opererer», bl i en omtale av hans meget interessante og informative bok Mot nasjonalt sammenbrudd:

http://neitilislam.blogspot.com/2020/07/mot-nasjonalt-samenbrudd-av-halvor.html

(Men legg merke til hvordan Fosli «behandler» Gud på en selvavslørende måte i boken).

http://neitilislam.blogspot.com/2020/07/rushdie-halvor-fosli-og-josef-salin-en.html

http://neitilislam.blogspot.com/2020/07/fosli-og-wold-om-sultaner-og-hellig-vold.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/07/foslis-sosiologiske-klagesang-over-sine.html

Videre:

Fosli legger ut et stykke fra Simen Sandelien, 090721: Sivilingeniør Simen Sandelien er en bedre sosiolog enn de fleste som er utdannet i faget. Les denne innføringen i hva et solidarisk felleskap er og hva det ikke er. Statusen formidler elementær, men viktig kunnskap om historie og samfunn:

På en undertråd et annet sted på Facebook har jeg argumentert for at begrensning av ikke-assimilerende innvandring er det desidert viktigste kortsiktige og langsiktige virkemiddelet for å bekjempe fattigdom i Norge. Til svar fikk jeg høre at jeg «ikke vil hjelpe barn med brun hud» og at «Dette høres ut som ekte rasisme.» Da svarte jeg dette:

«Dette handler ikke om meg. Den type moralisering og hersketeknikk kommer du ingen vei med. Jeg er relativt herdet.

Dette handler om hvordan sosialpsykologi virker. Dette handler om vitenskapelig dokumenterte mekanismer knyttet til hva som skaper samhold i en gruppe og hva som får en gruppe til å gå i oppløsning.

Kommentar: Bevares! Det er jo riktig, så lengt det rekker. Men det er bare det at det er for kjedelig; det bringer intet nytt, lissom. Man blir liggende på li-de-parade både før og etter. Men det rekker altfor for lite langt for meg; sosiologi er for meg en parentes i tilegningen av en mer sammensatt og derfor helhetlig virkelighetsforståelse eller virkelighetsoppfatning. Det må på en måte en ny kunst til, for å gi håp om at «folk fleste» skal forstår, og de helt spesielle blant oss som jeg kaller «servilt betinget emosjonelt korrekte».

Det er derfor jeg har introdusert termer som SAP, «det juridico-religico mennesket» og «hypermagi» og hypermagikere her på bloggen – nettopp fordi sosiologiske og andre lignende forklaringmetoder eller tilnærminger er altfor smale og egentlig ikke sier så mye, i hvert fall mindre enn det jeg har selv har behov for å si og fordi jeg håper at også andre kan si, eller i hvert fall noe lignende, noe som kan gi den ekstra puffen som skal til for å få med seg mer slik at «less» kan ble «more, for å si det sånn.  

Jeg tar med noen flere «godbiter» fra Sandelien: 

… Hvorvidt jeg er en kynisk rasist eller Mor Teresa forandrer ikke på sannheten om de gruppefenomenene som jeg påpeker. Forhold deg til argumentet og ikke forsøk å gjøre dette til en diskusjon om meg.

En menneskelig gruppe som skal vise indre solidaritet og samhold må som utgangspunkt representere et reellt og ikke bare et formelt felleskap. … Et fellesskap med høy grad av indre solidaritet må ha en ganske streng avgrensning av hvem som er innenfor og utenfor fellesskapet. … et pro forma fellesskap med svak ytre avgrensning kan ikke skape forutsetningene for solidaritet.

… Det handler om at de i utgangspunktet tilhører et annet fellesskap og ikke vårt fellesskap, og at våre integrerings- og assimileringserfaringer tyder på at det er en ekstremt lang vei å gå før innvandrere fra veldig fremmede kulturer får bred aksept som norske …

… Problemet er mennesker som kommer hit som hele familier eller slekter, og at de henter ytterligere slektninger fra sitt opprinnelige hjemland. Problemet er de som på den måten etablerer separate verdi- og kulturdiasporaer etter helt andre normer enn det som vi anser som bærende for vårt fellesskap her i Norge. De som segregerer seg i egne boområder.

Disse menneskene oppleves ikke å tilhøre fellesskapet vårt på samme måten som alle andre fordi de lever på utsiden av nettopp det fellesskapet.

… desto lavere vil også tilbøyeligheten være blant de som tilhører det norskkulturelle fellesskapet til å la den norske staten fungere som overordnet konstruksjon for omfordeling. De vil ønske å endre fordelingsnøkken … Det burde egentlig være selvinnlysende at det er slik.

Det handler altså om logiske og vitenskapelig dokumenterte sosialpsykologiske gruppemekanismer. Du motvirker ikke dette med å moralisere … Jeg ønsker ikke et samfunn der "solidariteten med de svake" er noe som folk tvinges til å vise fra enden av geværmunningen til en revolusjonær venstreradikaler. … Face 060721

Fosli siterer også dette: Dagens FB-sitat, 070721:

"Ytringsfriheten omfatter statens plikt, i egenskap av voldsmonopolist, til å beskytte den som ytrer seg mot vold eller trusler mot vold fra meningsmotstandere.

Ytringsfrihet handler sånn sett om trygghet … Men noe av problemet med den identitetspolitiske venstresidas retorikk, er at de har satt et likhetstegn mellom trygghet og fravær av ubehag. Derfor er kravene om trygghet i beste fall egnet til å forvirre.

Hvis ytringsfriheten også skal beskytte den som ytrer seg mot subjektivt opplevd hets eller krenkelser fra meningsmotstandere, river vi beina under hele ytringsfriheten. …

Ytringsfrihet er ikke friheten til ikke å bli motsagt. Det er ikke friheten til ikke å oppleve seg krenket, hånet eller latterliggjort. Det er ikke frihet fra ubehag."Arnfinn Pettersen

Kommentar: Mmine egne postering her:

https://neitilislam.blogspot.com/2016/02/danske-domstolsdmt-for-fordmmende-eller.html

https://neitilislam.blogspot.com/2015/01/dillemma-og-menneskeverd-islam-og-resten.html

https://neitilislam.blogspot.com/2018/08/sindre-bangstad-rise-of-islamophobia.html

http://neitilislam.blogspot.com/2014/06/hatefulle-ytringer.html

Se her om hva Mick Hume – en tidligere marxist? - sier om tingene:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/02/trigger-warning-et-dig-i.html

Fosli siterer – også her med en viss forundring, kan man tro, Herman Smith-Sivertsen

«Samfunnets egne rammer for logiske og vitenskapsteoretiske tankeøvelser skiller seg aldri radikalt fra strukturen i den dominerende religiøse og kunstneriske uttrykksformen.»

Jeg – Smith-Sivertsen - ble overrasket over at den religionskritiske filosofen Jørgen Sandemose skrev dette i en bok som handler om noe helt annet. Jeg antar at Montesquieu, Huntington, Ruud Koopmans og kanskje Terje Tvedt kunnet nikket bekreftende til dette utsagnet fra J. Sandemose.

Med det siterte utsagnet sier J. Sandemose egentlig at religion er svært viktig! Og at religion har konsekvenser for hele samfunnet. Kunst også. Det synes jeg er interessant, i og med at Jørgen Sandemose samtidig var marxist.

Det siterte utsagnet står på side 571 i boken «Flyktningen. Aksel Sandemose – en biografi», en murstein av en bok som kom ut på Aschehoug i 2004. Leste den på Vestlandet i sommer.

Kommentar: Hvorfor ble Smith-Sivertsen «overrasket» over dette?

Som jeg nevnte i kommentaren over, er ikke dette det minste merkelig. Smith-Sivertsen tenker i det jeg kaller SAP-paradigmet. Jeg har en mistanke om at også Fosli befinner seg der. Jeg skal vedde på at ingen av dem vil forstå hva jeg mener med «de servilt betinget emosjonelt korrekte», og heller hva jeg mener med «hypermagi» - til forskjell fra f eks «hypermoral» og «politisk korrekt».

For meg var SAP en gang i tiden nesten alt, dvs psykologi, antropologi og sosiologi, men nå, de siste 15 årene, og som kan bevitnes her på bloggen, nær sagt i enhver postering, har SAP bare eksistert som støttedisipliner og «grunnlag». Juss og teologi er kommet i forsetet, og her får man virkelig noe å bryne seg på. Prosessen har fått mitt vedkommende «åpnet opp nye dimensjoner og gitt meg mange flere innsikter enn jeg en gang hadde, før paradigmet inntraff nesten av seg selv, som i et lyn og i et vedvarende syn.

Jeg fikk et slags hakeslepp, da jeg «kom i kontakt» med Ian Ramsey:

When "God" is predicated by active verbs, if the language were "ordinary language", the word "God" would refer to a causal agent. But, for Ramsey, the disclosure model "First Cause" does not mean that God is a causal agent. Rather, if one traces the empirical whatness of a "causal chain", the permanent mystery that such causation exists might dawn on a person, or in an image Ramsey used, "the penny drops".[15] Disclosure models are grounded on the empirical what, in this example, causation. This is the "empirical fit" Ramsey emphasised.[16] At the same time, disclosure models "point to mystery", in this example, the mystery that causation exists.[17] Thus, for Ramsey the religious language of theology names the permanent mystery "God" and by a disclosure model speaks of God as "First Cause". The qualifiers "First" and the capitalizations signify religious language.[18] https://en.wikipedia.org/wiki/Ian_Ramsey

Bare for å ta et talende eksempel: Barnet lærer seg alfabetet. A en dag, B en annen dag, C en tredje osv. I det øyeblikk barnet forstår at bokstavene ikke bare kan betegne ord, men at de også betegner og bringer en inn i konsepter, kan språket forstås, og slik er det også med det religiøse språket, der Gud blir underforstått som et selvinnlysende fast fundament. For å forstå at en har gudstro, må «the penny drop».

Store tenkere som Frege har betydd en del:

https://neitilislam.blogspot.com/2021/01/mantra-andemaning-og-hypermagi.html

Polanyi og Kuhn, forståss:

https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/det-nye-store-emosjonelt-korrekte-credo.html

Se videre:

https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/det-nye-store-emosjonelt-korrekte-credo.html

Her finner man mange linker til temarelaterte posteringer:

 https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/de-emosjonelt-korrektes-credo-i-praksis.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/emo-markedet-og-den-maniske-hypermagi.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/den-nye-private-overguden-det-har.html

Hva de vil ha oss til å føle:

https://neitilislam.blogspot.com/2021/05/hva-de-totalitre-vil-ha-deg-til-fle-ved.html

En veldig god beskrivelse av hva saken – eller visse grunnleggende aspekter ved den - dreier seg om i en bokanmeldelse på amazon nettbokhandel: De fleste emosjonelt korrekte vil overhodet ikke forstå eller ta inn over seg eller identfisere seg med hva følgende tekst egentlig handler om, og at den angår oss, individuelt og kollekt, på det dypeste. De kan forstå alle ordene hver for seg, det er lett å «detonere», konnotering er det verre med. De kan lese og lese, leksikalt og diskursivt, ja, cerebralt korrekt, men uten å få med seg helheten, eller selve dramaet, for disse vil unnfly dem, av en eller annen grunn, - det kan fortelle noe om vår sivilisatoriske tilstand, vår sløvhet og selvgodhet, og mangel på – gudsfrykt:

The god of Islam, Allah, is most definitely not the God of the Bible. Allah is presented in the Koran as an autocratic ruler who is aloof and arbitrary (Sura 5:40 ). Allah is unknowable whereas the God of the Bible is knowable (2 Timothy 1:12 ). Allah is impersonal, unlike the personal God the Scriptures reveal (1 Peter 5:6-7). Allah is unitarian (Sura 4:48 ) whereas the God of the Bible is trinitarian (2 Corinthians 13:14 ). Here is what the Koran says about the God of the Bible (Sura 4:171 ): “Believe in Allah and say not ‘Trinity.’ Cease! It is better for you! Allah is only One God. Far is it removed from his transcendent majesty that he should have a son.” Allah is capricious (Sura 2:284 ), whereas the true God is trustworthy. And Allah is never anywhere presented as a god of love — which is the essence of the nature of the true God (1 John 4:7-16 ).

Jesus — The Koran denies point blank that Jesus was the Son of God (Sura 112:2-3 ). It also denies His atoning sacrifice by claiming that he never died (Sura 4:157 ). A substitute died for Him on the Cross. Jesus was translated to Heaven, like Enoch, where He will remain until He returns to kill all pigs, destroy all crosses, and convert the world to Islam. Jesus will marry, reign for 40 years and then die and be buried next to Muhammad in Medina.8 Jesus is characterized in the Koran as nothing more than “an apostle of Allah” (Sura 4:17 .. ).

The Similarities - Both are One. Both are transcendent Creators of the universe. Both are sovereign. Both are omnipotent.Both have spoken to humanity through messengers or prophets, through angels, and through the written word. Both know in intimate detailt the thoughts and deeds of men.Both will judge the wicked.

The Differences The God of the Qur'an is a singular unity; but the God of the Bible is a compound unity who is one in essence and three in position (Matthew 28:19; John 10:30; Acts 5:3-4).

The God of the Qur'an is not a father, and he has begotten no sons (Surahs 19:88-92; 112:3);but the God of the Bible is a tri-unity who has eternally existed as Father, Son, and Holy Spirit (Matthew 28:19; Luke 3:21-22; John 5:18).

Through the Qur'an, God broke into history through a world through a word that is written; but through Jesus Christ, God broke into history through the Word who is a Person (John 1:1; Colossian 1:15-20; Hebrews 1:2-3; 1 John 1:1-3; 4:9-10).

The God of the Qur'an "loves not the prodigals" (Surah 3:140, Ali), and neither does He love "him who is treacherous, sinful" (Surah 4:107, Ali); but "God demonstrates his own love for us in this: While we were still sinners, Christ died for us" (Romans 5:8)"Allah desires to afflict them for some of their sins" (Surah 5:49, Ali; also see Surahs 4:168-169; 7:179; 9:2; 40:10); but the God of the Bible does not "take any pleasure in the death of the wicked" (Ezekiel 18:23) and is "not wanting anyone to perish, but everyone to come to repentance" (2 Peter 3:9).

The standard of judgment for the God of the Qur'an is that our good deeds must outweigh our bad deeds (Surahs 7:8-9; 21:47); but the standard of the God of the Bible is nothing less than complete perfection as measured by the holy character of God (Matthew 5:48; Romans 3:23).

The God of the Qur'an provided a messenger, Muhammad, who warned of Allah's impending judgement (Surahs 2:119; 5:19; 7:184, 188; 15:89-90) and who declared that "No bearer of a burden can bear the burden of another" (Surahs 17:15; 35:18, Ali); but the God of the Bible provided a sinless Savior, Jesus, who took our sins upon himself and bore God's wrath in our stead (Matthew 20:28; 26:28; Luke 22:37; John 3:16; 10:9-11; 2 Corinthians 5:21; Galatians 3:13; 1 Thessalonians 5:9-10). Source: The Compact Guide to World Religions  Dean C. Halverson, Editor. Bethany House Publishers, Minneapolis, Minnesota. 1996. Pages 110-111.

Se nederst på siden:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/08/7-synden-og-syndene-i-kristendommen-og.html

Kikk også på disse:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/08/nordmenn-som-tror-pa-allah.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/08/kristendommens-ydmyke-sorti-dagens.html

https://neitilislam.blogspot.com/2011/02/biskop-allah-kan-vre-gud.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/ekstremistiske-handlinger-erna-solberg.html

Om ateismen sett som en slags anorexia:

https://neitilislam.blogspot.com/2011/02/ateisme-for-dummies.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/03/en-fortsettelse-pa-det-glade-vanvidd-om.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/05/faste-etter-festen-om-fobienes-erobring.html

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar