Hadja Tajik skriver en kronikk i Aftenposten i år - her
- om Jesus, og hennes møte med ham, da hun som barn eller ungdom gikk
på misjonsskole på Tau, og i tillegg om et åndelig møte med Lindgren, - hun svenske
forfatteren som skapte Pippi Langstrømpe, og som alle kjenner.
Misjonsskolen må ha skapt sterke inntrykk i innflytterjenta
på Tau. Hun sang (judeokristne) salmer på badet når hun kom hjem, forteller
moren!
For et sjarmtroll hun må ha vært. Uskyldig. Men ingen dokke,
selvsagt. Ingen puddel i emning. Akkurat som de fleste barn i Norge, (kanskje
bortsett fra dem som ikke har gått på misjonsskole!)
Du verden så uskyldig og vakkert.
Det er en julegave til folket dette, denne julekronikk i
Aftenpostens aftenland før jul. Jesus og kristenfolket ville neppe ha klart å
skape en bedre reklame for saken og seg selv, enn det som Hadja Tajik gjør
nettopp for dem, ved å skrive så flott og så bra, liksom, om julen og dens glade
budskap og til trøst for alle ensomhetene som sitter ensomme og uten
evighetshåp rundt omkring i barnløse leiligheter over det ganske land.
Eller?
Tajik har lært mer av Pippi’s forfatter – og da vel også mer
av Pippi selv - enn av Jesus, understreker hun, idet hun da, objektivt sett, strør
salt i sårene på noen og enhver kristen, som nå kanskje i utgangspunktet ville
tro at Haiknå er blitt kristen, siden hun jo taler om Jesus og evangeliet og
alt på en slik og inyndende måte, og at hun er stolt av ha gått på
misjonsskole, (en skole hvis påvirkningsforsøk har vært forgjeves), er jo bare
flott, ja, storartet, inntil det betryggende. Og noe kristne kan være stolt av.
Men hva er i virkeligheten Tajiks egentlige budskap for
julen? Jo, ganske enkelt: «Jeg har lært mer om livet og
visdommen av Lindgren og Pippi enn av det kristne juleevangeliet selv»,
forteller hun.
Salmestunden på badet og tiden på misjonsskolen er for
lengst en saga blott. Konsekvensen, skriver hun, er kun det faktum at hun hun
fikk høre om julens budskap slik det fortelles av Lukas og Matteus, (sic). Ikke
noe mer, altså, men heller ikke noe mindre. Sååå politisk korrekt, altså! Man
kan få gåsehud av mindre! Men så har hun da også lest om krybbebarnet Jesus i
Koranen, og det er noe annet.
Hun forkynner sitt budskapet i klartekst. Juleevangeliet som
sådan har ikke grepet henne mer enn det griper noen annen norsk ikkemuslimsk
ungdom i dag. (Det har politikerne lagt opp til, og de ønsker å forsterke
tendensen: Julebudskapets egentlig innhold skal ut, bort og vekk! Så langt
mulig – og dette krever retorisk list, noe Tajik behersker til det fulle, uten
å bi oppdaget, tror man!).
De fleste ungdommer vil kjenne seg igjen i Tajks
beskrivelse: Vi hørte, ganske riktig, med dett
var dett. Og mer var det ikke. Et overflatisk møte med evangeliet er bedre
enn å åpne seg for dypere realiteter i det, forstås!
Det store flertall skoleelever reagerer i dag akkurat som
Tajik gjorde, naturlig, fornuftig, voksent og realistisk! Liksom! (Og det er
disse menneskene Tajik forsøker å trøste nå, og konfirmere inn i de rødes
rekker: De har noe felles, nå, og det er bra: Kristen tro holder bare ikke. Det
som holder er Tajik og hennes
disiplers tolkning, en tolkning som godt kan krydres med fortellingen om barnet
i krybben, som ifølge Koranen irettesetter de voksne som stiller spørsmål ved
om hvem han er. (Islam will prevail! Uansett – ser ut til å være det store
håpet for fremtidens ungdom).
For det er det som teller. Er du ikke vantro i dag, i
forhold til kristentroen, er du dum, og dessuten skummel: Som kristen forsøker
du å dytte på meg en tro jeg ikke har bruk for, en overtro og et
eventyr som er blitt avleggs for lengst, en skrøne og et forsøk på å
kontrollere menneskene. For kristendommen er, som vi vet, opium for folket, en
undertrykkende ideologi som det nå er om og gjøre å frigjøre seg fra, akkurat
som Hadja Tajik har gjort, og stadig gjør, og som hun nå kronisk oppfordrer
alle andre til å gjøre.
Hennes litterære form for tilnærming er ment for en ting og
det er for å sjarmere, å opphøye seg selv ved å delegitimere og latterliggjøre
juleevangeliet. Hun velger å gjøre det så søtt og lite anstøtelig som mulig,
for ikke å vekke forargelse, for ikke å tråkke noen naive vantro kristne på
tærne. Hun gjør det for å tekkes skeptikere, for slik lettere å kunne hale dem
inn. Hun gjør det for ikke å fornærme eller støte, på overflaten. Det hun ikke
ser er at hun gjør seg til tigger, mennesketigger, ikke til menneskefisker. Hun
halser etter applaus og beundring. Og under det hele «synger» islam i sine
grunntoner.
For hva er det Hadja Tajik vil at vi som lesere ikke skal se
og vite noe om? Jo, det er Hadja Tajiks egentlig intensjon og hennes posisjon.
Hun ønsker ikke å vise oss direkte og uten omsvøp at det hun bedriver ikke er
noe annet enn misjon for sin egen sak, sin egen tro, sin egen religion, - som
er islam – og sin egen politikk og sitt eget livssyn. Hun skjuler dette bakom
en smiskende maske. En maske som snobber nedover. Hun ser ikke at dette
premisset gjør henne triumfalistisk og nedlatende overfor den judeokristne tro.
Lite ydmyk, med andre ord.
Det Hajik ønsker er, at «folket» nå skal underkaste seg
Tajik selv. Hun er selve budskapet og det er hun selv som det beste eksempel vi
nå alle bør se opp til, beundre og følge. Sentrum i Tajiks julebudskap er med
andre ord Tajik selv, (med litt hjelp fra Pippi, of course). Men sentrumet
under henne igjen, er islam. For i islam heter det at muslimer, ja, det er de
som skal skal forordne det som er rett og forby det som er urett.
Veldig enkelt, ikke sant?
Og hva med Tajiks intensjoner? Hvordan kan jeg overhodet
vite noe om dem, om hva som foregår inne i hodet på Haja Tajik?
Jeg kjenner selvsagt ikke Tajiks indre liv, hennes dypeste
behov, hennes egentlige motiv. Det jeg gjør, er å lese mellom linjene. Jeg tar
henne med andre ord ikke på ordet, bokstavelig, for ord kan bedra, og brukes
til å bedra, i større utstrekning enn hva mange vil ønske å tro. Jeg forsøker
kun å se i det hun skriver den delen av isfjellet som ligger under vannflaten.
Ikke bare den delen av berget som ligger over og skinner og langsomt smelter i
solen, før kulda setter inn, igjen, og det blir natt.
Å tolke det jeg her har skrevet som et angrep på Tajik
personlig, er å bomme fullstendig på målet og er ikke lite ondskapsfullt, hvis
ikke dumt og må være et utslag av mangelfullt utviklede sjelsevner, og like puerilt
som ondskapsfullt. For ikke å nevne: Mangel på kunnskap og innsikt i hva et
ordskifte er, hva ytringsfrihet er i sin grunnbetydning, og hva retorikk er og
forståelse av hva kritikk er, i motsetning til hva personangrep og ynkelige
hatytringer er.
Jeg respekterer Tajik, hun er en dyktig politiker, en dyktig
retoriker og alt det hun skriver i kronikken er legitimt, dvs uangripelig, sett
i et ytringsfrihetsperspektiv, akkurat slik min anmeldelse her er det. Tajik
sier og skriver det demokratiet vårt oppmuntrer henne til å gjøre, og ja, å
tenke, og nemlig dette å utvikle seg til å være samfunnskritisk, et gagns
menneske, som det het før i tiden, og å være et selvstendig tenkende og
engasjert menneske, og være fri og utvungen i sine meningers mot.
Tajik gjør samfunnet en stor tjeneste, la det ikke være tvil
derom. Uten Tajik, mer å mangle. Tajik innfrir her på en helt eksemplarisk
måte. Vi trenger å høre hennes budskap, vi trenger å vite hvordan hun tenker og
hvordan hun begrunner. Vi kan være glade for at hun vil at vi skal vite hvor
hun står. Og jeg tror hun er glad for at vi tar hennes «budskap» på alvor og
gjør oss umøye med å forstå hva hun egentlig mener og hva hun ærlig er ute for
å oppnå.
Å forstå en anmeldelse som den jeg kommer med overfor som en
fornærmelse og et forsøk å «ta» Tajik, er helt bak mål, og den som eventuelt
måtte tolke anmeldelsen som et bevisst eller ubevisst forsøk på å krenke Tajik
eller som et forsøk på å fornærme Tajiks person, eller som et uttrykk for hat
mot individet Hadja Tajik, kan ikke være rett navla. Ja, den som ikke forstår
anmeldelsen som annet enn en hatefull ytring, den har ikke forstått det
grunnleggende i hva alt dette dreier seg om, men må i stedet være ute etter å «ta»
anmelderen, dvs meg. Og det er dette som er krenkende og et angrep på person.
Man skulle tro at dette vare elementært, og at dette forstås
av de aller fleste som i det hele tatt klarer å lese en artikkel i en avis
eller hvor det nå måtte være. Det er oppsiktsvekkende hvis noen ikke forstår
forskjellen på saklig, legitim, friskt, smart og tankevekkende kritikk og fornærmelse,
krenking og direkte hat mot en annen aktør.
Men det som faktisk er helt
utrolig er, at det faktisk fins høyt utdannende personer og aktører på
diskursmarkedet som ikke forstår et kvekk av dette.
Vi vil i forbifarten bare nevne legen og forskeren Morten Andreas Holm som har vært aktiv i Vårt
Land og på Verdidebatt i mange år nå. Han skjønner ingenting av dette. Han
benytter i stedet anledning til å fremheve seg selv som moralsk overlegen,
(også med bruk av løgn).
Horn kan til og med i fullt alvor få seg til å mene at Tajik
faktisk er fornærmet og at en anmeldelse av en tidligere julekronikk av henne rent
faktisk var krenkende for henne,
dette til tross for at han ikke har spurt henne!
Horn tiltar seg med andre ord retten til å bestemme hvordan Tajik
skal oppfatte og reagere på anmeldelsen, helt uten å spørre henne. Og han tar
det som en selvfølge at han alene ensidig har rett og at anmeldelsen bl a er
nedrig osv, - ja, det er ikke måte på, se Nei til islam dessuten for detaljer og bakgrunn her og her: Vårt Land et gjørmebad.
Vi kan ikke skjønne annet enn at Horn her avslører seg som
en klar despot og alt annet enn som et tolerant, innsiktsfullt, intelligent,
mentalt fleksibelt, sunt og empatisk menneske, snarer tvert imot, han avslører
seg ikke bare som en despot in spe,
men i praksis som et svært nedlatende, hovmodig og lite forstandig menneske og
et menneske som neppe fortjener den respekt han selv antakelig mener han i vide
kretser for tiden nyter og fortjener.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar