Mens vi venter på dommen i Merete Hodnes ankesak:
Hvorfor gikk forresten ikke Merete Hodne til motangrep og
stevnet Bayan for retten for sjikane, eller forsøk på slikt, eller trakasseri? Vil
Hodne ta opp Bayans underdanige forhold til Nye AntiRasistisk Senter og dette
senterets aktive rolle i saken, (som også kan kalles forsøk på personforfølgelse)?
Jeg spør, fordi Hodne jo reagerte spontant på «henvendelsen»
til hennes salong som en provokasjon, selv om hun selv ikke bruker slike ord. Hun
så rett og slett umiddelbart - hva som var i ferd med å skje og at motivet bak
hele «fremstøtet» ikke kunne tolkes annerledes enn som et angrep på hennes
person og eget verdigrunnlag og det hun selv står for og tror på.
Mer grunnleggende: Skal det være forbudt i dette landet å reagere
følelsesmessig adekvat på uholdbare og uavskyelige skikker, sedvaner,
tradisjoner og guddommelige og uforanderlige påbud og forbud innen islam, slik
den praktiseres i dag her i landet? Skal folket dømmes til å føle skyld og skam
for å føle frykt og avsky for handlinger, holdninger og reaksjonsmønstre fra de
muslimske miljøene, og til å oppfatte det slik at det er forbudt ved lov å ha
slike følelser og avreagere på dem, innenfor rimelighetens grenser?
Kan noen statlige lovgiver virkelig tro på at folks følelser
kan reguleres ved preventive straffelover, som f eks diskrimineringsloven slik
den er formulert i dag?
Hvorfor griper ikke Hodnes advokat denne muligheten for
motangrep? Fordi advokaten vet at et slikt motangrep ikke vil føre frem?
Vel, hvem vet. Jeg tror ikke advokaten helt er klar over hva
hun driver på med, hvilket betent område hun har begitt seg inn på. Og hvilke
følger alt dette styret kan får, for veldig mange mennesker og for veldig lang
tid fremover. Hun virker ikke kreativ nok og oppgaven voksen. Men jeg har ikke
sett anken, og jeg vet ikke hva damene planlegger på lengre sikt, så vi må bare
vente og se, på neste utspill og innspill, og neste fadese.
Hvorom allting er: Vi kan jo lett tenke oss et parallelt
tilfelle hvor en kristen, kjent islamkritisk kvinne som har stått på
barrikadene og uredd avslørt den klamme islamske hånd som følger den yngre
generasjon muslimer langt inn i vårt eget samfunn og hvor hun påpeker og
dokumenterer at muslimer ikke følger våre lover, men tvert imot praktiserer
urettferdige, manipulerende og ofte brutale sharialover, «gudegitte» lover, dvs
Allah og Muhammed-gitte lover, som i seg selv strider mot våre egne positive
lover og vår egen menneskeskapte rett (som for øvrig er mer guddommelig
begrunnet enn man overflatisk skulle tro, men dette er en annen «cup of tea»)?
Hva hvis en slik
kvinne går inn i en frisørsalong drevet av en muslimsk mann og ønsker å få
farget håret, og hva hvis hun fikk en mer eller mindre enorm presse- og mediadekning
på dette «stuntet»? Hva hvis denne muslimen nekter henne på dørstokken, med den
begrunnelse at han anser hennes ønske for å inngå i et forsøk på å henge ut
muslimer og undergrave muslimens tro?
Det er ikke vanskelig
å høre ramaskriket. Og ingen ville vel da ha funnet på å kritisere denne
muslimske frisøren for dårlig oppførsel, eller, slik f eks document.no og HRS
har gjort mot Merete Hodne? (Jeg tror nok at dette er trist, men sant, ja).
Det triste er at
Hodne selv har beklaget sin «oppførsel», noe hun ikke burda ha gjort, etter min
mening. Det lukter for mye dhimmitude av
det.
Det er mulig at
Hodnes advokat ikke ser et viktig poeng her, nemlig at den gjeldende
formulering i Diskrimineringsloven ikke tjener annen hensikt nå enn å promotere
islam og til å gi et «kjærkomment» smutthull for alle islamapologeter – de pathoide,
se her, som jeg kaller dem - og hatere av Vesten og
egen kultur. Advokaten tror antakelig at det ikke nytter å diskutere mot selve
lovpremissene og lovteksten i selve rettssaken, men at dette måt gjøres utenfor
rettsalene og politiseres gjennom kjente og utenomrettslige prosesser. Men hvis
så er tilfelle, ser hun, etter min mening, litt for snevert på det. En
diskusjon i retten om lovens anvendelse på generelt grunnlag vil nemlig i seg
selv kunne gi aktoratet en mulighet for å tolke loven svært utvidende (og
derfor også kanskje mer liberalt).
En annen advokat har gitt uttrykk for at han ikke makter å
se at aspektet «provokasjon» kan dras inn i rettsdrøftingen, dvs at en
provokasjonen faller utenfor eller er irrelevant for lovanvendelsen domstolen
er forpliktet på å følge. Men også dette er etter min mening et altfor snevert
juridisk perspektiv. Det fins intet legalt rettsprinsipp som forbyr en mer
kumulativ tilnærming, snarer tvert imot, et prinsipp som ofte kalles «rimelighetshensyn»,
et hensyn som ligger skjult i lovteksten og lovforarbeidene, men som likevel gjelder
med i konklusjoner om hva som virkelig utgjør gjeldende rett. Saker som dette
bør med andre ord ses og behandles i sin fulle kontekst og ikke som et typisk
enkeltsak, et ad hoc-tilfelle. En slik tilnærming vil i folks bevissthet fort
kunne bli oppfattet som overdrevent komisk eller ironisk og som sådan og i seg
selv derfor stridende mot den alminnelige rettsfølelse og forventing om at
domstolene bør inkorporere alminnelige fornuft i sine grunnlagsdrøftelser. Snevre
og dumme rettsregler kan medføre en økt politikerforakt på sikt, en uheldig
utvikling og en utvikling som kan tjene mot «godhetsapostlenes» skinnhellige
intensjoner.
Vi har tidligere
behandlet Diskrimeringsloven eller rasismepragrafen her
og med vårt eget forslag til ny formulering her
Hijaben er bare ett av kledningene muslimske kvinner kan
hylle rundt seg, eller gjemme seg bak, som følge av en befaling fra Allah via engelen
Gabriel til Muhammed. Hijab er riktig nok ikke nevnt spesifikt i Koranen, men
tolkning av Koranen tillater eller godkjenner hijab som et stykke tøy og måten
det blir brukt på som i overenstemmelse med Koranen, dvs Allah og profetens
ord, formidlet altså, av en engel, som i prinsippet kan være feilbarlig og
derfor ikke helt til å stole på, hvis man tenker radikalt om disse tingene.
Muhammeds kvinner følte seg sikkert meget beæret da Muhammed
fikk åpenbaringen om dette. Selv hadde de ikke fått noen slik åpenbaring. De
måtte derfor stole på at det Muhammed fortalte dem var både sant og godt, for
dem selv. De kunne ikke mistenke Allah for å ville dem noe ondt, som for
eksempel å frata dem grunnleggende friheter, som f esk det guddommelige dekret
om at enkene etter Muhammed ikke hadde noen rett til å gifte seg på ny, (friheter
da sett relativt på tidens kontekst).
Kvinnene kunne ikke mukke eller protestere. De følte seg i
stedet for spesielt utvalgte, i forhold til kvinner som ikke var muslimer,
først og fremst, men deretter også i forhold til menn som ikke var muslimer.
Kledet eller teltet beskyttet dem mot menn som gjorde tilnærmelser eller som
kunne antaste dem direkte, f eks hvis de måtte ut i natten på do. Du verden for
en velsignelse denne uniformen må ha bli oppfattet som! En mulig antaster i
natten ville nå skjelve i buksene. Disrespekt for Allah og profeten ble ikke
akkurat fremelsket som noe forbeilledlig.
For muslimske menn var andre muslimsk kvinner gjort til
forbuden frukt, (men polygami er dog unntatt), muslimer skal ikke være utro mot
andre muslimer, det medfører streng straff, man kan med stor sikkerhet regne
med å miste hodet.
Hijaben signaliserer derfor urørlighet eller adskilthet
(hellighet?) både overfor muslimer som ikkemuslimer. Denne ordningen kan så
oppfattes som en dobbel beskyttelse, dvs at muslimske kvinner tilstås flere
fordeler, i forhold til ikkemuslimske kvinner som i prinsippet gjøres til fritt
vilt uten beskyttelse. Ikketildekkede
er "meat"
Muslimske menn kan nærme seg, antaste og misbruke slike u-muslimske
kvinner seksuelt, selv om de er gifte, hvis de anses som krigsbytte.
Slavekvinner må tåle voldtekter fra sine herrer, de har ingen muligheter for å
motsette seg akten, og det påstås at dette er en velsignelse fra Allah. For
hvem kan dette anses som en velsignelse, en velsignelse både for kvinnen og
mannen, eller hvem av dem? Om dette tier teksten, men det er ikke usannsynlig
at tillatelsen er formulert slik at velsignelsen er myntet både på mannen og
kvinnen. Det er hensynet til mannens «beste» som står i fokus. En slavinne kan
ikke tilstås større verdi enn hensynet til en muslimsk manns behov og
interesser der og da.
Kvinnene kunne dermed oppfatte bekledningspåbud som en
statusforhøyelse og som en merverdi gitt henne av Allah og profeten, et stort
fremskritt med andre ord. De hadde fått et forsvar for renhet og for
overlegenhetsfølelse i forhold til ikkemuslimske kvinner og menn. De var så å si
blitt dratt inn på «de fremadstormende og seirendes side», «det beste folket»,
som muslimene er, i henhold til Allah og profeten selv, et faktum det ikke kan
gjøres om på, snarere tvert imot: Denne æresbevisning vil stå for all fremtid
og i alle kontekster. Det er ikke noe man forhandler om!
Hodeplaggene ga med andre ord muslimske kvinner et overtak i
forhold til andre kvinner og dette kan ha utløst en slags misunnelse hos de
kvinner som ikke umiddelbart fulgte profeten, men snarere var de først til å
motarbeide ham. Påbudet kan dermed sees som et meget fremgangsrikt sosialt og
mentalt verktøy i selve utbredelsen av islam, med entusiastiske kvinner i
første rekke. Det fikk så være at ordene fra Allah faktisk virket som positivt
diskriminerende både for muslimske kvinner og muslimske menn, (som måtte
forsvare Allah og profetens påbud om så var med sverdet).
Muslimske kvinner fikk med andre ord en fordel ikkemuslimske
kvinner ikke automatisk hadde. De fikk en markant særbeskyttelse med tilhørende
rettigheter andre kvinner ikke kunne påberope seg.
Muslimske kvinner kunne dermed legitimere kjønnsapartheid.
Hodeplaggene ble dermed et ytre tegn på en indre eller
åndelig virkelighet og mange muslimske kvinner ville vel med dagens terminologi
kunne si at de fikk større frihet, dvs et høyere menneskeverd og et spesialvern
kvinner uten denne ekstra utenfra tilførte «nåde», ikke ville kunne oppnå ut
fra seg selv.
Å ta på seg niqab eller andre «telt» frivillig ble likestilt
med dette frivillig å kunne tilegne seg en frisk, ny magisk kraft, en bevisst handling
som bekreftet deres egenskap som frie, selvstendig velgende og ansvarlige
individer, (i hvert fall tilsynelatende eller overflatisk, frykten i miljøet
tatt i betraktning og alle de straffereaksjoner og utfrysingsmekanismer som
trådte i kraft automatisk og følge ved en oppstanasighet definert av menn og
andre fanatisk og bokstavtro – og derfor like farlige - muslimske søstre).
Man kan ikke betvile seriøsiteten i det enkelte menneskes gudstro,
man kan ikke angripe den, knuse den, per se, og man skal ikke le av den eller
forakte den, men tvert imot respektere den, men selvsagt: En gudstro skal ikke
alltid medføre toleranse, særlig hvis den blir supremaschistisk, totalitær eller medfører forsett på vold og
terror. Man kal ikke tolerere intoleranse, som det heter. Det ligger i seg selv
et forsvar for demokratiet at intoleranse motarbeides aktivt. Det bør falle
naturlig å tenke slik og handle deretter for et vestlig menneske.
Vi burde derfor strengt tatt i utgangspunktet ikke kritisere
de muslimske hodeplagg på prinsipielt grunnlag. Vi skal ikke oppkaste oss til å
bli våre brødres voktere, som det står i Boka. Men en ting synes klart: Hvis
man tror at konvertitter til islam velger å bære f eks hijab bare for å markere
for markeringens skyld, så har man misforstått. Hijaben er ikke bare en markør
for moteriktig eller ungpikeaktig umoden selvforherligelse, den inngår som en
integrert del av ett sette av verktøy og virkemider i den verdensvide islamske
misjonering. Den er ikke en strategisk del i en større markedsføringskampanje
slik mange tror, hijaben brukes religiøst og som svar på et guddommelig påbud.
Hijab skal ikke brukes rent estetisk og som et moteplagg for å lokke til seg
konvertitter, nei, den er et rekrutteringsmiddel som tilbys som et tegn på at
bæreren er blitt ført inn på den rette veien til Allah og bort fra den veien
som f eks ateister, kristne og jøder går på. Hijaben skal appellere til kvinners
indre liv, ikke til behovet mange kvinner vil ha for å bli tiltrekkende på en
overflatisk måte. Hijaben er den jordslige del av billetten til Paradis hvor
den andre delen av billetten befinner seg og som gir kvinnen en juridisk
bindende rett til saligheten der, iflg Allah og profeten.
Men det er forskjell på kvinner og kvinners situasjon den
gang og i dag, spesielt i Vesten. Kvinner av i dag kan selvsagt si at de tyller
seg inn fordi de tror på Allah og vil ære profeten og at dette er deres primære
beveggrunn. Men det må gå an å anlegge visse andre perspektiver og en mer
nyansert tilnærmingsmåte, sett utenfra, fra en vantros side, en som ikke makter
å underkaste seg Allah og profeten.
Det må være tillatt å se inntylling
eller inntelting, som man også kan
kalle det, som et uttrykk for å ville markere, som et middel for å oppnå
innflytelse og makt, ikke bare som uttrykk for en slags gudegitt feminin og
derfor uavhendelige rett til spesifikt muslimsk uttrykk for sann eller autentisk
fromhet, en fromhet som i synergi ikke bare vil styrke den muslimske kvinnen
«verd» og posisjon, både innad i miljøet og utad, mot resten av samfunnet, men
også den muslimske mannen, vil man kunne hevde, (til akklamasjon fra visse
muslimske menn som er mer enn villig til å se sine kvinner krype og sin egen
posisjon styrket, uten at de trenger å avsløre sine motiver eller begrunne
disse: Kvinner gjør dette fordi Allah vil det og av helt fri vilje!).
Men tilbake til Hodne-saken: Den kvinnelige konvertitten vil
hevde at det er hennes gudstro som primært driver henne til å telte seg inn.
Hun vil kunne hevde at ingen har rett til å krenke hennes tro eller stille
spørsmål ved hennes selvstendighet og status som fullverdig menneske, med krav
på beskyttelse i kraft av sitt menneskeverd.
Konvertitten vil benekte at hun lar seg drive av et behov
(motiv) for makt, ikke bare overfor det omliggende vantro samfunn, som det
norske er, men også overfor muslimske menn, både individuelt og kollektiv. Hun
vil ikke innrømme at hennes valg er betinget av hennes egen forfengelighet som
primærkraft og hennes hyper-egosentriske fokus eller narcissisme.
Tildekkingen av kvinner var ikke noe nytt i Arabia på den
tiden islam oppsto. Jødiske kvinner bar allerede sløret. Samtidig var de
jødiske stammene nok mer velstående enn de andre semittene i området, dvs
araberne. Dette kan ha gitt jødiske kvinner en høyere status enn andre kvinner
og dermed også god grunne for kvinner som hverken var jøder eller muslimer for
å misunne de jødiske kvinnene, siden disse syntes å nyte en viss større respekt
ikke bare blant sine egne, men også fra andre.
Når så åpenbaringer fra Allah påbyr muslimske kvinner å skjule seg,
ville mange kunne oppfatte dette som en statushevning som i seg selv gav dem
større velsignelse, ikke bare garantert i etterlivet, men også her på jorden.
Muslimske kvinner kunne føle seg mer på likefot ikke bar i det praktiske livet
som sådant, men også i et større religiøst perspektiv, de fikk en rolle som
gjorde det mulig for dem å betrakte seg som tilhørende utvalgt folk. Nå hadde
også araberne i sin almindelighet
blitt utvalgt av gud og da i tillegg med en større
«universell» misjon» enn de noen gang tidligere hadde hatt. «Gud» var nå Én
enste, den ene suverene Herre, den nådige og miskunnelige. De hadde fått sin
egen profet og guds løfte om at de var på rett vei, ja, den ene rette veien og
dessuten ikke på den veien kristne og jøder gikk på. Ikke bare de muslimske
kvinnene, men også mennene kunne forlite seg på at de vandret på den ene, sikre
og saliggjørende vei og oppfattes dette bokstavelig, er det ikke rart at dette
i seg selv kunne fikse litt på selvbildet og gi dem den lille større trygghet
som skulle til for å føle seg på vinnersiden i stedet for på tapersiden, både
individuelt og kollektivt. Kvinnene kunne slik legitimere diskriminering av
andre kvinner, både i det praktiske liv og sitt indre, mentale trosliv. Man ble
tildelt en rolle av gud som ga dem rett til å tenke bedre om seg selv og da
desto mer nedlatende om andre. I sin tur virker slik mekanismer til å styrke
samholdet mellom kjønnene innad i gruppen (sekten). Dette gir så gruppen sett
samlet større makt, større potensiale for ekspansjon og i en krigerkultur mye
mer slagkraft enn konkurrenter uten et slikt samfunnslim eller mentale
konstitusjon i bunn. Effekten på lengre sikt kan være et uimotståelig driv
innenfra gruppen til stadig å utvide sitt interesseområde både rent fysisk og
mentalt, ved at overlegenhetsfølelsen jo best sikrest ved stadig å kunne vise
til nye inntektsbringende kilder og etter notorisk flamboyante triumfer på
slagmarken. (Man blir som kjent ikke profet i egen hjembygd). Skulle man kunne
holde på og til og med foredle det nye, opphøyde selvbildet som var skapt,
tvang imperialismen seg fram nærmest med mekanisk nødvendighet. Uten kraftig,
nådeløs og ekspansjon, ville det i lengden både for kvinnene, imamene og
krigerkasten være vanskelig å opprettholde en illusjon av uovervinnelighet og
overlegenhet basert på Allah’s løfter og befalinger alene.
Det er ikke vanskelig å tenke seg at kvinnene i denne
ekspansjonsfasen sto på og heiet på og drev sine menn fremover. De fulgte til
og med soldatene ut på slagmarken, for å sette mot i dem og hausse moralen og for å sikre sin status
og høyne sin egen posisjon, ikke minst overfor den tapende parts kvinner, som
fikk slavestatus og som kunne voldtas i Allah og profetens navn, selv om de var
gifte. Ugifte slavepiker måtte finne seg i å bli voldtatt på samme grunnlag og
betrakte dette som en velsignelse bragt dem fra Allah.
Kvinnene som gruppe kan dermed sies ikke bare å ha hatt en
passiv funksjon, men også en høyst aktiv, bevisst medvirkende og drivende
funksjon på begivenhetene og hvordan den muslimske umma tok form og festnet seg
i sine rigide strukturer, strukturer som det har vært umulig å forandre
radikalt, dette til tross for utallige forsøk på modernisering og tilpasning
til stadig skiftende samfunnforhold opp gjennom hundrårene. Kvinnene kan derfor sies å ha bidratt til sin
egen elendighet innen islam i og med et kollektivt stilltiende og selvbeleilig
og aktivt samtykke til bruk av symboler som i seg selv er undertrykkende og
selvkonserverende. Det kanskje mest pussige er at denne holdningen av å tilhøre
en overlegen tro (eller et overlegent politisk system bestående av de besta
folka), forsterket forakten for de annerledestroende og derfor underlegne
vantro. Slike kvinner tjener enten de vil det eller ikke de interesser som har
behov for og interesse i å styrke forakten for «de andre». De ser ut til å
foretrekke et system som i seg selv gir dem fordelen av å stå et hakk høyere -
ikke minst i egne øyne – over sine søstre utenfor islam, selv om de objektivt
eller faktisk sett i og med denne strategien selv bidrar sterkt til å
undergrave sitt eget fundamentet, både moralsk og materielt, og sine
systembetinget potensielle muligheter for en frigjørings- eller
blomstringsprosess. I stedet for å realiserer seg selv (i frihet på markedet,
så si), «velger» de å konservere sin status i
sine hjem og begrense sin handlefrihet til
sine hjem, som de tvinges til å tilbringe størstedelen av sitt liv i og som de
mange steder ikke kan forlate uten «anstand» fra en mannlig slektning.
Skjønt «velge» her, som jeg skriver ovenfor, er en
underdrivelse. Det er selve trossystemet som velger for dem og som er undertrykkende og har en undertrykkende
agens i seg selv, men dette er ikke lett å gjennomskue innefra systemet selv
når man fødes inn i en tradisjon som forteller dem daglig at dette er noe som
er forordnet en gang fora alle ovenfra, fra Allah og hans profet, som krever
kornisk undertrykkelse, en mekanisme som går under navnet «frelsende»
underkastelse, men som i virkelighetens verden bare tilbyr fromhet i slaveri, men
en frihet og en fromhet som dog sikrer dem det gode liv i et framtidig
hinsidige, den allahianske himmel,
men en himmel hvor Allah ikke er til stede. (Allah er imidlertid til stede i
det allahianske helvete og fungerer
der som en sadist som går rundt og sørger for at alt går riktig for seg, dvs at
syndere får sin velfortjente straff, og den er som kjent grusom).
Sett i dette perspektivet er det ikke å undre seg over at
over halvparten av verdens muslimske kvinner er analfabeter og lever i faktisk
og praktisk slaveri, et slaveri som ser ut til å virke selvdrivende og
selvforsterkende, dette desto mer som vestlige kvinner i hvert fall de siste 40
årene, med visse lysende, eksemplariske unntak, ser ut til i funksjon å bevirke
konservering av selve systemet, ofte begrunnet med at «kvinner må få lov til å
velge selv». Kvinner fra vår verden skal med andre ord ikke påtvinge kvinner i
den andre verden våre verdier. I praksis betyr imidlertid dette at toleransen
forsterker intoleransen og det er virkelig absurd og tragisk.
Kan vi føre hele denne mistraurige historien tilbake til noe
fundamentalt menneskelig eller umenneskelig i den menneskelige natur? Kan
kvinner så å si bare ha det så godt, siden de
nå engang er slik de er?
Vel, alle vil forstå at «nød lærer naken kvinne å spinne» og
«kvinne er kvinne verst». Man kan til og med henvise til moderne undersøkelser
som bekrefter og forutsetter sannheten i disse ordtakene og jeg tenker da på et
fenomen som av forskere kalles The bee queens syndrome
som du kan lese om her.
Så hva med hijabentusiasten Bayan som har konvertert og
saksøker Merete Hodne for diskriminering? Vel, hun har valgt islam og
tildekkelsen helt av seg selv og av fri vilje. Skulle vi ikke ha en plikt til å
krenke henne? Skal ikke religiøse «gjennomkrenkes» som Kokkvold så treffende sa
det under karikatur-krigen i 2006? Hvis vi ikke krenker henne, er det hun som
gis forrangen til å krenke oss og vårt menneskeverd, ikke slik det fremstår i
islam, men i Menneskerettserklæringen, og da selvsagt ikke den muslimske
menneskerettserklæringen.
Det er avgjort ikke vårt
system som velger for Bayan, det er hennes mer eller mindre skjulte og private
forvirrende beveggrunner og knipper av mer eller indre bevisstgjorte indre –
eller kanskje dypere - følelses og emosjonskonflikter som driver henne,
forlokket som er blitt, ikke bare av systemet, men av en eller annen subjektiv
indre drivkraft som ingen tør å avdekke eller forsøke å sette navn og betydning
på. Men hun burde gjøres klar over at det er hun velger islam som system og
dermed et system som systematisk krenker kvinner verden over og som konserverer
kjønnsapartheid på en så tydelig og grotesk måte at det ligger åpent for hele
verden å se og ta avstand fra.
I stedet velger altså Bayjan å «gå mot strømmen».
For en djevelsk ironi. Og for en fallitt for Vesten, he, he.
Og spesielt da for kvinnebevegelsen og rødstrømpene i Vesten.
Så länge en kvinnans Jilbâb följer dessa krav anses den vara
rätt islamiskt:
1. Tillräckligt stor så att den täcker hela kroppen.
2. Den skall vara omönstrad, utan dekorationer.
3. Den får inte vara genomskinlig, dvs. man skall inte kunna
se igenom den.
4. Oparfymerad.
5. Skall inte likna män eller killars kläder.
6. Skall inte likna kuffar eller icke-troendes kläder.
7. Skall inte vara framstående så att man genast lägger
märke till den och den skall inte vara skrytsam eller utseendeväckande.
"När en kvinna har på sig
manliga kläder som t ex byxor och jeans eller andra manliga kläder, så ger hon
sig själv Allahs förbannelse och Profetens (sallAllahu aleyhi wa sallam)
förbannelse."
"Att ha på sig högklackade
skor är makrooh. Först av allt på grund av att den medför falskhet, genom att
man har på sig dem för att få kvinnan att se ut att vara lång när hon i
verkliga fallet inte är det."
"Det är tillåtet för en
Muslimsk man att gå in i hans fru genom hennes vagina från vilken ställning
eller riktning han vill - bakifrån eller framifrån. Angående detta har Allah
uppenbarat i följande vers:
"Era hustrur är för er [som]
en åker; beträd därför er åker, när och som ni önskar." [al-Baqarah 2:223]
Det är förbjudet för en man att
gå in i hans fru genom hennes anus."
""Och till Hans under
hör till att han har skapat hustrur till er av er egen art, så att ni kan finna
ro hos dem och han har låtit kärlek och ömhet uppstå mellan er. I detta ligger
ett visst budskap till människor som tänker." [Koranen 30:21] (Dette tatt
fra nettet, jeg finner i farten ikke ut hvorfra, så ha meg tilgitt at jeg ikke
legger ut lnk).
According to the Koran, men have “authority” over women and
may beat them for disobedience (4:34). According to Mohammad, the prophet of
Islam, women are less intelligent than men — two women are needed to equal one
man’s testimony — and the majority of hell’s population consists of women, who
are further likened to donkeys and dogs in their ability to distract a man from
his prayer and thereby annul it.
What, then, is
Islam’s view of women who are “infidels”? They are at best “meant for one
thing, the pleasure of the Muslim man,” as one Muslim told a group of young
Christian girls in Pakistan before terrorizing and murdering one. In the Koran,
(e.g., 4:24), non-Muslim women seized in a jihad can be bought and sold as sex
slaves for Muslim men, as the Islamic State—not to mention America’s “good
friend and ally” Saudi Arabia—have been doing. her
For svensk kultur er jo ”töntig” (fjollete), som statsråd
for integrering, Mona Sahlin, formulerte seg fra talerstolen i Det Kurdiske
Riksforbundet i 2004 – ikledd slør: - Mange svensker er misunnelige på
innvandrerne fordi de har en kultur, en historie, noe som binder dem sammen.
Svenskene har kun midtsommernatten og slike fjollete (”töntiga”) ting.
Hun ahr også sagt:
Mona Sahlin, demokratiminister, säger nej till kommunala
folkomröstningar. På TV-nyheterna den 28/12 -03 sade hon: "Jag tror inte
folkomröstningar är gynnsamma för demokratin."
Som avskräckande exempel nämnde hon möjligheten av att
befolkningen fick möjlighet att säga nej till en asylantförläggning inom sin
kommun.
En angrende
feminist fra Sverige: Kan man stole på et menneske som «angrer» seg offentlig
i et intervju for tidligere «synder» eller utviste og beviselige holdninger og
mangel på sådanne på området innvandring og forholdet til islam sett ut fra
vesterlige verdigrunnlag? Bør ikke et slikt menneske trekke seg fra alle
offentlige verv umiddelbart? Hvordan kan hun unngå å tenke at folk vil oppfatte
denne angeren som påtatt og falsk, og bent frem et dumt forsøk på å renvaske
seg? Vil ikke folk med rette kunne mistenke henne for platt og kyniske opportunisme?
Kan noe menneske nå tro at dette mennesket plutselig er blitt mer empatiserende
eller mer våken for grunnleggende menneskelighet enn før, og at hun nå,
endelig, er kommet til skjells år og alder til en slik grad at vi trygt kan
stole på at hun er seg fulle ansvar bevisst, og at hun har hjertet på rett
plass? Og at hun er tilstrekkelig integrert i sin egen kultur og ikke lider av oikofobi inntil sykelighet? Hvis hun
ikke så hvor kynisk og innsnevret hun tenkte den gang, for bare noen få år
siden, hvordan kan vi tro at hun vil være mer våken når hun nå kanskje i
nærmeste fremtid vil stå overfor enda større «oppgaver» og utfordringer enn hun
den gang sto overfor?
I et intervju med Anna Dahlberg i Expressen:
– När jag kom i kontakt med de här frågorna för många år
sedan var jag en extrem kulturrelativist. Jag svek elevernas rättigheter när
jag försökte tillgodose föräldrarnas önskemål. En tjej sade till mig i
efterhand: "Du tänkte aldrig att det var konstigt att min tvillingbror
fick åka på simundervisning och göra prao? För om du tänkte att det var det
bästa utifrån vår familjs önskemål borde det väl ha varit samma sak för både
honom och mig?" Det var ett uppvaknande som fick mig att skämmas oerhört
mycket.
– En tjej berättade om när hon blev förälskad på högstadiet.
Hon hade inte vågat prata med honom, men de hade kastat snöboll och stojat i
korridoren. Då berättade hennes bröder och kusiner att hon betedde sig som en
hora. Ganska snart därefter blev hon bortgift med en betydligt äldre man. Det
visste skolan om och trots det reagerade man inte. Flickan uttryckte det så klokt
att hela hennes släkt var portvakter till hennes sexualitet. Det hon var beredd
att göra - kanske hålla handen, pussas, dansa tryckare - det var helt
otänkbart. Däremot tvingades hon in i ett äktenskap där hon, som hon själv
uttryckte det, blev våldtagen på bröllopsnatten. Och det var okej för familjen
för då följde man en struktur som den ansåg var rätt.
- Jag tror inte att vi har förstått vad rädsla gör med
människor. Att vara så ensam. Samtidigt måste jag säga att jag aldrig har
träffat så starka tjejer i hela mitt liv som de som brutit sig loss från
hedersförtryck. De är mina idoler. De är Pippi Långstrump upphöjt till tjugo.
Mycket av den nödvändiga lagstiftningen är numera på plats.
Vad mer behöver göras från samhällets sida?
– Ett fall den här sommaren har spökat i mitt huvud. Det
gäller flickan som hittades nedgrävd, död, och man konstaterade att hon varit i
ett barnäktenskap med en betydligt äldre man. Sverige har en tydlig
lagstiftning som omöjliggör barnäktenskap. Ändå låter samhället barnen bo ihop
med dem de är gifta med, trots att vi vet att barnäktenskap ökar risken för
våld, sexuella övergrepp och för att man inte får tillgång till utbildning.
– Vi har länge larmat om det till ansvariga myndigheter. Och
så mördas det här barnet och ändå händer ingenting. När Lisa Holm mördades blev
det något som alla pratade om. Men den här flickan då? Varför var det ingen som
eftersökte henne?
– Om vi verkligen satte ner foten om barnäktenskap, då
kanske det skulle förhindra att äktenskap ingås längs flyktvägen till Sverige
eftersom man vet att det ändå inte kommer att godkännas.
Nyligen utlovades en ny jämställdhetsmyndighet. Finns det
inte en risk att väldigt mycket kompetens försvinner vid en sådan
omorganisation?
– Självklart har våld mot kvinnor och barn sin absoluta
grund i att vi lever i ojämställda samhällen. Men det vi jobbar med är
allvarlig brottslighet. Jag tror på att gå från att måla med stora penslar och
se orsakssammanhang till att också vidta de åtgärder som krävs. Jag hoppas och
tror att man fattar kloka beslut utifrån målgruppens bästa. Ett samhälles mått
på hur det mår är ju hur de mest utsatta har det. (Anna Dahlberg her).
A propos kvinner og forstre: Hillary Clinton mener at fostre
står helt uten konstitusjonell beskyttelse av sitt liv, - endatil et foster (foreløpig
gjeldende både for gutte- og jentebarn?) som skal fødes om en uke kan da
aborteres legalt i USA:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar