Det er blitt en trend på gate- eller bar-plan blant 20
åringer, eller så der og oppover, i vår foreløpig så fredelige nasjon, og vårt
nå enn så lenge enn så søte, ufarlige og føyelige, vakre demokrati, at man ikke
vil har noe med visse spørsmål å gjøre, og at man gjør dette klart, på en militant, selvbleknende og
kjevesammenbitende måte, nemlig spørsmål som: Hvor er du fra? Eller hvor bor du,
(f eks fra eller på Østlandet)?
Hvor kommer du fra, der oppe, i Nordland, f eks? er blitt et
betent, minebelagt spørsmål, enda det er det mest naturlig og vennligsinnet
åpne spørsmål av alle spørsmål å stille i møte med nye mennesker. (Fordi man jo
forutsetter at man selv kommer fa et sted og at dette stedet ikke med
nødvendighet er noe flottere, større bedre enn andre steder!).
Spørsmålet er nå imidlertid helt ute: Og det bør være det, -
skal man lodde på stemningen - altså, helt ute, og helt ute, ikke bare
irrelevante, det bør dessuten forbys, men av hvem skal det forbys, se det, er
det vanskelig å få tak på, vi får ikke svar på det, fordi det er ingen som
stiller dette spørsmålet. Og det er dette som er det radikalt faretruende, sett
fra et genuint demokratisk sinnelags side.
Det er i grunnen helt utrolig, men mer fantastisk skal det
bli.
Normen bare manifisterer seg, får slippe til uten formulerte
motforestillinger, og dette får deltakerne eller de som utsettes for dette
mikrotyranniet eller denne hersketeknikken til å føle seg litt mindre
forpliktet til å forholde seg til sannheten, liksom, men hvis man tenker etter,
må denne normen komme fra noen sted, et sted med autoritet, et sted hvor man
kan begrunne den rasjonelt, eller i hvert fall på en slik dirkete eller
indirekte måte at den umiddelbart er til å forstå, selv for den enkleste sjel.
Taushet og fravær av spørsmål, betyr latskap og frykt, kombinert.
Det burde være nkså enkelt å postulere. Men vi viser oss som feiginger. Vi
utholder ikke tanken på at noen skal bli fornærmet eller ikke få lov til å si
det de mener. Vi ønsker ikke å bli oppfattet som stridseggende, som
konfliktsøkende, som kverulanter.
Vi vil helst se oss i speilet som dem vi virkelig nettopp
ikke er, på bunnen, og som menneskelige vesener, vi foretrekker langt å se oss
som engler og dertil som allmektige engler, like uangripelige som attråverdige,
og som velduftende såpestykker som til allment bruk aldri glir ut av hendene på
noen, og som derfor blir uunnværlige verdigjenstander alle ville gitt finger’n
sin for å kunne slå kloa i.
Og forstått blir det, da, at det er feil å stille spørsmål
om opprinnelse, enten denne er Vålerenga eller Sydneshaugen, tydelig vis. Vi
skal ikke ha press på oss til å si at vi kommer der og der ifra. Vi skal heller
presses til å si at slike spørsmål er ufine, og, ja, sant: Manipulerende og
uttrykk for et livssyn som er autoritært osv. Det er blitt en fornærmelse å
forutsette, før samtalen er begynt, at det er naturlig å komme fra et sted, -
at det styrker retningssansen, om man vil - og konklusjonen er allerede trukket
før en dialog kan begynne. Man har bestemt seg! Og dermed er fordommene som
ligger skjult og ubevisst i dette, ivaretatt, en gang for alle. For det er
blitt en vanlig oppfatning at de som har fordommer, er nettopp dem som spør om
«hvor den eventuelle dialogpartner kommer fra»? Et nesten hysterisk funksjon av
denne så tilsynelatende tolerante og fordomsfrie grunnholdning, materialiserte
seg på et utested for bare noen få dager siden, i hovedstaden, blir det meg
fortalt. Det dreier seg her om to hvite unge mennene, begge snakker norsk, denne
en sørlendingen og den andre osloensisk og han fra Oslo spør den andre hvor han
kommer fra, hvorpå «sørlendingen» lirer av seg et svar på over fire setninger,
og hvor han spør osloenseren hvor han kommer
fra, fordi dialekten her ikke var helt lett å stedbinde.
Da blir osloensis hvit i ansiktet. - Jeg kommer ikke fra noe
steder, dirrer han …, hvorpå han får spørsmålet om han kanskje ikke er norsk,
selv om han vitterlig ser slik ut? Men da får «sørlendingen» repetert svaret,
fyren kommer ikke fra noe sted, hvorpå han blir spurt: Jo, men hvor er foreldre
dine fra da, blanding, eller?
-Nei, jeg kommer ikke fra dem, jeg har ingen familie, jeg
har ingen slekt, og det er en fornærmelse av deg å spørre, det fins ikke noe
som heter slekt, rase, tilhørighet, det er rasistisk å tenke slik, vi tilhører
alle menneskeheten, vi eller alle selvstendige individer, vi skal ikke dømme
hverken oss selv eller våre medmennesker ut fra hvor vi liksom kommer fra, hvem
vi tilhører.
-Å snakke om slekt og slektshistorie er egentlig
imperialistisk, rasistisk, fordomsfullt, nedlatende. Det er å forutsette at
gener går foran, at natur er viktigere enn næring, at det med andre ord er
miljøet, som kan forandre verden, en verden der likheten, fordelingen og toleransen
trumfer genene.
Men hvorfor denne grunnleggende, og, ja, reaksjonære
mistenksomhet? Jo, den er der for å skape fiendebilder, få noen å ta, forholde
seg til, markere, rett og slett. Menneskesinnet trenger fiender, og der ingen
er i sikte, der må de oppkonstrueres, - ved å dekonstruere, selvsagt, men dette
snakkes det ikke høyt om, akkurat som vi nå befales fra høyeste hold at vi
skal, enten vi vil eller ikke, skape Det nye Vi.
Slik blir vi nå, ironisk nok, entrepenører, skapt i Ayn
Rands bilde, spesielt av de som er velfødd nok på forhånd på nettopp å hate Ayn
Rand, (som beundret entrepernører, som ikke var «second handers», men
autentiske, for ikke å si ikke autister).
Å spørre om hvor du kommer fra, blir tolket som det motsatte
av dette å være kreativ, tror man, ja, fordomsløs, så langt det går an, man ser
ikke at spørsmålet uttrykker en invitasjon eller innledning til noe mer, en
fortsettelse, en mulighet til å være kreativ på, og personlig, nær, vennlig og
innstilt på synergi. Kjenner du Magne, der oppe, eller der borte? Han som lagde
fire mål mot Kampen? Eller Ola, som dro til sjøss da han var 15 og som kom
tilbake som millionær?
Nei, slikt passerer ikke for god etikette i dag, men identifiseres
som et påskudd for å la seg fange inn av malignent mistenksomhet, som en
identitetsmarkør, en markør hvis eneste hensikt er å essensialisere en farlig fiende, en provokatør, et dårlig menneske
og en forræder – av anstendigheten, Det nye Vi’s anstendighet, den nye,
vidunderlige etikk og moral, som må betales for med det de koster.
Å være nordmann eller norsk oppfattes i en slik tvangstrøye
for å besitte en fordel nyankommere ikke har. Vi sitter med et overtak som vi
ikke er berettiget til, og som må avskaffes, koste hva det koste vil. Det nye
Vi forutsatte at noen idioter trodde de var norske, at de hadde en egen
identitetsmarkør som nordmenn, men en slik oppfatning var en illusjon, en
usannhet, basert på «falsk bevissthet». Men
hva med immigrantene? Jo, selvsagt, heller ikke de unnslipper skalpellen, de
har selvsagt med å legge av seg sine «ideosynkrasier». Vi skal jo bli Det nye
Vi nå, og da må der knuses egg, for å kunne lage en ny omelett, en ny
identitet, et nytt og bedre menneske, en mer adekvat menneskehet, et bedre
samfunn av nye hellige, syndfrie, for alltid lykkelige. Men hvem skal betale
den høyeste pris? De som var her, eller de som kom? Selvsagt er det vi som var
her fra før. Vi har jo en fordel som bør skattlegges, som straff denne gang og
ikke bare som et nøytralt instrument eller en ren operativ metode, slik den nye
rettferdighet krever, en rettferdighet som venstresiden, spesielt, har gjort
seg til spesialist på, og som ikke er noe annet enn en følelsesmessig
utpressing, i det godes tjeneste, tror man, og er overbevist om, er den enste
sanne legitim og evigvarende plikt, en plikt alle er bundet av til enhver tid
på ethvert sted over alt og alle – til og med overfor dyr, bortsette fra små og
uskyldige fostere i mors mave, som individuelt ikke anses for utrydningstruede.
Implisitt i vrangforestillingen om Det nye Vi og
intensjonene om å konstruere det, ligger nødvendigheten av å skape illusjonen
om at det norske og dette å være nordmann egentlig ikke eksisterer, at
forskjellen mellom De og Oss ikke eksiterer, eller hvis denne «illusjonen»
skulle finnes blant nettopp de norske, så må dette ikke bare motarbeides, men «bevises»,
med nær sagt alle tilgjengelige knep og hersketeknikker, spesielt den som
setter villreden – som allerede er konstruert – i en følelsesmessig skvis: Man
driver emosjonell utpresning, som vi var inne på over. Det vil si:
Skyldkreering, (på et nivå presteskapet tidligere bare kan misunne våre «nykonstruktører»,
de ble i det minste sjekket av visse «balances», som er trådt ut av funksjon
blant allmenheten i dag).
Man skal ikke bare føle seg identitetsløs, man skal også
føle skyld hvis man føler eller vet at man faktisk har en identitet som norsk
og nordmann, noen som vet hva det betyr å
være hjemme, å tilhøre og ha det godt i dette. Vi skal med andre ord ikke
ha lov til å føle oss hjemme. Vi skal tvert imot føle oss utrygge på dette, og
samtidig skal vi, fremfor alt, ikke frykte. (Ifølge visse bisper og kirkelige
representanter). For hvis vi frykter, er vi svake og kan ty til illegitime
holdninger, som f eks fremmedskepsis, i form av islamkritikk, må vite, for bare
å ta ett eksempel.
Islamkritikk fremmer ikke målsettingen til det forutsatte
Nye Vi, den motarbeider den, den bør derfor isoleres, ses ned på eller forbigås
i taushet, ja, likegyldighet, påtatt eller ikke, dvs autentisk eller sann og
ekte nedlatenhet og besserwissenmine. Den bør per se og absolutt a priorisk
syntetisk defineres som intolerant,
fordomsfull og rasistisk og omtales slik, der muligheten byr seg og denne
selvskapte muligheten for å herske om enn som en nobel savage for en stakket stund, bør selvsagt brukes uten
skånsel, gjerne som et uttrykk for at bare «vi» står i det godes tjeneste.
Det nye Vi bygger på den forutsetning at det er moralsk
forkastelig å essensialisere, enten det nå er islam eller muslimer. Men hva er
det de nye godhetsapostlene eller godhetstyrannene selv gjør? Jo, nettopp, ja,
de essensialiserer, men dette forsøker de å glatte over ved å benekte dette og
ikke nevne det eller problematisere det. At de går som katten rundt grøten her,
betyr at de lider av frykt, primært for avsløring, enten denne måtte komme
innenfra, eller utenfra. Svært få mennesker lider av større frykt eller
engstelighet enn disse «gode», ja, kall dem «korrekt gode» menneskene i Norge i
dag. De, mer enn noen andre, essensialiserer ikke bare oss andre, men også seg
selv, men forstår det ikke. De vil ikke. De kan ikke. De står på garn og er
fanget. Mens noen fyrer opp under gryta og gleder seg til å kunne fråtse i de
nykokte slintrer av indrefilèten av vår egen innbilte overlegenhet, dvs den supramischistike innbilthet som nå
oppfattes som og går under navnet av «ekte godhet» minus tyranni, en egenskap
man tror man er født med, men som man bruker hensynsløst like kynisk som
sentimentalt og uten skrupler som påskudd for å knuse både den verdslige og
åndelige kapital vi tross alt er blitt skjenket oss, gratis, av den Herre bare
de færreste i dag vil vedstå seg eller kjenne noe til, enn si tro på.
De «gode tyrannene» makter ikke å se at islam har essens, er
sin essens. Deres habitus som «fødte» kverulanter hindrer dem i det. De ser
ikke at de skaper sin egen essens ved å ville frata oss andre essens, at de
tenker i essenser. De ser ikke at prosjektet forutsetter at muslimene avkler
seg eller avlærer seg sin essens, nemlig den essensen de selv kjører seg inn i,
og som ikke er noe annet enn et nytt slaveri, på like linje som med stalinismen
og fascismen. De inviterer inn ved å lokke med det essensfrie Utopia, i og med at
de «hater» essens, at de virkelig tror på at essenser ikke finnes, - bortsett
fra hvor det er beleilig for dem å lukke øyenen for dette, og at dette er selve
friheten for dem, dette å være essensfri for slik å gjøre sin hypersubjektivt selekterte
kolleksjon nettopp essensfri. De ser ikke det destruktive i dette, de tror det
dreier seg om konstruksjon i positiv forstand, et gode som tilkommer alle som
en universell rettighet, som et legitimt universelt krav som må innfris med
alle midler, også dette middel: At vi oppgir eller fornekter oss selv, og oppløser
oss i det u-essensielle, det som av
Det nye Vi altså opplever normativt som ikkeverdig, ja, umenneskelig og
illusorisk, og som et angrep på selve menneskeverdet, (hvilket det selvsagt
ikke er, å vite hvem man er, hvor vi kommer fra og hvor vi skal). Eksistensen
går foran alt annet for disse essensoppløsende menneskene. Det betyr absolutt
relativisme, konsensustyranni, til syvende og sist:
Makt er rett, vold er riktig og krig helt nødvendig for
vinne for de som vil erstatte oss med Det nye vi, det nye mennesket vil skal
manipuleres og hjernevaskes til å bli, som skapte i selvgodhetens bilde og den
selvforherligelse som forsøker å overbevise seg selv og andre om at man er homo theos, det humane godhetsmennesket
som identisk med Gud.
Og dessuten: Forsøk på å av-essensialisere islam, bunner i
interesse- og relativistisk konsensustenkning, en slags ideologi og bevisst valgt
godhetsforkledning, altså, som forsøker å skjule denne strategien ved å gjøre
islam til et så uskyldig og ufarlig objekt som mulig og som foreligger som
essens – om enn aldri så polymorf - for motstandere, men ikke for en selv. Av-essensialisering er med andre ord ikke noe
annet enn en avledningsmanøver – som de ikke forstår er lettavslørlig og som
stiller disse ideologiene i skammekroken, hvor de bør skamme seg – men som likevel
velges for selv å kunne fremstå som mer realitetsorientert og mer «noble» enn
motstanderne, dvs islamkritikerne, som må tåle all slags stigma og beskyldninger
om alt fra rasisme til idioti.
There are many mad and worrying things about the speech
codes spreading across campuses like a contagious brain funk. There's their
treatment of even everyday words as "problematic" terms of abuse.
There's the branding of the most anodyne forms of friendly banter as
"aggressive" (apparently it is a microaggression to say to a Latino
or Native American, "We want to know what you think"). And there's
the idea that even static objects can commit acts of violence against students:
one university bemoans "environmental microaggressions," which can
include a college in which all the buildings are "named after white
heterosexual upper class males." What these codes add up to is a demand
that everyone be permanently on edge, constantly reevaluating their every
thought before uttering it. It's an invitation to social paralysis.
But perhaps the worst thing about these tongue-clamping
rules is how they incite hyper racial-consciousness. Indeed, some college
speech codes chastise students who refuse to think racially, who balk at the
idea that they should always be actively mindful of their own and everyone
else's racial make-up.
The "problematization" of students who refuse to
think and behave racially is best captured in a University of California, Los
Angeles (UCLA) guide to "Recognizing Microaggressions." In keeping
with other campus speech codes, the guide treats as dicey everything from
simple questions (such as asking someone "Where were you born?") to
expressions of faith in meritocracy (like saying "America is the land of
opportunity"). But even more perniciously, it warns students and faculty
members against being non-racial, telling them they must always "acknowledge"
other people's race.
UCLA says "Color Blindness," the idea we shouldn't
obsess over people's race, is a microaggression. If you refuse to treat an
individual as a "racial/cultural being," then you're being
aggressive. This is a profound perversion of what has been considered the
reasoned, liberal approach for decades—that treating people as
"racial/cultural beings" is wrong and dehumanizing.
UCLA offers the following examples as "color
blind" utterances that count as microaggressions:
"When I look
at you, I don't see color."
"There is
only one race: the human race."
"I don't
believe in race."
Apparently such comments deny individuals' "racial and
ethnic experience." But on a campus like UCLA a few decades ago, refusing
to treat individuals as "cultural beings" would have been the right
and good thing. Now, in an eye-swivelling reversal, the polar opposite is the
case: to demonstrate your politically correct virtue you must acknowledge the
skin color of everyone you meet.
The University of Wisconsin-Stevens Point similarly advises
that color blindness is a racial microaggression. It lists "America is a
melting pot" as an aggressive phrase. It brands as problematic any comment
by a white person that suggests he or she "does not want to acknowledge
race." Anyone who claims to be "immune to races"—that is, who
prefers not to think about people as racial beings—is viewed as aggressive.
«Hvor er du fra - egentlig?»
Det gjør henne usikker. Kan hun, med mørk hud, si «Jeg er
norsk»?
En annen ung venn, en gutt, jobber i en barnehage litt
utenfor Oslo. På FN-dagen snakket de med barna om verden, og om ulike land. En
av de etnisk norske voksne sa, henvendt til et av barnehagebarna:
- Du er fra Somalia.
Barnet så spørrende ut.
- Men jeg er jo norsk?
Min venn i barnehagen hoppet inn i samtalen og forsøkte å
redde situasjonen.
- Ja, foreldrene dine er fra Somalia, men du er født i
Norge. Du er norsk.
Lett bytte
Denne historien er deprimerende. Den forteller så alt for
mye om hvordan vi som samfunn skaper skiller mellom «dem» og «oss» helt fra
barndommen. Og den viser hvordan både nykommerne og deres barn, og vi som har
bodd her i generasjoner, ofte strever med å se hverandre som medborgere og
landsmenn.
I de fleste tilfeller går det bra. Nordmenn er i det store
og hele tolerante og hensynsfulle folk. Men hyppige enkeltepisoder river ned.
Resultatet er at mange føler seg som utlendinger i sitt
fødeland Norge, og som utlendinger når de er på besøk i foreldrenes hjemland.
Deres opplevelse er at de ikke hører helt hjemme noe sted.
Derfor kan noen bli et lett bytte for mennesker som tilbyr
et hjem. Tilhørighet. Synlighet. Og kjærlighet. Filmskaperen Deeyah Khan
beskriver det godt når hun sier at det ikke er hat som driver unge mennesker
inn i ekstreme miljøer. Tvert om. Det er løfter om kjærlighet, om et sted å
høre til, et sted der de kan bli del av et fellesskap, og spille en rolle.
Les Skartveits kommentar: Popstjernen som slo tilbake
De færreste unge muslimske nordmenn blir del av ekstreme
miljøer. Selvfølgelig. Utfordringen ligger i å få enda flere til å føle seg som
en del av et åpent, demokratisk miljø – del av det norske samfunnet, akseptert
på linje med andre nordmenn.
Hijab
Hvis ikke vi ser dem som en av oss, kan vi ikke bli
overrasket over at de ønsker å markere at de hører hjemme et annet sted. For
eksempel ved å bruke hijab.
Hijaben markerer tilhørighet til en gruppe. Og avstand til
storsamfunnet. Hijab, særlig på småjenter, er et plagg som ikke hører hjemme i
vårt samfunn. Vi vet at presset i mange muslimske miljøer er stort for å sørge
for at døtre opptrer i tråd med æreskodekser og tradisjoner. Jo mer utbredt det
blir med hijab på småjenter i norsk skole, jo vanskeligere kan det bli for
muslimske familier å la døtrene gå med håret fritt.
Teolog Olof Edsinger skriver at kjernen i den normkritiske
pedagogikken er det vi kaller skeiv teori. Den skeive teorien består i å stille
spørsmål ved alle normer som deler menneskeheten inn i kategorier som majoritet
og minoritet, normalt og unormalt. Interessant nok leder troen på denne teorien
til at det er økende skepsis til begrepet toleranse, ettersom toleranse
forutsetter at det faktisk finnes forskjeller mellom mennesker. I stedet for
toleranse strever man etter å gjøre alle ting likeverdige. For toleranse
forandrer ikke på de normene som marginaliserer og utestenger mennesker.
Alle fenomener som berører identitet og seksualitet skal
derfor behandles som likeverdige, og man skal ikke forutsette noe som helst i
møte med barn, eller som det sies av sentrale aktører:
Hade det
exempelvis inte funnits en heterosexuell norm som upprepas och imiteras i allt
från hur barn uppfostras, til romaner och arbetsorgansisationer hade det inte
heller funnits homofobi.
-
I barnehagen skal man, ettersom de fleste intuitivt tenker
og handler utfra heteronorm og to-kjønnsnormen, forme barna til å tenke
annerledes. I skolen skal elevene helst tiltales på en kjønnsnøytral måte og på
samme måte skal lærerne omtale foreldrene kjønnsnøytralt, de får ikke lov til å
si «mor og far»
-
Skartveit påpeker
med krystallklar ro:
Men denne troen på at alt handler om å definere seg selv har
ikke bare føringer for tenkningen om kjønn og seksualitet, det påvirker all
tenkning om mennesket, også på nasjonsnivå. Når sentrale aktører sier at de har
sluttet å katalogisere mennesker i kvinner og menn, heterofile, homofile eller
bifile, men kaller dem bare mennesker, forstår vi lett at det får innvirkninger
på synet på nasjonalitet og religion, og den nye diskrimineringslovgivningen
har da også disse kategoriene inkludert. Ethvert forsøk på å klassifisere utfra
etniske eller religiøse forskjeller blir ideologisk umulig, og det gjør noe med
svenskenes handlingsrom i innvandringspolitikken. Alle er vi mennesker, og i
Sverige er alle verdensborgere, en annen inndeling blir et overgrep i seg selv.
Svenskene skal ikke tolerere fremmede, de fremmede er pr definisjon like
svenske som etniske svensker. Toleransen blir et overgrep i seg selv, den
fremhever forskjellen.
Vår kommentar: Muslimer skal ha en absolutt rett til å definer
selv hva de liker, i enhver sammenheng, og ikke minste definerer seg bort fra
islam, når som helst og overfor hvem som helst i enhver sammenheng. For disse «skeive»
vil det komme ut på ett: Muslimer er mennesker som ethvert annet menneske.
Derfor er ikke islam islam og muslimer ikke muslimer, uten når det passer dem
eller noen som ikke er muslim å være eller ikke-være det ene eller det andre.
Dette er toppen av antiessensialisme. Men likefult en
essensialisme. Nettopp det antiessensialistene
frykter mest av alt. De er med andre ord mer redd seg selv – som menneske uten
essen – enn andre er redd dem. Deres tåpeligheter er i grunnen for dumme,
intetsigende og allerede så til de grader falsk at man burde spørre seg selv om
det er noen vits i å påpeke dette, i og med at de vil falle på sin egen
urimelighet og intellektuelle uredelig og akademisk mangel på mot.
For å avslutte med litt komikk, og det skal man ikke lete
lenge for å finne når fokuset rettes inn mot amanuensis Lars Gule: her:
«Så: Hvor har Sandemose [professor i filosofi] det fra at
jeg har omtalt meg som ekspert, eller utnevnt meg til ekspert? Det er noe han
har diktet opp - eller lyver om. Det er nok ikke noe fremmed for en gammel
stalinist, men ekkelt likevel. Å påpeke at noen (jeg) kan mere enn andre (blant
annet Sandemose) om islam, er ikke å utnevne seg til ekspert. Det er å påpeke
et meget elementært faktum. Utvilsomt kan Sandemose mer enn de aller fleste om
Marx. Gjør det ham til ekspert? Tja, ikke i mine øyne. For det er alltid mulig
å lære mer, tolke annerledes, endre oppfatning. Men om Sandemose utnevner seg
til ekspert på Marx, vel bekomme.
Eller: Sandemose mener seg å kjenne islams essens - men HAN kan ikke arabisk. Altså kan vi konstatere at Sandemose ikke aner hva han snakker om når han uttaler seg om islam, Midtøsten osv. For man MÅ ha filologisk kompetanse, må vite. Eller har Sandemose spesielle åpenbaringskunnskaper - via Marx-studier kanskje? - som gjør det mulig for ham å skue islams innerste vesen - uten å ha lest Koranen, hadith eller den klassiske teologiske og filosofiske litteraturen fra dette religions- og kulturområdet?
Maken til oppblåst og selvmotsigende tullprat som det som kommer fra Sandemose, skal man faktisk lete lenge etter, til og med på Verdidebatt.no med sine mange eminente islameksperter"!
Kommentar: Her har vi det: Gule ser og ikke-ser at islam enten har eller ikke har essens, det er essensen i det han sier, men som han ikke kan øyne, fordi han selv ikke har noen essens, tror han.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar