Det vises her til foregående posteringer som alle har tilknytning til HRS og den diskusjonen nasjonalt som Hadia Tajik og Jeanett er blitt gjort til sentrum for:
Historien om Jeanett og historien om Hadia Tajik vil kunne
brukes som et påskudd for en påstand om at «dette ikke har noe med islam» å
gjøre. Man kan reduserer disse historiene til en historie om at mennesker og
foreldre/barn takler virkeligheten forskjellig ut fra tilfeldigheter og at «utfallet»
kun er et spørsmål om arv og miljø eller tradisjon og at forklaringen på at
livet falt så ulikt ut for Tajik og Jeanett derfor- og til syvende og sist - ikke har noe med
gudstro eller vantro å gjøre, men materielle eller materialistiske forhold.
Det er menneskemateriale som er avgjørende, vi man sett fra
et gjennomsekularisert samfunn lett kunne si og mene. Jeanett var uheldig, Tajik
var heldig «and that’s all».
Å trekke en slik konklusjon beror imidlertid på en stor
illusjon og det er denne illusjonen HRS får så godt frem får når det åpnes for og
settes fokus på enkeltpersoners eller enkeltfamiliers fortellinger, eller
skjebner. Det har nemlig resten av media
ikke gjort. Media har dedusert bort koblingen til islam. HRS på sin side får
frem at islam er en sentral forklaringsfaktor. Tajiks «skjebne» kan bety at positive
påvirkningskrefter utenfor og i motsetning til islam har større betydning enn
islam. Jeanetts «skjebne» kan bety at islam i hennes tilfelle dessverre fikk
større innflytelse på hennes konkrete liv. Det var med andre ord ikke slik at
Tajik ganske enkelt var heldig og Jeanett uheldig.
Uansett: For det store flertall av unge muslimske jenter er
det utslag av islam – som i sitt fundament skilter med at den ikke kan
forandres - som vil være grunnleggende og til sist avgjørende for deres
livsløp, ikke krefter utenfor islam, dette selvsagt sagt med store forbehold,
for her er det snakk om gjensidig påvirkning, ja, dialektikk i en viss forstand.
Hadia Tajik er ikke et mer «self-made» menneske enn Jeanett
og Jeanett er ikke mer «sin egen lykkes smed» enn Tajik. De er begge et produkt,
en effekt eller en funksjon av den tilfeldighet at islam – som konstitusjon - i
deres enkelttilfeller via «tilfeldig» utenforliggende årsaker og
påvirkningmeksnisme, har hatt ulik påvirkning på deres enkeltskjebners faktiske
utvikling. Islams negative side var svak i Tajiks liv, sterk når det gjaldt
Jeanett.
I begges tilfeller «tapte» islam, i Tajiks tilfelle ved at
Tajik, som sterk muslim, utfordret islams image slik islam tradisjonelt blir
oppfattet i Vesen, i Jeanetts tilfelle ved at islams image ble svekket med
hensyn til islams konkret negative virkning.
Tajik styrker inntrykket av at islam kan forandre seg og
romme en stadig større toleranse eller aksept for mangfold. Jeanett styrker
inntrykket av at det kanskje koster mer enn det smaker å frigjøre seg fra et
islam som forsvarer seg på egne premisser mot ethvert forsøk på liberalisering
eller reform.
Tajik kan derfor sies å representere unntaket, Jeanett
regelen.
Tajik forsøker å gjøre islam mer spiselig, mer integreringsåpen,
mer fleksibel, mer demokratisk og mer tilpasningsdyktig enn det dens juridisk-religiøse
ideologiske konstitusjon i utgangspunktet skulle tilsi. Hun «nyskaper» dermed
islam i sitt eget bilde, gjør den assosiativt mer identiske med seg selv, som
den vellykkede, integrerte, demokraten hun som individ nå engang er og vil
være, ja, må være.
Det er hennes måte å befri seg selv fra islam på. Men det
spørs om ikke islam er sterkere, at den vil slå tilbake og i den grad Tajik har
en følelse av eller aldri så liten frykt for at dette vil skje, i jo større
grad kan man si at avhengighetsforholdet til islam vil bli og at islam vil
kunne kreve sin rett og innflytelse på henne med stadig større styrke. En
prosess som vil kunne ta fra henne stadig mer kreativitet, mer og mer fokus,
energi og krefter, i hvert fall i det private, i hennes indre, mentale rom. Det
vil koste dyrt å forsøke å reformere islam. Samtidig er det god grunn til å tro
at stadig sterkere krefter innen islam vil forsøke å støte henne ut og isolere
henne, krefter som er sterkere og mer massive enn de hun forsøker å alliere seg
med, og forandre, de krefter hun selv ønsker å åpne for og dermed styrke.
Hvem som er mest islamavhengige eller mest islamuavhengige,
hvem av Tajik og Jeanett som i dagens situasjon kan sies å være mest frigjorte
fra islam, er selvsagt vanskelig å si, i og med at vi for vår del ikke kjenner til
om Jeanetts har brutt med islam, eller om hun i praksis har legt seg på en
linje som kan minne om Tajiks. Men hvis Jeanett har brutt, betyr ikke det at
hun automatisk og per definisjon reelt sett er mer frigjort enn Tajik. Begge
forsøker sikkert å fortelle seg selv at de har frigjort seg. Men før eller
siden vil «lovens lange arm» innhente dem, og det er først da det vil vise seg
hvem som virkelig er satt fri og hvilke subliminale krefter som er sterkest.
Jeanett sier: ”Hvis man ikke blir syk av det jeg har
opplevd, så er man ikke frisk i utgangspunktet.” se her
Jeanetts uttalelser kan implisere at hun mener at islam i
seg selv er en syk størrelse, men ikke nødvendig vis. Men det kan heller ikke utelukkes
at man kan bli syk av islam, spesielt av ren islam og da jo mer syk jo renere.
Tajik har tydeligvis ikke opplevd noe lignende. I den ene kvinnens livsverden kan
utenforliggende påvirkninger ha vært bestemmende for «resultatet», i den andre
kvinnes liv kan islam proper ha blitt gitt større mulighet for avgjørende å ha konstruert
livspremissene og dermed konsekvensene og dermed det «endelige utfallet».
Vi kan for begge tilfellers vedkommende være ganske trygge
på at hvis vårt demokrati slik det fungerer i dag skulle komme under et stort
angrep, så vil begge står på vårt demokratis side og sette inn alt det de har i
forsvaret av våre grunnleggende verdier og ikke velge dette bort til fordel for
et islam som over resten av verden nå lukker seg inn i et stadig større og mer
brutalt mørke.
Fremtiden vil vise om islam svekker eller forsterker seg
selv både lokalt i Vesten og internasjonalt innenfor en tidsramme på 20-50 år. Jeg
for min del tror at tradisjonell islam vil gå seirende ut, også her i Norge, rett
og slett fordi antallet muslimer vil øke og friheten for den enkelte muslim innsnevres
tilsvarende, via dens lille, men nødvendige og innebygd ekstreme og dominante
retning.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar