Vel,
man kan titulere enn mann som man vil, men på kun tittelen isolert, skal hele mannen
eller mennesket neppe kjennes.
Men:
Vi godtar herved at Muhammed tituleres profet, av muslimene, og også av oss
ikke-muslimer, ”for the sake of convinience”, and ”for the time beeing”.
Men
kan en profet tvile på Guds ord?
Vel,
ikke i den judeo-kristne verden og dennes tradisjon og faste og klare lære de
siste 4 tusen år, - og forever.
Men
igjen: OK, hvis det dreier seg om den muslimske verden. Vi ”forstår” at
muslimene har behov for en profet som kan tvile på Guds ord.
Sa
vi ”tvilte på Guds ord”?
Ja,
vi skrev det og vi vet at slik er det, og var det, fordi det fremgår av
muslimens ufeilbarlige og hellige bok selv. Altså at profeten tvilte på det som
ble lest opp for ham, fra Allah og Koranen.
Vi
kan derfor godta at Muhammed kalles profet.
Inntil
videre.
Allah
– eller Gabriel – forteller hva Muhammed skal resitere og det er intet annet
enn Allah selv’s rene ord, ord som ligger i den allahianske himmel uforanderlig
og til evig, uforanderlig bruk og ubruk.
Allah,
eller Koranen, eller Gabriel, forteller i Sure 13.16 hva Muhammed skal
resitere til sine tilhørere der og da, og til for evig tid:
Si: «Hvem er himlenes og jordens Herre?» Si:
«Det er Gud!» Si: «Har dere så tatt andre hjelpere utenom Ham som ikke makter å
gjøre seg selv verken gagn eller skade!» Si: «Er vel den blinde og den seende
like? Er vel lys og mørke likt? Eller har de gitt Gud medguder, som har skapt
som hans skaping, så resultatet synes likt for dem?» Si: «Gud er alle tings
Skaper! Han er den Ene, den Uovervinnelige.»
Suren gjengir her en hebraisk-kristen
forståelse av Gud som skaper, den Ene Gud, som kristne og jøder tror på. Muhammed
må ha vært sterkt influert av det judeokristne Gudsbilde, hvilket han har fått
via de skriftelige kildene som forelå, enten i ortodox jødedom eller supplert
med jødiske uortodokse legender, eller i heretiske kristne skrifter.
Suren
ligner på sure 21. 66 som i kontekst forteller at Allah, eller Gabriel, forteller
til Muhammed hva han skal si til de vantro, for å understreke at alle
profetene hadde det samme budskap, og da også inkludert ham selv, et
budskap han da har fått fra de judeokristne skriftene, (som han i noen
tilefeller riktig nok feilaktig må trodd – får vi håpe - at var ortodokse skrifter):
62
|
De
spurte: «Er det du som har gjort dette med våre guder, Abraham?»
|
63
|
Han
svarte: «Nei, det var denne storkaren blant dem som gjorde det. Bare spør
dem, om de kan si noe.»
|
64
|
Så gikk
de i seg selv, og sa: «Sannelig, vi gjør urett.»
|
65
|
Men så
snudde de tvert om: «Du vet godt at disse ikke kan tale!»
|
66
|
Og han
svarte: «Vil dere da tjene i Guds sted noe som verken kan gagne eller skade
dere det ringeste?
|
67
|
Skam over
dere og det dere tjener i Guds sted! Vil dere da ikke forstå?»
|
68
|
Da sa de:
«Brenn ham, og hjelp gudene deres, om dere skal gjøre noe.»
|
69
|
Da sa Vi:
«Ild, vær kjølig og uskadelig for Abraham!»
|
70
|
De
forsøkte et knep med ham, men Vi gjorde dem til de største tapere.
|
71
|
Og Vi
reddet ham og Lot til det land Vi har velsignet for all verden.
|
72
|
Og Vi gav
ham Isak, og dertil Jakob. Og alle
gjorde Vi rettferdige,
|
73
|
og til
ledere for å rettlede ved Vårt bud. Og Vi inngav dem å gjøre gode gjerninger,
å forrette bønnen, og å gi gode gaver. Og de tjente Oss.
|
74
|
Lot gav
Vi visdom og kunnskap. Og Vi reddet ham fra den by som gjorde skjendige ting.
De var onde og ugudelige folk.
|
75
|
Vi førte ham inn
i Vår nåde. Han var visselig rettferdig.
|
Men
ikke alt som Muhammed fikk å resitere kom altså direkte fra de ortodokse
jødiske og kristne skriftene. Men Allah, eller Gabriel, så at Muhammed tvilte
på hva Allah selv, eller Gabriel, leste opp for ham.
Dette
kommer frem i Sure 10. 94:
Om du er i tvil om det som Vi har åpenbart for deg, så spør en som leser
skriften fra før din tid. Sannheten er kommet til deg fra Herren, så vær
ikke tviler …
Fantastisk!
Her
henviser altså Allah, eller Gabriel, Muhammed til de judeoskriftene for å sjekke om
Allah har sitert riktig fra dem for Muhammed!
Allah
henviser til ”de vantros” skrifter!
Og:
Som om dette i seg selv ikke skulle være oppsiktsvekkende nok, så må det her
nevnes at Muhammed selv trodde at jødene og de kristne hadde tuklet med sine
skrifter eller forfalsket dem, på generelt grunnlag, og at det var denne
forfalskningen datidens jøder og kristne hadde å forholde seg til. De
opprinnelige skriftene skulle ha gått tapt! (Hvilket beviselig ikke er tilfelle!)
Men
dette kan altså, ifølge Allahs egne ord i sure 10.94, ikke være sant, for
Muhammed oppfordres jo nettopp til å gå til de autentiske jødiske og kristne
skriftene for å sjekke at hva han sier er korrekt, dvs de skriftene kristne og
jøder holder seg til den dag i dag, og som beviselig ikke er endret eller
forfalsket og tuklet med.
Dermed
faller den muslimske oppfatning at de ekte jødiske og kristne skriftene –
inkludert profetene - ikke forelå i sin uforfalskede form på Muhammeds tid og
for Muhammed selv.
Eller?
Det viser at vi her kan bringe (nok et) eksempel på at et utsagn slår et annet ihjel innen islam. I al-Buhkari saib 92, 95 står det at "muslimene ikke skal spørre bokens folk om noe (angående troen)... ".
Sjakk matt? Hva skal en muslim tro?
Eller?
Det viser at vi her kan bringe (nok et) eksempel på at et utsagn slår et annet ihjel innen islam. I al-Buhkari saib 92, 95 står det at "muslimene ikke skal spørre bokens folk om noe (angående troen)... ".
Sjakk matt? Hva skal en muslim tro?
Forstå
det den som kan, dette at muslimene likevel tviholder på at Bibelen ikke er
sann og ekte og til å ta for pålydende.
Bibelen
var ren og uforfalsket – ifølge Allah’s egne ord – på Muhammeds tid, like fullt
og helt som den er det i vår tid, den dag i dag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar