Hvorfor det går så galt?
Fordi vi tror at illusjoner er bedre enn sannhet og
virkelighet og at illusjoner gir en mer varig trygghet og større fremgang for
alle – inkludert større forståelse for hverandre og dermed robotmessig mer
toleranse.
Vi tror at mer åpenhet og mer demokrati skal gjøre oss
mindre innelukkede i oss selv og mindre gjerrige både mentalt og materielt og at
demokratiet skal sørge for at vi blir mer inkluderende og at vi på denne måten
skal berike oss selv stadig mer og mer slik at vi blir rikere på sikt, alle
sammen.
Vi er inne i et gedigent velmenthetens
eksperiment, et eksperiment som vi først og fremst mener skal lykkes ved å
appellerer til mer, større og dypere følelsesmessige eller empatisk engasjement overfor
”de andre” eller fremmede, om man vil. Vi tror at vi skal lykkes med
denne strategien ved å få oss selv til å tro at det beste botemidlet er større relativisme,
dvs mer multikulturalisme – og, dermed mindre sannhet, dvs absolutt sannhet
og etisk absolutthet.
Tragedien består i at vi ikke ser dette, og grunnen til det er at vi
har glemt å tenke ut fra grunnleggende logiske tankelover eller
førsteprinsipper - , med det resultat vi ikke lenger makter å se sannheten. Vi
sier ikke lenger at det fins bare en sannhet, vi sier at det som kan være sant
her, ikke nødvendigvis må være sant der. Vi har dermed ikke bare sagt at
sannheten er relativ- hvilket den ikke er- men også at det ikke finnes noe som
heter synd i egentlig, grunnleggende forstand, dvs i radikal forstand.
Vi har med andre ord begynt å tenke om synd slik muslimene
tenker om synd, nemlig at den ikke er ”original” eller grunnleggende radikal og
i den forstand slik at menneskene på en eller annen måte alle sammen tvers
igjennom og strukturelt er involvert eller merket av den, og at den som et
utgangspunkt er selvpåført og at den derfor utelukker ethvert forsøk fra oss
selv på å frelse oss selv. Det er dette vi har "glemt" å se.
For muslimene er selve synden ikke så farlig og i den grad
mennesket noen gang har begått en slik grunnleggende og utilgivelig synd, så
har Allah sørget for at den nå ikke eksisterer lenger, den ble oss alle nemlig
tilgitt allerede nesten øyeblikkelig etter at den først ble begått.
Mennesket kunne skjenkes fra den allahianske himmel til jorden som et syndefritt individ, men fra nå av gjaldt det om holde seg på matta, for disse syndefrie menneskene. Et lite avvik fra de forordninger og de lover og påbud Allah ga, ville automatisk medføre store ulemper i helvete, eller limbo som mange muslimer vil kalle det, før alle muslimer til slutt – bortsett fra noe få – atter igjen kunne oppreises og tillates inntreden i Allah’s himmel, gjerne med profeten Muhammed som mellommann eller forsvarsadvokat.
Mennesket kunne skjenkes fra den allahianske himmel til jorden som et syndefritt individ, men fra nå av gjaldt det om holde seg på matta, for disse syndefrie menneskene. Et lite avvik fra de forordninger og de lover og påbud Allah ga, ville automatisk medføre store ulemper i helvete, eller limbo som mange muslimer vil kalle det, før alle muslimer til slutt – bortsett fra noe få – atter igjen kunne oppreises og tillates inntreden i Allah’s himmel, gjerne med profeten Muhammed som mellommann eller forsvarsadvokat.
Å tenke slik er imidlertid blitt umulig for det moderne
eller postmoderne menneske, spesielt i de ateismifiserte eller
naturalismifiserte Vesten. Vi er tvert imot blitt dupert – eller indoktrinert
til å tro – at det forholder seg omvendt, nemlig slik – som muslimene tenker –
at vi kan frelse oss selv, bare vi forsøker på den riktige måten og med de rette
midlene, eller, på den annen side, slik at skjebnen eller tilfeldighetene eller
evolusjonen tar seg av dette, fordi vi selv ikke makter å heise oss selv opp
etter håret og at alle anstrengelser derfor allerede før vi er begynt er
fastlagt en gang for alle, på forhånd.
Vi har dermed påført oss selv den selvvurdering at vi må
være fremtidsoptimister, ellers går jo dette på ingen måte seg til, av seg
selv, men snarere: Rett til helvete, et sted vi ironisk-tragisk nok ikke tror
på, ja, ikke kan tro på.
Vi har dermed også plassert oss ut fra eget behov og eget
valg – tror vi – i Paradisets hage, der hvor det ikke finne synd og hvor alt
skal gå seg til, denne gangen. Tror vi. Vi har jo vært gjennom Opplysningstiden,
ikke ?
Men det vi ikke ser, er sannheten. Vi tror i stedet på den
illusjonen at noe kan være sant og ikke-sant på en og samme tid og vi har glemt
at dette er et brudd på en grunnleggende lov som ikke engang Gud har skapt, men
som tvert imot er en del av Hans karakter og vesen, og den går ut på at å tenke
slik er umulig, eller ulogisk og derfor farlig, kontraproduktivt eller usunt.
Trengs et eksempel? Javel, og her er det: De første menneskene som falt
for fristelsen var Adam og Eva. De trodde virkelig på at det var mulig at noen
kunne være sant og ikke-sant på en og samme gang, for hadde ikke Gud sagt at av
treet som står midt i hagen, må du ikke spise av, for da ville de forstå
forskjellen mellom ondt og godt?
Og hadde ikke Adam og Eva forstått budskapet og lovet å
holde seg fra å gjøre Guds befaling og råd
til en u-lov?
Vi må formode at svaret er ja. Og følgene kjenner vi alle,
sett fra et Bibelsk eller judeokristent ståsted, (selv om selve fortellingen
tolkes på ulike måter).
Den første synd var altså at mennesket brøt den tankeloven
som sier at A kan ikke være ikke-A på samme måte. En identitet kan ikke være
identisk med denne identitetens ikkeidentiske identitet.
Men det var akkurat dette slagen tenkte. Og som den fikk de
to første menneskene også til å tro på, eller i hvert fall prøve seg på, eller
teste ut.
Vi vet alle hvordan det gikk. Men vi har ikke lært. Vi
fristes fremdeles av slangen og faller for den samme fristelsen, nemlig den at
sannheten ikke eksisterer objektivt, men at den så å si følger direkte og
relativt som en forlengelse av den kultur vi befinner oss i og flyter av.
Vi tror ikke lenger at Sannheten er åpenbart av Gud. Vi tror at sannheten åpenbares av Slangen.
Vi tror at vi kan kjøpslå omkring sannhet, at vi kan inngå pakter og avtaler med hverandre på tvers av alle forskjeller og ulikheter, alle kulturer og alle identiteter.
Vi må jo tro på fremskrittet, sies det. Vi frykter med andre ord fremtiden så mye at det er umulig for oss å se tilbakekrittet. Vi setter vår lit til at vi ut fra ren fornuft skal klare brasene. Og vi tror at vi skal klare oss ved å bruke fornuften, men det vi ikke ser er altså at vi har glemt den viktigste delen av logikken, den grunnleggende delen, førsteprinsippene.
For disse har vi nå fortrengt til et mørke av underbevisstheten som vi selv ikke vil makte å gjenoppdage, uten at noen gjør den største av alle kraftanstrengelser for å føre oss tilbake til det grunnleggende, til selve forutsetningen for å kunne tenke riktig og logisk i det hele tatt, og til åpenbaringen. (Og den beste måten å gjøre dette på er å åpne oss for den judeokristne Gud på nytt).
Vi tror ikke lenger at Sannheten er åpenbart av Gud. Vi tror at sannheten åpenbares av Slangen.
Vi tror at vi kan kjøpslå omkring sannhet, at vi kan inngå pakter og avtaler med hverandre på tvers av alle forskjeller og ulikheter, alle kulturer og alle identiteter.
Vi må jo tro på fremskrittet, sies det. Vi frykter med andre ord fremtiden så mye at det er umulig for oss å se tilbakekrittet. Vi setter vår lit til at vi ut fra ren fornuft skal klare brasene. Og vi tror at vi skal klare oss ved å bruke fornuften, men det vi ikke ser er altså at vi har glemt den viktigste delen av logikken, den grunnleggende delen, førsteprinsippene.
For disse har vi nå fortrengt til et mørke av underbevisstheten som vi selv ikke vil makte å gjenoppdage, uten at noen gjør den største av alle kraftanstrengelser for å føre oss tilbake til det grunnleggende, til selve forutsetningen for å kunne tenke riktig og logisk i det hele tatt, og til åpenbaringen. (Og den beste måten å gjøre dette på er å åpne oss for den judeokristne Gud på nytt).
Vi må med andre ord bort fra den tanke eller den teori som
sier at tenkningen i seg selv er en sosial konstruksjon midt i et spill av
forsøk mellom kulturer på å vinne dominans, at språket i grunnen er tilfeldig
eller kun nomina og at det ikke
eksisterer noen sannhet som overskrider kulturene og som er universell eller
absolutt, og gudegitte.
Vi må bort fra den forestilling at vi ikke kan overprøve
(fordømme) og forkaste visse ideer, troer, fakta eller sannheter andre kulturer
konfronterer oss med fordi selve språket jo i seg selv ikke forteller oss noe
annet enn at ”Sannheten for dem” er like god som "Sannheten" for oss.
Vi må tørre å si at noe enten er sant, eller så er det
falskt og at det ikke finnes noen ”gylden mellomvei” her. Den ekskludere seg
selv i og med eksistensen og realiteten av tankelovene eller førsteprinsippene.
Synd er sykdom og brudd på de her relevante lovene. Å
fortrenge dem er et symptom på mental svekkelse, angst for virkeligheten. Men
at vi har fortrengt disse lovene betyr ikke at de ikke kan gjenoppdages:
De eksistere utenfor oss og gjenspeiles i alt Jesus Kristus sa og gjorde. Man kan ikke si det samme om profeten Muhammed som rollemodell i denne relasjonen.
De eksistere utenfor oss og gjenspeiles i alt Jesus Kristus sa og gjorde. Man kan ikke si det samme om profeten Muhammed som rollemodell i denne relasjonen.
Av brudd på eller fortrengning av lovene følger det jeg vil
kalle Den mulitkulturelle feilslutning:
Man ser ikke forskjell på å kritisere ideene, troen eller tankeforutsetningen i en populasjon og dette å kritisere individene som utgjør populasjonen isolert som personer.
Man ser ikke at det er forskjell på å kritisere og ta avstand fra eller fokusere på ideologien populasjonen er bundet av eller den konstitusjon de legger til grunn for sitt livssyn, sine ritualer og tradisjon eller sin tro og selve menneskeverdet som individene er utstyrt med fra Skaperens side, dvs sett fra Den judeo-kristne Guds side, uansett om de er kristne eller ikke.
Man ser ikke forskjell på å kritisere ideene, troen eller tankeforutsetningen i en populasjon og dette å kritisere individene som utgjør populasjonen isolert som personer.
Man ser ikke at det er forskjell på å kritisere og ta avstand fra eller fokusere på ideologien populasjonen er bundet av eller den konstitusjon de legger til grunn for sitt livssyn, sine ritualer og tradisjon eller sin tro og selve menneskeverdet som individene er utstyrt med fra Skaperens side, dvs sett fra Den judeo-kristne Guds side, uansett om de er kristne eller ikke.
For hva er vel ”menneskeverdet” forankret i annet enn den
åpenbarte sannhet at alle mennesker er født i guds bilde og med Hans – Den
treeniges – likhet?
I islam finnes ikke en slik åpenbaring. Men den kristne har
altså dette å forholde seg til: Vi skal hate synden, men elske synderen. Vi
skal avsky sykdommen, men elske helbredelsen. Vi skal velge A som ikke er og
ikke kan være B. Men i og med Den multikulturelle feilslutning er det det
omvendt vi gjør:
Vi velger å konservere sykdommen og overse eller motstrebe helbredelsen, eller den mentale helse, om man vil.
Vi velger å konservere sykdommen og overse eller motstrebe helbredelsen, eller den mentale helse, om man vil.
Vi velger forvirring fremfor klarhet. Vi gjør oss dermed til
ett med et tankeparadigme som sier at synd egentlig er frelse, siden synden er
like relativ som frelsen. Vi fratar oss dermed også retten til å krenke eller
kritisere både de andres grunnleggende trossystem og deres handlinger eller
meninger, og/ eller verdisyn, virkelighetsoppfatning og menneskesyn.
Vi kan ikke engang kritisere de andres livsstil, for da vil vi umiddelbart bli stemplet som intolerante, en verre synd i dag enn selv arvesynden. Vi legger til rette for at personer – den enkelte troende – kan føle seg ”legitimt” krenket uten at dette var vår hovedhensikt og grunnen er, at vi nå tåkelegger forskjellen nettopp fordi ”vi” i Vesten har glemt at alle mennesker er født i Guds bilde og likhet.
Vi ser det ikke slik lenger og dette er et helt syndefall i seg selv, en degradering av verste sort av selve verdigrunnlaget og det menneskesynet den judeokristne arv en gang utstyrte oss med og som gjorde det naturlig for oss å tenke innenfor.
Vi kan ikke engang kritisere de andres livsstil, for da vil vi umiddelbart bli stemplet som intolerante, en verre synd i dag enn selv arvesynden. Vi legger til rette for at personer – den enkelte troende – kan føle seg ”legitimt” krenket uten at dette var vår hovedhensikt og grunnen er, at vi nå tåkelegger forskjellen nettopp fordi ”vi” i Vesten har glemt at alle mennesker er født i Guds bilde og likhet.
Vi ser det ikke slik lenger og dette er et helt syndefall i seg selv, en degradering av verste sort av selve verdigrunnlaget og det menneskesynet den judeokristne arv en gang utstyrte oss med og som gjorde det naturlig for oss å tenke innenfor.
Vi har nå satt oss utenfor dette tankemønsteret, men bare de færreste er i stand til å se det og enda færre innstilt på å ”gjøre noe” med det.
Den franske politikeren Edgar Pisani sier:
Intoleranse … er ikke bare en mangel på solidaritetsfølelse
med folk: Det er å ta avstand fra andre for hvem de er, for hva de gjør, for
hva de tenker og i siste instans: Å forkaste dem fordi de i det hele tatt
eksisterer …
Det er dette jeg kaller den (store) Multikulturelle (logiske) feilslutning, (en
feilsutning som både er sykdomsfrembringende og ”kriminell”) : Å kritisere noen
for hva som er viktig for noen, gjøres identisk med å kritisere eller gå til angrep
på selve personen.
Og hvorfor er det en feilslutning?: Jo, nettopp for at den
ene påstanden ikke logisk følger av den andre. Snarere tvert imot, hvis man
tror på – eller er underbevisst konstitusjonalisert av - den judeokristne
åpenbaringen og på at de logiske førsteprinsippene springer direkte ut av Guds
karakter og vesen, og at Han derfor har åpenbart det, for å gjøre oss salige
eller lykkelige, realistiske og progressive mennesker med overskudd og
skjønnhetsfølelse nok til å forvalte jorden på den riktige måten og etter Hans
evig gode vilje.
Feilslutningen medfører dessuten bare så altfor ofte en
forskyvning av perspektiv og fokus, en manøver som ikke bare kan være en
funksjon av sviktende kognitive ferdigheter eller evner, men resultat av
uhederlige og maktstreberske beveggrunner og kun myntet på å divergere og
splitte i den ene hensikt å vinne ”kampen og makten og hegemniet, koste hva det koste vil”.
Feilsutningen åpner dermed for ren maktmisbruk. Et eksempel
kan hentes fra innvandredebatter der det faktum at et lite antall mennesker i
en populasjon begår forholdsvis mange flere forbrytelser enn individene i andre
grupper. Hvis nå noen av debattantene påpeker dette faktum og det så blir
forsøkt imøtegått ved at den som påpeker faktum driver stigmatisering av den
største andelen av individer i populasjonen som ikke begår slik forbrytelser,
så er dette en mental forskyvning som neppe kan betraktes som noe annet enn
stigmatisering av de som påpeker fakta, og altså som en ”tu coque-strategi”, en
strategi som lett kan integreres i Den multikulturelle feilslutningen.
Forskyvningen består – selvinnlysende nok – i at man ønsker
å forby kritikk av hva populasjonen som helhet er bundet av som grunnleggende
livssyn osv ved å utelukke at den kan kritiseres for hva en liten prosentandel
mener og gjør. Man går ut fra som en selvfølge at den som påpeker fakta
angjeldende de få umiddelbart gjør seg skyldig i å fornærme eller krenke alle.
Hvis du med andre ord påpeker at de få's handlinger er uetisk klanderverdige, så
har du krenket alle.
De som lider av ”feilslutningen” kan riktig nok få seg til å
fordømme forbrytelsene og forbryterne individuelt, men de må logisk sett
samtidig forby enhver kritikk av kulturen eller ideologien som sådan, nettopp
fordi det er de som ikke har forbrutt seg som nå må defineres eller
essensialiseres som den egentlige
kulturen, den som i kraft av ”feilslutningen” og førsteprinsippene (eller denne
falske tankloven selv) nettopp er like god og sann som alle andre kulturer
eller ideologier.
Multikulturistene ser ikke at kritikk og forkastelse av hele
gruppens ideologiske grunnlag ikke nødvendigvis er det samme som å gjøre hele
gruppen juridisk, ontologisk eller
moralsk ansvarlige.
Det ”feilslutterne” står igjen med er at man viktimiserer to
grupper av mennesker, nemlig ofrene i ”de andres” gruppe og ofrene i den andre
gruppen som ikke begår de her angjeldende forbrytelsene. Man gjør med andre ord
både den store og lille gruppen til ofre med lik status uten evne til å si at
dette ikke er kongruente eller sammenlignbare perspektiv.
De pro-multikulturelle kritikerne med sitt opportunistiske
behov for og frykt for kritikk og for å føle seg moralsk mindre høyverdige enn
andre – i sitt hovmod - legger altså sten til byrden for de virkelige ofrene. Man fratar den lovlydige gruppen ansvar for
den tradisjon eller den konstitusjon som faktisk utløser – eller kan begrunne –
selve forbrytelsene, der slike fins og hvor ingen eksplisitt har fordømt det
angivelig guddommelige grunnlag som forbrytelsene er foretatt på.
Man fritar den lovlydige gruppen for ethvert ansvar for hva
den sekundære og lille gruppen foretar seg av
forbrytelser, forbrytelser som har sitt utspring nettopp i
primærgruppens trosgrunnlag.
Det er å gjøre primærgruppen en bjørnestjeneste på lang sikt,
samtidig som man uberettiget stigmatiserer og stempler som rasister alle de
utenforstående som kritiserer nettopp selve grunnlaget. Man klarer ikke å
skjelne mellom hvem man er og hva man gjør. Kritikk av ideologien blir dermed
feilaktig oppfattet som en personlig krenkelse av alle som sverger til denne
ideologien.
Multikulturalisme er derfor en form for omvendt rasisme.
I praksis vil dette si at man overfører den kulturelle
skylden som eventuelt måtte ligge konstitusjonelt implisitt i den store
”uskyldige” gruppen over på den lille gruppen som blir utsatt for forbryternes
lovstridige handlinger.
Det kan høres sykt ut, men dette er et av
multikulturalismens største etiske og praktiske dilemma for fremtiden.
”Feilslutningen” krever alltid at ”de andre” – dvs vi vestlige – indirekte eller direkte - slutter opp om og må promotere ”de andre andres” verdier, tro og livsstil eller ideologi, og at dette alltid skal kje på bekostning av egne, opprinnelige verdier osv.
De multikulturelle tror at feilsteget som de i virkeligheten tror er det eneste riktig steget å ta - innebærer nøytralitet og at det derfor – nærmest ved magisk deduksjon – også innebærer etisk overlegenhet. Men slik er det jo ikke. Snarere tvert om.
”Feilslutningen” krever alltid at ”de andre” – dvs vi vestlige – indirekte eller direkte - slutter opp om og må promotere ”de andre andres” verdier, tro og livsstil eller ideologi, og at dette alltid skal kje på bekostning av egne, opprinnelige verdier osv.
De multikulturelle tror at feilsteget som de i virkeligheten tror er det eneste riktig steget å ta - innebærer nøytralitet og at det derfor – nærmest ved magisk deduksjon – også innebærer etisk overlegenhet. Men slik er det jo ikke. Snarere tvert om.
Med andre ord:
De multikulturelle unnlater å anspore de lovlydiges store gruppe til selvkritikk og dette å søke større innsikt og forståelse for den omkringliggende kulturs egenart, legitimitet og verd.
Dette medfører i seg selv en oppfordring for muslimer som
gruppe til å isolere seg fremfor å integrere eller assimilere seg.
Det mest sannsynlige utfall av en slik defaitistisk strategi og en slik unnfallelse er et skjerpet spenningsforhold mellom alle gruppene i populasjonen, og dette igjen i seg selv er en tilskyndelse til en utvikling der de ideologiske psykopatene i gruppen – zelotene, om man vil - i stadig større omfang og grad får sette dagsorden for og legge uheldige føringer på det som til nå har vært det store flertall av ”moderate” eller lovlydige, de som tross alt følger islams oppfordring til en slags midlertidig conviventiza, - og jo mer makt de ytterliggående da får, i stadig stigende grad, jo mer naturlig blir det for ”de mange”, under trussel om straff for apostasi, å understøtte nettopp krigshisserne snarere enn å ta avstand fra dem og nedkjempe dem.
I praksis betyr dette at jo mer bøllete marginalgruppen
blir, jo mer ”sympati” vil de finne blant de moderate og til nå lovlydig, alle
de som nå på dette stadium av utviklingen foretrekker å kjøpe seg beskyttelse
fra sine egne enn å stole på støtte fra den omkringliggende vantro verden.
Bøllene skaper altså selv forutsetning for behov for å kjøpe seg en slags beskyttelse, i form av større sympati, akkurat som all mafia gjør.
Til forskjell fra den vestlige mafia vil bøllene innen islam imidlertid ha en mye lettere oppgave, idet islam selv, i form av urokkelige guddommelige hjemler, nettopp legitimerer mafiastyle maktkamp og maktovertakelse.
Bøllene skaper altså selv forutsetning for behov for å kjøpe seg en slags beskyttelse, i form av større sympati, akkurat som all mafia gjør.
Til forskjell fra den vestlige mafia vil bøllene innen islam imidlertid ha en mye lettere oppgave, idet islam selv, i form av urokkelige guddommelige hjemler, nettopp legitimerer mafiastyle maktkamp og maktovertakelse.
Vi er med andre ord satt i et stort og selvpåtvunget dilemma,
i et knipetak som på sikt ikke kan ende
annet enn i et stort drama og en like stor tragedie
Vi står derfor med en indre selvmotsigelse: Vår absolutte
norm er at alle kulturer er like mye verdt og at alle kulturer er like sanne,
bare ikke vår egen.
Dette er nytale, som Orwell sier. Krig er fred og fred er krig.
Og hvis du ikke avfinner deg med denne oppfatningen eller
posisjonen og føyer deg og istemmer i
denne strategien, så vil du bli fordømt som ufølsom intolerant og/eller rasist.
Vi har glemt hva Bibelen sier, at alle troer, trossystemer,
livsstiler og sannhetspåstander ikke er likeverdige eller like gode eller
sanne.
Vi har glemt at Kristus uten forbehold har tatt patent på
sannheten en gang for alle og at Han følgelig er dens eneste garantist og
realisatør, og ment å skulle være den kristnes individuelle og de kristustroendes kollektive
frelse.
Vi har fortrengt at Kristus faktisk fulgte tankelovene i all sin ferd, med hele sitt hjerte og sinn med all sin makt. Han var selve logos og Selv Logos – eller førsteprinsippene i egen person, en levende person som fra Guds evige rådslutning, og som ble menneske i kjød på et bestemt tidspunkt, for så noen få år senere igjen å bli treenig, levende Gud i all evighet.
Vi har fortrengt at Kristus faktisk fulgte tankelovene i all sin ferd, med hele sitt hjerte og sinn med all sin makt. Han var selve logos og Selv Logos – eller førsteprinsippene i egen person, en levende person som fra Guds evige rådslutning, og som ble menneske i kjød på et bestemt tidspunkt, for så noen få år senere igjen å bli treenig, levende Gud i all evighet.
Men tankelovene kan ikke bevises, innvendes det så, og dette
er tvert riktig. De kan ikke bevises.
Den ateismifiserte tanke slutter da at tankelovene heller
ikke kan gi noen sikker kunnskap, en manual med fasitsvar som garantert fører
til oppnåelse av det mål man setter seg eller det utkomme man drømmer om og ønsker. Også denne innvendingen eller protesten
medfører riktighet.
Tankelovene kan ikke gi noe sikkerhet i form av bombastiske
profetier om en eneste utgang på lineære forløp eller årsaksrekker, sekundære
eller ikke. Men det de er ment for og som de kan, det er å gi visshet i form av
en hjertets tro og tillit.
Uten tankelovene ville det nemlig ikke finnes noen synd og da heller ikke noen frelse.
Uten tankelovene ville det nemlig ikke finnes noen synd og da heller ikke noen frelse.
Det ville da bare ha vært yin og yang og ting og tang. Og hvor det ene kunne komme ut på det
andre og hvor mørke og lys inngikk i en dialektisk blanding og i et nødvendig
og evig blandet spenningsforhold mellom dem som fritok menneskene for den dom
som bare en personlig skaper kan forespeile og den dom som enten frelser eller
fører til fortapelse.
Det fins nemlig ikke noe tredje alternativ, det er utelukket
logisk.
Også dette er en ufravikelig tankelov, en obligatorisk ”rettighet” man kan gjøre seg fortjent til, en universell, absolutt og objektivt eksisterende lov for den som forutsetter at han er fri til å velge og samtidig skapt til samfunn med Gud og ikke til selve fraværet av en slik gudsrelasjon, en relasjon som er selve vår finale årsak, en lov vi altså er skapt med innvendig og som er en standard for alt levende fordi den avspeiler Guds kjærlighet og sanne vesen både i sin subjektive og objektive virkelighet.
Også dette er en ufravikelig tankelov, en obligatorisk ”rettighet” man kan gjøre seg fortjent til, en universell, absolutt og objektivt eksisterende lov for den som forutsetter at han er fri til å velge og samtidig skapt til samfunn med Gud og ikke til selve fraværet av en slik gudsrelasjon, en relasjon som er selve vår finale årsak, en lov vi altså er skapt med innvendig og som er en standard for alt levende fordi den avspeiler Guds kjærlighet og sanne vesen både i sin subjektive og objektive virkelighet.
Dette i motsetning til i islam hvor disse tankelovene
tildekkes og fortrenges idet Allah fremstiller seg selv som tvetydig, upersonlig, fjern, kaprisiøs og
uforutsigbar.
Allah har ingen pakt med skapningen og skapningene om at de underliggende fysiske og åndelige lovene står fast slik at vi kan feste lit til dem og avdekke dem som verktøy vi kan bruke for å fullføre det oppdrag vi er satt til av vår Herre selv.
Allah er en tvetydig "gud". Han er både nær - som din egen halspulsåre - og samtidig altfor fjern og opphøyd til å ville la seg assosiere med KJÆRLIGHETEN. Som et vesen er han glatt som en ål og upåvirkelig og utilnærmelig som en engstelig despot som gjemmer seg i haremet bak "slottes murer", godt bevoktet av rikelig bestukkede leiesoldater, betalt gjennom list, drap og plyndring.
Allah er som skapt for manipulatører, som han gjør seg til verktøy for, og som bruker ham for alt han er verdt til å skremme folk til et liv i uvisse og underdanighet.
Allah er som skapt for maktmennesker uten skrupler, mennesker med klare mål for selvhevedelse, mennesker som ikke skyr noe middel for å kunne utsuge og undertykke andre mennesker og hovere overfor dem i sin stjålne glans.
Allah har ingen pakt med skapningen og skapningene om at de underliggende fysiske og åndelige lovene står fast slik at vi kan feste lit til dem og avdekke dem som verktøy vi kan bruke for å fullføre det oppdrag vi er satt til av vår Herre selv.
Allah er en tvetydig "gud". Han er både nær - som din egen halspulsåre - og samtidig altfor fjern og opphøyd til å ville la seg assosiere med KJÆRLIGHETEN. Som et vesen er han glatt som en ål og upåvirkelig og utilnærmelig som en engstelig despot som gjemmer seg i haremet bak "slottes murer", godt bevoktet av rikelig bestukkede leiesoldater, betalt gjennom list, drap og plyndring.
Allah er som skapt for manipulatører, som han gjør seg til verktøy for, og som bruker ham for alt han er verdt til å skremme folk til et liv i uvisse og underdanighet.
Allah er som skapt for maktmennesker uten skrupler, mennesker med klare mål for selvhevedelse, mennesker som ikke skyr noe middel for å kunne utsuge og undertykke andre mennesker og hovere overfor dem i sin stjålne glans.
Derfor har, som Chawkat Mourcarry sier, islam andre moralske
standarder enn i kristendommen, hvor det ikke finnes noen detaljert moralcodex.
Islam baserer seg på lover og regulering heller enn på prinsipper og verdier.
Men mer om dett en annen gang.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar