Muslimen Saladin vare en vis og klok mann som sparte jøder
og kristne i Jerusalem og lot dem leve i fred med hverandre.
Saladin var ikke bare en genial hærfører, han var også en
sann og god humanist, med medfølelse og ekte innlevingsevne, evner han brukte til å minimalisere lidelse
for sine medmennesker, dvs alle
mennesker som kom inn under hans innflytelse. Og derfor fikk han stor makt og
store landområder å herske over.
Det var fordi Saladin var muslim at han var et slikt godt og
herlig menneske, en rollemodell spesielt for alle barn, og alle voksne som har
med barn å gjøre. Det var islam som formet ham som barn. Han lærte seg fort å
være tapper og modig, for han og hans familie og klan hadde mange fiender og
det lurte farer overalt og det var hans plikt å forsvare familiens interesser
og ære. Saladin måtte derfor tidlig lære seg å forsvare seg selv og familien.
Og han gjorde det til gagns. Mange som Saladin møtte senere på slagmarken for å
forsvare seg ble drept, men mange overlevde og mange fikk høye stillinger i
hoffet hans. Og dette viser at Saladin var en tolerant og menneskekjær mann, et
menneske som ikke var kjent for sin råskap og drap, men tvert imot for den
”nese” han hadde for allslags høyverdig kulturutfoldelse og dannelse. Han var så godt avholdt at han
ble enehersker i Egypt og fordi han mente at de kristne helt uten grunn hadde
okkupert Jerusalem og drept mange uskyldige, både kvinner og spesielt barn..
Saladin ble etter hvert svært rik og mektig og han hadde
mange koner som han behandlet rettferdig på alle måter og i tillegg et stort og
flott hoff, med en stor og lojal hird. Han kontrollerte allerede som en nokså ung
mann store landområder og en stor hær av takknemlige unge menn som ofte
frivillig gikk i døden for ham, uten at han måtte be eller kommandere dem om å
gjøre det.
Han var også glad i sine søsken og da en av søstrene hans
ble plyndret i en karavane, samlet snart Saladin en liten hær som dro ut for å
hevne henne og ta tilbake byttet. Han drepte i denne aksjonen bl a en
korsfarerkonge, jeg husker ikke hva han hette. Og dette ble regnet som en svært
edel og moralsk høyverdig gjerning. Saladin fikk snart et ry for sin noble ferd
ikke bare i den muslimske verden men også i den vestlige verden, et ry som nesten overgikk profeten Muhammed selv. Og
siden beundringen av ham både i øst og i vest vil ingen ende synes å ta, så
arrangerer man på Litterturhuset i Oslo såkalte ”Saldin-dager” som skal minne
oss islamkritikere om at vi har noe å lære av Saladin, og at vi – på motsatt side
– ingenting har å lære av en av motstanderne til Saladin, nemlig kongen av
Frankrikge-England på den tiden, nemlig Rikard Løvhjerte. For denne ”løvhjerte”
har vi ingen ting å lære av og mange ressurser må settes inn for å spare våre
egne barn for innflytelse fra denne kongen, ja, våre barn bør helst hindres i å
høre en tøddel om ham, hvis man skal være på den sikre siden og tilhøre de
moralsk rene og opphøyde og de som alltid har rett.
Derfor skal våre barn heller høre om Saladin, for Saladin
var som nå alle vet en snill mann, i motsetning til Rikard Løvhjerte som var en
rå, brutal og barbarisk menneske som alle mennesker bør spy av og ta avstand
fra så fort som mulig. Og Gud forlate det barn og den forelder som ikke gjør
det her og nå. For dem venter en streng straff i form av sosial isolasjon og
utenforskap for all fremtid. Et menneske som i dag uttrykker beundring for
Rikard Løvhjerte må være et menneske med et hjerte av kulde og mørke, i
motsetning til alle mennesker som ynder og nærmest nå tilber Saladin, som var
en fredselskende person med et stor og menneskevart hjerte, som det nå heter.
Det er slik vår elite vil at vi skal tenke og tro om Saladin
og Rikard Løvhjerte.
Dette er jo til å spy av, men slik er det. Så jeg må
fortsette litt til, for om mulig å utfylle bildet litt:
For det er et faktum at Rikard Løvhjerte beordret
halshugging av rundt 2700 muslimer da løsepenger som han krevde for dem ikke
ble lagt på bordet, til avtalt tid, og selv om det var blitt lovet av ”folk man
kunne stole på” på den tiden og disse
mstendigheter.
Saladin var en mann som handlet i kraft av sin tids kutyme,
normer og regler og krigsrett. Det var helt vanlig at befolkningen i en by som
ble beleiret fikk fritt leide hvis de overga seg. I motsatt fall var straffen
hard og dermed hadde Rikard Løvhjerte retten på sin side da han lot henrette
gislene han hadde tatt i Jerusalem. Hvorfor underkjennes dette i den historien
om Saladin noen blant vår intellektuelle elite forsøker å konstruere?
Og hvorfor trekker man ikke inn islam som sådan i dette
scenarioet. Det var veldig enkelt å regne seg frem til at det var mer
profitabelt for Saladin og hele Midtøsten den gang at han sparte de kristne og
jødene. Det ga pluss i regnskapet og dessuten var dette hjemlet i Koranen eller
islamsk rettspraksis, som ikke strider mot islam. Det var lukrativt å ha en hel
bybefolkning betale ekstraskatt til muslimene enn at de var døde og totalt uproduktive
og ubrukbare for strategisk islam.
Dette momentet tas ikke med i det bildet av Saladin som f
eks Steen og Myhre forsøker å servere oss.
Men uansett hva disse herrer driver på med og ønsker å
oppnå:
Om vi nordmenn ikke driver aktivt korstog mot muslimene her
i landet, så driver vi i hvert fall et korstog mot islam og muslimer verden
over. Både i tankene våre og rent konkret, på bakken, fordi vi kriger i
Afghanistan. (Skjønt korstog, hvilken betydning har vel korset for dagens
elite?)
Av denne grunn klarer vi – inntil videre - kollektivt å holde oss i
skinnet overfor vår muslimske, nære og kjære naboer. Vi inviteres til og med på en kopp te,
i ny og ne. Men: Vi har ”folk” – dvs militære styrker – der ute et sted, for å
hjelpe de undertykte muslimer, og for å kunne lindre vår mentale smerte og la
rettferdighet skje fyllest.
Og for å forsvare oss mot Langtvekkistan, dvs det ukjente,
truende og farlige. Slik opprettholder vi en slags mental balanse, en spykisk ro, på grensen mellom det kvalme
og fraværet av sådan.
Vi kan derfor la vår instinktive mistenksomhet overfor alt
som har med islam å gjøre og all naturlig skepsis overfor islam som en
ugudelig, skremmende og fremmede tro, ligge der, i vårt mentale liv, som noe
som er kommet for å bli, og som vil gå seg til og som vi derfor selv må venne
oss til vil bli liggende der, uten at vi kan gjøre noe som helst for å fjerne eller
bearbeide det, til evig tid. I hvert fall ikke radikalt, kan vi gjøre noe med
det og vi blir ikke oppfordret til å gjøre det. Ingen synes villig til å ta det
ved roten. Vi er i stedet begynt å betrakte ”islam i oss” som en nesten
kjærkommen verkebyll, men ikke av det farlige slaget, ikke som en kreftsvulst,
nei, men mer som en godartet kreftform som vi ikke vil belaste helsevesenet med
å få fjernet kirurgisk. Vi foretrekker å beholde den i oss selv for bl a kunne å
vise omverden at dette kan vi tåle, ja, at dette både bør og skal vi – alle -
tåle. Ikke bare oss selv, enkeltvis. Vi skal tåle det ved å bekjenne det aktivt
og kollektivt jobbe for det. Ellers vil det ikke gå oss godt og vi får ikke
leve lenge i landet. At øksen ligger ved roten, hører vi ikke noe om fra
talerstolene, spesielt ikke på møtene i fagforbundene, eller på partimøter i
Høyre eller Venstre, bare for å nevne noen få.
Alle som en skal tåle og nære seg på dette. For ellers er
det noe sykelig og galt med oss. Noe som, ja, nettopp, bør fjernes eller
hindres, men som fjernes eller hindres fra oss selv, fordi det er farlig å se
og erkjenne det, og ta det opp og undersøke det og bearbeide det i friluft.
Ikke noe er mer forbudt enn å snakke åpent ut om disse tingene. Å frykte islam
er en sykdom som det ikke er mulig å snakke om rett og slett fordi vi ikke skal
lide av denne farlige sykdommen. I et slikt klima næres all destruktiv
mistenksomhet og appellerer til mobberen i oss.
For vi drikker jo te sammen.
Vi synes derfor at det er svært umoralsk og forkastelig at
noen vil fjerne svulsten eller verkebyllen, når man sett utenfra kan konstatere
at disse noen har fått den og blitt rammet. Den skal ikke være der, derfor skal
vi heller ikke se den. Vi går heller inn
for forbud mot å operere den bort, enten det skjer hos psykiater eller
psykolog, eller hos kirurg. Eller hos sosiologer eller politikere, for ikke å
snakke om kunstnere, kulturarbeider, ordførere, journalister og fagforbudsmedlemmer. For det er nå blitt
naturlig at svulsten er der nesten i oss alle og at den skal betraktes og
diagnostiseres som såre god – et uttrykk
Gud selv brukte om Skapelsen - og helt normalt å gå og bære på, og pleie: Det
er jo så mange som lider av den … og den er jo ikke farlig, enda den vokser
litt mer for hver dag som går og uten at det er noe å ta på vei for.
Det rare at ingen ekspertise er villig til å sette seg ned
for å regne ut hvor lang tid det vil ta før svulsten og ubehaget tar livet av
oss, selv om den altså i utgangspunktet ikke er farlig. Ifølge ekspertene.
Det er dette bildet og dette ubehaget og ubearbeidede dilemmaet
som nå ligger og slumrer i bakhodet på nordmenn og som sitter i kroppene våre,
enten vi liker det eller ikke, enten vi er klar over det eller ikke. Det er et
ubehagelig bilde å ha og gå og bære på, men det ligger der og verker og vi får
det ikke bort. Vi klarer ikke å fri oss fra det, enda så mye vi skulle ha
sluppet å ha det. For ubehaget ved å ha det er sterkt og virkende, selv om vi
ikke trekker det frem for vårt indre og bruker det for åpent å stå frem med det
for så å angripe alle de andre som går med det samme bildet og det samme
ubehaget.
At vi ikke bruker bildet (redde barn), engstelige stemmer
(barn som gråter og er forvirret) og
ubehaget (følelsen av frustrasjon og manglende evne til grensesetning) mot
andre, kan være vanskelig å forklare, bl a fordi bildet, lyden og ubehaget (nevrosen) kan være sant og
ikke-sant på en og samme gang. Vi har ennå ikke latt oss bevisstgjøre av
svulsten og ubehaget, vi skal heller bære alt dete med stolthet. Vi skal triumfere
over dette og tro om oss selv at vi er usårbare og at vi har rett og at ingen
kan angripe eller kritisere oss for alt dette og vårt mot og vår dristighet til
å triumfere over vår eget inder kaos, vår smerte over ikke å kunne hjelpe alle,
også dem som ikke trenger vår hjelp, men som tvert imot utnytter oss på det
groveste og med alle tenkelig knep, forkledd som ”guds” vidunderlige vilje og
miskunn.
Men før eller siden
kan alle disse bildene, lydene og frustrasjonene de bli uutholdelig å bære på
og gå og pleie på.
Vi har med andre ord ennå ikke forstått at vi står overfor
et svært og dyptgripende dilemma som kan dukke opp nær sagt når som helst. Et dilemma som også arbeider i oss og som før
eller siden vil komme til syne, til uttrykk, og som kommer til å komme til
uttrykk på en måte som vil overraske oss selv, mer enn hva vi før hadde tenkt
var mulig, hvis vi i det hele tatt hadde tenkt på det, eller over det. For vi
kommer til den tid og den dag da vi vil si til oss selv: Er det virkelig mulig
at jeg – av alle – er slik som dette, at jeg er villig til å skjære ut svulsten
og kvitte meg med ubehaget, når sagt koste hva det koste vil , ja, endatil med
mitt eget liv som bevisst valgt innsats?
Og vil det overraske oss at vi da må ty til vold og
grusomheter på en stor skala og over et tidsrom ingen trodde var mulig?
Og ja, jeg er overbevist: Den dagen vil komme. Men den vil
komme sent, og kanskje om altfor lenge altfor sent. En av grunnene er 22.07.11
og ABB. For ABB kan ha forsinket normaliseringsprosessen, for å kalle den det, mot
sin egen intensjon, sitt eget ønske og mot sin vilje.
ABB kan ha gjort oss så redde at vi uten å ville det nå har
begynt å tro at det er umulig å fjerne ubehaget og svulsten, at det bare er noe
vi skal lide av, at disse symptomene så å si er naturnødvendig nå, og selve beviset på at vi er normale og at vi
ikke trenger å bekymre oss. Kanskje tror vi at de er en nødvendig bestanddel av
dette å ha et godt og fullverdi liv og selve symptomet på at vi i det hele tatt
er de gagns mennesker som skolen og kulturen vår har ønsket vi skulle bli og
være, og som har satt inn store ressurser på nettopp for å sikre seg at vi skulle
bli?
Vi tør derfor ikke helt slippe dette bildet og dette
ubehaget. Vi nærmest tvinger oss selv til å ha det der, for sikker hets skyld. Å
være et gagns menneske i dag er å føle. Et ufølende menneske er ikke et
menneske, i høyden bare et nestenmenneske, eller et halvt menneske. Det er derfor
bedre å ha bildet og ubehaget der enn å miste det, eller at noen tok det fra
oss. Vi går sjelden eller aldri til ”shrinken” og ber ham ”operere” det bort.
Sinnet vårt er for konservativt til at vi våger å gjøre det . Og dessuten så
ville vi ha risikert å miste noe av oss selv, noen av vår innerste identitet,
hvis de ble fratatt oss, dette bildet og dette ubehaget, selv om vi hadde bedt
noen om å fjerne det for oss.
Men hva hvis vi virkelig hadde bedt noen om å fjerne dette
bildet og dette ubehaget? Hvilke hjelpere skulle vi ha søkt råd hos? Hvilken
krisehjelp hadde vi hatt rett til og hvilken av disse hjelperen hadde følt seg
forpliktet til utføre selve ”inngrepet”?
Vi vedder: Ingen. Absolutt ingen ville ha turt å hjelpe oss.
Vi kan trygt se bort fra noen form for lindring eller helbredelse. Vi får
heller ta det som ekte kristne, ved å ta
opp vårt kors og bære det skjult, uten knyst og i det stille. For dette passer seg best for
eliten, dvs den eliten som nå sitter på toppen og føler seg. De som – ironisk nok - ikke liker å se andre mennesker
lide, bare det er de rette menneskene , i deres øyne, som lider og plages. Vår lidelse, derimot, er det forbudt å
se. Det er moralsk forkastelig å lide av et bilde og et ubehag ved situasjonen
som kanskje er det naturligste bilde og det mest naturlige og menneskelige
bilde av alle: Dette at ubehaget, ordene og bildet ved det fremmede faktisk er en naturnødvendig
struktur i det menneskelige. Men det er denne strukturen som nå skal
dekonstrueres. Det er blitt farlig å ”eie” en slik naturlig eller essensiell struktur.
Vi skal opplæres til å se islam som en befrielse i stedet for en trussel. Vi
skal opplæres til å forstå at det er bedre, mer fornuftig og rasjonelt å tro at
Jesus ikke er Guds Sønn, enn at Han er det. Vi skal opplæres til å tro at det
om mulig er bedre å tro at Jesus er Marias sønn. Vi skal overbevises om det er
barnemishandling fra Guds side å ofre sin egen Sønn. Vi skal lære og forstå at
Jesus aldri døde på korset, for det tegner et mer sympatisk bilde av Allah enn
av den kristne Gud, JHWH.
Generelt: Det enkle bakgrunnsteppe for at vi har dette
bildet og dette ubehaget kan være at vi tar utgangspunkt i at de alle fleste
terrorister i verden i dag er muslimer. Mennesker som ikke er muslimer er
veldig sjelden terrorister, bortsett fra noen få, som det bare er naturlig
eller vitenskapelig og statistisk forklarlig at vi har, og som det ikke er noe
å gjøre med, fordi det statistisk alltid vil finnes umoral og mennesker som
bryter lovene og dreper uskyldige, selv om det ikke er lov.
Vi trøster oss med at hatet i verden er uutryddelig og noe
vi som mennesker nettopp som mennesker passivt må betale prisen for at fins i
verden, skal vi i det hele tatt leve og forsøke å gjøre det beste ut av det.
Noen av oss normale og symptomfrie og arbeidende mennesker
klarer imidlertid ikke å leve med det bildet og det ubehaget vi her snakker om.
Det blir for sterkt å bære og for ubehagelig å dvele ved eller pleie, fordi det
stadig dukker opp og fordi det stadig dukker opp med større og større tynge og
blir mer og mer intenst påtrengende for hver gang det dukker opp. De vil
kanskje selv beskrive denne prosessen som et slag truende hysteri, et kompleks
av føleleser det føles nesten umulig å holde avstand til eller få orden på. Man
forsøker å bruke fornuften – eller den gode vilje- mot disse kreftene, ja, man kan lære seg
meditasjonsteknikker og gå i terapi: Det hjelper bare ikke. Og ingen og
ingenting hjelper, uansett hvor mye man måtte punge ut med fra egen lomme! (Og
man har for lengst sluttet å tro på noen støtte eller sympati fra styrer,
foreninger, makter og myndigheter. Man vet at de er korrupte og ”korrekte”, og
dette holder i massevis for at man holder seg unna, langt unna … og lengst
mulig).
Slike mennesker reagerer da med å gjøre dette bildet og
dette ubehaget til en konkret størrelse som kan ta ulike former. Man begynner
derfor også å søke etter grunnlag i fakta – som f eks informasjon i media og
meningsytringer blant bekjente og på nettet – for at dette som nærmer seg hysteri
faktisk er reelt og altså ikke bare oppdiktet eller som noe som fremtrer
nærmest automatisk fra egen psyke, fra egen fantasi eller fra sitt eget mulig
syke sinn. Og hva finner de: Jo, fakta, selvsagt, men nå fakta som skapte eller
konkretiserte størrelser, empiri. Man ser ikke lenger vinden som beveger
trekronen, nei, man ser en blek og kald hånd som rister den, en personifisert, bevisst
destruksjonskraft som truer oss alle. Og man kaller den hånden islamofobi: Man ser noe som ikke er der. Og da ligger
diagnose nær. Noen må gripe inn. Man oppfordres til å angi folk og meninger (høyreekstreme)
til politiet. Fra Europarådet kommer det henstilling til myndighetene om aktivt
å jobbe mot islamofobi, om å overvåke mistenkelige grupper og miljøer.
Og konsekvensene lar ikke vente på seg: En spiral oppad hva
angår den gjensidige mistenksomhet overfor hverandre, ikke bare mellom oss og
dem, men mellom oss og mellom den.
I massemedia begynner man så å diskutere for eller imot mer
eller mindre demokrati og ytringsfrihet.
Eksperter referer til funn og teorier innen psykologi og
sosiologi. Noen vil sensurere fordi hatefulle ytringer ikke forsvinner fordi om
vi legger lokk på dem og snevre inn debattforaenes muligheter for å slippe til grovisene, de
ubehøvlede og pøblene. Ytringer fra slike vil heller tilta og forsterke seg og
finne nye kanaler og farligere miljøer hvor det kan utvikles voldelige
tendenser og handlinger som kan bli en risiko for rikets sikkerhet.
Til nå har vi sett at MSM har drevet selvsensur i stor grad.
Flere debattfora er blitt stengt, f eks i Aftenposten, hvor det var tillatt å
ytre seg anonymt. Afenposten stengte sitt forum dagen etter 22.7, men forsikrer
leserne om at dette ikke hadde none med ABB’s udåd å gjøre. For egen del er jeg ikke så sikker på at
dette er helt sant. Det mest nærliggende er å tenke seg at avisredaksjonen ble
så vettaskremt at den ikke hadde noe alternativ. Den hadde jo da også i lengre
tid tillatt sterk islamkritikk fra visse hold over langt tid, så hva ville man
eventuelt ha å tjene på at denne fortsatte med uforminsket styrke etter den 22.
7? Neppe mye, hvis overhodet noe. Snarere tvert imot. Redaksjonen grep
anledningen for å sikre sitt eget skinn og for å kunne sole seg i egen
fortreffelighet. Litt for sent, spør man meg. Aftenpostens debattforum var et
forum for noen og enhver, men kanskje aller mest for islamkritikere, hvoriblant
altså Anders Bering Breivik befant seg. Og hvilken redaksjon vil i dag ha det
på seg at de rent faktisk var med på passivt og indirekte å fremme eller promotere
noen av hans grunnideer?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar