NRK sendte i Urix et program hvor historikeren Tom Holland,
hadde laget en reportasje om ISIS. Til studio var inviterte ekspertene Mathilde
Becker Aarseth og Kristin Solberg. Det ble ikke servert en eneste nyhet eller
overraskelse for oss. Men reportasjen var likevel slik vinklet at noen flere
luker ble åpnet, - inn i helvete på jord.
Ekspertene, derimot, fungerte imidlertid som papegøyer, ikke
stort mer: Den vanlige leksen, vi må se på de politiske forholdene i MØ, det er
der forklaringen må hentes, islam har
bare sekundær forklaringsverdi. Det er som om de sier: Ellers, hvis vi ikke ser
det slik, er vi selv ikke mennesker engang. Å gå rett på islam og dens
primærkilder, synes å bli oppfattet som et slags kjetteri, et kjetteri belagt
med hoderysting, utfrysing, stigmatisering – og legitimering av en slags frykt
eller et slags hat mot islamkritikere
generelt, og jeg mener dyktige islamkritikere
og folk med virkelig og overlappende innsikt, vanlig godvilje og visjoner om at
Europa kan beholde friheten.
Friheten? Vel, Holland tar oss med til Kairo og besøker en
antikvar som sitter på den eneste overlevende offentlige dokumentasjon fra
Napoleonstiden, keiserens Description,
hvor Napoleons fagfolk med fotografisk nøyaktighet hadde tegnet av alt liv i
Egypt på den tiden. Et praktverk som alle, bortsett fra denne ene utgaven, som
altså antikvaren eier.
Holland bemerker med rette at egyptere ikke blir avtegnet
som stereotype i Description, og med
rette: Her slår individualismen fra revolusjonen i 1799 igjennom. Et menneske
er et selvstendig individ, unikt og ulikt alle andre mennesker, et perspektiv
som muliggjør løsrivelse fra alt som heter Gud og som innvarsler en ny
apokalypse, en ny tidsorden. Et konsept – som kom til syne i kunst og
veggmalerier - som både var fremmed, ikke bare for de gamle egyptere, men også
og for muslimene, med sin enda mer ytterliggående billedforbud, et forbud som
til og med i dag henger igjen noen steder i den muslimske verden. I Frankrike
lød et slagord: «Ecraze les infame», husker vi. Ødelegg Kirken og prestene,
(med deres bilder og gudebilder, for ikke å si gudsbilde). Den nye tid kunne
begynne, - likene av tidligere kardinaler og konger blir grav opp og
tilintetgjort, gud vet hvor.
Det illustrerende her er at antikvaren ikke forstår noe av
dette perspektivet, dette typisk vestlig-kristne menneskesynet, når Holland påpeker dette. Antikvaren begynner
umiddelbart å snakke om noe annet, når dette kommer på bane.
Holland besøker St
Denise katedralen, et monument over helgenen St Denis fra 200-tallet. Det er ikke tilfeldig at ISIS slo til i
området rundt her, i Bactaklan-teatret, hvor det musikkelskende unge publikum ble
skutt ned, uten nåde og hvor det lå 100 døde og sårede i sine blodpøler på
gulvet, hjerteskjærende scener, en nabo som bevitnet det hele forteller om
dramaet til Holland, han står der med et skuddsår i armen, vi får se skremmende
snutter filmet fra leiligheter rundt omkring, en gravid kvinne henger etter
armende ut av et vindu, publikummere som har sluppet unna løper i alle
retninger når de når ut i nattens frihet.
Før besøket i katedralen, har Holland besøkt et kloster i
nærheten av Mosul, kalifens hovedstad. Det er bare en håndfull munker igjen.
Men verre ute enn munkene, er yesidene,
et helt folk som er bosatt i nærområdet.
En hjerteskjærende scene: Vi ser klipp fra et opptak der en
yesidikvinne, som har kommet seg i sikkerhet i Vesten et sted, forklarer en
internasjonal forsamling om hva som skjer: Muslimene har drept 500 menn, sier
hun, først rolig, men med en stemme som alle hører, og hvor mange snur seg mot
kvinnen i lokalet, og det bare fortsetter. Hun bryter snart sammen i gråt, hun
orker ikke å fremfføre hele budskapet sitt, hun støttes opp av noen kvinner og synker
etter hvert ned på gulvet. Forsvinner fra kameraøyet. Og hva ser vi i forsaamlingen:
Jo at noen liksom orker å snu seg for å se på dette opptrinnet, som tydeligvis ikke
har stått på dagsorden. Hvor mye lidelse skal til før slik våkner? Hvor lite
kunnskap skal det ikke til før vi får et nytt kalifat, før Vesten tillater det,
ut fra islamoservilitet?
Holland reflekterer over hvorfor muslimer har kappet hodene
av tusener yedisier i byen Sinjar, hvor han nå sitter i ruinene og lurer på om
det er trygt å bevege seg lenger innover blant grushaugene. Det kan ligge
udetonerte eksplosiver igjen etter muslimene. Et fantastisk bilde: Koranen
inneholder også udetonerte bomber, som han sier. De kan når som helst
aktualiserer seg, den dag i dag. Best å bli litt kvalm, han lener seg på
knærne, klarer ikke å tenke på alt dette, det blir for reelt, historisk,
virkelig. Det er ikke til å holde ut, uten å bli kvalm.
Holland intervjuer så en tidligere isis-tilhenger, som har «flyktet», men uten å ha konvertert eller
forlatt isis’s grunnlag, bekrefter
han, Koranen gjelder fortsatt, det er bare en uenighet om hva som er det sanne
kalifat, etter denne mannens mening, Abu
Sayyad, med beduinkostyme på hodet, som ikke foretrekker en mine under
intervjuet. Ikke et aldri så lite smil. En kald fisk, med andre ord. En
bokstavtro muslim. En farlig mann og en blodtørstig sjel, fordi Allah
forplikter ham, drister vi oss til å si. Fordi det er nettopp det han mener. En
liv levende udetonert mine. Men dog, liksom, han har tatt avstand fra kalifatet
med Bagdadi i spissen, slik det begrunner seg selv nå. Bagdadi er ingen ekte
kalif, må vi forstå.
Den viktigste
innvending mot både Urix, NRK og Holland: Man bruker Gud om Allah uten å forstå
at hvis de hadde gjennomført dette «prosjektet» konsekvent, så ville de ha
oppdaget hvor umulig det var hvis man på arabisk oversatte Allah konsekvent med
Gud osv .
Munkene i klosteret har altså overlevd, inntil nå. Klosteret
ligger på et høydedrag. Kameraene viser isis
område, ikke langt unna, mot horisonten. Munkene har hele tide tilhør «bokens
folk». Slike kan ikke drepes, hvis de underkaster seg og betaler yizia, den skatten
Koranen pålegger vantro. Ysidiene, derimot, tilhører ikke «boken», de har ingen
«bok», de har bare Mele Taus, et gudebilde
av stein, som muslimene betrakter som Djevelen, yesidiene er følgelig
djeveldyrkere: De må drepts. Punktum. Ferdig snakka. Det generøse tilbudet som
ellers gjelder for bokens folk, gjelder ikke, å betale yazyyia hjelper ikke for
dem. Koraen, sure 9. 5 – når helligdagene er over, drep dem hvor dere kan finne
dem, hvis de ikke betaler - alt dette gjelder
ikke for dem. (Navnet på suren som gjelder, oppgis ikke i undertekstene, vi kan
spørre hvorfor, men lar detligge inntil videre).
Holland besøker også Konstaninopel. Han er utydelig på jihad her. Han påstår at muslimene etter
Muhammeds død tolket påbudet om å gå i jihad nærmest ble oppfattet som en
ortodoks, fastlagt doktrine om å drive selvforedling, i den store jihad, som
det heter, nærmest på privat basis, ikke «den lille jihad», som er misjonering
med sverd. Men dette stemmer rett og slett ikke. Det er feil. Grovt feilaktig,
men besnærende. Gå nærmere inn på de historiske kildene, Holland, og Urix too!
Befolkningen trenger ikke melk, men fast føde, dvs større og dypere bredde, mer
redelig historie formidling, flere «brute facts».
Holland påstår at ideen om voldelig jihad først ble
aktualisert da muslimene ikke klart å ta Konstantinopel etter å ha forsøkt
flere ganger i tiden før 1453, da Konstantinopel endelig falt til kalifatet.
Men, som sagt, dette er feil. Jihad som væpnet erobring forelå som en
guddommelig plikt på alle muslimer helt fra begynnelsen av. Jihad er ingen
moderne oppfinnelse, kalifatet heller ikke, kalif betyr ganske enkelt Muhammed
etterfølger, både i ånd og dåd.
Muslimer i dag opplever i dag et savn om å gjenopprette
kalifatet akkurat på samme måte som de revolusjonære opplysningsmenneskene
ville innføre en ny tidsalder etter 1793. Begge handler på en måte i god tro,
og edelt, med de mest noble hensikter. Det er visst bare sånn det er. Holland
er farlig nær å fortolke historien i rent mekanistiske former.
Holland blir nesten litt for troskyldig: Han finner en
forklaring på at mange muslimer nekter for at Muhammeds barnebrud, som ble
giftet bort til ham 6 eller 7 år gammel, virkelig kunne være så ung. Han mener
at dette er Vestens skyld, at islam er blitt gjennomsyret av et vestlig ønske
om å forandre muslimenes sinn, akkurat som de revolusjonære ønsket å forandre
vestens mennesker sinn, om så med vold og drap en masse. Vel, det er syltynn
tilnærming, en grov undervurdering av islam og av muslimer, og menneskesinnet
generelt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar