fredag 2. februar 2024

Limbo - et levende faktum; og muslimer skal ikke bli lenge i helvete ...

 Fakta:

https://snl.no/skj%C3%A6rsilden

Behovet for å lide synes å bli bare mer og mer markant for vestlige mennesker i dag. Jeg ser det i nobelprisvinner Fosse’s skrifter. Han følger Derrida, filosofen som skriver om «difference», dette at konkret mening alltid foreligger eller beveger seg som en forskjell fra og en forskjell til noe. Det fins ikke et uendelig antall meninger, mener Derrida, bare at det aldri fins bare en mening. (The term différance means both "difference of meaning" and "deferral of meaning", se Wiki. På mange måter og for veldig mange er Skjærsilden en realitet allerede her og nå. Som en slags forhåndsbetaling, eller en slags polise eller pensjon. For sikkerhets skyld, altså. Sykt?

På en måte «fristiller» - som en selvpålagt byrde eller indre smerte -  dette menneske til å leve i en mellomstillstand; i det absurde, noe mennesket ikke bare kan tåle, men en tilstand mennesket faktisk søker, (fornuftig eller absurd nok), idet man lenger fremme aner selve frihetens inntreden, eller himmelen, om man vil, den som skal være alt i alle.

Men før himmelen altså: Et limbo, en overgang, en renselse, fordi et menneskes død, døden i seg selv ikke representer noen evig frelse. Mange foretrekker i dag å leve i en slags mellomtilstand, som f eks nobelmottaker Jon Fosse gjør, slik jeg oppfatter det, og flere med ham, i stedet for …

https://neitilislam.blogspot.com/2023/12/mystikeren-fosse-og-nobel-prisen.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2023/12/en-akutt-kavalkade-fra-fremtiden.html

 

Om bl a endetiden både i ateistiske miljøer og i kristen dispensasjonalistisk teologi:

https://neitilislam.blogspot.com/2024/01/venstresidens-nye-ateistiske.html

Mange velger derfor i dette livet å lide litt mer for ikke å lide «hele pakken ut» i skjærsilden, og dessuten i Helvete, der sjelene lutres for å kunne bli rene nok til å innta himmelen og da med drahjelp av en villig og nåderik Gud, eller Kristus. Det ligger visst et sterkt behov i oss for å få en bekreftelse på at vi er verdige Guds barmhjertighet, at vi skal være rettferdigforklart for all evighet, og dermed verdig en hellig Gud. I kristentroen kan man selvsagt ikke fortjene Guds nåde med gjerninger (et teologisk faktum ikke mange i dag forstår, men, men, for denne gang).

Protestanter og katolikker tenker imidlertid litt forskjellig om dette. Katolikker er ikke helt klare for at «vi skal går direkte til himmels», bortsett fra de som allerede her i livet har lidd nok og dermed blitt lutret her i denne for mange så jammerlige «jammerdal». Mange protestanter men at hvis du er frelst, hvis du har fått Den hellige ånd og bl a kan tale tunger, så vil du hentes opp av Kristus selv, før den store trengsel, som det heter, i bibelsk språkdrakt.

«En kristen sier ikke: Jeg er frelst. Frelsen er en utvikling som først er ferdig når vi ser Guds ansikt til ansikt, se 1 John 3. 2». Dette finner vi i Katolsk tro og kristenliv av Arne Fjeld, O.P., 1990, s 29. (Om det har skjedd vesentlig endring her, vites ikke i øyeblikket).

Jeg synes å merke et allment og gjennomtrengende behov for å slippe en for lang lutringstid i Limbo, i det lille jeg har fått med meg i Fosse’s forfatterskap. Han hyser en viss usikkerhet på om han er verdig, synes det. For sikkerhets skyld ber han rosenkransen, men dog uten at dette kan gi ham noen absolutt garanti (i motsetning til hva mange protestanter vil si), vil jeg tro at han tror. Han godtar nærmest fromt, litt nedbøyd og i stor ydmykhet i stedet her og nå å lide seg gjennom, i hvert fall til en viss grad, i dette livet. Jfr Derrida, (se min tidligere anmeldelse av Fosse og hans nobelpris). Fosse anmeldt ... (forfatteren fins ikke i teksten, sier Derrida).

Noen endelig eller kontant mening her i livet, er vanskelig for Fosse å spore. Hele vitsen synes å være at vi må leve i utsettelse, og at nuet alltid er forskjellig fra det som kommer, eller det som kan komme, i beste eller verste forstand. Persongalleriet hans ser ut til å leve i evig ubestemthet eller uvisse og hvor da det uvisse er det klareste man har å holde seg – dette inkluder da også en ulidelig lang kjedsomhet eller kjedelighet, for mange lesere.

Men også for protestanter kan det foreligge en stor fristelse til å påta seg – seg selv og andre - , for å slippe litt billigere - hvis det skulle finnes en mellomtilstand, der behovet for ¨bli renset» blir akutt. (Det hersker visst en liten tvil om dette).

Vi har tidligere skrevet en del om den kristne redaktøren som foreslår å ta inn som en fast post i Fadervår at Gud gir oss mer lidelse, eller «liding», som han selv skriver. Redaktøren tenker nok ikke slik mange karismatiske fremskrittsforkynnere fremstiller det, på bibelsk grunnlag, skal vi ta dem på ordet. Her mener man at Kristi verk er fullbrakt en gang for alle på korset; han tok vår skyld på seg og led for oss, for at vi skulle ha helse og helbred, tilstander som ikke forbindes med «lidelse». Hvis du tror dette og har Den hellige Ånd, er du velkommen og kan ønskes velkommen av Kristus, på hans egen Bama»-trone i det overnaturlige eller himmelske. Du har til og med fått autoritet i Jesu Kristi navn til å kaste ut sykdomsånd, særlig hvis du er eller blir oppfattet som «apostel» i dag, selverklært eller ikke, altså.

Her vil alle de kristne som hentes opp før den store trengsel få sin spesielle belønning. (Trengselen er en konkret forferdelse verden ikke ha opplev før; med varighet mellom 3172 til 7 år). Blant disse «frelste» finnes det martyrer, som er blitt drept pga sin tro på Kristus. Senere venter den endelige dom for de fleste andre ved Guds «hvite trone».

Katolikker kan forklare det slik: “Think of the Purgatory in terms of a major operation to save a life”. Her må vi forutsette at operasjonen skjer under fullbedøvelse, unntatt bevisstheten om at synden blir tilintetgjort. «Hell is a lonly and selfish place … where no one cares about anyone else except himself … heaven is a place of happiness and joy … because of the beatific vision – seeing God face to face … “.

Hva så med islam? (Vi kommer aldri unna spørsmålet). HRS har en interessant artikkel i dag, oversatt av Dag T. Elgvin, med svært interessante kommentarer. Se først disse:

https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/fantastik-god-og-betimelig-artikkel-i.html

http://neitilislam.blogspot.com/2021/08/vil-hadia-tajik-stjele-fra-hrs.html

https://neitilislam.blogspot.com/2022/07/den-kristne-avisen-vart-land-et-sted.html

Kort fortalt: I islam skal de fleste til helvete, men de skal ikke være der i all fremtid. De får hjelp av bla Muhammed til å slippe ut, men heller ikke dette er en sikker vei, mind you.

Tror du at det er helt irrelevant for den gjengse moral hvordan folk (de troende) tenker om Helvete – og lidelse, prinsipielt? Se denne om en kristen redaktør kan være Satan lik, eller analogt identisk?  

http://neitilislam.blogspot.com/2024/01/kan-satan-i-dag-vre-kristen-redaktr.html

Poeng: Om ikke mange år vil de aller fleste nordmenn måtte ta inn over seg at det er dette man må forholde seg til, skal man «bli frelst», men i dag er det bare et lite mindretall som tar «tekstene» på alvor, slik de bør:

Fra notene i artikkelen på HRS: https://www.rights.no/2024/02/apenbaringer-om-islamsk-etikk/:

«Allahs sendebud sa: Han som døde vel vitende om at det ikke er noen gud utenom Allah, vil komme inn i paradiset.» https://sunnah.com/muslim/1/43 . Dessuten: https://sunnah.com/bukhari/81/149   , https://sunnah.com/muslim:184a  med in-book reference 1:362,  https://sunnah.com/muslim:193e  med in-book reference book 1, hadith 385. Og at noen tas ut av Ilden etter forbønn fra profeten Muhammad: https://sunnah.com/bukhari/81/155  .

I andre hadither sier Muhammad av han ikke vet om han selv kommer til paradis eller ikke: «Ved Allah, selv om jeg er Allahs apostel, vet jeg likevel ikke hva Allah vil gjøre med meg.» Bukhari 3929 =  Bok 63, hadith nr 154.

Oversetteren vil påpeke at det er mange koran-vers som peker i en annen retning: Én type vers er de som sier at «Allah veileder den han vil og villeder den han vil.» Fra Mekka: 7:186, 35:8, 17:56, 17:90, 42:45, 16:9, 14:4. Fra Medina: 2:213, 4:88, 24:135, 5:45.  Altså kan en muslim ikke vite.

Mange vers legger vekt på at man dømmes ut fra gjerninger. Først vers fra Mekka-tiden som sier at det kommer an på vektskålen, dvs gode versus onde gjerninger: 101:6-9, 7:8, 23:102. Andre vers sier at Allah tester menneskene for å finne ut om de er skikket for paradis: Mekka: 11:7, 11:114, Medina:  2:155, 3:25, 3:186, 57:25, 47:31.  atter andre vers sier at den som lever rettskaffent, kommer til paradis: Mekka: 42:22 og 43:72. Medina: 2:25, 4;124. Men om man har levd rettskaffent nok, det vet ingen – unntatt:

Det er bare én type handling som garanterer en muslim å komme til paradis: Hvis man driver jihad og blir drept i kampen: 2:154, 8:74, 3:169, 4:74 og flere.  Muhammad bekreftet dette i flere hadither, som her: «Allah garanterer at Han vil la mujahiden komme inn i paradiset hvis han blir drept, ellers vil Han sørge for at han kommer trygt til sitt hjem med belønninger og krigsbytte.» Bukhari 2787 = bok 56, hadith nr 6. …

… «en dogmatisk følelse av overlegenhet basert på ingenting annet enn ønsketenkning.» Følelsen av overlegenhet bygger på mer enn ønsketenkning, dette står tydelig i Koranen. Flere typer budskap:

Muslimer er overordnet: Mekka: 39:9, 45:21. Medina: 2:221, 8:55, 3:110, 13:16, 98:6.

Allah elsker dem som elsker ham: 5:13, 5:27, 5:54, 5;56, 5:105, 9:4, 9:26, 9:33, 9:71, 9:109, 9:123. Alle fra Medina-tiden.

Intern rangering blant muslimer, de som driver jihad, står høyest: 56:11, 2:245, 4:95, 61:4, 9:20, 9:111.

Ikke-muslimer omtales på nedverdigende måter: Mekka: 7:169, 7:176, 7:179, 6:111, 39:9, 45:19, 45:21, 46:29-35. Medina: 2:10, 2:105, 2:109, 2:171, 3:19, 8:155, 8:58, 3:73, 60:2, 4:171, 98:6, 58:14, 5:5, 5:15, 5:68, 61:7,  9:28.

Nedverdigende vers om jøder: … (vi har tidligere gjengitt referansene tidligere).

 Se f eks denne:

https://neitilislam.blogspot.com/2020/10/med-morken-i-vietnam-nok-en-begredelig.html

https://neitilislam.blogspot.com/2023/03/den-store-fordrivelsen.html

http://neitilislam.blogspot.com/2023/01/redaktr-ser-skrmt-og-blir-skremt-av.html

Se samlet her:

https://neitilislam.blogspot.com/2023/11/morken-samlet-til-na.html

Sadistene som vil ha oss til å lide:

https://neitilislam.blogspot.com/2023/11/sadistene-som-gjr-alt-de-kan-for-pafre.html

 Om en annen Elgvin og en annen vinkel på samme sak:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/forsker-elgvin-den-ene-eller-den-ene-av.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2015/11/islam-uten-essens-tolkere-uten-essens.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2013/12/under-isfjellet.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2022/06/kongsberg-et-avsluttet-kapittel.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2020/09/redaktr-johannes-morken-nok-engang.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2021/12/nar-kristne-ikke-vil-ikke-tr-ikke.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2022/07/den-kristne-avisen-vart-land-et-sted.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2020/01/stefanus-stiftelsen-dagen.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2020/02/normal-0-21-false-false-false-no-bok-x.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2013/01/er-var-kultur-i-dag-ukultur-eller-kultur.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2020/11/magien-og-totemet-i-vare-dagers.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/fantastik-god-og-betimelig-artikkel-i.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2020/12/om-det-overnaturlige-i-det-naturlige-om.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2021/03/dagens-paveforkynnelse.html

 

Med bl a linker til spørsmålet om islam er et politisk parti:

http://neitilislam.blogspot.com/2021/11/mot-en-hardere-hverdag-i-weekendavisen.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/09/hvordan-feires-911-i-den-kristne-avisen.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2022/06/den-feige-redaktr-johannes-morken.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2022/05/avisen-dagen-og-tabloidiseringen-av.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/07/indisk-nasjonalisme-nok-en-gang-i-dagen.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2023/06/unevnelig-no-go-soner-taqiyya-og.html

 

Når islam essensialiserer seg selv og demonene vi ikke ser i dag:

https://neitilislam.blogspot.com/2023/08/om-islam-som-maktfaktor-i-norge-i-dag.html

 

Mer av Dag T Elgvin som ikke må forveksles med Olav med samme etternavn:

https://neitilislam.blogspot.com/2022/03/nar-muslimer-skal-velge-parti-hva.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2022/07/den-kristne-avisen-vart-land-et-sted.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/04/biskop-veiteberg-overrasker-og-dagen.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2018/07/mer-om-hypermagi-emosjoner-flelser-spor.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar