Jan Hanvold har rett i mye han.
Jan Hanvold er fri fra arvesynden. Og vi får vel tro ham, da. Hvem unner vel ikke alle godt?
https://neitilislam.blogspot.com/2023/06/jan-hanvold-nede-for-telling.html
St Augustin på 300-tallet e Kr mente at arvesynden var
genetisk betinget, overført hvert menneske etter Adam. Vi kan ikke annet enn å
synde, med andre ord, alle mann alle. Mente Augustin, tenksomt: Arvesynden
kommer ikke an på den enkelte troende … først og frem for enkelt-synder.
Men dette skal nå forlates, for å si det slik. Augustin er
ute, hans lære forgangen eller utdatert. Nei, nå skal hver enkelt troende til
pers, så å si. (Det gjelder også innen islam – den enkeltes forhold til Allah
er paramount og ingen skal ta på seg skyld for en annens synd).
Hva er det vi frykter med arvesynden og hvorfor vil så mange
tro at den er «avskaffet»? Hvem vi vel ikke være syndfri, som Guds barn, ja,
som Gud selv?
Hanvold kaller Gud for Pappa, (uten qualifier, for å si det sånn). Kirkefader, St Augustin, er kanskje da en mørkemann, en som tar fra oss «gleden» - ved å synde, ved, faktisk, å være og få bli værende syndere og i synden, uten arvesynden, altså? Hanvold vil ikke ha det og ta det. Han er frelst, noe som kommer frem i sitatene fra en preken han har holdt, sendt på Visjon Norge for noen dager siden, (gjengitt under).
En logisk konklusjon på det Augustin sier er, at vi faktisk ikke er ansvarlige for synden vår; den er nemlig arvet. Innebærer ikke dette det samme som vår hjemlige og høyst herværende Hanvold sier og i praksis mener, kanskje uten at han er klar over det?
Forskjellen: Hanvold eliminerer ganske enkelt arvesynden, jfr «jeg arme synder» etc, se under, i sitatet.
Augustin gjør det ikke. Hvem er mest eller minst ansvarlige?
(Overfor Gud og mennesker og overfor både Gud og mennesker?).
Augustin snakket om at styresmakter kunne bruke makt (vold) overfor utbrytere og viste til NT Lukas 14. 22-23. Kontekst: Augustin sto under biskop Ambrosius, en mektig leder, som til og med irettesatte eller tuktet selveste keiseren, helt konkret.
Hanvold snakker om at vi er i krig og at vi må ta himmelens rike og trenge inn i det med makt. Dette står også i NT. Hanvold tenker at meningen er at himmelriket skal inntas ved hjelp av Den hellige Ånd, altså «i det åndelige», dvs «plikten» legges på de enkelte, i menigheten.
Augustin og Hanvold har noen gullkorn til felles, kan vi si.
Men:
Augustin er faktisk mer lys enn Hanvold er mørk, i hu, kan
man si, sett i en større sammenheng. Hanvold
er bare opptatt av enkeltsynder, Augustin tenker kollektivt. Hanvold appellerer
til mennesker som kan omvende seg, ta imot Den hellige Ånd, bli gjendøpt og
snakker i tunger, (noe han faktisk mener er nødvendig til frelse). Hanvold er synergist,
han ser ut til å mene at mennesket selv kan bidra med å få Gud til å skjenke
den enkelte nåde, dvs tro, forsoning, forløsning og frelse. Augustin er monergist:
Det er Gud som står for alt, det er Gud som velger ut de som blir frelst. Augustin
ville ha blitt forferdet hvis noen sa at «jeg har besluttet meg for å følge
Jesus». Hanvold ønsker dette uten å blunke velkomment. (Thomas av Aquinas
understreket i Middelalderen at nåden ikke ødelegger «naturen», men forbedrer
eller opphøyer den, se «skjema under).
Begge mener at Nadverden eller Communionen er særs viktig, pluss dåpen, bare at Hanvold krever at vi samarbeider med Gud om frelsen, mens Augustin mener at sakramentene i seg selv «gjør jobben», uten vår medvirkning, uten vårt «strev», uten vår jihad, (som er en mening av hva jihad betyr).
Hanvold snakker om at Djevelen angriper oss hele tiden; han
– aldri hun - bruker enhver anledning til å felle eller svindle oss fra
frelsen, vi får aldri fred, vi trenger derfor Ordet – vi må proklamere Jesu
seier på Golgata kors. Vi kan derfor drive ut demoner og sykdommer; vi har Jesu
autoritet, for «det er fullbragt», sier Jesus selv. (Her er det faktisk mange
tolkningsmuligheter, hvorav Hanvold velger en typisk våre dagers karismatikk.
Men forutsetter ikke dette at vi går og sliter med arvesynden? Vel, ikke helt. Hanvolds arvesynd representeres ved Satan eller Djevelen, pluss våre «tendenser», som vi altså må motstå, ved å magnetifisere oss eller intifisere oss med, (han mener identifisere oss med), via Ordet, som gir oss autoritet til å drive ut demoner, om så skulle være.
Augustin synes å være grunnleggende innstilt på å tone ned dette med Djevelen. Hanvold vil «opptone» denne skikkelsen, dette fenomenet. Blir ikke dette litt for heseblesende? Hvem legger vel størst byrde på en «stakkars sjel»?
Hanvold inviterer til kamp, men mener at kampen allerede er
vunnet, via korset, og Jesus Kristi lidelse og blod. Men man må altså gjenta og
gjenta Ordet, løftene, det Bibelen sier; vi skal ikke skikke oss som verden,
sier han, fullt bibelsk, (men hva betyr det?).
Augustin kan misforstås: Hvis alle så å si er befengt, og
hvis «den vonde» eller «det vonde» egentlig ikke har noen eksistens, (jo han
sier det), men eksisterer så å si fordi han intet er, fordi han «bare» er
fravær av det gode - hva kan da være så farlig?
Hvem vil lykkes mest i å sanke sjeler til troen og frelsen i dag? Hanvold eller Augustin? Hanvold preker åndsdåp, Augustin «bare» «barnedåp». For begge gjelder at det er Gud som gjør det, til tross for uenigheten, som noen vil si er av adiaforisk betydning.
Hanvold bør derfor da kanskje tenke litt mer over hva dette
med arvesynd er ment å skulle betyr, (selv om selve ordet ikke nevnes i Bibelen
konkret, se Om
den nyeste norske systematiske teologi om arvesynden, Mjaaland, her
Hanvold tar en stor risk: Noen kan oppfatte budskapet hans, i
sitt vesen og sin hovedsak, til å målbære et altfor stort fokus på å motstå
Djevelen, ved protokollmessig alltid å vise til og gjenta Ordet og Ordets
løfter, hva de nåe enn måtte være. Det kan bli mye posering, repetisjon refreng
eller mantra av en slik praksis, hvis den gjennomføres til punkt og prikke, noe
Hanvold ser ut til å gå inn for med hud og hår, nær sagt.
Hanvold kan så mistenkes for ikke å bare regjere en klubb, eller en bevegelse, en forening, et «aksjeselskap», men også en kult, eller en sekt, hvor ledere tilskrives all makt, reelt i form av en gitt eller tilranet rett til å manipulere, forme og kontrollere sine «forgudere».
Det slapp Augustin å bli mistenkt for, den gang. Hans
tilnærming krever en mer åpen tilnærming til «fornuften» eller det kognitive,
eller til det analytiske og filosofien, som et slags førsteprinsipp.
Men hvorfor er det så lett for Hanvold å så å si forlate eller ta avstand fra Augustins linje? Litt av forklaringen kan ligge i Hanvolds nærforventninger: Menigheten skal snart rykkes opp i skyen til Jesus og tas med opp til himmelen. De verdslige eller jordiske – og teologiske - problemene vi har i dag, vil da være en saga blott, og opprykkelsen kan skje dag i morgen, og hvor Jesus vil komme som en tyv om natten for å hente sin brud.
Augustin ville selvsagt ikke ha hørt på det øret. Vi lever i dag som den gang i det han beskrev som tusenårsriket, også dette en term fra NT, Åpenbaringen.
Hanvold trenger derfor ikke bekymre seg om forskjellen mellom arvesynden, eller opphavssynden, som alle lider av, og den enkelte troendes «ad-hoc synd». For Hanvold er den troende en seriesynder, ikke en «arvesynder» og dette er for ham ikke problematisk. I prinsippet begår da Hanvold en alvorlig synd, som teologer har advart mot helt fra Augustins tid og tidligere, nemlig dette «å vite seg sikker» på å tilhøre en spesiell «rase av troende» – de som skal rykkes opp. Jeg vet ikke om Hanvold skjønner at han da gjør seg til en ihuga talsmann for predestinasjonslæren – nettopp til Augustin! Dette altså, at ingen troende kan velge selv; det er Gud som velger, ja, velger til de grader at han også velger at visse utvalgte personer skal rett til Helvete, uten at den troende kan gjøre noe hverken til eller fra.
Det er kanskje ikke rart at Hanvold applauderer når noen med stor overbevisning om egen frelse synder: «Jag har beslutat og aldri vil jag tilbaka gå». Hadde Augustin tatt dette til sitt bryst og inn i sin dypeste overbevisning og tro, ville Kirken, slik vi kjenner den i Europa opp gjennom tidene, ikke ha kunnet eksistere eller hatt noen eksistensberettigelse, kan vi si.
Det er faktisk alvorlig som så. For Hanvold er Agustins teologi og «humaniora» helt håpløs. Det er bedre for Hanvold å gjøre Gud til en som frelser den enkelte ut fra den enkeltes begjær og en frelser som kommer om så i morgen for å ta ham opp til himmels som en ren brud, fri fra all arvesynd.
Alt skal gjerne skje raskt og effektivt i dag, eller så
duger det ikke. Det er verdt å merke seg at Hanvold sterkt advare mot å bringe «følelser»
eller omstendigheter inn i dette store «regnskapet. Teknikken går ut på å magnetifiserer
seg med Ordet – det alene gir den siste garanti for at en skal komme med i den
lille skare som skal hentes opp i skyen, arvesynd eller ikke. Tro er alltid
nåtid, sier Hanvold. Han er Israelsvenn på sin hals. Herværende biskop Veiteberg
i er hvert fall ikke det, det sirkulerer nå et bilde av henne utenfor Stortinget
der hun står sammen med sine palestinavenner og protester, likbleik og
dødsalvorlig. Her er det antakelig ikke rom for noen «opprykkelse» eller «rapture»,
som det heter. Se
om moderne erstatnngsteologi og dispensjonalisme her Og de her:
https://neitilislam.blogspot.com/2024/02/vil-hanvolds-karisma-makte-stanse-eller.html
Hvilken måte eller metode eller tilnærming er best i forhold til dette å vinne muslimer? Hanvold er ikke i tvil: Muslimer vet hva det er snakk om når de blir åndsdøpt, sier han, (se referat gjengitt nedenfor). Det skjer overnaturlig, og her kan man faktisk tro at han snakker om den frie «nåden», (Augustin ville ha måpet, med hakeslepp, og blitt stille, og trukket seg fra «debatten», muligens). Men også Augustin stolte på Guds nåde – mennesket kan ikke frelse seg selv, men må ha hjelp utenfra, eller ovenfra, fra det overnaturlige eller suprarasjonale.
Hanvold satser på den følbare eller aller helst den
notoriske «ekstase», den fundamentale opplevelse av at Gud er høyst aktiv og
høyst frelsesvillig, for de som åpner seg, og er villige
til å gjøre Gud og Jesus til Herre og venn i sine liv, på det mest
konkrete plan. (Ja, Luther snakker også om "å gjøre Gud" ... ).En slik troende kan så kalle seg profet og helbreder og han
loves ut fra teksten, slik den blir tolket i karismatiske kretser, å kunne
gjøre større gjerninger enn Kristus … (ja, slik tolker mange det, og er viss på
det, og lover også andre å makte dette, hvis man bare tror – nok!
Arvesynden fritar Augustin fra å kreve av troen skal måtte bevises, i form av notorisk nærmest ekstatisk opplevelse, (man krever ikke dette av et barn som blir døpt, f eks Gud gir det troen, og den gis usynlig og «for free». (Spedbarnet forutsettes å ha frelsende tro – i og med dåpen!, noe Luteher også kan underskrive på … ).
NB: Det er forresten ikke helt «sakssvarende» å hevde at
Hanvold krever noen notorisk opplevelse, det holder med å fremsi en enkel
frelsesbønn, f eks, som et første skritt.
https://neitilislam.blogspot.com/2023/03/islamofobien-som-splitter-kristne-na-i.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/10/kristen-karismatikk-og-forbnn-mot.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/10/israel-og-venstresiden-og-om-et-mulig.html
https://neitilislam.blogspot.com/2023/03/haster-det-med-mer-integrering-mer.html
Litt om karismatisk praksis og bønneformularer:
https://neitilislam.blogspot.com/2023/03/krisemarximering-i-sinnataggenes.html
https://neitilislam.blogspot.com/2023/03/opplysningen-tilfangetatt-frihet.html
En av Jan Hanvolds favoritter:
Jeg lover meg selv å bli så sterk at ingenting kan forstyrre min sinnsro.
Jeg lover meg selv å snakke om helse, lykke og blomstring til alle jeg møter.
Å få alle mine venner til å føle at de har verdi.
Å se på livets solskinnside slik at jeg realisere min optimisme i handling.
Å alltid tenke på det beste som kan skje, og å arbeide for at det skal skje og for alltid å forvente meg det beste.
Å bli like glad for mine venners suksess som jeg er for min egen suksess.
Å glemme de feilene jeg har gjort tidligere og streve for å oppnå bedre resultater i fremtiden.
Å alltid seg glad ut og å smile til alle levende vesener jeg støter på.
Å gi meg selv så mye tid til å forbedre meg at jeg ikke lenger har tid til å kritisere andre.
Å heve meg over alle bekymringer, altfor høyreist til å bli sint, altfor sterk til å la frykten ta over og altfor lykkelig til å la problemene styre meg.
Å tenke godt om meg selv og proklamere dette faktum for hele verden, ikke med høy røst, men ved gode gjerninger.
Å leve i troen på at hele verden er på min side så lenge jeg
er sann i forhold til det beste i meg.
https://neitilislam.blogspot.com/2024/02/vil-hanvolds-karisma-makte-stanse-eller.html
https://neitilislam.blogspot.com/2023/05/jan-hanvold-en-mektig-hvding.html
Det jeg er «redd» eller engstelig for var dette:
I boken The Wealth and the World, 1989, snakker John Avanzini om “slaget mot dette å være fornøyd» (med hva man måtte ha). Men det dreier seg ikke om et slag som de hellige utøver for å bli fornøyd, eller tilfredsstilt, i en ond verden; det dreier seg heller om en vanhellig kamp mot Satan, som frister dem gjennom falsk religion, slik at de skal tro at de har nok. Satan må imidlertid motstås, for Gud vil at de hellige skal ha «umåtelig my mer» enn bare dette å ha nok, slik at de kan få alle behov og begjær tilfredsstilt. I tillegg til trofast å betale tiende og «generøse ofringer», er det et sikkert våpen å bruke mot Satan for hånden, nemlig å be følgende bønn: «Nei! Du kan ikke ta noe mer av de pengene Gud har bestemt skal tilfelle meg. Du kan ikke hindre meg fra å få den rikdom som Gud ber meg om å ha og ta kontroll over».
Denne offensive bønnen forteller oss altså hvordan kristne bør få tak i de pengene Gud har ment for dem. Flid og trofast arbeid anbefales ikke. Man skal heller be om å bli utstyrt med «violent spiritual force» aggressiv åndelig kraft, i store mengder: Gud skal gi deg overmenneskelige krefter som kan gjøre deg mektig og rik, krefter som overgår dine naturlige evner, … ikke bare i en fjern fremtid, men like her og nå, i dette livet. Og hvordan får man så tilgang til denne overstigende åndelige kraften?
https://neitilislam.blogspot.com/2024/02/ungjente-reddet-pa-visjon-norge-vil-det.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/02/ny-oversikt-stadig-ny-innsikt-islam.html
Kort om
Augustin
Not able not to sin: - Augustin’s description of the person after the fall, non posse non peccare, is what it means for humanity to have lost the liberty of the will …
In -dam’s
original sin, man lost the posse non peccare, the power not to sin, and retained
the posse peccare, the power to sin, which he continues to exercise. In the
fullfillment of grace, man will have the posse peccare taken away and receive
the highest of all, the power not to be able to sin, non posse peccare. (google-søk).
https://www.monergism.com/thethreshold/articles/onsite/augustinewill.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/02/det-nye-viet-et-vi-av-tilskuere-og.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/10/10-synden-og-syndene-i-islam-og.html
For ytterligere belysning av «utfordringen»:
Sendt 260224 på TV Visjon, Norge, (en av Hanvold mange
prekener i programserien Skapende Tro, se under for referat fra en annen preken
som kommer inn på samme tema):
… uten det kan vi ikke ha et seirende bønneliv, det er derfor vi ber så mye i tunger … vi ber med forstanden, men nå vi har bønnemøte kl seks om morgenene … men Gud kommer med åpenbaring til oss, hva vi skal be om, slik at … det akademiske, det intellektuelle, det er jo da en stor utfordring her i Vesten … så skal vi forstå … og skjønne og analysere … åpenbaringsforståelse, altså … viktig at vi forstår det grunnleggende, at du er en ånd som har en sjel og bor i en kropp … vi kan ikke nå Gud med vårt sjelsliv … vi må … fordi vi er skapt i Guds bilde, Gud er ånd … apekattene har ikke noen ånd, de har en sjel … Gud kontakter vår ånd, det er derfor, vi ber ut hemmeligheter … 1 Tim 2 … vi ber ut det vi får i ånden … det kommer opp, da, hva vi skal be om … vi kan stoppe fiendens strategier … da klarer vi å stoppe alle demonenes brennende piler … allerede før det attakket kommer, skjønner du? … halleluja … Djevelen blir bundet, men det bli eliminert for vi ber i åndens dimensjon … hvordan får vi visdom fra Gud? Jo, gjennom Ordet og Åpenbaring … Jak 1, hvis du mangler visdom … be til Gud, du kan ikke lære det på et universitet … Gud laster ned den visdommen i oss … og da må du være født på ny for å forstå det … folk skjønner ikke loven om å så og høste, uansett hvor intelligente de er … hvorfor forstår de det ikke? Jo, fordi du må være født å ny … det er hemmeligheter som blir åpenbart, ikke sant? … som Gud gir deg nøkler på, derfor viktig at du ber i tunger … vi er ikke redd for å være til anstøt for noen, nei, vi bryr oss ikke … skal du leve et seirende kristenliv kan du ikke ta hensyn til naboer eller … det er for mange paranoide kristne … man prater seg inn i en nederlagssituasjon … med all utholdenhet i bønn for alle de hellige … utholdenhet er en av åndens frukter … Djevelen kommer ikke bare en gang, han kommer igjen og igjen og igjen … vi proklamere ut Guds ord, at vi bruker den autoriteten som vi som troende har fått, eh, det vi binder på jorda, det er bundet i himmelen, det vi løser på jorda det er løst i himmelen, vi må gjøre det, ikke Gud, han har gjort alt det han skal med Djevelen, beseiret ham på Golgata kors, he he he, halleluja, Djevelen er livende redd deg … han forsøker å lure deg til å tro at jeg er ingenting, jeg har ingenting, jeg er ikke verdt noen ting osv, og så blir vi opptatt av å bekjenne det vi ikke skulle bekjenne, meg arme syndige menneske, som har krenket med ord tanker og gjerninger, og kjenner den onde lyst i mitt hjerte, lissom, hør her: Det er jo for ugjenfødte mennesker å bekjenne den bekjennelsen, når sånne negative tanker kommer til oss, så arresterer vi dem, river dem ned, så vi er ikke noe arme syndige mennesker, lenger, vi er Guds barn, hallelluja, rensa i lammet blod, rettferdiggjort, det er ingen fordømmelse for oss, hvem vi er i Jesus Kristus, det er det som betyr noen ting, ikke hvem vi er i oss sjøl, amen …
Jeg lever ikke lenger selv, i kjødet, men det livet jeg nå lever det gjør jeg i troen på Guds ånd … det er meg som lever, men Kristus lever i meg … at jeg var en ny skapning, korsfesta med Kristus, … 1 Kor 5. 17, ikke sant? …
… det er det nye livet du skal vitne om … det gamle er blitt forganget, se alt er blitt nytt, den gamle Jan ble begravet i … en ny skapning sto opp fra dåpen ... det er spørsmål om å identifisere seg med Golgataverket … du begraver et dødt menneske … derfor er det så viktig med dåp, nå er man likegyldig med dåp … det vi snakker om, det er jo troendes dåp, den som tror og blir døpt, skal bli frelst, Mrk 16, en god samvittighets pakt med Gud, … at du står for at du er blitt en ny skapning i Kristus, skjønner du? … du vet, muslimer vet veldig godt det, muslimer som tar imot Jesus, og blir frelst, for dem, så er det å døpe seg da er det over med islam, da er det med Jesus Kristus, oppreist for å leve det nye livet, de vet det velig, veldig godt … amen, da bryter dem med islam og de går da med Jesus og den kristne tro, så dette er da velig, velig viktige ting …. Det har også noe med at du ikler deg det nye menneske, for det står det at vi avkler oss det gamle menneske … amen, og så ikler vi oss den det nye, så det er … hver morra må du ta på deg klea, ikke sant … det er ikke noe du blir ferdig med, det er noe du gjør hver morra he, he he, amen …. Så da har du fått oppskriften her, det var det vi hadde …
http://neitilislam.blogspot.com/2023/08/trenger-vi-mer-trst-jo-sterkere-islam.html
http://neitilislam.blogspot.com/2019/07/3-syndene-og-synden-islam-kristendom.html
http://neitilislam.blogspot.com/2019/10/9-synden-og-syndene-i-kristendom-og.html
http://neitilislam.blogspot.com/2019/10/10-synden-og-syndene-i-islam-og.html
http://neitilislam.blogspot.com/2023/07/nar-koranen-kommer-og-tar-dem-og.html
Mer generelt teologisk: Om nåden – i teori, og praksis, til enhver tid, og i Middelalderen spesielt, … (spør deg selv om ikke det er dette Hanvold er på vei mot, ikke nødvendig vis på vei fra):
Gratia increata, den uskapte nåde er Guds evige
kjærlighetsvilje. Gratia creata er den gitte, skapte og meddelte eller
inngytte nåde som er forutsetning for mennesket frelse. Denne virker
rettferdiggjørelsen og de gode gjerningene. Gratia creata innbefatter
alt det som Gud skjenker for intet. Til sammen utgjør dette Gratia gratis
data som er den ufortjente- for ingenting skjenkede - nåde. Denne er
så en forutsetning for mottakelsen den høyere nåde, dvs. en spirende fides
informis, en forberedende anger som skjer bla på grunn av frykt for straff,
atritio, og timor servilis, en mildere for form for frykt og et ubestemt
håp, spes informis, hvorunder faller vocatio, kallet via ordet
eller forkynnelsen. Evangelier blir nova lex, en kraft som også i
seg selv skjenkes til utførelse av det som kreves, men kraften skjenkes (først
og fremst) gjennom sakramentene.
Gratia gratis data henføres til alt det et menneske
kan gjøre selv for å forberede seg på nådens mottakelse, fascere quod in se
est. (Thomas Aquinas: Mennesket kan ikke av egne krefter forberede
seg for den første nådes gave, prima gratia. Fascere quod in
se est bortfaller, bare gjennom praeparatio ad gratiam kan nåden
fås, med nådens bistand, auxiliun gratie og gratia praeparans, men dette
har ingen fortjenstekarakter og leder ikke til frelse fordi rettferdiggjørelsen
er et helt og holdent overnaturlig verk som bar fås ved å inngjytes. Det kan
skje i et øyeblikk: gratia operans; justificatio. (St. Augustin
tenker nåden som helbredelse av menneskets skadede natur.) Tro og anger på
dette stadium kan ikke rettferdiggjøre mennesket, men de gir en
rimelighetsfortjeneste, meritum de congruo, noe Gud belønner er at Gud
gir den egentlige nåden, gratia gratum fasciens, en nåde som utvisker
skylden samtidig som den tilfører menneskenaturen en høyere utrustning som er
forutsetningen for å prestere de gode gjerningene som kan gi fullverdig
fortjeneste, meritum de condigno.
Denne nåden er en inngytt habitus og et donum
habituale. Den gis ved sakramentene. Habitusen løfter mennesket til et
høyere plan, altior natura, hvor mennesket gjenopprettes med donum
superadditum, tilstanden før syndefallet. Dette muliggjør en fullverdig
tro, fides infusa og en ufryktsom anger i kjærlighet til Gud, contritio;
timor filialis. Livet i denne viljesretning belønnes det evige livet i
herliggjørelsen, gratia glorificans.
Nådens gave betraktes som nødvendig og som et tillegg til
den naturlige utrusning for å bli i stand til å nå den salige gudsbeskuelse.
Nåden er en indre kraft som skjenker de overnaturlige dygdene. Når nåden
samarbeider med menneskets naturlige krefter, betinger dette fortjeneste, merita.
Fortjenesten sikrer ikke rettferdiggjørelsen, men bistår mennesket i å beholde
nåden som det trenger for å nå saligheten, beatitudo. Man kan
snakke om en delvis belønning for de opparbeide fortjenester.
Alle sakramentene bærer nåden som springer ut av Kristi stedfortredende lidelse. Thomas utvikler læren om sakramentene som causae instrumentalis for nådens meddelelse eller "årsaken" til den og man får: ex opere operato. (Over: Kortfattet sammendrag fra Trons Mønster av Hægglund)
https://neitilislam.blogspot.com/2019/10/10-synden-og-syndene-i-islam-og.html
-
Så, se over: Sendt på TV Visjon 290224:
… og så velsigner vi, amen, og så er vi ferdig, for hvis ikke så binder vi oss da til den personen og gjør oss selv en bjørnetjeneste.
Skjønner du? Så dette med tilgivelse, det er jo utrolig viktig. For å si det sånn. Eh, og ikke minst å tilgi seg sjøl, for alle sine feiltrinn og mangler, ellers vil Djevelen bygge på det, et festningsverk da, som gjør at Guds kraft ikke slår inn i deg. … det fører til psykiske sykdommer, ikke sant, … 80 % av alle sjukdommer har da en psykosomatisk forklaring, og da selvfølgelig, at dette da har med Ånd å gjøre. Ikke sant. Jeg lurer på hvorfor er det så mye kreft, hvorfor er det så mye … jo, det er klart at folk går rundt med en syndebyrde i sitt liv, uten at de kanskje egentlig er klar over det, man døyver da bare samvittigheten, i stedet for da å ta et oppgjør, med Gud, om tilgivelse, og så gå videre, ja vel, så vil man slite, det er bare sånn det er, ikke sant, for den lønn som synden er, kan du si, døden.
Amen. Masse kvinner går rundt i Norge, da, med skyld, på grunn av abort, selvfølgelig også menn, du kan ikke løse det med en lykkepille, …. I samtaler lissom med en psykolog og psykriati (sic), for det det ligger på et høyere plan. Det vi holder på med er ikke, skal jeg si, sjelesorg eller psykriatri (sic), vi holder på med åndologi. Halleluja. Vi går til rota av problemet. Og idet da en kvinne sier, Gud, tilgi meg da, at jeg drepte barnet mitt, i mors liv, la ditt blod Jesus, rense meg fra denne synd, ja men, så er det borte, så er det løst. Amen, halleluja. Sånn er det med veldig mange ting, … vi er da nødt til å tilgi oss sjøl, da også, for ting som vi har imot oss sjøl, amen, det er jo veldig veldig faktor, jeg mener, jeg har gått igjennom sånne ting sjøl, i livet, og har sittet totalt fast, men du verden hvor enkelt det var å bli satt fri, he, he, he, du vet at problemer, det er kompliserte ting, he, he, he, men har du sett: Løsningene, de er veldig enkle. Takk og lov, derfor sier jeg: Satan han er veldig komplisert fyr, he he, jeg vil ikke ha noe med han å gjøra, han er så komplisert, mens Gud han er enkelt (sic), han er så enkel, halle luja, … oi, er det så enkelt … er det så lettvint, ja, så lettvint halleluja for det at vi da bøyer oss for Guds ord, og så er det et gjennombrudd, halleluja, ha, ha, i stedet holder folk på med å helbrede seg selv, de prøver å fikse tingene sjøl, med psykologer og sosionomer og leger, osv, halleluja, i stedet for å gå direkte til Pappa Gud, amen, det er så fantastisk det med Gud, men, og da lurer vi Djevelen, veit du, han skjønner ingen ting, ikke sant?, og dette går jo på holdninger, og, så derfor må vi da bare bryte negative holdninger … det var akkurat som jeg hadde … (forteller nå om en kar Hanvold har tilgitt og som nå er blitt en partnere .. ).
For veldig ofte kommer Dejvelen til oss, hvorfor det? Jo,
for det han vil skape splittelse … negativitet, … og så har Gud da en
fantastisk plan, …, Jesus sier at vi skal elske vår neste som oss selv,
velsigne våre fiender, ikke sant, amen, så alt dette her det er jo Djevelens
makkverk, … når vi handler da ut ifr Ordet, takk og lov, javel, og handler på
det, så får vi da stadfestelse på Ordet, skjønner du? Takk og lov og pris,
halleluja, amen, så derfor bør ikke vi ha noen mening. Du vet, noen mennesker har
meninger om alt og alle, og jeg behøver ikke å ha mening om alt og alle, amen,
jeg kan bare velsigne, ikke sant, og det er klart Djevelen han prøver jo på med
å få oss til å være negative, ikke sant, og du kjenner jo det med en gang når
du er negativ, … når du studerer folk, ikke sant, hva snakker folk om … folk
som er opptatt av Herren, av fremgang og vekst, og Guds rike, ja men de er
opptatt av visjoner, drømmer, og det positive, mens folk da som ikke har seier
i sitt liv, det er veldig ofte at de da er opptatt av andre mennesker å snakke
om … det e bare sånn det er … så … Djevelens taktikk … ikke sant, for å skille
brødre fra hverandre, splitte menigheter osv, og veldig ofte går jo dette på
hva vi tenker på, og hva er det som betyr noe for oss … jo, det er Guds
rike-tanker, halleluja, det er ikke mine meninger først og fremst, det er ikke
min vilje, nei, men de er Hans vilje, og derfor vet jeg at når jeg da bøyer meg
for Guds fullkomne plan og vilje som er i Han ord, pluss i min ånd, ja vel he,
he, så er det klart da at det er seier, amen, for det atte … dett med ekte
kjærlighet, hva er det for noe? Jo, det er at vi elsker Gud, først av alt, av
all vår sjel, av all vår forstand og kraft, så kjærligheten til Gud og Guds
ord, det er det som på en måte overvinner alle ting, det er det sterkeste, kan
du si. For det setter Gud i fokus, Jesus i fokus. Jeg er sekundær, problemer er
sekundære, det som skjer av negative ting, ja men, hallleluja,...
Noen ganger kan vi ikke snakke om ting, det må løses i bønn. Amen. Det er alltid den beste veien å gå, dette med bønnens vei og krige i åndens verden og bare befale demonene om å gå, i Jesu Kristi navn, og binde opp alle motstand i kraft av blodet og Golgata kors, det er så viktig. Og da må vi forstå at vi er i krig, og hvis vi er tause, ja, vel, så bli vi bare trukket lenger og lenger tilbake, det er derfor, da, at vi mangler den militante kristendommen i Norge, militante bønner, amen, takk og lov, der er altfor mye dvaskhet i kristen-norge, det er stakkars meg, unnskyld at jeg er til (etc) … kjære Gud kunne du se til oss arme syndig mennesker … den type kristendom, den bringer ikke vekkelse eller fremgang for Guds rike, for å si det sånn. Vi har nødt for å ta på oss Guds fulle rustning så vi ser ut, da, som soldater, hall luja, takk og lov, det er ikke sånn unnskyld at jeg er til, holdning, nei, i Jesu navn, så går vi på, amen, he he, det er det vi trenger, reise oss i Guds kraft, halleluja, … jeg skammer meg ikke over evangeliet, jeg skammer meg ikke for å be i tunger, jeg skammer meg ikke for å kalle en spade for en spade, det er eneste måten, halleluja, å ikle oss autoritet, og stå for Guds ord, det er hva ordet sier, det ordet kaller synd, det kaller jeg synd, det ordet kaller styggedom, det kaller jeg styggedom, … folk har ikke peiling på hva fortapelsen er for noe, Helvete, vi må forkynne Helvete, det er en ildsjø, … slik går det med alle mennesker som ikke tror på Jesus Kristus …, det er alvorlig, det er det vi holde på med, vi har ikke lissom en julenisse som sitter der … je er full av kjærlighet, lissom, så du kan gjøre hva du vil og leve som du vil, det får ingen konsekvenser, he, he, he, he, nei, takk og lov, det får konsekvenser, det er det som er vekkelse folkens, amen, og vi må konfrontere Djevelen, og hans demoner, vi må kaste dem ut, helleluja, fra vårt hjem og vårt hus og vårt eget hode, også, he, he, så det ikke sitter der oppe med sine tanker, i Jesu Kristi navn, og da er vi enig om det? Amen …-
Frelsesbønner hørt på Visjon Norge:
Du har sikkert hørt om Ham, tenkt på Ham og kanskje bedt til Ham i ulike situasjoner. I alle religioner og i alle samfunn hører man om Gud. Men hvem er Han? Gud er Universets skaper. Han har skapt alt du kan se rundt deg. Fra de store tingene som jordkloden vi bor på, til de minste blomster og insekter som du kan se. Og Han har skapt deg!
Om du vil ta imot den gaven som Gud har til deg i dag, si
dette høyt:
Hvis du mente det
du sa, er alle dine synder nå tilgitt, og du er blitt en del av Guds familie.
Husk alltid å gå til Herren og ikke fra Ham, for Han elsker deg og har en
vidunderlig plan for ditt liv.
https://visjonnorge.com/nor/slik-blir-du-frelst/
Jan Hanvold på Visjon Norge, 081021:
… på lufta her fra Hallingskarvet, men Jesus går aldri av lufta, så om du ikke kjenner ham, og har tatt imot ham som din Herre og frelser, så gjør det i dag; dette er dagen for deg; så bare si Jesus, kom inn i mitt liv, og bli min Herre og frelser; Jesus kom inn i mitt liv og bli min Herre og frelser, takk at Ditt blod, Jesus, renser meg fra all synd, og så sier du dette:
Takk at Ditt blod renser meg fra all min synd, takk at Din Ånd føder meg på ny, i denne stund.
Takk at Din hellige Ånd føder meg på ny i denne stund.
Takk at jeg nå har blitt et Guds barn, gjennom troen på deg; takk at du helbreder meg, i denne stund, til ånd, sjel og kropp, halleluja …
Legg hånda di på det syke stedet, og så bare sender Gud - kraft inn i deg, kjære Jesus; Du ser alle som har ringt inn i kveld, sine bønnebegjær, Herre, om helbredelse, sunnhet og helse.
Jeg bare takker deg, Herre Jesus, for det at du berører mennesker nå. Du helbreder vonde rygger, du helbreder nakkesleng, du helbreder minisken, den høyre minisken; du helbreder fra øresus i denne stund, i Jesu Kristi navn; takk Herre for det at du er den som helbreder en frossen skulder, her nå, på høyre side, i Jesu Kristi navn takk Herre for det at du helbreder for høyt blodtrykk, i kraft av blodet og Golgata kors, halleluja, … det var det vi hadde nå …
Predikant og profet, Kjell Haltorp:
«Herre jeg vil åpne mitt hjerte for deg.
Jesus, jeg tror du døde på korset for mine synder. Jeg vil invitere deg inn i mitt liv.
Jeg tror at jeg fra i dag av får være et Guds barn, fordi ditt ord sier det.
Amen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar