Jeg visste fra den spede begynnelse av denne saken, at den ville innvikle seg. Her er hva jeg skrev før Vorspielet ble et Nachspiel, som vil fortsette, til midt på dagen, hvis noen da fortsatt er istand til å se og tore. For ikke å si «våge» alt eller ingenting. Men ingen er fortsatt villig til å satse – på oss.
Se under hvor jeg gjengir noen overskrifter «pre-faktum-post-faktum».
Er du av dem som liker detaljer? Er du blant dem som liker detaljene mer enn helheten?
Vel, du er ikke alene, hvis du sier ja, takk, begge deler. (Beklager sjablongen).
Men av og til ser vi ikke helheten for bare detaljer. vi vandrer i skogen og ser bare trær, og begynner å telle trær, eller ta mugshots av de største og vakreste.
Har du hørt at studenter i Oslo kastet stein på viss ambassader på 70-talet? Og at de ikke angrer på det, den dag i dag?
Vel, slikt er kanskje detaljer. for oss. Foss oss akkurat her og nå. Det fins få steinkastendeungdommer i gatene i dag. Får politisk fanatiske ungdommer. Ideologiene er døde, sa Herbert Tingsten, en gang, og skrev en bok om det, som ble pensum på visse universiteter. Tingsten mente at tingene burde løses enkeltvis, - på tingene, men ikke med å kaste sten på hverandre. for hvem skulle kaste den første sten?
Spørsmålet tilhører Vesten, dvs det springer ut av jødedommen, dvs spørsmålet er egentlig kristent og spørsmålet gir faktisk tradisjon for at vi for lengst har sluttet å kaste sten, i hvert fall på mennesker. Med Djevelen, derimot, er det en annen sak. Men det er godt forståelig hvis noen kaster stein på Djevelen, for han fortjener ikke bedre, og dessuten eksisterer han ikke. Det hjelper ikke hvor store steiner du kaster på Djevelen, han dukker unna, som regel. Fordi han ikke eksisterer. (I seg selv er dette er gudsbevis, tro det eller ei).
Ikke? Eksisterer han ikke, sa du?
Vel, det er et trosspørsmål. Da Anders BB spradet rundt på
utøya og skjøt på e som var der, for å drepe, var det et par muslimske gutter
som kasten stein på Anders BB. Deres intensjon var selvsagt god, men det hjalp
så lite, men guttene overlevde og kunne fortell om hva de hadde gjort, i nødens
stund og mens andre ikke-muslimer tok Allah i sin munn, i den overbevisning om
de skulle dø der og da. Det dreier seg om en enkel ikke-muslimsk ungdom her som
jeg vet om, fordi han elv har fortalt det, i media.
I Norges land har det altså ikke blitt ansett som noen dydig
eller hellig handling å kaste stein på noen. Ikke engang symbolsk har
steinkasting noen mening for de fleste. Å kaste stein på stein, er i verste
fall en lek, i beste fall et meningsløst tidsfordriv for de som driver med
slikt, og de er ikke mange. Det er bar noe man vet uten å sette i gang
fakta-sjekkere og empirinevrotikere.
Men ikke alle politiske partier tar lett på dette med å kaste stein, særlig når det virkelig gjelder, og særlig når man reiser på pilegrimsreise til Mekka, for der bl a å kaste småstein på Djevelen, du har sikkert hørt om at det fins regler for hvor store steinene kan være, og hvor mange hver enkelt troende skal kaste – på Djevelen.
Det blir forklart av somme at steinkasting har stor personlig verdi, som en symbolhandling. Igjen troende tror at de kaster stein på Djevelen bokstavelig talt. Steining bli i så måte en ren handling man utfører å oppnå et konkret mål, eller for å bli frelst, eller noe. Men hva er vitsen? Jo, vitsen er å vise at man ikke kan gjøre noe for å frelse seg selv – det høres kanskje kristent ut?
Men, nei, dette har ikke noe med kristtroen å gjøre, men med
islam, hard-core islam. Islam tillater muslimene å gjøre noe med den
begrunnelse at dette noe er noe godt i seg selv. Og slik er det med steiningen
av Djevelen. Steiningen symboliserer, nei, viser, at du viser respekt og å vise
respekt for noe, viser at du ikke bruker noe til eget formål, til egen nytte,
men gjør det fordi det er godt, i seg selv. Steiningen er med andre ord et gode
i seg selv, ikke bare noe godt. Å vise respekt for et menneske, er å vise at du
anser dette menneske for et gode i seg selv, at det har sitt menneskeverd i
behold, overalt, til enhver tid, som vi sier i Vesten. Vi skal ikke bruke et
menneske som et redskap for oss selv, for egennyttens skyld, fordi mennesket
har menneskeverd. Og akkurat slik er med steiningen av Djevelen. Muslimen
steiner Djevelen fordi dette er et gode i seg selv og fordi det viser at du
respekterer ritualet for det det er i seg selv. Det er et gode i seg selv å
steine Djevelen.
Hvis du så kritiserer steining, blir dette ansett som noe nær en krenkelse av muslimens menneskeverd, sett på «våre» premisser. Du krenker ikke bare da islam, men du krenker muslimens menneskeverd. Hvis du brenner Koranen, derimot, er ikke dette ment å krenke muslimenes menneskeverd sett fra «vår» side», men en krenkelse av Allah og Profeten. Du har begått en helligbrøde sett med islamske øyne, over hele verden. Men selv kan du ikke forstå at du har begått en brøde, du har på en måte i stedet bare utøvd din rett til å protestere, ja, til å forsvare land og kultur, og tradisjoner. Og det er på sett og vis din hellige plikt, en plikt og en respekt du påtar deg som viser at du mener at landet og kulturen har en kostbar verdi i seg selv og som derfor ikke må krenkes. Den som kaster stein på våre verdier, blir da ansett som de som begår helligbrøde. Og så må de straffes, på en eller annen måte. Jeg appellere herfra til fantasien …
I islam er det slik at steiningen er et slags sakrament,
hvor den troende kan styrke sin stilling overfor Allah på dommens dag. Det
foregår like fullt en kjøpslåing om frelsen her. Men å kaste stein på Djevelen
er et gode og en plikt i seg selv, må vi tro. Om hvor og hvordan menneskeverdet
i islam svikter, se her:
https://neitilislam.blogspot.com/2015/01/dillemma-og-menneskeverd-islam-og-resten.html
Hva med å kaste stein på Koranen? Jeg tror ikke dette er
prøvd noen gang, og oppfordrer absolutt ingen til å gjøre det, ikke engang for
spøk, og om du så er alene på vidda. Men vi kan jo bare tenke oss. Muslimer vil
oppfatte som om vi tror at vi betrakter Koranen som Djevelen selv, hvilket både
de og vi utmerket godt vet at den ikke er … men noen muslimer vil oppfatte
steining som ren blasfemi. Og så vil de protestere.
Hva så med å brenne Koranen? Vi muslimer oppfatte det som blasfemi, selv om det ikke er en forbudt handling i Norden, iallfall.
Vel, det viser seg at muslimer da kan velge å kaste stein på
de som brenner Koranen, eller de som brenner eller forsøker å gjøre det.
Koranen blir dermed betraktet på like linje som Djevelen selv, slik en muslim
kanskje vil tenke. Og det kommer ikke på tale, of course. Selv om de fleste vet
at det her kun kan dreie seg om papir og symbol.
At slike steininger foretas i f eks Sverige i dag, fikk vi
syn for seg for forleden, da ekstremister av noe slag kastet stein på politiet,
bl a. og før har man kastet stein på brannmannskaper som kom for å slukke
branner.
A propos: Har du noen gang stilt deg spørsmål om hvorvidt legal dødsstraff krenker menneskeverdet? Se: Lovsamlingene i mosebøkene i Det gamle testamente i Bibelen påbyr dødsstraff for en rekke religiøse og sosiale lovbrudd. Menneskeverdet begrunner dødsstraff ved mord (1. Mos. 9:6). https://no.wikipedia.org/wiki/D%C3%B8dsstraff
Noe å tenke over, sannelig.
Nye opptøyer etter koranbrenning i Sverige: Varselskudd og kaos
Fredagens markering i Rinkeby gikk til å begynne utgangspunktet rolig for seg, men da Paludan satte fyr på et eksemplar av Koranen ble det kastet stein. Åtte personer ble pågrepet, opplyser politiet i Stockholm.
https://resett.no/2022/04/15/sverige-opptoyer-etter-koranbrenning-igjen/
Konklusjon og moral: Jeg begynte med å fokusere på detaljer og på helheten. Første gang jeg ble steinet, la jeg bare merke til selve detaljen og så brydde jeg meg ikke sort mer om det, annet enn at jeg skriv en liten sak om det her:
https://neitilislam.blogspot.com/2018/06/smasteining-i-et-idyllisk-nabolag.html
Steiningen ble, den gang jeg forteller om over, av meg ansett som et slags nesten usynlig hår i suppa, fordi jeg blant annet tenke at det er viktige ting å irritere seg over, men det var fordi jeg ikke ønsket å se helheten og grave litt dypere. Vel, ønsket og ønsket, jeg så symbolikken, jeg så at dette kunne bli et mønster og at vi aldri kom til å bli kvitt dette ritualet, og mening i det, og betydningen av det for oss på lenger sikt. Jeg så at det var få gjerninger muslimer gjør og ikke gjør som har eller ikke har hjemmel i Koranen. Til og med småsteining i et idyllisk norsk boligområde, kan spores tilbake til det eksempelet Muhammed satte for alle muslimer, til enhver tid, overalt.
Det forholder seg faktisk slik at islam ikke bare tillater steining, nei, den påbyr det, skal man tenke strikt islamsk lov og tradisjon, hadith og sunna. Selvfølgelig stiller dette mange muslimer på pinebenken og de kan oppleve dilemmaer det ikke er så lett å forholde seg til, for hvem gidder å reise rundt og steine, når det er bedre å la vær?
Men slik er altså Koranen: Den konserverer den menneskelige
dumhet og forfengelighet og lettkrenkethet nettopp ved ikke bare tillate, men
de jure og de facto påby steining, fordi Muhammed som det beste forbilde forever,
steinet selv, og de har det svart på hvitt. og alt skrevet med steinhjerter.
«Se» på følgende absurditet: I Afghanistan ble det i 2001 vedtatt i lovgivende forsamling å bare bruke små stein – SMÅ STEIN – når steining først skulle skje, ut fra gjeldende lovgiving, en lovgiving som bygger på ufravikelig sharia/hudud. Begrunnelse: Bruk av små steiner gjorde sannsynligheten for å overleve litt større, som en av dommerne uttrykte det. Men så kommer tillegget, som viser hvor «formelt» mange lærde muslimer tenker: - De får bare slippe unna hvis de har tilstått å ha vært utro.
…
Har vi slike «lærde» i Norge i dag? Vel, ikke så langt unna. Det fins virkelig ikke så rett få som legger for dagen en ondsinnet uforstand de fleste av oss ikke ville tro kunne forekomme, særlig nå det kommer fra «akademia». Akademia har mistet kontrollen ikke bare over seg selv, men også over befolkningen. Tingene er i ferd med å løpe løpsk for alvor, mens de servilt betingede og emosjonelt korrekte fjolsene sitter og ruger på din hypermagiske godhet i den tro at de kan oppføre seg og reagere som om de var fullborne mullaer - av sinn, om ikke av skinn - selv.
Jeg tenker på disse:
http://neitilislam.blogspot.com/2020/01/johannes-morken-og-morten-horn-revisited.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/hatprat-personangrep-horn-morken-og.html
Det utrolige er at mange i vår såkalte elite i Vesten i dag ikke skjønner hva dette grunner seg på og hva det innebærer, antakelig fordi det skjer bare så altfor langt unna. Ute av syne, ute av sinn.
Man overlater det til andre å ta seg av «saken» og så går man ut på epleslang, som om ingenting.
Folk skjønner ikke at det er juss det dreier seg om, og at jussen så å si dikteres av sin egen utadgående essens.
Når det går opp for mange muslimer at islam er juss – og politikk og religion i ett – blir mange av dem de ivrigste forkjempere for vestlig demokrati og vestlig juss, en juss som også tidligere fundamenterte seg i teologien, og jussen selv, i den opprinnelige form og konstitusjon, dvs i Gud, den judeokristne Gud. Muslimer sammen med de aller fleste vestlige i dag vil så finne en plattform eller en «common ground», eller et felles eksistensielt grunnlag, for videre samarbeide, et samarbeide som i seg selv kommer til å ryste islam i sine grunnlover. Sammen vil de unnlate å nevne «gud» i det hele tatt. Spørsmålet er hvor lenge man så kan late som om Gud ikke eksisterer. Vil man klare å samle seg om en ny gud, en gud som blir til mens man går? En overgud som trumfer både Allah og Jesus? Det er det store spørsmålet. Mange kristne i dag tror at det er det eneste mulige svaret.
Mange kristene må, for å bli litt mindre dumme, tåpelig og navlebeskynede, lese seg litt mer opp på islam. Følgrnfr er en gjennomgang av en boka av en islamsk jurist som har fått mye med seg fre Vesten og som faktisk gir håp om at også muslimer skal se alvoret og sadismen i den tragiske komikk vi ofte får servert om islam per se:
https://neitilislam.blogspot.com/2019/02/himmel-pa-jord-i-henhold-til-islam.html
Kan man regne med at visse kristne kretser vil hjlepe oss til å "motstå" islam? Nei, overhordet ikke. Se hvor selvgode og lite intellegent visse kristne kan "oppføre" seg og tenke, emovere og - tja - tro. Man makter ikke å komme ut av de rent personlige pserpektivene og evner ikke å nærme seg saker og ting på mer prinsipielt grunnlag - alt dreier seg om selvslavebindende psykologiseringer:
https://neitilislam.blogspot.com/2020/06/lillemor-og-satan-pa-corny-spikers.html
http://neitilislam.blogspot.com/2020/04/spikers-corner-fordummende-sekt-eller.html
Fakultativt, får jeg vil si, litt på spørk, selv om det burde være obligatorisk:
https://neitilislam.blogspot.com/2016/03/favntak-og-anfindsens-forsk-pa.html
https://neitilislam.blogspot.com/2016/12/she-is-in-danger-she-is-not-dangerous.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/02/det-nye-viet-et-vi-av-tilskuere-og.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/08/6-synden-og-syndene-i-islam-og.html
Om bl a ofringen av Isak:
https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/treenigheten-nkkelen-til-vestens.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/06/synden-og-syndene-i-kristendommen-og.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/07/menneskeverd-og-natur-rett-pa.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/emosjoner-er-kanskje-mer-eller-mindre.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/10/nrmere-oss-enn-halspulsaren.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/02/liberalisme-og-hypermagi.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/10/10-synden-og-syndene-i-islam-og.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/er-alle-troer-like-tolerante-eller-like.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/06/synden-og-syndene-i-kristendommen-og.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/05/pico-della-mirandola-menneskeverdet.html
Jeg sakser noen overskrifter nå i etterdønningene av
steiningen i Rinkeby:
Helena Edlund:Stemmer har advart i flere tiår, men ingen har
lyttet. Sverige har nå passert «point of no return». Kampen om landet har
begynt, men ikke engang politiet virker forberedt på å forsvare vår frihet og
vårt demokrati.
Skaug:Når muslimer og «antirasister» kaster stein og antenner politibiler i Sverige, mener Aftenposten at Rasmus Paludan «skaper kaos». Han «utløser» vold fra en masse som tilsynelatende ikke har noe ansvar. Vi får ikke vite noe om motdemonstrantene, mens Paludan portretteres som høyreekstrem og hjerneskadd.
NTB: Den omstridte danske politikeren Rasmus Paludan planla
en ny koranbrenning i den skånske byen Landskrona lørdag, men markeringen blir
flyttet.
Gjesteskribent: Islam forbyr ytringsfrihet for alle mennesker, Peder Jensen:
Islam forbyr ytringsfrihet for alle mennesker på jorda.
Dette gjelder for både muslimer og de som ikke er muslimer. Ikke alle forstår
dette, men slik er det.
Kommentar: Jensen bruker metaforen «kvikksølv» om islams virkning, overalt. Den er lenge siden nå at katolikker i Frankrike under 30-års krigen brukte samme metafor om «Sverige», som protestantisk stormakt, allerede den gang snakket man om «små doser» som nødvendig og OK i det større spillet :
https://neitilislam.blogspot.com/2020/06/om-borgerkrig-puritanere-og.html
Notert, Sverigedemokraterna krever debatt om opptøyene, NTB-TT
Den svenske riksdagen må holde en særegen debatt om
opptøyene i landet de siste dagene, krever Sverigedemokraterna.
NYTimes’ påskebudskap: På tide å kvitte seg med Gud, Av: Hans Rustad 16. april 2022, 09:24
Kraftige reaksjoner mot medias dekning etter opptøyene i
Sverige: – Si det som det er, dette er muslimer! Av, Redaksjonen, 15. april 2022
– Når politiet blir tvunget til å trekke seg tilbake, er det noe som har gått galt i Sverige
Av Redaksjonen, 16. april 2022
Her noe fakta som kanskje kan få noen til å ikke å se skogen
for bare trær:
Faktarute: From Kashmir to Ram Navami: Quranic sanctions to ‘stoning’ the Devil and targeting of Kaafirs
Given that Islamists routinely resort to stone-pelting, whether it is in Kashmir or processions carried out on Hindu festivals elsewhere, can the indoctrination of bigotry, coupled with sanctions of the religious scriptures, be ruled out?
During the Islamic pilgrimage (Hajj) to Mecca, Muslims participate in a ritual called the Rami al-Jamarat. They hurl stones at 3 pillars (jamarat), believing it to be the abode of Satan. It must be mentioned that the Jamarat is located in Mina city, which is located east of Mecca.
The Islamic ritual mandates that Muslims collect 70 stones and throw them at the three pillars on the day of Hajj. The ritual is repeated for the following 3 days before the completion of the circumambulation of Kaaba.
“Narrated Ibn `Abbas: The Prophet made Al-Fadl ride behind him, and Al-Fadl informed that he (the Prophet ) kept on reciting Talbiya till he did the Rami of the Jamra (stoning of the Satan),” says Sahih al-Bukhari 1685.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar