Kan du vanskelig tenke deg at en redaktør i en kristen
stiftelse som arbeider internasjonalt og som til og med blir støttet av Church
of England er en nådeløs, feig, fanatisk, opportunistisk og intolerant person,
et menneske som har irrasjonell frykt for islamkritikk og islamkritikere og som
er så svak at han gir etter for press utenfra for å utestenge - på livstid, og gjentatt uten forbehold - en person som
driver saklig og relevant islamkritikk?
Kan du tenke deg at en som jobber for å beskytte og promotere ytringsfrihet bl a i islamske land er villig til og jobber for å kneble ytringsfriheten i eget land – alt for å beskytte islam, seg selv og visse muslimer?
Kan du forstille deg at en slik person blir ansatt som
redaktør for et magasin som arbeider for å støtte ytringsfriheten i
diktatoriske land som direkte motarbeider denne friheten?
Vel, hvis du stusser eller synes dette er litt merkelig, må
jeg henlede oppmerksomheten på noe denne redaktøren skriver i siste nummer av stiftelsens
magasin i en artikkel hvor han uttrykker hvor opprørt og sår han er over at en
medarbeider blir utestengt fra et land fordi virksomheten i landet anses som en
trussel mot riktes sikkerhet. Han er full av innlevelse, medfølelse og empati
med denne medarbeideren, og benytter selv anledning til å fremheve egen
fortreffelighet og moralske overlegenhet.
Om utestengelsen av medarbeideren fortelles i det i detalj og
hvordan det føles for medarbeideren å bli utestengt:
Morken: Det er alvorlig også for tyrkiske kristne at deres
gjester og utenlandske medarbeidere stemples som en trussel mot «nasjonal
sikkerhet». Det er uakseptabelt at uskyldige enkeltmennesker som har arbeidet i
menigheter og deltatt på åpne møter og konferanser, utsettes for traumatiske
utkastelser eller innreisenekt, basert på hemmelige etterretningsrapporter.
-Det var en stor belastning å bli stemplet som en trussel
mot Tyrkias nasjonale sikkerhet og utestengt fra Tyrkia, sier Harefoss (til
Morken og magasinets lesere).
Morken fortsetter, for her får han virkelig vist hvor medmenneskelig han er og hvor høy moral han har, noe som selvsagt ikke alle har, spesielt ikke visse saklig islamkritikere: Hun ble i praksis puttet i samme båt som den Tyrkia har plassert folk de mistenker for terrorisme og støtte til kuppmakere. …
- Det er traumatisk å bli behandlet som en kriminell, sier Harefoss,
(medarbeideren). - De fikk meg til å oppleve meg som kriminell. … Jeg har måttet
kjempe med den samme følelsen som ethvert overgrepsoffer – at jeg hadde gjort
noe galt. Men det hadde jeg ikke.
Altså: Ingen tvil om Morkens storsinn og berettigede harme over «noen» som vil stemple Harefoss som «kriminell» og derfor uønsket. Harefoss skulle bare ha visst at Morken selv har oppført seg like ufølsom, fanatisk, irrasjonell, feigt som han påstår nesten-diktatoren, fanatikeren og kristendomshateren Erdogan – Tyrkia - gjør, når han utviser Harefoss og ikke lenger vil slippe henne inn i landet for å drive «misjon» for «den hellige ytringsfrihet». Hun skulle få visst hvordan det føles å bli utestengt fra Verdidebatt med de samme argumenter Erdogan bruker for å utestenge Harefoss, bare at i det tilfellet var det Morken som brukte disse argumentene – til og med mot en person som så absolutt puster og ivrer for å sikre og utbre nettopp ytringsfriheten så langt det rekker i alle himmelretninger, - også her til lands, et perpektiv som synes totalt fremmed for Morken og hans «coemrades in arms»: Vi dokumenterer her utførlig hva vi snakker om, skulle det herske noe tvil.
Det må riktig noke innrømmes at det er litt mer svung i det å bli utestengt eller utvist fra et land, når man er ute i nobelt, fredelig og ærlig ærende, men følelsen av å bli avvist, «demonisert» og utestengt kan like vel være like tung og frustrerende for den som utsettes for det, spesielt når man har de beste hensikter i verden og hvor den islamkritikken det her er snakk om lå «innafor». Kritikken ble forelagt en jurist, en psykolog og en ingeniør NTH og ingen av dem konkluderte med at kritikken på noen måte kunne oppfattes som krenkende, støtende eller ufin på noen måte, men snarere som et interessant og velformulert innlegg og et innlegg man så absolutt ikke burde blir utestengt for å ha ment og skrevet.
Saklig
islamkritikk møtes ikke bare med frykt, feighet og ufølsomhet av Morken, det
fins flere .... bl a Gilje, i Dagen, selvsagt og se her om Mr
dhimmi: Johannes Morken (her legger jeg ved en del flere relevante og saklige,
men like vel «farlig» fokuserte linker, men det fins flere, bare det at jeg
ikke gidder …
Jeg legger så ved visse utdrag av et innlegg Johannes
Morken skrev i dagen torsdag denne uken, inkludert en viktig kommentar i form
av et svært viktig spørsmål:
TYRKIA: NATO-landet Tyrkia begår alvorlige brudd på trosfriheten for en liten, utsatt kristen minoritet. Det er alvorlig også for tyrkiske kristne at deres gjester og utenlandske medarbeidere stemples som en trussel mot «nasjonal sikkerhet …
Vil Tyrkia isolere landets protestantiske kristne? Det er grunn til å spørre etter at 64 utenlandske kristne har fått vite at de er uønsket i Tyrkia. ¬ Stefanusalliansens rådgiver for vårt arbeid i Tyrkia har også fått vite at hun er svartelistet. På grunn av «nasjonal sikkerhet».
… Protestantiske kristne, og særlig konvertitter og kirkeledere, er systematisk diskriminert og trakassert av tyrkiske myndigheter.
… en rekke protestantiske menigheter avhengige av hjelp utenfra. Men nå utestenges utenlandske kristne som i årevis har bodd i Tyrkia, sammen med sine familier, og hatt lederansvar i menigheter.
… De aller fleste har aldri fått godkjent sine bygg som kirker. De lever derfor under trussel om stenging eller høye bøter for å ha gudstjenester og andre aktiviteter i …
FN-rapportørene skriver at de beklager sterkt at det ser ut
som om tyrkiske myndigheter ikke har hatt de nødvendige skritt for å sikre full
beskyttelse trosfriheten, som er garantert under internasjonal lov. …
Kommentar: Hva er det her Morken forsøker å formidle til «den frie verden», - at de arabiske og muslimske landene flest primært anser seg som bundet av den helt spesifikke islamske og kkristenkritike menneskrettserklæringen og ikke Vestens Universselle Menneskrettserklæring? Hvis Morken ikke klarer å skille mellom dem, eller ikke vet at de eksiterer og vet om hvor bindende muslimer og muslimske land ser det, så stakkers mann …
Se vår Kairo-erklæringen og vår oversettelse og sammenfatning: Muslimske er guddommelig bundet til Sharia og ikke til noe annet. Tar Stefanusstiftelsen dette ad notam? Har de guts, baller og kvalifikasjoner og generell egnethet til å ta dette inn over seg? Svaret er sannsynligvis nei, på nøkternt grunnlag. Og det er derfor de ikke forstår tegningen. Og derfor forstår de heller ikke saklig og betimelig, relevant og god, demokratisk og humant-kristen fundert islamkritikk.
Se om den - norske - islamske humanismen og om hat og fobi og Hat og hypermagi - Morken, Gilje og Horn og se her om Morkens inderlighetsbehov for selvforherligelse (nederst på siden).
Vija Herefoss har aldri vært bosatt i Tyrkia. Hun har derimot besøkt landet en rekke ganger siden 2015. …
5. mars i år fløy Vija Herefoss til Antalya i Tyrkia for å delta på en internasjonal konferanse. I passkontrollen ble passet konfiskert. … Vi frykter at også de to andre medarbeiderne er rammet, siden andre utenlandske kristne som var på konferansen, også er blitt svartelistet etterpå. Det var en helt åpen konferanse, arrangert på et tyrkisk hotell.
… Vi i Stefanusalliansen er glad for at FNs spesialrapportører tar opp situasjonen for de protestantiske Stefanusalliansen har ventet med å gå ut til FN hadde tatt saken opp med Tyrkia. Vi har også flere ganger henvendt oss til Tyrkias Oslo-ambassade som ikke har svart. …
NATO-landet Tyrkia begår alvorlige brudd på trosfriheten for
en liten, utsatt kristen minoritet… Det er uakseptabelt
at uskyldige enkeltmennesker som har arbeidet i menigheter og deltatt på åpne
møter og konferanser, utsettes for traumatiske utkastelser eller innreisenekt,
basert på hemmelige etterretningsrapporter. generalsekretær i
Stefanusalliansen johannes morken redaktør i Stefanusalliansen, Dagen, onsdag 2
des 2020
Lit mer om hva, hvem og hvor i Stefanusstiftelsen:
Fra Norge i dag: Får millioner for å videreutvikle kurs om trosfrihet
Stefanusalliansen har fått 2,2 millioner kroner gjennom Church of England for å videreutvikle kurs i trosfrihet for parlamentarikere og religiøse ledere i minst åtte land i Afrika og Asia.
Et konsortium bestående av Church of England, Universitetet i Oxford og International panel of parliamentarians har fått 5,6 millioner pund fra det britiske utviklingsdepartementet (FCDO). 187 000 pund (cirka 2,2 millioner kroner) av disse midlene skal brukes på Stefanusalliansens online kurs om trosfrihet.
– De skal jobbe med trosfrihet i ni land og trengte opplæring av sine nøkkelpersoner. De visste om vårt kurs og tenkte at det er det beste tilbudet i verden. Nå øker vi kapasiteten på dette samt at vi utvikler et kortere kurs i tillegg, sier leder av internasjonal avdeling i Stefanusalliansen, Eva Frydenborg, til Kristelig pressekontor.
… Kurset retter seg mot folk som skal undervise andre om trosfrihet i sine sammenhenger. Det 50-timers lange kurset er så langt gjennomført av deltagere fra ulike trossamfunn og samfunnslag i mer enn 40 land.
Avtalen med britene ble til etter en henvendelse fra en sentral rådgiver i Church of England. Han hadde hørt om kvaliteten på materiellet til NORFORB.
– Vi har brukt mye ressurser på å utvikle kursmateriell som trolig er blant det beste i verden …
… Med midlene fra Storbritannia skal kurset nå parlamentarikere og toppledere i trossamfunn i tre regioner: Øst-Afrika (Kenya, Tanzania og Uganda), Vest-Afrika (Gambia, Ghana og Sierra Leone) og Sør-Asia (Pakistan og Bangladesh).
– Dette er land der det potensielt kan være konflikter mellom, eller diskriminering av, ulike religiøse grupper. Målet er at de skal skape en bedre situasjon, men også kunne bidra når det oppstår situasjoner der trosfriheten brytes, sier Frydenborg.
Hun tror parlamentarikerne og de religiøse lederne i landene som nå får tilbud om kurset sitter på mye makt og innflytelse som kan utgjøre en forskjell.
– Det store målet vårt er økt trosfrihet for alle. Da trenger folk kunnskap om hva trosfrihet er for å kunne jobbe med det i sine land. Det er der vi kommer inn og hjelper dem blant annet å se trosfriheten i sammenheng med andre menneskerettigheter.
… – Viktig å kontekstualisere
Frydenborg forklarer at kurset de holder er likt for alle, uansett kulturell bakgrunn, men at kursdeltagerne, som igjen skal kurse andre i sine sammenhenger, gjennom kurset utvikler egne kurs med tilpasninger til den enkelte kultur.
– Der er det viktig å kontekstualisere og se på spesifikke utfordringer for hver region. Noen steder er for eksempel familierett viktig og vanskelig, mens for eksempel blasfemi kan være utfordrende i noen land men ikke i andre, sier hun.
– Vi lager også nye kursmoduler om kvinner og trosfrihet som vi synes er veldig viktig å få frem. …
Sist vinter inngikk Stefanusalliansen en avtale med en partner i Libanon som skal oversette og tilpasse materiellet til arabisk – til bruk i Midtøsten og Nord-Afrika.
– Nå vurderer vi også en kontrakt for å få det oversatt til fransk med en lignende kontekstualisering for Vest-Afrika, sier Frydenborg, men legger til at kunnskap om trosfrihet også trengs i europeiske land.
– Det henger jo ofte sammen med polarisering: At man blir dårligere til å leve sammen og godta andres rettigheter. Det vil nok være veldig aktuelt i tiden framover.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar