mandag 1. juni 2020

Lillemor og Satan på corny Spikers Corner


«Lillemor» - som hun så yndig kaller seg - gjør ikke bare meg – Hallgeir Oppraak - til Satan, eller djevelen selv, men alle som kritiserer f eks kristne organisasjoner eller personer på politisk eller ideologisk grunnlag, eller som kritiserer ulike former for mer eller mindre diskutable «markedsføringsstrategier» kristne ofte benytter seg av, dvs misjonens form og policy generelt.
Hun skjønner ikke at når hun personifiserer den hun kritiserer på den måten hun gjør, så gjør hun seg til en anklager selv, på linje med Djevelen. Hun skjønner ikke at beskrivelsen av Satan er en beskrivelse av henne selv. Hun kommer aldri til å forstå eller ta konsekvensen av det, det er min påstand, og den går mer på rollen hun spiller, enn på den personen hun er. (Hun bør i grunnen forbigås i taushet, for å spare henne for forsmedeligheten eller det pinlige).  

Hun skjønner ikke at det er en fornærmelse mot mennesker å gå rundt å tro at de er så følsomme at de ikke skal kunne krenkes …  Hun skjønner ikke at det er en fornærmelse mot Morken, som det her dreier seg om, å komme med det hun så «frimodig» kommer med, - ved å skape seg en Djevel for å kunne fremheve seg selv som det motsatte. (Se under).

Tidl biskop Per Lønning skriver i 1989: Ikke minst dramatisk er satans rolle i Jobs skjebnedrama. Her er et tydelig at han har en rolle som gudstjener med negativt fortegn: han er avslører og påtalemyndighet, han bringer menneskers svikt og svakhet til Guds kunnskap. Dermed stiller han faktisk opp i rekken av «Guds sønner» og fører sin sak mot Job. Han nevnes imidlertid bare i bokens preludium. At han omsider taper saken, blir ikke nærmere kommentert. I Sakarja-boken, derimot, blir prosedyren en regulær trette mellom Gud og Satan, der sistnevnte blir bryskt vist til rette.
I NT alternerer det hebraiske Satan og det greske substantivet djevelen, ho diabolos, uten annen forskjell enn at førstnevnte fungerer som egennavn, mens sistnevnte snarere oppfattes som en artsbetegnelse. Bakvasker- og frister-rolle glir imidlertid i ett: når djevelen ikke finner noe han kan anklage noen for, forsøker han å skaffe seg det. Han store prosjekt er å friste Jesus til å gå utenom Messias-kallet. Hans nederlag er at han kastes ut av himmelen og blir holdt som fange i dypet. Ellers er det karakteristiske dobbeltheten: Guds motvillige tjener, Guds utspekulerte motstander.

Kommentar: Lillemor har påtatt seg rollen som både Satan og djevel. Hun grunngir ikke sine anklager en gang. Hun tror at det hun sier automatisk er sant, fordi hun selv mener det er sant, antakelig fordi hun «føler» det slik, og fordi hun tror at hun er fritatt fra alle saklighet og all reell, faktabasert argumentasjon.
Hennes argument er sant fordi det er hun som fremfører det. Som den opphøyde og dypt troende eller religiøse personen hun er, trenger hun ikke å begrunne sine påstander. Og dette er det altså redaktøren på Spikers Corner tar for god fisk. Han og Lillemor får sin vilje: Satan kastes ut – av «det gode selskap» - og ned i dypet, og alle «fansen» på bloggen roper av begeistring og kommer med ytterlige salt i såret på den Lillemor og spikeren har utnevnt til Satan, eller djevelen selv, Hallgeir Oppraak.

Lenger bort i snøskodda går det ikke an å komme. Hovmodet lyser, selvgodheten og selvrettferdigheten likeså. Her skal det tydeligvis settes et eksempel på hvem en god kristen er, og befinner du deg ikke langt inne i den magiske, indre kretsen, er du blitt persona non grata, et person på indeks og klar for Guds egen inkvisisjon i det praktiske dagligliv, her på jorden, og lenge før himmelriket kommer. Du – her Hallgeir Oppraak – er blitt en utstøtt, en bannlyst, en ex-kommunisert! Du er oppnevnt og vedtatt til å være Satan selv, eller djevelen. Tribunalet har talt: Vi vil ikke ha noe med Satan og Djevelen å gjøre. Og domsgrunnlaget er tydelig nok, og dommen gis uten «begrunnelse» annet denne:  

«Først: Jeg liker så ekstremt dårlig når folk går etter mannen i minst like stor grad som etter ballen.
Først og fremst liker jeg personangrep dårlig i seg selv. Jeg syns det er en uærlig måte å "debattere" på. I dette spesielle tilfellet blir Morken dessuten latterliggjort for å ønske "det gode". Seriøst: Det burde være en god ting! Deretter blir han tillagt tanker og mulig skjulte motiver. Fysj!
Og siden han "ønsker det gode" har han dermed gjort seg "umulig å angripe". HUH?
1) Hvorfor skal Morken angripes? I en sivilisert debatt burde det være argumentene hans som skal "angripes".
2) Oppraak finner likevel en snedig måte å "angripe" Morken på. Ikke argumentene hans, altså, men Morken selv. Og der han ikke finner argumenter gode nok, finner han dem opp. Dette kunne ha vært en interessant debatt å følge, men Oppraaks mildt sagt holier-than-thou attityde blir bare for mye, og mulig gode argumenter forsvinner helt i all skitten. Vel. Da hadde jeg fått lirt av meg frustrasjonen».

Som en vil se, beskriver Lillemor Oppraak med alle Satans egenskaper, hun gjør ham til djevelen selv:

Oppraak finner likevel en snedig måte å "angripe" Morken på. Ikke argumentene hans, altså, men Morken selv. Og der han ikke finner argumenter gode nok, finner han dem opp.

Og hvem er Morken? Jo, en presse- og mediamenneske, profesjonell sådan, og over 50 år «moden». Han burde være kapabel til å stå for en støyt, og tåle saklig kritikk, og forstå den, ikke minst, men dette avviser Lillemor. Det hun ikke vet og forstår er at hun i og med djevelforklarelsen overstyrer pressens faglige organer og gjør seg uangripelig i det hun tror er hennes selvinnlysende og derfor absolutt berettigede og uavkortede fromhet.

La oss se på hva Per Edgar Kokkvold, tidl leder i Norsk presseforbund skriver så langt tilbake som i 2009:

-Det er en fornærmelse mot mennesker å gå rundt å tro at de er så følsomme at de ikke skal kunne krenkes …

A, ha: Lillemor tatt på fersken. Den hun fornærmer er Morken! Det er ikke Oppraak som fornærmer Morken. Men dette er tydelig vis helt umulig for Lillemor og Spikeren selv å forstå. De har ikke forstått noen av hva ytringsfrihet eller hva ytringsfrihet innebærer og er for noe. De har havnet i sektens mørke, de har fanget seg selv i kultens egenprodusert «hypermagiske» menneskefiendtlighet. De bygger ikke lenger sin verdensanskuelse på fornuft og fakta, men på «korrekte» emosjoner. De deler opp mennesker i «oss og dem». De mener de kjemper på «det godes» side, mot mørkekreftene og det og de onde. De forventer å bli erklært syndfrie, i så måte.  

Kokkvolds budskap trenger ikke inn. Her lever «fansen» i sin egen selvbekreftende og selvtilstrekkelige – og derfor også selvdestruktive - boble. Det kan bli farlig.

Kokkvold: Det vil alltid være noen som vil påberope seg krenkelse, og det er umulig å fastsette er allment nivå for hva som er «kvalifiserte» krenkelser.

Sant nok; men heller ikke dette skjønner Lillemor og Spikeren og de andre sektmedlemmene. Her har vi med autentiske mørkemennesker å gjøre, i og med at fornuften er fløyet og emosjonen har overtatt styringen. De oppfatter seg selv som «lysts engler», ser det ut til. Jeg kan vanskelig trekke noen annen konklusjon. Jeg overlater dem til Herrens domstol. Men de har faktisk gitt meg et statusopprykk, fra saklig og faktaorientert kritiker til Satan.

Det het utrolig er at vi her har å gjøre med to typiske hypermagikere som fylle alle kriteriene på hva en hypermagiker er, en betegnelse eller karakteristikk jeg flere ganger har forsøkt å forklare på bloggen der, men uten, altså, at det har gått opp for dem hva alt det dette dreier seg om, sett i lys av det jeg kaller «hypermagi» og de jeg kaller «hypermagikere».(Noen av de faste kommentatorene har riktig nok vært «takknemlige» for den innsikten betegnelsen «hypermagi» har gitt dem, men disse har intet å stille opp mot Lillemor og Spikeren selv).

Poenget er dette: Lillemor går ut og forsvarer Morken som ikke har bedt henne om noe forsvar. Lillemor får da stor støtte fra «fansen». Hun oppnår større makt, større myndighet, større innflytelse og sympati. Hennes magi har dermed virket og metoden har virket som smurt og helt etter den oppskriften alle hypemagikere operere ut fra: Vis all den sympati du kan oppvise mot en person du øyner kan brukes som et offer, i magikerens strategi, selv uten at «offeret» selv ser seg som et offer og uten at «offeret» noen gang ber eller har bedt «magikeren» om hjelp, forståelse og støtte. Bruk alle dine evner samtidig på å dukke den som har forsøkt å kritisere offeret – som altså ikke er noe offer annet enn i hypermagikerens selvbetjenende optikk - på saklig grunnlag.

«Magikeren» henter da makt fra et offer han selv er i ferd med å skape, og som han er helt avhengig av å gjøre til offer, et offer som han virkelig skaper for sitt formål og som han har all interesse av å konservere i offerrollen, en offerrolle han blir tillagt av «magikeren» selv, her Lillemor og Spikeren. Hypermagikeren henter inn makt fra personer han selv har gjort til offer. Han bruker kynisk offeret som et instrument for å oppnå egenfordeler og for å opphøye seg selv i en annen, høyere «orden». Han bruker dem som «en ting» for egne formål. Uten å ha forstått noe av hva Det kategoriske imperativ går ut på, og som ytringsfriheten og vårt demokrati i stor grad beror på, og et prinsipp vi ikke må forskusle, ved å gjøre kritikere til Satans medhjelpere eller til Stan selv.

Vi viser til tidligere innlegg om denne saken her:  Fordummende sekt eller farlig kult?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar