Innledende lenker, som supplement, før vi går i gang, eller
etterpå, det kan komme ut på ett:
Bruckner
og Bangstad bl a og Bruckner,
Bangstad nødvendigheten av å tenke juridico-religico, tankeforutsetninger
og Bangstads
intellektualitet og Rise
of Islamophobia av Bangstad
Forskerne Sindre
Bangstad og Cora Alexa Døving
skriver i sin bok: hva er rasisme? på Universitetsforlaget, 2025, s 117 f:
Når grove rasistisk motiverte handlinger finner sted, har vi
flere eksempler på lokalsamfunn som engasjerer seg i form av fakkeltog og demonstrasjoner
mot rasisme. Men det er også stemmer i norsk offentlig debatt som raskt
definerer mottiltak som «moralisme» og «politisk korrekthet». Da en norsk
visesanger i 2014 sammenlignet asylsøkere til Norge med «lopper og lus», ble
kritiske stemmer flere ganger definert nettopp som «moralister». Et lignende
retorisk strategi finner vi en stadig tilbakevendende påstand også i norsk
kontekst om at «antirasistene» er de eneste som opprettholder rasebegrepet», om
at antirasistene er de egentlige rasistene» og at det er antirasismen som
skaper rasisme.
En mer intellektuell variant finner vi hos den franske
filosofen Pascal Bruckner, som
høylytt erklærer at europeerne nå en gang å bli «ferdig med skammen» knyttet
til europeisk kolonialisme (2008).
Slike påstander minimaliserer, fornekter og bagatelliserer
konsekvensene av samtidige former for rasisme og diskriminering (van Djiik 1992).
Det samfunnet som rasistene ønske å skape, er et samfunn
hvor vi nærmest ser det som en del av naturens orden at individer med en annen
hudfarge, tros- og livssyn eller etnisitet oppfattes som mindreverdige borgere,
(Waldron 2011).
… en forestilling om at rasisme utelukkende dreier seg om
ideologiske overbevisninger av irrasjonell art som kan «kureres» med den rett
dose kunnskap, er forfeilet, skriver Bangstad idet han referer til sosiologen Eduardo Bonilla-Silva. – Historien viser
at akademisk og intellektuell kunnskap kan brukes for moralsk høyverdige så vel
som moralsk klanderverdige formål.
-Uten er grunnleggende moralsk kompass knyttet til alle
menneskers rett til liv i frihet og verdighet uten rasisme og diskriminering,
står vi faktisk uten redskaper til å avgjøre hva det er slik kunnskap blir
brukt til, skriver Bangstad.
Bangstad er tydelig vis svært interessert i å besitte,
forføye over og pålegge andre «den høyeste moral» og det beste moralske kompass
innabords. Men hvor får han moralen og kompasset fra? Fra sitt indre? Fra en
farlig korporativ måte å tenke og forholde seg på? Må han finne sine moralske
hjemler og sin moralske fortreffelighet, psykiske overlegenhetsfølelse og
dominans-sug, fra sitt indre og eventuelt – som moralsk sluttpunkt - i dialektikk
med gruppen?
I så fall er disse hans selvtilstrekkelige referanserammer,
hans logiske utgangspunkt – og i seg selv begynnelsen på, en uhyre farlig seilas, som når som helst kan gå til bunns, både for ham selv og for hans motstandere,
(konstruerte eller dekonstruerte), enten det skjer etter en blodig, indre og
mental borgerkrig, eller det skjer i praksis i en kosmisk krig mellom de onde
og de gode.
Jeg mener vi ser en begynnelse på denne krigen i det som har
skjedd etterat den sorte mannen George Floyd
døde under et politi-kne, som kvalte ham, i USA for et par uker siden.
Dødsfallet utløste protestmarsjer ikke bare over hele USA, men også over hele
Europa og hvor de som da kjempet for det gode, mot de onde, ikke tok hensyn til
den smittefare de utsatte en hel befolkning for, ved å stimle sammen. Til og
med politiet måtte bøye seg for massenes krav om hevn på de politimennene som
arresterte Floyd.
Politiet i Oslo mente at hensynet til ytringsfriheten burde
beskyttes mer enn hensynet til risikoen for at resten av befolkningen kunne bli
smittet. Bare én politiker – Helgheim - våget å protestere åpent i beste
sendetid. Han kalte demonstrantene for egoister og mente de burde ilegges en
karantene på 14 dager.
I Sverige så vi en kvinnelig politibetjent knele foran en
gruppe ganske aggressive «antirasistiske» demonstranter idet hun støttet seg
til en plakat hvor det sto «Hvit stillhet er vold» og hvor hun nærmest gråtende
av lykke så blir omfavnet av demonstrantene, som altså i første omgang hadde
fått henne «i kne». Her skulle noen ydmykes. Her skulle man riktig få bevist
hvem som var mest høyverdig moralske. Her var hypermagien i full sving. (Det er bare det at ingen skjønner det).
På CNN kan vi høre ankrene og bestevenner i kampen, den
sorte Don Lemon og den hvite Chris Coumo
uten forbehold sammenligne det som skjedde med George Floyd som uttrykk for en
epidemi av like stor viktighetsgrad som den viruelle – biologiske - pandemien
som har herje verden de siste månedene, nemlig den rasistiske pandemi. Rasisme
i deres øyne likestilles med virus. Akkurat på samme måte som nazistene anså
jødene i seg selv som et uttrykk for et virus som var i ferd med å undergrave det
ariske «folket». Rasisme som betegnelse antar her et tilsynelatende moralsk
høydepunkt: Intet kan være mer tappert, ideelt og moralsk riktig enn å bekjempe
mikroben og de som er bærere av den, nemlig rasistene, og spesielt da politiet,
med president Trump på toppen av det de ser som en djevelsk konstruksjon. Trump
blir mer eller mindre regelrett gjort til en «effigy» som det gjelder å skade med symbolsk og magisk virkende gift
– jfr min betegnelse «hypermagi» - og
konkrete, smertefulle giftige nålestikk. Man har bokstavelig ønsket å ta livet
av ham, for å få bukt med viruset han selv skal ha bidratt med til å spre. Ifølge
Bangstad, som sitert over, vil ham måtte si at kunnskaper misbrukes på det groveste, i og med at man sidestiller rasisme og virus, og rasister med aktive virusbærere,
som da burde settes i karantene. Man kan spørre for hvor lenge og på hvilken
måte? Ser Lemon og Coumo for seg svære
konsentrasjonsleire med capoer som på deres vegne går rundt og pisker de innringede
og tilfangetatte inn i «den aller høyeste moral og de mest noble holdninger»
som de selv tror de besitter og forføyer over?
Bangstad vil med stor sannsynlighet
neppe kunne underskrive på følgende:
Moral består av bindende forskrifter, preskripsjoner eller
(apodiktiske) påbud for oppførsel og motivasjon. Moral kan ikke bare beskrive hvordan verden er fatt; den kan
ikke basere seg utelukkende på det man beskriver, på den deskriptive siden av medaljen. (Man kan ikke gjøre er til bør
og et bør til kun et er).
Moral innebærer og medfører kommandoer, ikke bare antydninger
om eller mer eller mindre begrunnede forslag til forbedring.
Moralen sier «gjør det» og «ikke gjør det», ikke bare et «det
hadde vært hyggelig og fin om du gjorde dette eller hint eller unnlot å gjøre
datt eller datt".
Moral har et fundamentalt universelt perspektiv. Den er ment
å gjelde alle mennesker overalt til enhver tid.
Moral er noen objektivt. Rett og galt er virkeligheten som
eksisterer utenfor oss og er helt uavhengig av hva vi måtte tro og mene.
Moral medfører autoritet. Vi er forpliktet på den. Men er vi
«absolutt» forpliktet på hva «kommunen» som et prinsipp beslutter, til enhver
tid?
Men hvilken autoritet har denne autoriteten? Moral er et
spørsmål om kommunikasjon og kommunikasjon i seg selv kan ikke eksistere uten
mellom sinn, bevisstheter og personer. Det kan ikke eksistere moralske kommandoer
uten at noen «snakker», dvs kommuniserer.
Fordi moral har med formål, hensikt og vilje å gjøre, må
også kilden til moralen også ha formål, hensikt og vilje å gjøre. Og her kan
ikke det enkelte menneskes opinion, overbevisning eller mening være avgjørende.
Mennesket må være underlagt en høyere autoritet enn seg selv, en høyere person
som vil og kan påføre oss eller forplikte oss på sin egen vilje. Erverv av sann
og derfor autentisk kommunikasjon kan bare skje med en Person som har oversikt,
kraft nok og tilstrekkelig transcendent kunnskap – og kjærlighet - til å stå over
gruppenes relasjonsmessige begrensninger og gruppens tilfeldige ideologi og
individenes «evige» solipsisme eller subjektivisme. Og en slik Person kan bare
Gud være. Og uten slik kommunikasjon, ingen Gud og ingen moral.
«Morals come from a transcendent person who has the power and authority
to impose a moral law on us». (Thomas Aquinas).
Så sant så sant. Og det er denne personen vi må kalle Gud,
med et gladt og frimodig hjerte, og med vårt Amen. Er
du sprø? Kan du avtale Gud? Og alt dette i motsetning til en kommunitarianisme som alltid Må være
selvrefererende og som derfor Må tenke i naturalistisk baner uten hjemmel annet
enn i seg selv og da i sitt fundamentalt materialistisk begrensede selv, (hvis
man ikke makter og heller ikke våger å vedstå seg sitt kristne – og derfor
totalt annerledes – kollektiv og underbevisste guds- og kristustroende fundament
bevisst).
Vi kan ikke tilbe en menneskeforsamling – et korporativ eller
en allmektig – men høyst begrenset - kommune
– en samling av selvpåført euforisk «godhetsposører» eller «godhetsapostler» som
i praksis fungerer som Gud eller som en eller annen guddom, selv om det er
akkurat det folk i disse dager gjør. Vi kan ikke gjøre «korporativet» eller kommunitarianisme
til Gud. Det er for det første umulig, og dessuten moralsk forkastelig og
farlig. Svært farlig, for en slik tankeretning bærer tyranner i sine sinn og skjød.
Maktmennesker og mange rene psykopater som er villig til å gå over lik. Se
her om Storhaug og demokrati pluss korporativisme og se
om bla demonisk kommunitariansme her
Personer som Bangstad ville som sagt neppe ha underskrevet
på dette. Men det han nok ville underskrive på, er at moralen må komme fra et høyst
dennesidig fundert korporativ, og at dette korporativet
eller denne hellige kommunen –
som den moralsk eller etisk eneste og siste hjemmelsgrunn - påtar seg alle de egenskapen en person må ha,
skal han forfekte et riktig moralsk kompass ut fra kunnskaper som kun kan
brukes i det godes tjeneste.
- Uten et grunnleggende moralsk kompass knyttet
til alle menneskers rett til liv i frihet og verdighet uten rasisme og
diskriminering, står vi faktisk uten redskaper til å avgjøre hva det er slik
kunnskap – dvs hva vitenskapen - blir brukt til, skriver Bangstad. Og spiser
seg selv i halen. (For å anse den aktuelle rasisme som et virus og samtidig tro
og forestille seg at man representer det høyeste gode og den mest forbilledlige
moral, det er å gjøre sin egen manglende moral til preskriptiv ekstremisme).
Bangstad blir stående igjen med seg selv, og med et moralsk
kompass som bare kan begrunnes i ham selv og de han logrer for og betjener, til
enhver tid, så å si: Han må alltid stille seg på anti-rasistenes side, nemlig. Disse
utgjør hans absolutte moralske fundament, hans korporative og hans ledsagende kommunitarianisme. Han – sammen med våre
politikere, kulturpersonager, kapitalister, fagforeningsleder, lektorer og
lærere, leger, mediafolk og studenter flest – må hente sine hjemler i seg selv,
akkurat som Hitler og nazistene og deres rasister gjorde det. Ut fra «sitt»
korporative system, hvor «gud» ligger og hjemler antirasistenes uhyggelige og
gudløse paroler. Korporativet eller kommunitarianismen er blitt deres ennå
ikke navngitte gud og allmektige hersker og den hellige og absolutte og siste autoritet,
en «farsfigur» og den eneste himmelske autoritet som hypermagikerne må forgude og bare gjøre seg mer og mer avhengig av,
for hver dag som går – henimot mot det totalitære samfunn, hvor all moral blir
gjort til en form for preskriptiv ekstremisme hjemlet i den gode følelse enkelte
synes å ha opparbeidet seg, og den ubetinget skjenket spesialnåde eller opsjon dette
synes å sikre.
Mange antirasister tror seg å være en spesielt begavet eller
utvalgt etisk elite.
De føler seg som moralsk korrekt ekstreme antirasist, uten
at dette paradokset og dette dilemmaet bryr dem. De oppfatter seg som spesielt privilegert
menneske, utstyrt med det emosjonelt betingede absolutt korrekt servile «moralske»
kompass.
De føler at de har en rett på å bli positivt diskriminert nok
til å på egne og andres vegne kreve å bli titulert som de enste sanne antirasister.
De har kommet til å hate alle som ikke velger de samme
metodene og de nøyaktig samme holdningene og gestikuleringene som dem selv i
bekjempelsen av rasisme. De henter da også sin hjemmel i det estetiske iblandet
sin etisk snevre kommunitarianisme.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar