Heksebrenning det samme som Koran-brenning? Ja, selvsagt,
hvis Koranen betraktes som en person, et menneske, en levende eller «walking»
profet …
«Det fins mange i Pakistan som bruker «blasfemi» som et
instrument for egen vinning». (Sagt på Dagsnytt 18 28.11.19 av ad hoc konsulent
Ali, med foreldre fra Pakistan).
Reciting the Qur'an is a highly rewarded act of worship. The
Prophet mentioned in this regard, "Whoever recites a single letter from
the Qur'an will have a reward, and that reward will be multiplied tenfold. Most
importantly, we are going to have to all make a personal commitment to
living the Qur'an. Here we are not left without a great source of prophetic
guidance, for in the words of 'Aisha, may Allah be please with her, "His
(The Prophet's) character was an embodiment of the Qur'an." her
John Esposito
explains the importance of the Hadith in Islam: "the Prophet Muhammad is
seen as the living Quran, the embodiment of God's will in his behavior and
words. Sunni Muslims ... take their name from the sunnah, meaning those who
follow the example of the Prophet".[10] Prof. Fatih Okumus refers to
Muhammad as "the walking Qur’an," with the Sunnah giving an example
to follow.[11] her
Teologen Mark Durie:
«The main thing to grasp about the manner of the Quran’s
production is that Muhammed and the Quran are as intimately interconnected as
a bodey is to the backbone. The sunna is like the body and the Quran the backbone.
Neither can stand without the other and you cannot comprehend one without the
other», s 33 i The Third Choice av Mark Durie.
Konvertitten Qureshi:
“Both scriptures are considered holy to their people, certainly, but their uses
are different, their histories are different, and indeed, their very natures
are understood differently” skriver Nabeel
Qureshi, en konvertitt fra islam til kristendom i: No God but One: Allah or
Jesus?
The traditional Muslim reverence for the Quran is almost
inestimable.
The Quran Is Viewed as the Eternal Word of Allah.
“[The Quran] is the
closest thing to God incarnate [within Islam]… Its place in Islamic theology is
that of Jesus in Christian theology” (269). This is a significant
difference between the two religions, for Christians believe the Bible was
inspired by God within history; the Bible is not eternal as Jesus is eternal.
The Quran Is Understood as God’s Literal Words:
“Since Muslims believe the Quran is an eternal expression of
Allah, they do not think that the Quran was written by men in any sense. It is
the very speech of Allah, inscribed on a heavenly tablet, from which it was
read by Gabriel and dictated to Muhammad” (106). Rather than this word being
inspired in the Christian sense, Muslims believe the Quran to be revealed: … the first burning of the Quran was actually
ordered by Caliph Uthman, who recalled all the variant manuscripts,
destroyed them by fire,“Unlike the Quran, the primary use of the Bible is to
serve as the basis of what Christians believe, not why they believe.” (112)
Qureshi reminds us that Christians believe what we believe because of Jesus’
life, death, and resurrection; that’s our why.
Rimehaug i Vårt Land
får sagt det kort og med fynd, mer er ikke å forlange, forresten:
«Fordi selve teksten i Koranen er hellig, kan det ikke
skjelnes mellom tekstens mening og dens bokstav. Det gjør det vanskelig å
tilpasse islam til nye tider og samfunnsforhold».
Rimehaug fortsetter: «Mennesker er hellige: De fleste
spørsmål som skaper konflikter mellom muslimer og andre i våre vestlige
samfunn, bunner i kulturforskjeller. Men noen skyldes Koranens bokstav. Kan
muslimer akseptere at Koranen tolkes, og at det skjelnes mellom bokstaven og
meningen? Det avgjør hvor mye de kan tilpasse seg et moderne sekulært samfunn».
Kommentar: Det
virker unektelig som om Rimehaug forventer mer av ikkemuslimer enn av muslimer:
Han er ikke udelt positivt eller optimistisk til at Vesten kan bidra til å lære
opp muslimene til å se Koranen med vestlige øyne, men han håper at «vi» skal få
det til. Det ligger en oppfordring til Vesten i det han skriver som pålegger
Vesten å bi flinkere – til å bruke mer penger på prosjekter som kan få muslimer
til å forstå Koranen bedre. For anledningen toker jeg inn i Rimehaugs tekst at
han mener at jo flere «vi» tar inn, jo flere muslimer kan vi hjelpe, både
nasjonalt-lokalt og ww.
Vi kommer mer
detaljert inn på Koranens stilling i den muslimske forståelseshorisont generelt
under, men her går vi foreløpig mer aktuelt til verks:
Halvor Fosli
skriver «vettugt» på facebook 25.11.19:
«Sakralisering av industrielt produserte bøker (uansett hvor
hellig noen måtte anse innholdet å være) er ren overtro og hindrer frihet og
intellektuell utvikling i en rekke land. Slik sett minner denne magiske
oppfatningen av boka som eksemplar om før-islamske og førmoderne holdninger til
guderepresentasjoner.
Til grunn ligger en forestilling om at gudeverden står over
menneskeverdet. Vi er bare noen kryp som ikke har noen egenverdi. I denne dypt
og totalitære religiøse forestillingsverden er det guddommen som trenger
beskyttelse. Det går imot ånd og bokstav i menneskerettighetstenkningen, og
viser hvor vanskelig det er for troende muslimer å tilpasse seg en moderne
verden.
Erling Rimehaug har en god analyse om forskjellen på kristen
og islamsk reaksjon på bokbrenning:
"I Vårt Land skriver kommentator Erling Rimehaug om
forskjellen på å brenne Koranen og å brenne Bibelen, og hvordan det oppfattes
hos de troende. Den grunnleggende forskjellen er at kristne tenker at det er en
bok som brenner, men at for muslimer er «Koranen bokstavelig talt Guds ord».
- Derfor er det ikke like provoserende for kristne at noen
brenner en bibel, selv om de fleste nok vil synes det er krenkende, mener
Rimehaug."
Nei til islam
kommenterer videre og gjør seg noen tanker, forhåpentlig vis noen dype tanker,
som det er verdt å tenke over og tenke på nytt i annen fasong, hvis det blir
nødvendig, for det som er sagt om koranbrenning i diskursen i det siste er mye sant nok, men det er neppe sant nok:
Nå må folk og kyrkjefolk snart bestemme seg for hva en Koran
er for noe, hvordan de vil betrakte den og komme med en lødig begrunnelse for
hvorfor de vil betrakte den slik og slik. Er den «en ting» eller er den kun et
ord, en konseptsamling og en samling «forestillinger»? Er den et nåde- og
frelsesmiddel? Jeg hører til dem som stiller meg disse spørsmålene, fordi jeg
tror det er eksistensielt helt nødvendig for lykken selv å stille dem. Det
synes for meg å være av vesentlig betydning å stille. Svaret eller svarene vil
utgjøre retningslinjene forut, inkludert misvisningen, for dem som trenger et
kompass. Å forholde seg til Koranen er å forholde seg både til islam og
muslimer. Å få et rett inntrykk av hva Koranen egentlig er, vil derfor være av
avgjørende betydningen for alle relasjoner mennesker imellom, enten de er
muslimer, ateister eller kristne. Vi kan ikke gå utenom, bøygen eksisterer med
sin iboende agens høyst virkende, enten vi vil det eller ikke.
Spesielt bør det som kalles akademia nå komme på banen og
forsøke å forklare oss hva det er som egentlig foregår, hvem som har makta og
hvem som er taper. Alle akademiske disipliner bør komme på banen og bistå
folket, så langt det rekker og så langt de kan. Akademia må ikke bli en fastlåst
og stivbeint og så tydelig politisk institusjon – som den med visse forbehold
kan sies å være i dagens debattklima - hvis eneste funksjon er å villede eller
trøste inn i en falsk trygghetsfølelse, under skinn av toleranse, som eneste
ideologi. Til syvende og sist er det bare Gud og troen som teller og dette vet
de fleste. Det er bare det at de fleste tror at det beste er å tie. De vet at
alt går ad undas, uansett hva de sier, føler, tenker og gjør.
Det ligger an til et brakvalg for «de gode» hjemmesittere,
for å si det sånn. Den store likegyldigheten har allerede inntatt seierspallen.
(Fordi vi fortjener det som det heter). «Vi» og etablissementet og den
snakkende klasse roser oss og seg selv for å representer toleransens og
frihetens høyborg. Det får være opp til enhver hva man tror på. Vi skal ikke
være «vår brors vokter». Vi har rett til å tilrive oss retten til ikke å si
noe, til å holde munn, - og la det opp til andre å ordne opp og ta
konsekvensen. Uten at vi vet det, overlater vi «det hele» til den og de som
likevel sitter på magien, nøkkelen
til fred, godhet, sannhet og alt det som skjønt er. Og joda, vi er mer magikere
enn vi liker å tro, se her om hypermagi.
«Vi» tror faktisk i dag at det er mer verdifullt og mer
dydig å unnlate å si og gjøre noe enn det å si og gjøre noe. Vår tro fundamenter
seg bl a på forestilling om materiens egen iboende evne til å skape liv. (Fra
intet, altså). Vi tror på det fantastiske, og helt utrolig, at en stein kan bli
gravid av seg selv og føde et levende og sprudlende barn. «Vi» tror også på at
Allah er nådens og barmhjertighetens gud og at islam er fredens religion, og ikke
bare en fredelig religion, men selve fredens garantist. (I motsetning til
kristendommen som ses på som imperialismens og alle maktovergrep, lidelser og
plagers mor).
Men det er som G.K.
Chesterton så noenlunde presist sitert og parafrasert sier: Problemet nå er
ikke at vi ikke tror på Gud, men at vi tror på hva som helst og hvem som helst,
bare det ikke forstyrrer idyllen, bare det ikke rokker ved den salige
selvtilfredshet, en tilfredshet som er blitt summum bonum av all prektighet, og – ja, fredselskende og sømmelig fromhet
i Allah’s navn og under profetens både implisitte og eksplisitte kommando. Vi
svelger det rått og tror tvert at surt er søtt
Likegyldigheten gjøres i dag til en velsignelse, et gode på
toppen av verdihierarkiet; (grådighet eksisterer ikke lenger som begrep);
likegyldigheten gjøres flust opp til en prisverdig holdning og til et gyllent
forbilde. Den misforståes inntil det guddommeliggjørende ved at den settes opp
til å være en kjærkommen erstatning for selve fornuften og fornuftens grunnprinsipper,
den rasjonelle tenkemåte. Vi utelukker enhver apodiktisk eller a priorisk sannhet. Likegyldigheten
integreres nå inn i det konsept som før kunne kalles hellig eller det hellige.
Den er blitt doxisk og derfor stinn
av tabuer, begge selvsagte forutsetninger for at hypermagiske forsøk på å vinne total kulturell kontroll og dominans
- og som førsteprinsipp - skal kunne lykkes og bli allestedsnærværende og
omnipotent. Rett er da blitt fravær av rett – rett by default - og hvor makt faktisk da bli det eneste tilstedeværende
overalt, i aller relasjoner, i alle syndromer og strukturer av følelser og
emosjoner, i alt av «visjoner», i ord, tale og holdning. Det liberale er da blitt
absolutt illiberalt. Den alminnelige rettsfølelse bygger nå ikke på forestillinger
om aktiv rett som det legitime, men på forestillinger om at en passiv eller negativ
rett er det eneste sant legitimerende i alle forhold overhodet.
Hypermagikere tenker så å si uten forbehold statisk, de vil ikke innse at islam med
nødvendighet ikke blir den samme i fremtiden som den er og fungerer i dag, i
Norge. Man vil ikke se det potensiale islam selv proklamerer at den har, i
kraft av alle forbudene og forordningene i Koranen og Sharia. De tror de med
den beste samvittighet av verden kan tillate seg å føle seg – i sin sekulære og
egentlig agnostiske doxologiske rus -
overlegene nok til å frata islam selve
fundamentet for at islam overhodet har overlevd helt til denne dag. De gjør seg
intoxicerte på egen selvfortryllende doxiologi. De fryser øyeblikket – alle
øyeblikk – idet man forespeiler evig liberalitet, toleranse, antirasisme eller
hva det nå an være - en illusjoner som
er helt nødvendig skal de kunne opprettholde sitt godhets-image utad og
ubevisst oppblåste selvbilde innad. Derfor må de også jakte på og stadig
fremskaffe fiendebilder i egen forestilte familie, gruppe, i sitt eget hus, de
blir oikofobe, som Scruton snakker om.
De ser overhodet ikke den faktisk sannhet som ligger i hva
den berømte egyptiske sunni-imam Qaradawi f eks sier når han faktisk
påstår at islam aldri ville ha overlevd hvis det ikke fantes guddommelig
hjemmel i islam for å drepe apostater.
Hypermagikerne
tror i sitt hovmod at de skal klare å bevise overfor muslimer at det er moralsk
forkastelig å drepe noe for å ha skiftet tro. De vil ikke forstå at disse
hjemlene i islam er en normerende norm som – ved troens og åpenbaringens aksiomatikk - trumfer alle andre normeringer. De vil ikke
se at islam i kraft av å være seg selv rent faktisk bærer med seg et iboende og
uforbeholdent imperativ hvor gudstro for Allah-troende medfører rett til
dominans, en dominans som er forordnet av Allah selv, og som derfor et absolutt
– og totalitært - ikke-negotiabelt imperativ med ledsagende krav på reell
dominans.
Når hypermagikerne fullt
ut virkelig tror at de kan være i stand til selv å forandre eller bidra til
virkelig forandring av islam og muslimer på dette punktet,
så gjør de seg selv – og sin narsissisme - til normerende norm, inkludert sitt
hovmod. En from og ekte og lærd muslim vil bare se med forakt på en slik
nedlatenhet og strategisk og taktisk dumhet, og med rette. Det hypermagikeren ikke forstår er at islam
er deen, religion i en helt annen forstand enn hva vi vesterlendinger jevnt
over mener med religion – muslimer kan ikke fravike sitt grunnsyn at islam er naturgitt
og derfor ikke foranderlig, men derimot basert på naturen og det naturlig selv,
at den er ontologisk forankret og derfor endegyldig og universell. Islam er
ikke bare et teorem, den er selvinnlysende sann og riktig.
For hypermagikere er
det ingen forskjell på muslimhat og islamhat.
Hans Rustad sier
det svært behjelpelig: «Det betenkelig er at norske myndigheter i årtier har
beveget seg mot ikke bare å respektere innvandreres kultur, men også deres
religion, på dens egne premisser. Man har internalisert at muslimene overhodet
ikke tåler at noen kritiserer islam utenfor de grensene de selv setter. Siden
islam har en hissig fløy som ikke nøler med å bruke trusler og vold, vil det si
at de ekstreme setter grensene. Det er dette som danskene har døpt voldsmannens
veto».
Rustad fortsetter: «Men i stedet for å bruke sin erfaring
til å fremføre betenkeligheter, velger norske eks-statsråder, biskoper og
diplomater å gå i forbønn for IS-familiene. … Islam finner seg ikke i å være
underordnet. Den har ingen begreper om å være underordnet. Derfor vil
muslimer bruke demokratiet til å hevde seg, så fort de når et visst antall».
Når tidligere akk så
liberale leder i Venstre Odd Einar Dørum trekker paralleller mellom
koranbrenning og Krystallnatten 1938, gjør han seg til en illiberal hypemagiker. Han sier:
– Vi er i ferd med
å bli historieløse. Å brenne bøker er et av de mest ytterliggående grepene
totalitære regimer benytter seg av. Det er ikke lenge siden 9. november. 9.
november 1938 var Krystallnatten i Tyskland, og det bør man ha i tankene når
man ser at det forsøkes å sette fyr på koranen. se
her på document.no
Når så den på same
måte akk så liberale Abid Raja, nåværende nestleder i Venstre sier: «Som
politiker skal jeg stå opp for alle grupper, både ateister, humanister,
kristne, muslimer og jøder, i by og bygd over hele Norge. Mitt prosjekt er å
bygge samhold og felleskap på tvers av etniske, religiøse og geografiske
skillelinjer. Vi må bygge felleskap, ikke misnøye og hat. Og det å tenne på
ting fremmer aldri samhold og felleskap» så sier han også at han er
hypermagiker og illiberal, (for han vet at islam ikke kan være annet enn illiberalt
og totalitært på dette punktet og fordi han pretenderer å verne «de svake» mot
«de sterke» og de han renger for totalitære, helt i pakt med islams konsekvente
dualisme mellom muslimer og ikke-muslimer,
Om
islams iboende - apodiktisk nødvendige - dualisme
For det er mer Allah enn (den kristne) Gud vi nå akter og
ærer. Vi skal ikke brenne Koranen. Vi skal heller skyte på pianisten i stedet
for komponisten. (Men ok, vi skal ikke hylle brannstiftere). Og dette er den
nye norm, det nye tabu. Ikke rart at både muslimer og ikke-muslimer lever i
angst og frykt. Vi har underlagt oss «frygt og bæven», ikke friheten og den
metafysiske frihets utvungne bevegelse og livsgivende kraft.
Allah har delvis nådd sitt må, i hvert fall et viktig delmål,
i prosessen hen mot full underkastelse. Og dette er bare begynnelsen,
begynnelsen på begynnelsen. Det skal bli en hard pris å betale, vi skal få gå
med tung bør i bakkene. Og det er selvpålagt. Kursen er staket ut en gang for
alle. Og det skal være forbudt å snu og se seg tilbake, for bare de aller
dummeste av oss er de som i dag tror at «det var bedre før». Det henger med
andre ord en tung dom over de som tror det vare bedre før. De er ikke rett
navla. Det er blitt forbudt å tenke, føle si at det var bede før, særlig hvis
man mener at fremtiden kommer til å bli så bare mye verre. For akademia vil ha
det sånn, det tror at å se seg tilbake er det motsatte av å se tilbake.
Akademia ser fremover, de vet – på en måte - at folk som ikke tror på Gud nå med
nødvendighet mye heller vil komme til å tro på Allah om ikke så lenge. Akademia
synes å ville forberede oss på at møtet med fremtiden skal bli et så mykt
mageplask som mulig.
Det er mulig med et slikt plask fordi vi nettopp har sluttet
med å tro på Gud. Vi tror derfor mer enn gladelig nok nå mer på Allah enn på
Gud faktisk uten at «vi» er klar over det. Og beviset for dette? Jo, spør
akademia: Det er ikke engang interessert i å undersøke den saken. De vet svaret
allerede før vi vet det, altså før noen har undersøkt det. Derfor tør ikke
akademia undersøke saken og si noe om den. Akademia vil nemlig fremstå som de
fremmeligste i klassen. De vil nemlig være mer tolerante en de fleste, de vil i
flukt med dette selvsagt være den instans og den institusjon som er minst
overtroisk, som derfor skal aksepteres og betraktes slik, per definisjon.
Staten på sin side er blitt den såkalt hellige koranens høye
beskytter. Den anser Koranen for å være hellig og det er derfor skjendig og en
helligbrøde å «forbryte seg på» den, selv om det ikke er forbudt å hate og
heller ikke forbudt – ved menneskeskapt lov – å brenne Koranen.
Staten sender med andre ord et ullent og ut tvetydige
budskap: Det er ikke forbudt å skjende, men samtidig er det helligbrøde nettopp
å skjende Koranen. Vi har gjort Koranen til en hellig bok og Allah til en
hellig gud som ikke kan krenkes, dvs som ikke skal krenkes av mennesker,
troende eller vantro, det kommer ut på ett.
Staten sender ut signaler som tyder på at Staten ikke vet
hva den snakker om, at den ikke har grepet selve grunnpoenget, at den ikke se
hva «som ligger under» eller hva som konstituerer de ulike gudstroer og de
ulike religiøse trossystemer, eller disses nedskrevne grunnlover, deres dogmer
og ortodoksi i form av bekjennelser osv
Det staten indirekte sier er imidlertid at den står over
disse konstitusjonene, men den sier ingen ting om statens egen konstitusjon,
statens religiøse og juridiske grunnlag og hjemmel for hvor den plasserer seg i
dette «landskapet». Den har for alle praktiske formål satt seg selv over all
religiøs sannhet og satt seg opp til å være en selvskreven forvalter over dem
alle og som enebeskytter av dem. Den er i seg selv ikke å betrakte som religiøs
eller troende. Den ser seg selv som nøytral, selv om dette filosofisk er umulig
nok, men uten at det bryr staten, for staten er jo da også ingen vanlig person.
Staten er faktisk likevel en person som nettopp ikke er en person. Paradokset
eller kontradiksjonen i dette er for de fleste av oss imidlertid helt
overkommelig, ja, til og med høyst velkomment. Vi klarer ikke å leve uten. Vi
baserer vår eksistens med andre ord på kontradiksjoner, sirkelslutninger og
paradokser, som om det skulle være det meste naturlige og selvfølgeligste av
alt. Og vi lever godt med det. Det kan liksom ikke være annerledes. De kan ikke
unnværes. Å si noe annet ville være å rokke ved urmytene vi lever og oppfordre
til revolusjon og anarki. Vi forholder oss derfor med god grunn nokså
likegyldig til selve grunnproblemene i eksistensen
Likegyldighetens epoke er her og nå. Hva sier så den
selvrettferdige dåre? jo: Det angår oss ikke. Det råder religionsfrihet. Folk
får tro på hva de vil.
Men dette innbyr til å stille spørsmål som faktisk ikke kan
forflyktiges, spørsmål som for noen kan synes fullkomment unødvendige og
overflatiske, men spørsmål som for andre tas på det dypeste og inderligste av
alt alvor. Et alvor vi har vanskelig for å forstå.
Hva tror muslimer f
eks om Koranen?
Vel, noen tror at Koranen bokstavelig talt er Allah’s ord, og
dette bekreftes i denne timelange og vel så det youtube filmen, for den som
orker. Poenget serveres i det første foredraget på begynnelsen
Spørsmålet bør stilles: Hvis Koranen er Guds ord, er så
denne gud Allah hellig? Og hva så hvis Allah ikke er en hellig gud, men en gud
som forordner også det onde? Er Koranen et symbol på et sammentreff av den
erkjennbare virkelighet med den egentlige, men usynlige virkelighet, og – som
sådan i en viss kontekst - ?
En poeng det her kan
være verdt å få med seg er at Koranen selv «innrømmer» at den ikke direkte er
Allah’s ord, bare en «similitude» av
Allah’s ord. Jeg finner denne påstanden i Rough Guide’s History of Islam
ved Just Wintel, men har ikke klart å finne hjemmelen for denne påstanden i
Koranen selv, så jeg må bare ta påstanden til etterretning og forutsetter
derfor idet følgende at Koranen faktisk ikke «ER» hverken Gud’s eller Allah’s
direkte, konkret ord, bokstavelig talt, så å si. At Koranen objektivt eller intrincicalt er Allah’s ord, tas
imidlertid for gitt ikke bare vår nåværende ikkemuslimske stat - men like vel muslimske
stat in spe - av muslimene selv. (Og
dette sier noe om hva f eks Telenor og resten av staten tenker om den kristne
Gud: Her er kunnskapsløsheten likeså vel som «troen» ikke målbar, den er mao
grenseløs og global eller globalt grenseløs).
Som vi så over, betrakter Staten og myndigheten Koranen som
en hellig skrift. Det forutsettes da at både å forsøke å desakralisere Koranen og
faktisk gjøre det, skal bedømmes som en helligbrøde, dvs en dødssynd, i katolsk
terminologi (sacriliege).
Betrakter Staten – på den annen side - og myndighetene
Bibelen som en hellig skrift? Hvis ja, erkjenner staten at det ontologisk
faktisk finnes minst to «helligheter» eller fler. (Man forutsetter imidlertid
at det fins en slags indre ontologisk gradering av verdien på selve begrepet
hellig her, et svært problemkompleks i seg selv). Staten involverer seg dermed
på et absolutt relativistisk grunnlag, som absolutt sisteautoritet eller som et
absolutt førsteprinsipp. I islam betrakter man ikke staten på denne måten: Der
er staten Sharia «inkarnert» og
uløselig knyttet opp til og sammen med ummas
fundament, som er islam proper. Sharia – eller islam proper – er med andre ord fundamentert på et absolutt som
sier at det fins bare én hellig bok og én hellig og ukrenkelig tro og det er
islam og Koranen. Det absurde her er at hypermagikerne
er seg fullt bevisst at de her konfronteres med et gitt fundament som er
opplest og vedtatt, et absolutt ikke-negotiabelt fundament allerede i
utgangspunktet, noe som ikke ser ut til å affisere de «liberale» hypermagikere det aller minste. Deres
behov for å styrke og pleie sitt ego overstyrer alt. De beviser og bekrefter
seg selv ved å gjøre seg til kronisk ikke-legitimerbare fullmektiger for «de
svake», - som ikke har bedt om at de skal innta denne posisjonen. De inntar
funksjon som «hjelper» på deres vegene - her representert ved muslimene, til og
med som gruppe sett, ut fra en essensialisering
av islam og muslimer, (en forestilling som ironisk nok blir en selvpålagt forbudt preskriptiv norm for de liberale
hypermagikere å hevde og fremme,
(hvilket de altså likevel gjør, uten å blunke). Hypermagikere står billedlig i spagat uten å vite at de aldri
klarer å komme seg opp. De bekrefter dermed sin impotens allerede i starten og
muslimene vet dette. De vet at «de liberale» må gi etter for det ikke-liberale, liberalismen iboende
potensiale for å utvikle seg til sin motsetning, at deres formelle liberalisme
faktisk innebærer sin motsetning, det illiberale og autoritære. De innbiller
seg imidlertid at de skal komme unna med dette; når tendensen til det
autoritære og totalt illiberale samfunn begynner å vise seg for alvor, vil de
kunne unnskylde seg med at det jo ikke var dem som var illiberale, det var
islam og muslimene som var illiberale og ikke dem. De kommer derfor selv til å
ende som islamkritikere flest, men da selvsagt altfor sent. De som har
gjennomskuet plottet fra begynnelsen, vil da kunne beskylde de liberale hypermagikerne for å ha støttet fienden
helt fra begynnelsen av, at de har vært forrædere eller overløpere og
kolleboratører « from the get go», ja, at de til og med kan anses onde så å si
av natur.
I sitt utgangspunkt var i Vesten Statens rolle klar, slik
det kommer frem i bl a filosofen John Locks posisjon: Staten per se skal ikke selv være en gudstrobasert
trosinstitusjon, dens formål er å beskytte de ulike trossamfunnene eller de
gudstrobaserte kirke- eller trossamfunn mot hverandre, slik at ikke en
trosretning kan dominere eller illegitimt tilrive seg utilbørlig makt over en
annen. (Og slik at en tilfeldig konge heller ikke kunne gripe inn mot en
forsamling eller trossamfunn på dette grunnlaget).
Disse samfunnene, som organisasjoner, institusjoner eller
menigheter skal ifølge gjengs oppfatning i dag sikres sin eksistens med Statens
hjelp. Staten kan ikke påta seg å være dommer over hvilke sannheter som
virkelig er sanne eller om menighetenes gudssyn eller gudsbilde med påfølgende ortodoxi er sant eller ikke. (Merk:
Staten består her samtidig av et overveiende stort flertall av nettopp
kristentroende).
Troens sannhet
skal – i vår tids store kontekst - bestemmes av enkeltmenneskene eller de
troende samlet og/eller individuelt eller privat innadfra og ut, ikke ovenfra
og ned. (Jfr Kierkegaard:
Subjektiviteten er sannheten).
Menighetene eller trossamfunnene får i og med dette en egen
status som «hellige»: Å angripe dem eller fjerne dem for godt blir derfor å
begå skjending, helligbrøde, sacriliege,
(i praksis kan selvsagt kirker eller menigheter være betegnelser på
revolusjonære celler med rent politiske målsettinger som staten ser seg
legitimert til å oppløse og bekjempe med statlig legitimerte metoder uten at
dette så i sin tur kan begrunnes med legitim helligbrøde eller skjending).
Under alt dette ligger den erkjennelse at de aller, aller
fleste mennesker i dette paradigme faktisk tror på Gud – dvs har en gudstro og
en tilhørighet i en forsamling som bekjenner seg til denne gudstroen eller
dette gudsbildet - og at visse «ting og forhold» er og holdes hellige for dem,
hver for seg. Men dette var tilfelle bare for lenge siden og den tiden er
forbi. I dag er det de færreste som tror eller har en gudstro og holder noe
religiøst for hellig. Nyere undersøkelser viser da også at bare en av fire som
står i Statskirken tror på Gud. Hva blir da Statens viktigste oppgave? Jo, den
blir ikke å beskytte gudstro, men å beskytte ateisme og i flukt med dette da
også promotere ateisme, i praksis. Staten representerer med andre ord en
ateisme som beskytter ateisme. Ateismen har dermed fått det absolutte overtak i
og med at hverken staten eller kirken – inkludert mang menigheter eller
utenomkirkelige forsamlinger - kan sies å være kristen
Men samtidig: Det er altså ateismen som nå har påtatt seg å
være beskytter og verge for troen og de troende, uansett troens objekt, uansett
om det dreier seg om den kristne Gud eller den islamske Allah. Det er i sannhet
en underlig gud vi har påført oss, en Gud uten mirakel-formuenhet. (Puh, jeg
begynner å bli ganske lei av å skrive om dette, men fortsetter, i håp om at jeg
om ikke annet enn bare intensjonalt har en god sak i ermet, men at saken
faktisk og objektivt er god og verdt å tastaturkjempe for).
I dette scenarioet vil ikke Staten (og Kirken) se det som en
kriminell handling hverken av Bibelen eller av Koranen. De vil hevde det
«overordnede» syn at skjending prinsipielt kan være fullt legitimt samtidig som
denne normen i form av legitimitet blir ansett som ukrenkelig, - og derfor i
seg selv hellig, et religiøst begrep fundamentert i en gudstro. I praksis betyr
dette altså at Staten kan erklærer ytringsfriheten for hellig, slik da også statsråd Kallmyr gjorde på Debatten på
NRK tirsdag 26. november 2019. (At ytringsfriheten anses som hellig i Norge og
Vesten, har vært uttrykt fra islamsk hold het fra «karikaturstriden i 2006.
Mange aktører torde ikke den gang å uttrykke at ytringsfriheten er hellig for
oss).
Når Kallmyr kan
appellerer til hellighet, er det med
stor sannsynlighet et uttrykk for et behov i ham for å fundamentere sine valg
ut fra hjemler gitt ham av Gud, men dette vil han selvsagt ikke innrømme eller
bekjenne. I vår tid er alt gjennomsyret av nominalisme, derfor vil han slippe
unna med å henvise til at «hellig» jo kun er et ord man kan bruke på så mange
ulike måter også i sekulære anliggender. En åpen og ren referanse til Gud her,
vil i seg selv av enhver hypermagiker
anses for å være en slags helligbrøde.
Men: Det synes klart at ytringsfriheten i dette perspektivet
settes opp som en høyere autoritet enn gudstroen, ja, en høyere autoritet enn
Gud – og Allah – selv, - som en premissleverandør, om ikke annet.
De som representerer «den nøytrale stat» i dag er alle ikke-muslimer
– ateister så vel som kristentroende - som fordømmer koranbrenningen som
skjendig, eller helligbrøde, (en dødssynd i katolisismen). Det er disse som nå
egentlig representerer Staten, materielt
sett, altså, og da ikke bare formelt.
De representerer Statens «innhold» og egentlige norm og fratar dermed Staten
den rolle den var tenkt å spille ut fra Locks «teser» – som troens høye
beskytter, og da med en autoritet begrunnet i Gud selv.
De nye og vår tids representantene for Staten sier
imidlertid bare at «staten» ikke bør tillate
brenning av Koranen. De kan ikke si at staten ikke skal tillate koranbrenning og at det bør være straffbart å
brenn Koranen.
Når en kristen sier at den kristne gud og den islamske Allah
ikke er den samme eller identiske, må den kristne vite hvem Gud er og muslimene
vite hvem Allah er. En ontologisk eller substansiell definisjon er umulig uten
at det gudsbildet man har forankres i åpenbaringer og det er i åpenbaringen at
disse to gudenes identitet og karakter viser seg.
Å definere Gud er derfor et spørsmål om hva Skriftene
forteller om Gud. Motsier de hverandre på en slik måte at dette innebærer en
reell logisk kontradiksjon, - at det bryter med kontradiksjonsprinsippet - vil dette innebærer den klare, gyldige og
fruktbare konklusjon at disse to gudene nettopp ikke er identiske.
Å likevel hevde at det her er snakk om identiske Guder, blir
da å leve i et paradoks som ingen tilknytning har til den virkelighet Skriftene
beskriver. Dette innebærer så at det er emosjonene man nå i Staten fundamenter
de fundamentale spørsmålene i, ikke i tanken og fornuften.
De logisk fundamenterte lovene er dermed brutt og alt blir
mulig. De logiske førsteprinsippene gjelder ikke lenger, til tross for at de jo
forutsettes å være uforanderlige og stødige, de kan ikke endres, men holder
gjennom alle kontekstforskyvninger og alle hermeneutiske horisonter og spiraler,
de er universelle og naturlige, dvs de trenger ikke å lovfestes for å være
sanne. (Her må det imidlertid presiseres at ingenting flyter av disse
førsteprinsippene i eller av seg selv. Troen kan ikke fastsettes ut fra
førsteprinsipper alene, men på et konkret valg ut fra gitt tro og nåde,
åpenbart tro, i tro og personlig møte. Man må så å si avtale troen og troens
eget grunnlag, man må svare på spørsmålet: Hvem sier dere at Jeg
er og ikke hva en selv tror en er? Man å tilskrive torens objekt
eksistens. Når apostelen Peter svarer på Jesu spørsmål om han elsker sin Herre
og Mester, bygger han kanskje på innsikt i førsteprinsippenes funksjoner, men
når han svarer at ja, «Du er Kristus, Guds Sønn», da svarer han i tro, en tro
som er gitt ham av Den hellige ånd, alt i tro, Kan
du avtale Gud? Er du sprø?
Peter tilskriver Jesus egenskapen Gud. Men tilskrivingen er gitt ham. Han kunne
ikke ha hostet opp bekjennelsen av eget bryst, men kun ut av Guds «aggressive»
og uforbeholdne nåde.
Staten – som altså nå representerer de fromme ateisters
gudsbilde og alle gjeldende forestillinger om skjending – kan nå derfor helt
uten dypere innsikt bestemme at koranbrenning fra nå av faktisk skal være
straffbart. (Det er allerede nå mulig for den lovgivende forsamling å vedta en
lov som spesifikt forbyr koran-brenning).
Og grunnlaget for at dette er mulig - og for at det faktisk
vil skje – hentes da altså ut fra et samlet tilfang av emosjoner, følelser som
altså kan skifte for vær og vind, vilkårlige krefter som kan gjøre det nokså
umulig å beregne det åndelig landskap man til enhver tid befinner seg i og som
altså på litt sikt vil bli helt umulig å orientere seg i. Det er i dette
landskapet da også helt umulig å hevde at det faktisk finnes et universelt
gjeldende og derfor ontologisk moralsk kompass i og for mennesket. Tiden er da inne
for en virkelig og håndfast islamsk «take-over».
Alt legges med andre ord til rette for det helt store «take-away», det fenomen at vår kultur,
vårt samlede verdisyn eller vår grunnleggende virkelighetsoppfatning, inkludert
eksistens eller fravær av gudseksistens, kastes på båten, - av den nye Staten
som vil oppstå og hvor det vil bli straffbart å brenne Koranen, bare for å ta
ett aspekt av det hele her. De ikke-muslimer som altså i kraft av smak og behag
bygget på vilkårlige emosjoner vil da ha fått det som de ville ved å ta avstand
fra koranbrenningen (fordi de mener det er skjending! av det hellige, som
egentlig bare hører Gud til, dvs nå ikke lenger Gud, men Allah). «Emosjonenes
smak og behag» vil da ha utgjort et vesentlig bidrag til å bekrefte en mer
eller mindre bevisst villet avkristianisere Staten ved å islamisere den, - jeg
vil si: På hypermagiens og de allerede
nå akk bare så altfor makthungrige hypermagiske
personlighetenes vilkår, se om
toleranse, relativisme og hypermagi
Når vi så forstår hva
magi er på et dypere nivå, forstår man også hvor farlig denne utviklingen er og
hvor den går, nemlig mot et stadig mer grunnleggende islamifisert samfunn, et
samfunn som i stedig større grad vil føle trykket av Allah’s faktiske – og
absolutt tilskrevne - makt, Allah’s absolutte vilje, en vilje som baserer seg
på forestillinger om medfølgende absolutte politiske makt.
Det er dette og denne prosessen hypermagikere ikke kan forestille seg eller se og erkjenne, i sin
selv-absoluttiserende narsissisme, en narsissisme som egentlig søker makt, mens
den ad-extra fremstiller seg som
radikalt å gå mot alle forsøk på å tilrive seg dominans, (hvilket for dem
tåpelig nok automatisk innebærer imperialisme).
Paradigmet går med andre ord mot at emotivisme og
voluntarisme tar overhånd – på bekostning av og til erstatning for demokratiet per se og per vestlig definisjon - og
at alt må basere seg på aktuell og potensiell makt og maktbruk, dvs på hvem (og
med hvilken gudstro) som skal «sitte» på definisjonsmakt over hva som er rett
og galt, ja, hva som er sant, skjønt og godt, kort sagt dreier det seg om en
gradvis innføring av en helt ny Konstitusjon eller Grunnlov, som det heter.
De som går sterkt ut mot koranbrenning – uansett begrunnelse
– bidrar dermed helt uten å være seg dette bevisst til en stadig mer pågående
og legitim islamisering av hele samfunnet, fra grunnen av og helt til topps.
Disse opererer gladelig med forestillinger om det hellige eller noe hellig, men
helt uten å knytte dette til innbegrepet av disse forestillingene. De har
underlagt seg en absolutt og absolutterende nominalisme og er blitt sofister,
(i seg selv ikke langt fra solipsister!). De forsvarer foreløpig lovligheten av
koranbrenning, dvs straff-friheten for å brenne den -, men innynder seg
simultant (med begge beina på jordet og i lufte på en og samme gang) på
estetisk grunnlag overfor islam og muslimenes innflytelsesrike sterkt fromme og
lærde.
Vi må her – før vi går videre eller enda lenger - helt a propos - legge inn noen viktige
sannheter som neppe kan bestrides og derfor sannheter som vil «bli stående»,
som det så talende heter:
Bernard Lewis,
himself a target of Edward Said’s Orientalism, summarized this new
approach—or “pseudo history”—well:
According to a currently fashionable epistemological view,
absolute truth is either nonexistent or unattainable. Therefore, truth
doesn’t matter; facts don’t matter. All discourse is a manifestation of a
power relationship, and all knowledge is slanted. Therefore, accuracy
doesn’t matter; evidence doesn’t matter. All that matters is the
attitude—the motives and purposes—of the user of knowledge, and this may simply
be claimed for oneself or imputed to another. In imputing motives, the
irrelevance of truth, facts, evidence, and even plausibility is a great
help. The mere assertion suffices” (Islam and the West, 115). her
Jeg legger i det
følgende in diverse relevant stoff som tidligere er lagt ut på denne bloggen,
legg merke til koran-synet og synet på bruken av den (som instrument for egen
vinning skyld, eller ikke):
Min kommentar: Rimehaug forutsetter at Koranen kan
være hellig, men hva hvis Allah ikke er hellig? Se min artikkel på nei til
islam: Allah
ikke hellig
Michael Cook: The
Koran:
Tradisjonell islam har vært uvillig til å innse at
åpenbaringen reflekterer miljøet den er gitt i, (i motsetning til f eks i
hinduismen hvor det lett ble forutsatt at de hellige skriftene aldri kunne bli
konstruert dithen at de kunne referere til en historisk person eller et
historisk sted).
Tradisjonell islam kunne aldri gjøre spranget fra ideen om
at skriften var et produkt av samfunnet den ble til i fra ideen om at skriften
utfordret dette samfunnet på en helt ahistorisk måte. Og dette vil neppe
forandre seg i uoverstigelig fremtid.
Et par unntak kan nevnes: Muhammad Ahmad Khalafallah var
hjelpelærer ved Cairo University i 1947. Han hadde lært Koranen i landsbyen
hvor han kom fra og skrev en hovedoppgave om Koranens narrativ som et
kunstverk. Å se på Koranen som litteratur var i seg selv ikke betraktet som et
farlig frafall, problemet var mannens påstand om at det litterære aspektet ved
Koranen delvis utelukket tekstens historiske sannhet. Men det Khalafallah
ønsket var å beskytte Koran mot historistisk kritikk fra orientalister og
misjonærer. De førstnevnte, mente han, forsto ikke noe av fortellerstil og
fortellerteknikk i Koranen. Kolleger ved Azhar-universitetet i Kairo betraktet
imidlertid hovedoppgavens konklusjon som et angrep på selve Allah’s ord.
Koranen, som en av motstanderne hans sa, forteller sannheten i tilfelle
konflikt med historiske fakta, at historien med andre ord lyver og Koranen har
rett. Det fulgte noen hektiske måneder med mye hets og mange trusler mot K.
I 1992 fulgte en annen runde da Nasr Hamid Abu Zayd søkte
jobb som professor ved Cairo University. Zayd var en ivrig kritiker av
fundamentalistene som han mente representerte overtroiske krefter og myter.
Hvis Koranen var en tekst med et budskap til araberne på 600-tallet, så måtte
den nødvendigvis bli formulert i et språk som tok hensyn de historisk
spesifikke aspekter på den tiden. Den burde betraktes som et «kulturelt
produkt». Zayd hevdet at han på ingen måte tok avstand fra Koranens
guddommelige opphav, men han hevdet likevel at vi ikke kunne underlegge
avsenderen av Koranen noen vitenskapelig granskning; teksten må i dag leses
lingvistisk ut fra kulturens historiske kontekst og dette er den eneste måten
vi kan bruke for å forstå budskapet i dag. Hva fundamentalistene hadde gjort
var å forandre Koranen fra å være et budskap til å bli et ikon, til en
inkarnasjon av Allah’s ord sammenlignbar med den status Jesus har ifølge
kristen dogmatikk. Zayd be tvunget til å flykte fra Egypt sammen med sin kone,
som han ved dom ble fraskilt fra av en islamske domstol med den begrunnelse at
en kvinne ikke kan være gift med en ikke-muslim. En av begrunnelsene for å
erklære Zayd som apostat var at han benektet troen på jinnene, idet han
henviste denne troen til den historiske konteksten på 600-tallet. s 44 ff.
Cook bringer flere eksempler som viser at det i islam ikke
ligger noen hindringer i veien for å betrakte selve boken Koranen som hellig:
Den sitter på sin kursi, dvs trone i himmelen, og derfor mår den virkelig fromme
muslim sitte på gulvet når han leser i den, der den riktig nok snarere ligger
oppslått i dette lille stativet som er formet som en liten krakk i kryssform. I
flukt med dette er det utenkelig å tillate seg å sitte oppå en Koran. Ja, i
Afghanistan ble det under den første perioden da Taliban tok makten utstedt
forbud mot papirposer laget av resirkulert papir i frykt for at dette kunne
inneholde papir tatt fra Koraner som var blitt kastet eller var kommet på
avveie.
Paul Grieve, Islam:
Jesu ord i Det nye testamentet anses ikke å være Jesu ord
direkte, bare indirekte, og som referater av hva Jesus sa, av hva han følte og
hvilken visdom han forkynte og den sannhet hans ord åpenbarte. Nedtegningene om
Jesu liv ble først til lenge etter at Jesus døde og disse ble forfattet av
ulike mennesker som snakket ulike språk. Dette kan åpne for feiltolkninger.
Koranen derimot blir i islam oppfattet som det ufeilbarlig, uforanderlige og
direkte ord fra Allah fra begynnelse til slutt. s 7 f.
Koranen forteller at Jesus vil vise seg som et tegn på
Dommedag. Han vil forberede veien for en universell bekreftelse på islams
sannhet. Shia-islam trekker mye på jesustradisjonen. Shia-imamer sies å imitere
Kristus og å være født med perfekt kunnskap og den siste imamen i rekken ble tatt
opp i guddommelig «okkultasjon» slik at han skulle slippe å dø den endelige
død. (Som allmektige, levende, Kristus, sitter de altså på sin tronstol i
himmelen på samme måte som Kristus).
Arabere sier om det arabiske språket at hvis bare noe blir
sagt på et på en vakker måte, så er også ordene sanne. For Muhammed
følgesvenner ble repeteringen av åpenbaringene og selve lyden av ordene deres
liv og inspirasjon, idet kadensen nesten ble like viktig som innholdet. Dette
var Allah’s egen stemme på deres lepper og Allah’s temme som runget i ørene,
akkurat på samme personlig intense måte som når katolikker kjenner Jesu
sakramentale kropp og blod i forvandlet form til brød og vin som legges på
tungen under communionen. s 78.
I sure 2. 97 fortelles det at ordene i Koranen er blitt
bragt ned på hjertet til Muhammed ut fra Allah’s vilje. s 80.
Den første suraen i Koranen, al-Fathia, Åpningen, kan i
islam sammenlignes med bønnen Fader vår i Det nye testamentet s 83.
Koranenes stemme ligner for det meste en uidentifiserbar
stemme som tiltaler Muhammed i 3. person og dette stemmer med Muhammeds egen
erfaring da åpenbaringene kom ned til ham, fra «et sted» utenfor ham selv.
Ifølge islam tros det at dette «faktisk» var Allah’s stemme som snakket gjennom
Muhammed til menneskeheten, via Gabriel som mellommann. s 85
Muhammed brukte ordet rasul i Shahada for å beskrive sin
misjon. Rasul betyr imidlertid ikke profet, slik det vanligvis blir hevdet, men
kun «budbringer».
Mange kristne tror at de gjennom personlig bønn kan komme
inn i en slags hjertesamtale med Gud eller komme inne i Guds nærvær, som om
dette skulle være en dagligdags affære. I kontrast kan de muslimske bønnene
fremføres bare ved å følge visse foreskrevne fysiske bevegelser og talte ord. Å
utføre ritualene tjener til å høyne både kroppens og sinnets konsentrasjon
eksklusivt mot Allah og dedikert kun til Ham, uten distraksjoner utenfra.
Bønnens form kan derfor ikke være tilfeldig eller foretas på innfall og for en
muslim kan bønnen ikke aksepteres uten at den forskrevne rutine blir fulgt til
punkt og prikke. s 100
Shia-muslimene er like avhengig av mullaene deres for
tilgang til sannheten og frelsen som katolikkene er av sakramentene som kun kan
administreres av presteskapet. s 275
George Dardess: Do We Worship the same God – Comparing the
Bible and the Qur’an:
Koranen blir ansett som den reneste og mest direkte form for
Allah’s budskap til menneskeheten. Muslimer behandler den som et fysisk tegn på
Allah’s nærvær blant oss: Tegnet på Allah’s nærvær, ikke i form av legeme og
blod, men i ord som blir proklamert og nedskrevet. I Koranen taler Allah
direkte til menneskeheten uten noen mellomkommende stemme og uten «forteller»
eller menneskelig taler, ikke engang Muhammed egen stemme. For muslimene høres
kun Allah og Allah alene, like tonefriskt og levende som da Allah sendte ned de
samme ordene Muhammed ble pålagt å resitere for 1400 år siden. For muslimer
inneholder Koranen Allah’s stemme slik den taler til menneskene i dag like mye
som den vil tale til den siste person levende som hører den. For muslimer betyr
det å høre denne stemmen det samme som å tre inn i en relasjon til Allah som
vil bringe blomstring både her i denne verden og den kommende. Effekten er ikke
ulikt det som skjer katolikker når eukaristien, brødet og vinen, mottas under
kommunionen. Men det må tas et forbehold: Hellige som Koranen og de konsakrerte
elementene måtte være som tegn, så er de likevel ikke identiske, (og heller
ikke likeverdige, min kom). Begge anses av respektive trossamfunn som kostbare
gaver fra Allah til menneskene, de er likevel gaver av ulikt slag og det er av
denne grunn at Koranen – (eller nytingen av dens åpenbarende stemme?) – ikke
kan betegnes som et sakrament, som utmerker seg ved å være Kristi legeme og
blod. Den katolske kirke er ikke i posisjon til å bekrefte at Koranen formidler
Guds – (ikke Allah’s?) – nåde. Hverken Vatikan II eller senere pavelige
uttalelser hevder dette. Muslimer vil aldri kunne si at Allah’s nærvær blir
formidlet til dem på samme måte som Kristi nærvær blir formidlet til oss under
brød og vin. Men at formidling skjer, vil hverken katolikker eller muslimer
benekte. (s 28 f). se 9
syndene dardess cook m fl
«Jeg har ennå ikke møtt en enste vestlig person som forstår
hva Koranen egentlig er. Den er ikke en bok i vanlig mening og den kan ikke
sammenlignes med Bibelen, hverken Det gamle eller Det nye testamentet. Den er i
seg selv selve uttrykket for den guddommelige vilje, (dvs Allah vilje). Hvis du
ønsker å sammenligne den med noe i kristendommen, må du sammenligne den med
Kristus selv. Kristus var det guddommelig uttrykk blant menneskene,
åpenbaringen av Allah’s vilje. Det er hva Koranen er. Og hvis du ønsker en
sammenligning mellom Muhammeds rolle i islam og andre enn Kristi rolle i
kristendommen, så er det bedre å sammenligne med Maria. Muhammed var et redskap
for den guddommelige vilje på samme måte som Maria var det. Det fører ingen
steds hen å påpeke mulige fremmedord i forhold til arabisk i teksten. … Koranen
er guddommelig inspirert», - (eller kanskje en åpenbaring av Allah selv? Min
kommentar). That’s the important point. (Yusuf K. Ibish, i Geisler s 98)
-
«Guds (Allah’s) ord i islam er Koranen; i kristendommen er
det Kristus … for å strekke denne analogien litt videre kan vi peke på det
faktum at Koranen, idet den er Guds ord, tilsvarer Kristus i kristendommen og
formen denne boken har, som i likhet med innholdet er diktert ovenfra,
sammenfaller med Kristi legeme. Koranen form er det arabiske språk som
religiøst betraktet er like uatskillelig fra Koranen som Kristi legeme kan
adskilles fra Kristus selv. Arabisk er et hellig språk på den måten at det er
en integrert del av Koranens åpenbaring sammen med lyden av det og det
uttrykket som gis gjennom de rituelle handlingene i islam». (Sayed Hosein Nasr,
ibid s 98).
Kommentar: En bok tilskrives i islam altså omtrent
samme verdi som en person. Hva dette innebærer kan ikke undervurderes, ja,
forskjellen er sås stor at den som ikke ser det, kan bar gi opp å forstå oe om
vesensforskjellene mellom islam og kristendom, for forskjellen er ikke bre
tydelig, den er enormt viktig og gjelder det enkeltes menneskes eksistens på
det dypeste, mest inderlige og personlige planet. Forskjellen kan sies å
utgjøre forskjellen mellom et Jeg og et Du og et Det og et jeg. Forskjellen går
på om den troende tror på et gudebilde og en avgud, eller en personlig,
allvitende Gud som i kraft av forsynet bryr seg om enkeltmenneske og konkret
griper inn i den troendes liv. Et «DET» kan ikke gi løfter, kan ikke høre
bønner, kan ikke tilgi synder. Et «Det» kan sammenlignes med den sorte, kalde
og livløse stenene i Ka’ba som den fromme muslim må kysse for å kunne føle seg
ubundet av sine tidligere synder. syndene 9
Se etiketten «syndene 9» her på bloggen:
s 98: Det fins ingen doktrine om Gud som definerer hvem han
er i islam, bare «tegn» på en sakramental natur og hvor da noe av ham kan bli
erfart. … når muslimer resiterer Koranen, blir de bevisst om sin egen væren mer
enn om en objektiv frelseshistorie. De gjør et forsøk på å skape deres egen
indre erfaring av strevet for å komme tilbake til kilden og på den måten for å
unne bekjempe det onde i dem selv. Al-Arabi, d 1240, snakker om imaginasjonen
som en gudegitt evne til å skape en personlig teofani eller gudsmanifestasjon
av Gud i verden rundt oss.
s 100: Muhammed krevde ingen tilslutning til en
trosbekjennelse eller spesifikt teologiske «meninger» (slik vi finner i
kristentroen om Guds natur etc, det forutsettes ganske enkelt at han eksisterer
som den eneste Gud). Doktrinell tenkning, anvendt på den transcendentale
virkeligheten til al-Llah, kan bare være gjettverk – eller blendverk - , zanna.
En vantro er ikke en som nekter å tro på al-Llah’s eksistens, men en som ikke
er takknemlig overfor Gud.
s 101: Koranen er ikke en bok beregnet for personlig, nitid
granskning eller nøye gjennomlesning, (private perusal), men en tekst som skal
synges i den liturgiske tilbedelsen. Og det var Koranen som sikret – eller
hindret – at al-Llah ble en fullstendig fjern gud «out there». (!)
s 126: Koranens vers – ayat – var «tegn» som besørget et
sakramentalt møte med Gud. Koranen er like sentral for muslimenes åndelighet
som Jesus, Guds ord, er for kristne.
s 131: Koranen ser alle historiene den referer til, som f
eks beretningen om Noah, som «tegn» eller symbolske fortellinger om Guds
forhold til menneskene mer enn som faktabeskrivelser.
s 250: Den politiske suksessen til umma, (det muslimske
folket eller forsamlingen av hellige og troende), «hadde nesten, sic, blitt et
sakrament for muslimene», sic!. Den var et ytre tegn på Guds usynlige
tilstedeværelse blant dem. Politisk aktivitet fortsatte å være et hellig
ansvar. Det muslimske imperiet ble et tegn på at hele menneskeheten kunne blir «redeemed»,
eller forsonet.
s 263: Muslimene ser sunna som en type sakrament: Sunna
hjelper dem å utvikle den gudsbevissthet i det daglige liv som Koranen (pluss
tilleggene i sunna) foreskriver. Noen hadither er Guds egne ord og disse
understreker at Gud ikke er et metafysisk vesen «der ute», men på en måte
identisk med den troende muslims «værensgrunn», - «ground of beeing». Ytre
handlinger, likt med de kristne sakramentale midler, (nådemidler), er ytre tegn
på den inder nåde og må vernes med respekt.
s 264: Ummas suksess hadde en sakramental verdi.
s 268 Etter åpenbaringene fortelles det at Muhammed
«fortettet» «L-lyden» i al Llah slik at al-Llah for å skille ut det islamske
gudskonseptet fra det hedenske gudskonseptet, og denne bruken er mer korrekt
enn det velkjente «Allah», skriver Karen Armstrong.
Allah er ikke hellig.
Allah er ikke hellig og mennesket er ikke født med arvesynd.
Allah hater ikke synden radikalt og elsker ikke syndere radikalt. Synd er kun
regelbrudd. Synden gjøres ad hoc, til enkeltstående overtredelser. Mennesket er
”svakt” ifølge islam og det ble ganske snart etter ”brøden” med å spise av
Treet tilgitt sine overtredelser i Edens hage. Etter denne tilgivelsen har
Allah vært tilgivende og nåderik overfor menneskene – muslimene ? - slik det står at Allah er, ved innledningen
til alle surer i Koranen, bortsett fra en, og dette gjelder altså kun og
spesielt for muslimer.
Tilgivelse fra Allah går på enkeltsynder og ikke på
menneskets - les: muslimenes -
grunnleggende stilling som lovløs og urettferdig opprører overfor Gud, slik som
i kristendommen. Mennesket som enkeltmenneske synder ikke fordi det er en
radikal synder som ikke kan tilgi seg selv, i islam. Nei, mennesket synder
fordi det ikke følger Allahs praktiske lover, regler og normer.
Mennesket trenger ingen Gud som er like radikal kjærlighet,
som mennesket er radikal synder, i islam.
Både synden og kjærligheten i islam blir noe mennesket og
Allah faktisk tilnærmet kan forhandle om, i islam, og noe som er en utenkelig
tanke og forestillingen innen kristendommen. I kristendommen tåler ikke Gud
synd, ja, JWWH – dvs Jesus Kristus – hater synden og dette betyr at Gud ikke
kan skylde mennesket noen verdens ting, annet enn – i siste og første
konsekvens – selve fortapelsen og en evighet uten gudsrelasjon overhodet.
(Eller at Gud vender ryggen til og lar alt og alle seile sin egen sjø … hvilket
riktig nok ikke er ortodoks kristendom, selv om ikke få nok kan ”føle” det slik
og selv om dette faktisk beskrives billedlig i Det gamle testamentet).
Islam tenker dermed bare overflatisk og relativt når det
gjelder mennesket og dets opprør mot Gud, seg selv og sitt samfunn. Allah sier
ikke at Han hater synd og det fins ingen beskrivelser av hva dette måtte
innebære for enkeltmennesket og hele menneskeheten i sin fulle dybde og bredde
i de islamske skrifter. Allah og profeten tar problemet med synd og arvesynd
”med stor ro” i islam, for å si det slik, og Allah befaler til og med at
englene å bøye seg ned for å tilbe Mennesket som mer høyerestående enn englene
i islam.
Det er faktisk bare Satan selv som protesterer mot denne
befalingen i Koranen og det synes umiddelbart som om Satan – kanskje
”forståelig” nok – hadde en viss rett til å føle seg snurt av Allah, som altså
forlanger tilbedelse av et vesen som opprinnelig av Allah selv ble skapt mye
lavere enn Satan selv.
Man skulle ut fra disse ”fakta” kunne slutte at mennesket i
islam tillegges en større verdighet og posisjon i skaperverket – og i forhold
til Satan - enn i kristendommen, men nei: Dette er selvsagt ikke tilfelle,
snarere tvert imot. Satan beholder sin posisjon som menneskets frister og førfører
og følgelig finnes der da heller ingen radikal frelse i islam, og ingen Frelser
som har beseiret synden, døden og Satan en gang for alle, gjennom ett offer. Et
stedfortredende offer. Dette at Jesus Kristus døde for oss og tok på seg den
gjeld vi selv skulle ha betalt.
Allah finner det ikke for godt å unne mennesket noe
storslått drama hvor det tas i bruk nær sagt alle virkemiddel, nettopp for å
frelse mennesket. Allah har ingen enestående eller unik Sønn og dermed heller
ingen han kan ofre, som et bevis på sin radikale og uforbeholdne kjærlighet for
– og til - menneskene. Allah forlanger i stedet at hver enkelt muslim må stå
overfor Allahs dom uten noe offer, og uten advokat, - ingen hjelper eller
mellommann.
Menneskets er dermed henvist til sin egenrettferdighet
overfor Allah, - intet annet vil duge. Menneske: Frels deg selv! Dette er i sum
muslimenes radikale stilling over sin guddom, en guddom som altså tåler eller
”leker med” synd, og som derfor i hvert fall indirekte lar seg korrumpere av
synd, i og med at han tillater den å operere, men samtidig som han ”lover” å ta summen av alle småsynder i betraktning
ved siden av de gode gjerninger han selv har pålagt –predestinert - alle
muslimer å gjøre, og, ja, samtidig som han – tvetydig altså – bestemmer alt på
forhånd, også hvilke synder som skal begås, og hvem som skal begå dem.
Allah sitter med totalregnskapet både som revisor og dommer.
Bare martyrene har forsikring og garanti om hva som skal skje med dem når de
dør og også for de ulike martyrer finnes det et hierarki i den allahianske
himmel. Hvis Anders Behring Breivik hadde vært muslim og blitt drept på Utøya
ville han vært en martyr som var sikret plass i denne himmelen. Terroristen som
drepte jødene og sine egne trosbrødre fordi de hadde trukket i fransk militær
uniform i Toulouse sist måned har et løfte fra Koranen om å havne i det helvete
som den allahianske himmel må være.
Hadde det vært bedre for ABB om han hadde vært muslim? Så avgjort ikke:
Det kan høres underlig ut, men den kristne Gud kan fortsatt frelse ABB, nettopp
fordi Han har skjenket oss sin Sønn, og vår tro på Ham, i egenskap av at Gud er
kjærlighet først, ikke til sist. Og ikke ut fra forbehold, slike forbehold som
faktisk fremstilles som en egenskap i guds vesen i islam …
Muhammed så ikke nødvendigheten av Jesus ene offer på
Golgata: Hvis mennesket kun er relativt ”bedervet” av synd, så har mennesket en
viss mulighet for å kunne frelse seg selv, ved å gjøre gode gjerninger sett i
Allahs øyne, gjerninger som føres opp i et regnskap som så på dommens dag skal
veies på vekter, som så avgjør den enkeltes endelikt i helvete, (for alle
muslimer må innom helvete, bortsett fra martyrene som går rett til vers, uten
at noen kan protestere).
Et slikt syn på synd og (relativ) frelse har enorme konsekvenser
teologisk: Hadde ABB vært muslim, kunne han – som overlevende etter
Utøyamassakren – i ettertid og i
fengslet faktisk ha bundet Allah til å sende ham til den allahianske himmel;
han kunne nemlig ha sprengt hele fengslet – med hjelp utenfra selvfølgelig,
hvis mulig - og tatt med seg så mange
fiender av islam han kunne. Han ville da kunne hevde overfor Allah at han hadde
rett til Allahs frelse, han hadde jo nå virkelig lykkes, ikke bare halvveis,
ved å overleve, men nå helt, ved å dø martyrdøden, og dette ville han ha kunnet
hevde uten rom for teologisk-juridisk tvil.
Slik ville ABB kunne oppnå full sikkerhet før sin martyrdød,
(se forøvrig tidligere postering her om ABBs behov nettopp for sikkerhet).
Ja, slik kan man spekulere i hva islam egentlig sier om synd
og frelse. Islam åpner faktisk for en mulighet for mennesket å kunne synde
straff- og gjeldsfritt, ved at man utfører ”gode gjerninger” som vil balansere
vektskålene på dommens dag. Man kan planlegge sin egen frelse her i det
timelige i det evige ved faktisk beregne seg frem til hvilke gode gjerninger
man må gjøre for å kunne synde.
Man kan føle seg fri til å begå synder ved at man kan hevde
sin rett overfor Allah til at tyngden på vektskålene skal gjelde.
Er ikke dette nifst? Hva ansporer vel ikke det underliggende
gudsbilde troende muslimer til å tro – og gjøre? Vil en kristen kunne tenke på
denne måten?
Overhodet ikke.
Det er bare det at dette er et vanskelig regnskap for
muslimer som ville ha prøvd seg. Ja, så mange vansker og store problemer, vil
mange si, at det ikke er lurt å forsøke seg, for Allah er jo altseende og Allah
venter faktisk av den troende at han skal tro uten håp om å kunne binde Allahs
hånd. Men samtidig: Det som står i Koranen, det står, og det er Allah den allmektiges
egne ord …
Men hva hvis …
- den judeokristne
Gud nå velger å gi ABB genuin kristen tro, vil han få visshet og ekte håp i
stedet for sikkerhet i vantro, dvs verken sikkerhet eller tro, slik han må
bedømmes ut fra kristne standarder nå.
Ӂh, synder! Tenk alvorlig over hvilken fare du befinner deg
i! Den er en gedigen ildovn, en stor bunnløs kløft full av vredesild og hvor
Gud holder deg i sin hånd over den, Gud som du har syndet mot og krenket … Du
henger i en tynn tråd med guds flammende vredesild rundt og tråden kan briste
når som helst … og så tenker du at du ikke har noe behov for en mellommann som
kan fri deg ut fra Guds rettferdighet mot deg som synder, og at du heller ikke
selv kan vise til noe i deg selv som kan redde deg, og heller ikke noe som
helst av hva du har gjort eller som du kan gjøre for å mildne Guds vrede …!
(Fritt etter Jonathan Edwards).
Ifølge den judeokristne tro er:
Guds vrede guddommelig eller uendelig og ubegrenset
- den er også veldig eller forferdelig, slik at det ikke gis
noen moderasjon eller nåde i helvete
- den begrenser seg ikke til en slags mild misnøye i Gud,
den er en fortærende ild
- den varer evig og det fins ingen grenser for Guds vrede
overfor de som er i helvete
Edwards forsetter:
Nesten alle naturlig mennesker som hører om helvete
innbiller seg at han skal slippe unna og forsikrer seg om at han er i
sikkerhet; han skryter for seg selv av hva han har gjort og hva han driver på
med. Alle regner ut på et vis i sitt eget sinn hvordan vi skal unngå dommen …
- Lar vi oss fornærme av slikt? spør RC Sproul. – Hvis så er
tilfelle, er det klart at den gud vi tilber ikke er en hellig Gud, men tvert
imot ikke Gud i det hele tatt. Hvis vi forakter Guds rettferdighet, er vi ikke
kristne i det hele tatt. Hater vi Guds vrede, hater vi Gud selv. Vi kan gjerne
si at nei, det er ikke Gud vi hater, men Edwards, for min Gud er mild mot meg
og min Gud er en kjærlighetens Gud … Men en Gud som er kjærlighet uten vrede,
er ingen Gud. Han er et avgudsbilde på samme måte som om vi hadde laget hans
bilde i stein …
Ordet rettferdighet i Bibelen betyr å rette seg etter en
rettsregel, objektiv standard eller lov gitt av Gud, men radikalt sett er
rettferdighet selve Guds uadskillelige personlighet og karakter. Gud er alltid
i samsvar med hva Han gjør, men samtidig er dette konsistent med hva Han ER i
seg selv som moralsk superb på alle måter, fordi Gud er Ren Ånd og forandrer
seg ikke. Han gjør ikke urettferdige gjerninger og er ”rett”, i motsetning til
mennesket som er ”krøket” eller innkrøkt i seg selv.
Var det urettferdig av Gud å si til Adam og Eva at de skulle
dø på grunn av sin synd?
Var det urettferdig av Gud å pålegge dødsstraff for all
synd, uansett alvorlighetsgrad?
Sproul sier: Hvis du sier ja, så sier du det nettopp som et uttrykk
for menneskets falne natur , den som fortjener dødsstraff i utgangspunktet.
Sier du ja er du ute etter å gi Gud et dårlig rykte og baktaler ham; du
angriper og forsøker å ødelegge Guds hellighet og har aldri forstått hva synd
er for noe og hva den innebærer. Vi må derfor aldri svare ja på spørsmålet, men
nei med overbevisning … er dødsstraff urettferdig? Nei, på ingen
måte. Husk at Gud skapte ut fra Hans egen frie vilje og ga oss det høyeste
privilegium noen skapning kan få, nemlig dette å være skapt i Guds bilde og
likhet. Synd er derfor kosmisk forræderi og utakknemlighet i høyeste potens og
dette gjelder den minste synd, for det vi sier til Gud er at Han lov ikke er
god og at våre vurderinger må ha forrang og at Gud må finne seg i vår dom.
Hans Kung: Det mest mystiske aspektet ved synden er ikke at
synderen fortjener å dø, men at syndere vanligvis får fortsette å leve … !
Sproul/Saleeb:
Isma’il al-Faruqi: De kristne antar at mennesket er en
fallen skapning og at det er befengt med arvesynd og fremmedgjort fra Gud og at
det er selvsentrert og selvmotsigende og er avhengig av Guds nåde. På dette
grunnlag vil kristen misjon forsøke å bringe forsoning og forløsning mellom
mennesket og Gud.
Islam derimot mener at mennesket ikke trenger slik frelse
for mennesket som Guds stedfortreder på jorden (kalif) er perfekt i stand til å
være det og utstyrt med alle egenskaper som skal til for å påta seg og fullføre
oppgaven, idet mennesket i nåde fra Allah har fått Allahs åpenbaring. Mennesket
er uskyldig, perfekt og moralsk herre; det er kallet til å adlyde og utføre
Allahs vilje …
Mennesket gjøres her ikke til objekt for frelse, men til
frelsens subjekt, sier Saleeb. RC Sproul påpeker at dette minner om Nietzche
som betraktet kristendommen som en religion for tapere og de svake. Vi kan også
nevne Rosseau som mente at mennesket blir født uskyldig …
Saleeb: Ordet hellig brukes kun 2 ganger i hele Koranen …
muslimene tror ikke at Gud har åpenbart sin ”karakter” eller sin rettferdighet.
De sier at Han har åpenbart sin vilje og sine bud, men uten at disse
reflekterer Guds hellige og rettferdige karakter eller vesen og Hans lov er
ikke basert på dette. På bakgrunn av dette blir det vanskelig for muslimer å
forstå hvor syndefullt mennesket er og selve radikaliteten i synden.
(Jeg vil bare her tilføye: Heller ikke det vanlige moderne
vestlige menneske oppfordres til å forstå dette og ta det inn over seg i
syndserkjennelse og dette gjelder også langt inn i kirkenes ledelse og blant de
høyeste teologiske autoriteter . Det sier seg selv at jo mindre man forstår av
den kristne måten å forstå og forholde seg til synd og frelse på både i konkret
og teoretisk forstand, jo lettere vil det vestlige kollektive sinn tilpasse seg
islam etter hvert som tiden skrider frem og islam stadig vinner større
innflytelse og makt i samfunnet. Vi har med andre ord selv gjort oss til lette
fremtidige bytter eller offer i stor skala for islam proper. Vi vil ikke lenger
vite av det som David sier, nemlig at ”jeg ble født med synd og i synd ble jeg
født av min mor”, se Salme 51. 5).
Saleeb: Frelse betyr i islam redning fra Helvete, ikke
særlig mer.
Sproul: Hvis noens gode gjerninger oppveier de onde eller
mindre bra gjerninger, så kan ikke gud være helt rettferdig fordi gud i så fall
ikke synes å være forpliktet til å straffe ondskapen eller synden. En slik gud
tilgir ganske enkelt syndene og dette virker både tilfeldig og urettferdig. Det
kommer an på hvordan man forstår Guds karakter og vesen. Hvis Gud er hellig, så
måler Han min synd mot sin hellighet og da vil det være umulig å balansere
vektene, vi er skyldnere som ikke har noen mulighet for å utligne … hvilket
altså muslimene må benekte.
Luther viser til Det første og største bud som sier at du
skal elske Din Gud med hele ditt hjerte og med hele din sjel og ditt sinn … og
din neste som deg selv …
Han spør seg om det er mulig for ham å gjøre dette for han
har neppe elsket Gud med hele sitt hjerte og her kreves det fullstendig
hengivelse. Jeg har ikke gjort dette i 5 minutter engang, i hele mitt liv,
tenker Luther, og hvis jeg elsker meg selv mer enn Gud, så er min manglende tro
Det første og største bud, han lever med andre ord etter et menneskeskapt bud,
sitt eget, og ikke Den helliges bud …
Kan da kristne ha forsikring om egen evige frelse? Ja visst.
(Men dette spørsmålet må vi i denne omgang la ligge, jeg vil bare nevne noen
aspekter i vårt moderne og gjennomsekulariserte samfunn som kan illustrere at
vi er blitt en kultur som satser på egne gjerninger og tanker, på gjerningstro,
ikke på gratis nåde gjennom Kristus offer en gang for alle som stedfortreder og
den som påtar seg den fulle og hele synd og skyld, stikk i strid med hva islam
hevder og hva store deler av befolkningen setter sin lit til, akkurat som
muslimene).
Vi har, som Sproul sier, tåkelagt Guds bud og hellige
rettferdighet til de grader at evangeliet – det glade budskapet - ikke lenger er et gladbudskap, simpelt hen
fordi det ikke lenger finnes noen dårlige nyheter.
Og da kan det heller selvfølgelig ikke være noen frelsesvisshet,
akkurat slik det er innen islam.
I 1984 ble det gjort en undersøkelse for en britisk avis
hvor det fremgikk at halvparten av de engelske biskopene trodde at kristne ikke
hadde noen forpliktelse etter kristen tro til å tro at Jesus Kristus er Gud. En
høy andel av dem selv trodde heller ikke på Jesu guddommelighet.
Til stor tilfredsstillelse for de fleste muslimer, vil vi
tro.
Om ”tilstanden” generelt i USA kan Michael Horton fortelle,
i det han henviser til spørreundersøkelser foretatt av Barna group, at
millioner av amerikanere nå tror at Gud er en supranatutral ”størrelse” som kun
er til for vår egen tilfredsstillelses skyld.
Barna: ”Dette blir hver mann for seg selv og overlatt til
seg selv uten den minste tanke for de sosiale og personlige konsekvenser av
slike utrolig egoistiske, nihilistiske og narcissistiske forestillinger … De
fleste amerikanere kan til en viss grad intellektuelt sett slutte seg til
kristne dogmer om Jesus, Gud og engler og de tror at Bibelen inneholder mange
gode fortellinger og leveregler. Og de tror at religion er veldig viktig i
livet deres. Men den samme gruppen, inkludert mange bekjennende kristne, tror
samtid at mennesket er født gjennom godt og det viktigste i livet er å nyte
livet så mye som mulig…
82% av amerikanerne tror at Benjamins Franklins aforisme om
at ”Gud hjelper den som hjelper seg selv” står i Bibelen. Et stort flertall
tror dessuten at alle folk ber til den samme gud eller ånd, uansett hvilket
navn man tilskriver denne guden eller ånden. De tror virkelig at hvis et
menneske generelt oppfører seg bra og gjør gode ting for andre i løpet av
livet, ja, så vil det fortjene et liv i himmelen”.
Ikke rart at president George Bush sa at han trodde at
muslimene og de kristne tilba den samme guden.
Barna: ”Amerikanere flest er kristne bare i navnet … vi
ønsker erfaring mer enn kunnskap og vi foretrekker valgfrihet fremfor
absolutter. Vi åpner for preferanser mer enn for sannhet. Vi søker behag mer
enn vekst. Tro må skje på våre premisser, hvis ikke avviser vi den. Vi har satt
oss selv opp til overdommere over all rettferdighet og gjort oss selv til
herskere over våre egne erfaringer og skjebne. Vi er det nye tusenårets
fariseere”.
Hvem er superfariseere her? Gelius og Hognestad? Tja,
hvorfor ikke. De arbeider hardt på å islamisere kristentroen, eller invitere
muslimer inn en idyll-religion hvor man slipper å operere med synd i det hele
tatt!
Tidens moral synes sentrert rundt følgende sentrale
fundamenter:
Du er unik. Stol på følelsene dine. Absolutte prinsipper
legger bånd på deg. Bare DU vet hva som er rett og best for deg. Sett deg mål
og oppnå dem. Ha det gøy og lev sunt. Finn din egen mening med livet.
Chawkat Moucarry:
Koranen lærer at gode gjerninger oppveier onde gjerninger.
Guds straff for onde gjerninger er rettferdige, mens belønningen for gode
overstiger rettferdskravet sett i forhold.
Sure 6. 160: Den som gjør gode gjerninger vil ha igjen
tifold for dem, men den som gjør onde gjerninger vil kun få betalt tilsvarende.
Ingen vil bli behandlet urettferdig!
Gud ser følgelig ut for å være langt mer fornøyd med de gode
gjerningene enn han er vred på de onde. I hadith fortelles det at ”hvis min
slave planlegger å gjøre en ond gjerning, så ikke skrive det ned (i boken)uten
at han fullfører; hvis han derimot ikke gjør det, ja, da skriv det ned som en
god gjerning og legg den på vekten …
Går ikke Allahs sjenerøsitet her på bekostning av hans
hellighet og rettferdighet? Ser Allah ikke ut for å overse syndige gjerninger
og bifalle onde?
I Bibelen er Gud ikke så lemfeldig og Gud tolererer ikke
syndige eller onde gjerninger: Våre gode gjerninger er verdiløse og veier ikke
opp for våre onde. Synd er mye mer enn dette.
Den ”kjærlighet” Allah har for sine lydige slaver illustres
godt i en hadith som heter hadit al-nawafil eller ”overskuddsgjerningene”:
”Jeg vil erklære krig mot alle dem som viser uvennlighet
over en som fromt tilber meg … jeg gir ham de mest herlige ting … og min slave
kommer stadig nærmere meg ved å gjøre ting utover plikten – nawafil – slik at
jeg kan elske ham mer, slik at jeg blir hans synssans, ved hvilken han ser, og
hans hånd som han griper med og hans føtter som han går på … og hvis han ber om
min beskyttelse, så vil jeg beskytte ham, for jeg nøler ikke med å gjøre noe
som jeg nøler med å ta hans sjel, for han hater døden, og jeg hater å skuffe
ham … ”
Moucarry kommenterer: Denne hadithen lærer at guds
kjærlighet er et svar på folks lydighet. Dette står i sterk kontrast til den
kjærlighet Gud viser i Jesus Kristus. Islam lærer oss at synd ikke kan fornærme
vår Skaper, som står så høyt over oss at han ikke kan bry seg med vår
ulydighet. Når vi begår synd, så er det oss selv vi skader eller gjør ondt mot,
Allah forblir uberørt. Alle overtredere gjør ondt mot seg selv, se sure 64. 1 og
7. 160 m fl. Fra et bibelsk perspektiv er synd ikke bare overtredelse av Guds
bud eller lov, men en synd mot Gud selv.
Tilgivelse i islam baserer seg på tro, lydighet, omvendelse
og Muhammeds forbønn. Denne betraktes om et privilegium Allah har gitt ham som
den siste profet og fordi Allah allerede har tilgitt ham. På dommens dag vil
Muhammed be Allah tilgi dem som trenger det mest: Min forbønn vil være for dem
i min nasjon som har begått de groveste syndene. Allah vil på oppfordring fra
profeten la mange muslimer få komme ut av helvete og inn i paradis.
Vi må bare spørre: Er ikke dette farlig nær å påstå at
Muhammed kan kommandere Allah, hvilket jo vil være det samme som å begå shirk,
den ubetinget verste og eneste totalt utilgivelige synd i islam?
Men: Allah kan ikke være bundet at lydighet eller ulydighet
fra sine skapninger og slaver. Han tilgir jo hvem han vil og straffer dem Han
vil, se sure 2. 284, 3. 129, 5. 18 m fl. Så, med unntak av den utilgivelige
synd det er å assosiere Allah med andre enn ham selv, så kan ingenting begrense
Hans nåde. Frelse blir dermed å betrakte som en slags gjentjeneste og for
Mutazilitene MÅ Allah tilgi hvis den troende har vist lydighet og omvendt seg;
hvis ikke MÅ han straffe. Bare omvendte syndere kan få Muhammeds forbønn.
Muhammed vil ikke tilgi andre synderne, men han vil øke deres velsignelse som
fortjener det. Koranen benekter på det sterkeste at noen kan få ufortjent
velsignelse fordi dette anses som direkte i strid med Allahs natur og
rettferdighet.
I kristentroen er de glade nyhetene at Gud i stedet for å
straffe oss i henhold til Guds rettferdighet, så frikjenner Gud oss på grunn av
Jesu lidelse, offer og gjerning på korset. Denne frelse løser det dilemma som
ligger implisitt i den islamske tro, nemlig dette at enten så tilgir Allah
syndere uten å ta hensyn til sin rettferdighet, eller så dømmer han dem uten
hensyn til sin nåde.
Geisler/Saleeb:
Belønningen for en god gjerning er ti ganger større enn en
tilsvarende ulydig gjerning. Den ulydiges gjerning kan til og med transformeres
til verdien av en god gjerning, se sure 4. 40, 6. 160, 25. 70. Ifølge en
tradisjon insisterte Muhammed på at ingen kunne oppnå frelse kun ut fra dydige
gjerninger uten Allahs (aktive?) nåde. På spørsmål om dette også gjaldt
profeten selv, svarer Muhammed at det også gjelder ham, men at Allah vil dekke
ham med nåde.
Nok en gang kan vi altså spørre: Hvordan kan dette ha seg?
Kan profeten binde Allahs hånd?
Harold Coward:
”Mange muslimer var usikre på om verdien av deres gode
gjerninger kunne modifisere den skjebne Allah hadde staket ut for dem en gang
for alle. Det lå derfor nært at de troende satte sin lit til Muhammeds forbønn
for dem. De lærde aksepterte den forståelsen litt etter hvert, idet man fant
antydninger for det i Koranen selv.
Hadith understreker denne utviklingen spesielt med hensyn til store synder som
ikke kunne viskes ut med gode gjerninger alene. Iflg Al-Tirmidhi sa profeten:
”Min forbønn er for dem som har begått dødssynder (committed mortal sins)”. En
tradisjon forteller at Muhammed vil kaste seg ned og gå i forbønn overfor
Allah. Muhammed vil på denne måten klare å bringe ut av ilden alle de som ikke
har begått synder som fortjener evig straff. Shiamusimer utviklet slike tanker
dit hen at Muhammeds rett til å kunne gå i forbønn også innbefatter hans
sønnesønn Hussein.
Koranen sier litt forskjellig om forbønn generelt: I sure
92. 19 tales det imot den. Men i 19. 19 sies det at ingen skal ha rett til å gå
i forbønn, unntatt han som har fått tillatelse for det fra Allahs nåde direkte.
I 43. 86 står det de som er sann vitner overfor Allah kan gå i forbønn for å
hjelpe andre.
For å oppsummere: Kristendom og islam er to inkompatible
trossystemer og de to kan aldri forenes eller gå opp i hverandre.
Det har grunnleggende med gudssynet å gjøre. Den kristne Gud
er nær, personlig og aktiv og Hans natur og vesen er en relasjonell treenighet
som utfoldes i Kjærlighet og ikke en tritesime slik islam forutsetter.
For å sitere Ratzinger:
”The unrelated, unrelatable, absolutely one could not be a
person. There is no such thing as a person in the cathegorical singular. This
is already apparent in the words in which the concept of a person grew up; the
Greek word ”prosopon” means literally ”(a) look towards”; with the prefix
”pros” (toward) it includes the notion of relatedness as an integral part of
itself … To this extent the overstepping of the singular is implicit in the
concept of person”.(Sitert fra Geisler/Saleeb: Islam).
Geisler: For muslimer har Gud (Allah)ikke bare enhet, men
også singularitet. Men disse er ikke identiske. Det er mulig å ha enhet (unity)
uten singularitet, for det kan være pluralitet innen enheten, hvilket er det
nettopp tre-enigheten innebærer: En pluralitet av personer innen enheten av
enheten av En essens. Mitt sinn, mine tanker og min tale har en enhet, men de
er ikke en singularitet, siden de er ulike. Islam ofrer pluraliteten i et
forsøk på å unngå dualitet (i Allah vs Koranen f eks) og benekter derfor enhver
personlig pluralitet i Gud (Allah). Ratzinger: Treenigheten er den eneste måten
å unngå dualisme ... Gud (ikke Allah) står over singularitet og pluralitet. Han
transcenderer begge kategorier ... (s 264).
Vi må derfor spørre: Hvor plasserer dette profeten Muhammed?
Vi kan ikke se annet enn at det ovenstående kan forklare
Muhammeds behov for selvforherligelse og stadig større autoritet overfor sine
"slaver i ånden", de troende, i motsetning til de vantro. Han lar
sine tilhengere forgude ham - selv om han forsikrer at han selv bare er et
almindelig og "syndig" menneske - ved at hans forordninger tillegges
guddommelig status og myndighet.
Solomon og Muqdisi sier det slik: Vexing of Muhammed became
equivalent to blaspheming, and his rights and his sanctity were equal to that
of Allah and above, se sure 59. 7, 4. 59 og 24. 56.
Muhammeds autoritet er med andre ord absolutt og i og med at
Sunna er kilden til de fleste rituelt obligatoriske bestemmelser,
blir altså Sunna (profetens ord) identiske med Allah's ord.
For å avslutte for denne gang med noen betraktninger av Mike
A. Robinson:
”A unitarian god does not possess the eternal diversity in
his nature to account for the diverse and neccessary laws (the Law of
non-contradiction distinct from the Law of Identity, and the particulars in the
cosmos (people and things).
Islamic theology cannot account for nor explain the problem
of unity in diversity (the one and the many). Letham opines that Islam is a
”militant and monolithic unifying principle, with no provision for diversity”.
A uni-personal being lacks the capasity to account for eternal and temporal
particulars”.
”Let me ask you a question: if God is just a monad, a singel
person God, where did love come from? Who did Allah love before he created the
angels or men? Love needs an objekt … ”
”The Muslim cannot account for logic, love, absolute morals
and knowledge”.
”Allah is described as wholly and completely incomparable,
transcending and beyond all things, as there is nothing that is analogous about
him. Correspondingly, he then cannot be anything, and he is nothing, and cannot
exist by definition”.
”If Allah is the only eternal being, and nothing exist that
is analogous to him, nothing can share anything in common with him in his
beeing and attributes; hence an eternal book in Paradise cannot exist”.
”An unknowable and unidentifiable strict unitarian God
cannot be the indispensable foundation for the unity of experience.
Van Til warns that ”the only alternativ to thinking God as
the ultimate source of unity in human experince, as it is furnished by laws or
universals, is to think that the unity rests in a void. Every objeckt of
knowledge must, therefore, be thought of as being surrounded by ultimate
irrastionality”.
”If one denies the Triune God, the World must be encircled
by irrationality, but that is not possible. Islam's doctrine of god leaves room
neither for diversity, diversity in unity, nor a person grounding creation, for
Allah is a solitary monad with unity only.”
”Without Yahweh one cannot account for anaything, including
the claims of various religionists. God the Father, Son and the Holy Spirit is
the precondition for logic, morality, mathematics and everything else in the
cosmos”. Allah
ikke hellig
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar