onsdag 8. januar 2020

Avradikalisere radikaliserte? Om vestlig juss og tro kontra islamsk juss og tro


Bakgrunnsartikler for denne posteringen:
Tankeforutsetninger, Hobbes, Mill, Lock og Rousseau osv og SAP: Hvorfor det går så galt: https://neitilislam.blogspot.com/2015/01/om-hvorfor-det-gar-sa-galt-om-islam-og.html
Se for øvrig innlagte linker under.


Jeg deler artikkelen i 3 bolker, 1, 2 og 3, - bolker som alle vil belyse og utdype hverandre, med tanke på å etablere et mer helhetlig bilde av det juridico-religico paradigme.

1
I hvor mange år har Vesten trodd på at såkalt profesjonelt assistert deradikalisering av islamister skulle hjelpe? Og hvorfor hadde «vi» en slik klokkertro på at våre psykologer og sosiologer og andre eksperter skulle lykkes med enn av-radikaliseringen?
Jeg tror ikke det primært skyldes vår naivisme. Vi kan heller ikke beskylde ekspertene for å mangle intelligens, kreativitet og innsikt. De mangler heller ikke «de korrekte emosjoner» eller de riktige verdiene. Men én ting mangler disse ekspertene, og det synes som om det er felles for samtlige av dem, i alle vestlige land som driver disse prosessene, nemlig at: Forståelsen av hva islam er – i sitt vesen – mao hva «islam proper» er, hva islam er per se, hvor selve essensen i islam ligger, og hva islam i seg selv er, - ut fra hva de islamske skrifter selv sier om den saken.
Det jeg har termet  SAP er det sosiologiske/antropologiske og psykologiske paradigmet som i dag former våre tankesett og våre sinn og som danner fundamentet for all tenkning, all handling og alle idéer, programmer på alle områder osv. For vi tenker uunngåelig ikke bare innenfor ideologier eller troer, men også innenfor paradigmer, slik Thomas Kuhn sammen med  Michael Polyani har beskrevet innenfor det vitenskapelige området.
Jeg mener Kuhn og Polyani kan fortelle oss mye om hva det er som skjer og hvorfor også utenfor det rent vitenskapelige området, eller «det området» som angår oss alle, selv om vi ikke ser, føler og forstår det, i øyeblikket og for øyeblikket.
Jeg mener at det er nødvendig med et paradigmeskifte, et skifte som vil inntreffe før eller siden, uansett. Spørsmålet er om vi så å si kan komme det i forkjøpet, slik at vi kan unngå at «det gamle» paradigme som styrer oss nå, bryter sammen på en heller ublid og u-pen måte, og at et nytt paradigme følgelig vil «bli innført» med metoder vi må ta avstand fra, på et absolutt grunnlag, det være seg juridisk eller religiøst.
«Vi» har latt oss skremme av de som har skremt oss med at islam ikke har noen essens og at nettopp det å hevde at islam har essens, essensialiserer islam på en måte som er rasistisk og et uttrykk for hat, og en holdning som egentlig strider mot ytringsfriheten og det frie ord! (Tro det den som vil).
Jeg har tidligere her på bloggen skrevet om nødvendigheten av å tenke juridico-religico og nødvendigheten av å forlate det primære paradigme som utøver sitt jernhårde regime over samfunnsvitenskapene, som i dag er blitt et «must» for de aller, aller fleste politikere, - et paradigme som avgjør nesten enhver form for politikk i samtiden, over hele linjen og uten unntak noen steder, (bortsett fra i noen miljøer, men hvilke og hvordan, får jeg la ligge til en annen gang).
Det som utmerker seg for SAP er at det så å si ikke gis rom for selve AVTALEN som alt dreier seg om og alt bør være tuftet på. SAP er helt uten perspektiv for det juridisk-religiøse fordi man i SAP har store problemer med å forestille seg at f eks jus og religion har noe å gjøre med hverandre. Innenfor SAP er det ikke engang snakk om tangering. Juss og Gud oppfattes som inkommensurable, eller inkompatible, og denne oppfatningen er normerende: At alle (som betyr noe) har å rette seg etter den. Det man ikke ser er at selve premisset i dette paradigme her er, at mennesket i dag egentlig ikke er i stand til å inngå avtaler, i hvert fall ikke metafysiske avtaler, slik jeg har skrevet om  her, om å avtale Gud i et AMEN. SAP forutsetter derfor et klientell, et samfunn hvor nødvendigheten av terapeuter og klientell synes å være en absolutt nødvendighet for at maskineriet skal kunne gå sin gang, uten for mange som faller utenfor. Vi lever i det gjennomterapeutiske samfunn, alt kan forklares eller bortforklares ut fra SAP’s terminologi, en terminologi som etter min mening forutsetter en rent magisk tankegang, et paradigme som i sin tur skaper en hel skare av hypermagikere, uten at folk makter å gjennomskue dette spillet og disse illusjonene og den maktkampen som ligger under og som påvirker alt annet. Vi har simpelt hen ikke klart å skaffe oss begreper nok til å få forstand på det og de forsøk som gjøres, på ulik måte og med ulik terminologi, blir fort forsøkt gjort til skamme. «Sapperne» er livredde for å miste sitt hegemoni. De slår seg gjerne sammen med hypermagikerne ut fra de fellesinteresser de har smidd seg inn i og som samler dem, hvilket gjør avkledningen av dem og opprøret mot dem stadig vanskeligere. Det er blitt en – faktisk rettslig - risikosport å «touche» hypemagikerne. De opptrer som om de alene skulle sitte på all makt og som om det var en selvfølge at alle adlød dem og underkastet seg.
Det som særmerker SAP og hypermagi er, at de ikke makter å se islam som en egen kategori helt forskjellig fra deres egen kategori, eller deres eget paradigme eller måte å tenke grunnleggende på. Derfor klarer ikke de ekspertene – en gruppe som hovedsakelig består av psykologer – å forandre de radikale muslimene, som selvsagt utgjør en reell trussel overalt. De skjønner ikke hvilken kategori disse muslimene opererer innenfor. De vil ikke se at en muslim er en som gjør en avtale med guddommen, dvs med Allah og profeten. De ser ikke at disse muslimene primært tenker juridico-religico. Ja, de ser ikke at denne tilnærmingen til livet og sannheten ikke engang er mulig. De forkaster den allerede i utgangspunktet, før «behandlingen» er begynt. SAP tar sin vitenskapelige og terapeutiske tilnærming for gitt, de tror og går ut fra at den er absolutt universelt gyldig, og derfor alltid holdbar og utvilsom; de sverger til en metode som lar seg vitenskapelig bevise, (i seg selv en premiss som tillater dem å se muslimene innenfor et mekanistisk og ikke et juridico-religico paradigme), de ender med at dette av muslimen blir oppfattet som et dårlig forsøk på å bruke magi på dem, en terapi som de oppfatter som et tryllemiddel de for lengst har gjennomskuet som ubrukelig, sett i relasjon til deres eget personlige, og i sin tros forhold Allah og profeten. De bruker Allah og profeten som deres sanne og høyst personlige beskyttere mot alle forsøk fra terapeutenes side på å manipulere dem og få dem til å oppgi sin radikalitet, dvs det som de selv anser som autentisk tro og fundamentale sannhet. SAP evner ikke å se at dette juridisk-religiøse forholdet anses for å det grunnleggende forhold i selve eksistensen, ja, selve forutsetning for all menneskelig og autentisk eksistens i det hele tatt. Islam er muslimens "din", et begrep vi kanskje kan oversette med «sann virkelighet», selve naturloven, selve det prinsipp som umulig kan rokkes og som derfor står til evig tid. «Din» oppfattes som selve den vitenskap som alt springer ut av og alt skal «ende» i. «Din» er naturens og guds lov, hevet over all tvil, fordi alt det islam sier faktisk bare er det mest selvinnlysende av alt og av alle prinsipper. Den som ikke har «Din», dvs islam som religion, og som forpliktende sammenhengskraft, har kort sagt ikke livet og må leve i illusjonenes og selvbedragets uvirkelighet. «Din», dvs islam er naturen selv, dvs de trenger ingen påplussing, ingen reduksjon til noe annet, den er selvinnlysende sann. Tenk bare på regelen om at et øye må bøte for et annet: Hva er mer sannferdig og mer naturlig enn dette? Muslimen tenker her juridisk-religiøst og disse to kategoriene henger sammen, ja, de er uadskillelige; de uttrykker begge Allah og profetens rettferdighet og miskunn, guddommens viktigste attributter, - til fulle. En hypermagiker eller sapper har store vansker med å forstå at dette paradigme henhører under et helt annet paradigme enn deres eget paradigme, som de på sin side tar for gitt, og som et ubrytelig aksiom, gitt dem av Allah, dvs en «instans» det ikke er mulig å forhandle om, (dvs egentlig å drive juss eller religion med), i og med at islam er sann og derfor universell.
Vi ser her en flik av forklaringen på at psykologene og alle sapperne og alle hypermagikerne ikke vil lykkes med sine forsøk å de-radikalisere disse menneskene. De radikale vil se alle slike fremstøt som forsøk på de-humanisering. De vil se psykologenes forsøk som et angrep på dem personlig, som de dypt juridico-religico-involverte mennesker, totalengasjerte mennesker, som de nå engang er, på Allah’s befaling, og mennesker som vil beskytt sin en gudommelig gitte rett med sine liv.
Terapeutene, på sin side, opplever seg også som representanter for «det universelle» og «det universelt sanne». De mangler imidlertid både det juridiske og religiøse aspektet; det ligger ikke integrert i deres natur eller personlighet, dikterte som de er av en verdensanskuelse som aktivt nekter dem det juridico-religico paradigmet, avhengig som de er av fraværet av en slik tilnærming, av å fornekte dette paradigme som «ontologisk virkelig» og høyst virkende, en funksjon de faktisk må gjøre seg helt blinde for, skal de fungere med ryktet i behold nettopp innenfor sitt eget paradigme og deres egne altfor snevre kategorier. 
For å bruke et bilde den berømte religionsforskeren Markia Eliade bruker: Han snakker om axis mundi, dvs det punkt i universet som alt heretter må dreie seg om og fundamentere seg mot. Axis mundi settes i jorden, som en staur som plantes i bakken, den settes så å si med smerte og svette i et stort og allmektig FIAT ned fra himmelen og ned på jorden, et resultat av og en funksjon av en viljesbeslutning som kun kan tilskrives Gud (i alle Guds evige, ubeskårne og uforanderlige attributter).
Fiat på latin tilsvarer forresten Amen på hebraisk. Begge begreper utløser selvsagt både juridisk og religiøs tankegang, den binder og løser, et faktum som glatt blir forbisett og forbigått i taushet i vår kultur som hverken har peiling på grunnleggende og eksistensiell juss proper eller ditto religion proper, og at disse kategoriene henger sammen som erteris, så å si, eller som i et irreversibelt og ikkereduserbart amalgam. Juss og gudstro henger sammen som mann og kvinne henger sammen, både som konsepter og som objektive – målbare - realiteter. Sappere og hypermagikere ser ikke at axis mundi forutsetter et komplementært forhold. De finner ingen mening i å «sette en axis mundi» i det hele tatt, eller de tro at den for moroskyld, nærmest, kan settes hvor som helst. Grunnen er at de ikke ser dette i evig juridisk og evig religiøst perspektiv.  De er universalister, javel, for dem skal alle til himmelen og alle skal bli frelst, og helst frelst av dem selv.
For kristentroende er axis mundi satt en gang for alle av Jesus Kristus selv i og med korset og i og med overvinnelsen av døden, og løftet om herliggjøring og evig liv. For så vidt befinner axis mundi seg overalt hvor kristentroen og de kristentroende er til stede, og ellers. Men axis mundi i kristentroen rommer dessuten menneskets personlige istemming, dets emosjonelle og kognitive tilskriving eller attribuering, (sml Matt 16. 16), dets lojalitet ved Guds nåde selv og den tillit og fortrøstning som «automatisk» følger. I seg selv etablerer dette et personlig forhold til guddommen, et aspekt som mangler i islam, hvor det f eks er shirk eller synd å tilskrive Allah egenskapen «Fader». Mens axen i islam imidlertid er satt en gang for alle, er axen i kristentroen høyst mobil, og derfor høyst fleksibel, og mer kreativ, den åpner mer for fantasi, innlevelse, dette å søke innsikt, må vi kunne si. Dette i seg selv innebærer så at både jussen og den religiøse troen gis et helt annet fundament i islam og kristendom. Sappere og hypermagikere ser ikke disse relasjonene og disse dimensjonene, og derfor tror de at de kan fremforhandle et resultat eller en konklusjon på deres egne premisser med et paradigme hvor jussen og troen allerede er satt, (som er hva de altså ikke forstår betydningen og innebyrden av). Derfor er det da også mye lettere for muslimer – i krise og nød - å anta kristentroen heller enn troen på den magi og den universelle relativitet sapperne og hypemagikerne opererer med, i seg selv et paradigme helt uten grunnleggende og eksistensiell juss og helt uten religion, fordi det er helt uten gud og helt uten juss og fordi sapperne, hypermagikerene og disse psykologen er helt blinde for de mest fundamentale av alle menneskelige behov, nemlig behovet for en gudstro som kan binde og forløse i absolutt forstand, ikke bare innenfor et totaliserende, verdslig totalrelativistisk og ateistisk eller rent sekulært paradigme som hverken gir rom for guddommelige løfter eller kontraktsrettslige stipuleringer og befalinger, og hverken for fortapelse eller frelse, dvs hverken for evige plikter, evige løfter og evige rettigheter; gjenstår bare «fromme ønsker», hovmodighet, og bare svake skygger av tro og gudsfrykt.  
Islam bygger på juss og tro. Kristentroen bygger på juss og nåde (en aktivt virkende «grace» proper, ikke bare en passiv imøtekommenhet i form av «medynk»).
Kort sagt: For muslimer er axis mundi en bok, for kristne er den en person, ja, Gud in personae. For sappere og hypermagikere – og psykologene her - er axis mundi deres egen tro på troen på egen fortreffelighet og egen selvtilstrekkelighet i kraft av deres terapeutiske og ikke-telogisk og ikke-juridiske utgangspunkt og blindhet for det fundamentale i det juridico-religico paradigme, paradigmet over alle paradigmer, uttrykt og illustrert her via verdslige tanker om axis mundi, intet mindre.    
Foreløpig avslutning på denne bolken:
Vi må begynne å tenke nytt, innenfor et nytt rammeverk, et nykonstituerende konsept, et nytt, rikere og mer dristig paradigme. Vi må fravriste oss det gamle og ubrukelige og legge om kursen mot lysere horisonter. Vi må begynne å forstå virkeligheten på en ny, dypere og mer begrunnet, måte. Og den eneste måten vi kan makte å gjøre dette, er sakte, men sikkert å begynne å tenke «nytt gammelt», for å si det sånn.
Det gjelder om å begynne å tenke nytt innenfor nye tankestrukturer, på nye, frisk filosofisk-religiøse premisser, et tanke- og holdningsgrunnlag og en tro som vi har mistet på grunn av sommes djevelske forakt og vantro, simpelt hen har mistet en gang for alle, skal vi tro dagens meningsbærere og beslutningstakere.  
Dette er imidlertid ikke lett «å få til», man fristes til å tro at det nye paradigme må vokse seg frem av seg selv, at alle eller flest mulig aktører før eller senere finner ut av det selv og justerer sine tanker, analyser og sin kritikk og selvkritikk etter forholdene, dvs realitetene, uansett hvordan realiteten nå og fremover vil té seg, holdt jeg på å si. Den som forstår, forstår.
Det er ikke lett å begynne å tenke nytt eller tenke nytt. Synden og begrensningene er en meget stabil eller habituell egenskap. Å tenke nytt og tenke på nytt kan sammenlignes med å «omvende» seg, en form for «metanoia», i religiøs forstand. Poenget er – frivillig eller ufrivillig - å gå fra en tilstand til en annen, ikke bare mentalt, men også kroppslig, og økonomisk, - for tanker og troer påvirker ikke bare det mentale, men hele omverdenen, alle relasjoner, også selv-relasjonen eller selvrefleksjonen. Et paradigme kan sies å enten konservere eller snu opp ned også på grunnstrukturene i samfunnet, helt ned på produksjonsnivå. Det vil påvirke folks forhold til produksjonsmidlene, det vil påvirke forholdet mellom herre og træll, som Hegel og Marx snakket om. Og vi slipper ikke unna. Det beste vi kan gjøre er å finne den beste og rette veien ut av ett paradigme og forsøke å legge forholdene til rette slik at vi kan velge en nytt og bedre paradigme. For å klare dette, må vi først forsøke å se hvilke kategorier det er vi har å gjøre med, og hvilke kategorimistak som gjøres. Det første vi må gjøre er å få folk og eksperter til å se, erkjenne og bekjenne at islam og Vesten er inkommensurable kategorier eller paradigmer. Men det er nettopp det psykologer og andre eksperter innenfor SAP ikke makter å se og forholde seg til. Og det er derfor det går så galt som det går, og som det kan gå. Jeg frykter at det må gå maksimalt dårlig før vi kan begynne å øyne at det faktisk kan gå mye bedre, bare vi får summet oss og tatt motet til oss, slik at vi kan få «alle fakta på bordet» eller slik at vi kan fjerne mest muslig av den tvil og forvirring som er skapt i relasjon til den kategorien nå snar alt vil dreie seg om, nemlig islam.
En omvendelse innvarsler en helt ny retning, en frisk og gjerne abrupt uttrykt nyorientering, endrede holdningsmønstre, ja, en helt annen og ny moralsk grunnholdning. For noen vil det falle lett, for andre vil det falle – umulig. Det dreier seg dessuten om hele vår kultur, vårt grunnleggende livssyn, vår virkelighetsoppfatning, vårt verdisyn og ikke minst. Vårt menneskesyn. Intet mindre. Intet mer. De fleste vil betakke seg og tenke: nei, ikke nå igjen. Har vi ikke nok ved å bli ved det gamle? Har vi kanskje ikke hatt fremgang og venter ikke stadig mer fremgang og blomstring – for ikke å si nydelig og «fruktbar» selvrealisering? Er det mulig å tenke seg et velferdssamfunn uten sosialdemokratiet og dets ideologiske grunnlag, med det gode intensjoner?
Før vi kommer til bolk 3, må vi gjennom bolk 2 her, en bolk jeg henter fra Robert Spencer i sin helhet. Spencer har fulgt godt med på alle forsøk både i vesten i MØ på å avradikalisere de voldelig radikaliserte. Jeg like selv ikke å snakke om «de radikaliserte», fordi dette er en bekrivelse som faktisk fratar de radikale deres ansvar, i og med at de passifiseres i stedet for å personaliseres. De blir indirekte da fremstilt som ofre for manipulasjon og omstendigheter og gjort til tanketomme og lite troende eller autentisk religiøse individer, en beskrivelse som allerede i utgangspunktet fratar de «radikaliserte» deres grunnleggende menneskelighet, eller bedre: deres mennekseverd, hvilket kan oppfattes som en unødvendig fornærmelse i seg selv.

Etter Spencers artikkel avslutter jeg med en idehistorisk oversikt som forhåpentlig kan ha en slags pedagogisk verdi, idet den kan åpne for et bredere eller dypere syn på hva avtaler og kontrakter egentlig handler om og hvordan de påvirker alle livssyn og alle kontekster, med andre ord belyse noe om deres grunnleggende vesensegenskaper og deres betydning for mennesket sett i et mer holistisk perspektiv enn det perspektiv som presenteres av overflatiske sappere og hypermagikere som neppe kan sies å stå i et tilfredsstillende forhold til sitt indre liv, hvis de overhodet har noe indre liv å forholde seg til, gudløse og kosmisk forlatte som de egentlig er, av eget frie valg. 

Notabene:

Når det så gjelder dette å tenke juridico-religico eller dette å gjøre de religiøse kategoriene juss og religion til selve utgangspunktet for våre tanker og handlinger, spesielt i forhold til islam, må jeg bare si at denne oppfordringen ikke er en oppfordring til å se ALT i lys av juss og religion (tro).

Vi skal ikke tenke snevert fundamentalt tørt juridisk i forhold til venner, familie, kamerater eller hvem det måtte være, slik til daglig og i enhver situasjon. Men når disse viktige tingene kommer på bane, må man ha i bakhodet generelt at her snakker vi om kontraktsforhold i forhold til guddommen og alt det som kan avledes av denne grunnforutsetningen. «Vestlendinger» flest er ikke vant til å tenke i slike baner, det er mye lettere og mindre fjernt for de fleste av oss å henføre oss til sosiologien, psykologien og antropologien for å finne innfallsvinkler, spørsmål og svar. Etter min mening er det her vi begår den mest alvorlige feilen. Utgangspunktet er mao feil, og derfor blir selve tilnærmingen også utilstrekkelig – vi kommer liksom aldri til poenget, for håpet om noen konklusjon uteblir nærmest av seg selv. Dermed risikerer vi også at motsetningen i det praktiske liv forsterker seg og den gjensidige mistenksomhet likeså. Vi ser ikke at muslimer flest tenker mer juridisk, mens vi er opplært til å tenke humaniora og dermed i et paradigme som ser ut til å ha kuttet ut jussen koblet opp uadskillelig med religion for godt. Vi ser ikke at vår juss og vår religion også henter sitt fundament fra juss og tro, på samme måte som muslimene legitimerer seg ut fra samme grunnlag. Resultatet er at vi hverken forstår oss selv eller muslimene, dvs islam.   
Det ville bety å gjøre vold både på jussen og disse menneskene og relasjonene. Når jeg oppfordrer til å se og forholde seg til jussen i forhold spesielt til islam, går dette på det mer abstrakte eller prinsipielle planet, eller det «ideologiske» planet, på tankemønstrene innenfor selve religionen og dens forhold gjennom skriftene til Allah, her sett i lys av den kristne gudsoppfatning, slik disse fremkommer i Bibelen og trosbekjennelsene etc.
Vi begår en stor feil hvis vi reduserer vår egen religion til et spørsmål om metafysikk og analytisk diskusjon uten å se den juridiske grunnvoll som bærer hele systemet, eller paradigmet. Vi mistar oss grunnleggende hvis vi går ut fra at religion kun bygger på tålbare illusjoner eller som om den kun var et virkemiddel vi trygt kunne forsvare for helsens og de gode relasjoners skyld.

Når det er sagt: Juss og religion i en religion trenger ikke å være lik jussen og religionen i en annen religion. Jussen og guden i islam er ikke den samme som jussen og gud i kristentroen. Vi har derfor valget. Vi kan som enkeltmennesker og kristne tro oss utvalgt av Gud og Gud gir oss en nåde vi ikke kan motstå eller si nei til, men samtidig forplikter utvelgelsen oss til å bekrefte vår visshet om frelse i både i praktiske forhold og i vår tankeverden, forankret i alt det vi er.
Vi skal ikke tro oss overlegne og vi skal ikke rose oss av vår uangripelige tro. Jussen i kristendommen hviler på de løfter Gud gir oss om at vi virkelig er frelst i Kristus, for Kristi skyld. I prinsippet hviler derfor troen på jussen, den overjordiske jussen som så å si daler ned til oss, uten at vi har gjort oss fortjent til den. Det kristne menneske er et juridico-religico vesen i sitt innerste vesen. Guds rettferdighet er juss. Guds nåde er juss. Saliggjørelsen er juss. Herliggjørelsen likeså. Den kristne Gud er AMEN og amen forplikter: Gud. Akkurat som gudstroen er en tro på den guddommelige jussen, den som ikke oppstår i og av oss selv, men som gis oss som gave, akkurat slik er troen på Gud og dermed troen på at Gud gir oss troen som gave, som en gjenfødelse og som en bevissthet om gjenfødelse. Muslimer er også jurdico-religico vesen, men de har en annen gud, en upersonlig gud, men likevel en gud som legger troen og jussen til grunn for alle relasjoner, all tro, alle forhold til alle, muslimer først, kristne og jøder så, ikke sik som i kristendommen som sier at: Her fins hverken jøde eller greker, fri mann eller træll, mann eller kvinne … Alle står og stilles helt likt i forhold til Guds kjærlighet og vår møte med ham i tiltro til at Han, vår Fader, frelser oss via Hans enbårne Sønn, Menneskesønnen, allmektig Gud.  

Juss betyr ansvar, rettigheter og plikter, ikke bare i rent praktisk forstand, men også i eksistensiell forstand, kall det filosofisk forstand, om du vil. Den angår i høyeste grad ditt indre landskap, dine abstraksjoner og forestillinger, din metafysisk-mentale tilstand og konstitusjon, din konseptuelle verden, ditt verdensbilde, din verdensanskuelse og ditt verdisyn.

Det befriende i jussen er, at den ikke bare knytter seg til følelser eller sentimentalitet osv. Jussen er ikke bare en juss vendt oppover mot himmelen eller nedover fra himmelen, som om Guds tale kun var juridiske påbud, forbud og mer eller mindre obligatoriske normer og regler. Jussen klargjør hvem eller hva man har å forholde seg til og hvem eller hva man står til ansvar for, hvem man eventuelt skal forsones med og forløses av.

Et slik perspektiv er imidlertid umulig å få øye på i islam. Vi legger derfor ved uttalelser fra enkelte meget innflytelsesrike muslimer som har deltatt på verdensarenaen, i politikken. Uttalelsene bærer bud om en helt annen juss enn den vi har beskrevet ovenfor. De forteller også om en helt annen gud enn den kristentroen beskriver og holder for sann. De forteller om en helt annerledes tro og helt andre kontraktsforpliktelser og dermed om et helt annet og grunnleggende annerledes og motstridende juridico-religico paradigme. Uttalelsene viser oss med all tydelighet at muslimer forpliktes på en bok, eller på en bokstavtolkning av Koranen med ledsagende skrifter. De forteller om en helt annen verden, en helt annen himmel, et helt annerledes kosmos og en helt annen måte å se og nærme både seg selv og andre mennesker på enn det Bibelen beretter om og holder opp for oss som ledestjerne og idealer.

Vi ser tydeligere enn noen andre steder hvordan jussen og guddommen virker i islam når de gjelder konflikten mellom Israel og islam i Midt-Østen i dag. Følgende uttalelser forteller det meste om hvordan muslimer ser på sine kontraktsforpliktelser overfor Allah og profeten, om hvilken juss som gis høyeste prioritet og legitimitet og som alt og alle gjøres helt avhengig av. De forteller om en juss som aldri kan frigjøre den som underlegger seg denne jussen og den guddom som har forordnet den, uforanderlig og infleksibel som den er og som den skal og må oppfattes som, obligatorisk, av alle Allah-troende, uavkortet.

Islamsk juss i denne sammenhengen bygger på sirkelslutninger og er helt avhengig av sirkelslutninger for at den i det hele tatt skal ha noen funksjon: Når det står i Koranen at muslimene er kontraktsforpliktet til å føre jihad mot jødene, så er det nettopp en kontraktsforpliktelse i relasjon til Allah for alle muslimer at alle muslimer nettopp og følgelig skal føre jihad mot jødene. Det fins ingen unnskyldning for ikke å påta seg et slikt oppdrag og føre en slik jihad. Allah har påbudt det og derfor er jihad en – juridisk bindende - plikt muslimer skal underlegge seg, uten å stille spørsmål.
Jussen her minner oss om at den som utformer ordren, er ute etter kadaverdisiplin, ja, at han er avhengig av at nettopp kadaverdisiplin utøves og praktiseres, om så med vold, i og med at man kan erklære den som ikke følger ordren for apostat, hvilket betyr at man kan drepe vedkommende, helt uten skrupler og samvittighetskvaler, fordi det her er snakk om den høyeste form for juss og den edleste form for gudstro. Og fordi det er Allah’s vilje og beslutning. Sirkelen sluttes med andre ord i et apodiktisk helvete som det ingen vei finnes ut av, uten å bryte sirkelslutningen, en slutning som etter den universelle logikks lover da bygger på et logisk mistak, en logisk feilslutning, på tautologier, på kategorimistak. Koranen er sann fordi profeten sier at den sann! (Dette hjemler så drap og på en på forhånd gitt tilgivelse for drap, et uhyrlig eksempel i seg selv på blind appell til autoritet). Se f eks her om psykologiske tankefeil
Her fins ingen antydning om eller oppfordring til å tenke selvstendig, egentlig dreier dette seg om å fornekte den tro som sier at guds lov er skrevet på menneskets hjerter, en lov som ikke er utradert, men som lever, dvs i kristendommen. Få om noen i dag vil assosiere denne kristne trosoppfatningen som et ledd i kristendommens eget juridico-religico paradigme. Få om noen vil se klart at islam er et fundamentalt kasuistisk oppbygd lovsystem, ja, man kan si en fiks ferdig krigsmanual. Det hele bunner i islams fornektelse av arvesynden. Og islams angrep på den tro som sier at mennesket er skapt i guds bilde og til hans likhet. En slik tro er utenkelig i islam. Islam blir deretter og menneskene deretter. I islam er gud ingen Fader, ingen person, men en kald og fjern monade. Jussen blir i høy grad formet i dette bildet: Av en upåvirkelig gud, en diktatenes gud, en relasjonsløs gud.
I kristentroen oppfattes den forfengelige forestilling at «vi er det beste folket» som en illusjon. I islam er den «guddommelige» forordning som sier at «dere muslimer er de beste folka» en naturlighet, en forestilling som følge av islams din, og islam per se, som vi har nevnt ovenfor. I kristendommen kan vi si at Gud er kjærlighet, i islam er dette en forkastelighet. Hvilken Gud er så den beste og den å foretrekke fremfor alt og alle? Og hvilken tro er best? Hvilken tro presenter for enn den beste juss?   

I det følgende presenteres vi for uttalelser som med all tydelighet forteller om en juss og en tro som er helt inkompatible med og helt fremmed for kristentroen, ja, de er i seg selv komplett umulige å formulere, enn si tenke, i kristen tro:

”Hvis vi hadde søkt hele verden for en person som var mer feig, foraktelig, svak og ynkelig psykisk og i ideologi og i religion, så ville vi ikke finne noe bedre eksempel enn i jøden. Legg merke til: Jeg sier ikke israeleren … ”: Leder i Hizbollah, sheik Hassan Nasrallah, 2002

Kommentar: Her ser vi Allah’s juss i praksis. Fordi Allah sier det, så er det sik – det er ufrakommelig.

”Alle jøder må gjøres til måltavler … vi lover våre muslimske brødre at vi vil gjøre det beste vi kan for å skade jøder i Israel og over hele verden, med Allah’s hjelp og ifølge Hans påbud”: Nestleder i al Qaida, Ayman al-Zawahiri, 2008

Kommentar: Dette bygger på samme juss som over: Jøder er de jure straffskyldige, noen mulighet for «rettssak» foreligger ikke. Jødene er per se forhåndsdømt. (Ikke israelere, og derfor heller ikke egentlig Staten Israel).

”Jøder er jøder. Om de er arbeiderpartiet eller Likud, så er jødene jøder. Det fins ingen moderate blant dem og de er alle løgnere. De er alle ute etter å forfalska sannheten, mens vi er de som har sannheten … de er terroristene. De er det som burde slaktes og drepes, slik Allah befalte: Bekjemp dem: Allah vil torturere dem med vår hjelp og skal ydmyke dem og Allah vil hjelpe dere å overvinne dem og slik lindre de troendes sjeler … jødene er som en fjær: Når du setter foten på den, vil den ikke bevege seg. Men hvis du løfter eller beveger foten fra den, så vil den skade og straffe deg … det er forbudt for dere å vise noen medynk med jøder, og dette gjelder overalt og i alle land. Før krig mot dem overalt hvor dere finner det tjenlig. På ethvert sted dere finner dem: Drep dem!” : Sheik Ahmad Abu Halabaya på et opptak fra Gaza i 2000 i Gaza City moske.

Kommentar: Se kommentarene over.

”Hvis jødene skulle overlate Palestina til oss, ville vi da begynne å elske dem? Selvsagt ikke. Vi kommer aldri til å elske dem. Absolutt ikke. Jødene er vantro – ikke fordi jeg sier det, og ikke fordi de dreper muslimer, men fordi Allah sa: ”Jødene sier at Uzair er Allah’s sønn, og de kristne sier at Jesus er Guds Sønn. Og dette kommer fra deres egne munner. De tar etter det som ble sagt av de vantro fra før. Måtte Allah bekjempe dem. Hvor forvridde de er. Det er Allah som sier at de er vantro. Dere bør først av alt tro at jødene er vantro og at de er våre fiender. De er fiender ikke fordi de okkuperer Palestina. De ville ha vært fiender uansett om de okkuperte noe land eller ikke. Allah sa: De troendes mest fryktsomme fiender er jødene og flergudsdyrkerne … dere skal vite (må tro) at jødene aldri vil slutte med å bekjempe og drepe oss. De kjemper ikke for å ta i besittelse land og sikkerhet, slik de hevder, men for religionen deres … og slik er det. Vi skal vite at vår kamp mot jødene vil vare uendelig og den vil ikke ta en ende før det siste slaget står … dere skal vite at vi skal kjempe, slå og tilintetgjøre dem, inntil det ikke fins en eneste jøde mer på jorden. Og det er ikke jeg som sier dette. Profeten sa: Dommedag vil ikke komme før dere nedkjemper jødene og dreper dem. Jødene vil da gjemme seg bak trær og steiner, og trærne og steinene vil rope ut: ”Åh, muslim, slave av Allah, det gjemmer seg en jøde bak meg, kom og drep ham – bortsett fra Gharqad-treet , som er det treet som tilhørere jødene”. Jeg hører at de er i ferd med å plant mange av disse trærne nå.  Og når det gjelder dere jøder  - Allah’s forbannelse hiler på dere. La Allah’s forbannelse hvile over dere, dere hvis forfedre var aper og griser. Dere jøde har sådd mye hat i hjertene våres, et hat vi overfører til våre etterkommere … dere vil ikke overleve så lenge det finnes en igjen av oss … måtte Allah’s forbannelse være over dere … åh, Allah, måtte han bringe forbannelse, straff og lidelser  over dem. Vi ber deg, Allah, om å omskape dem igjen slik at muslimer kan glede seg over at de på ny er blitt aper og griser. Dere jordens svin! Dere dreper muslimer med det kalde svinet (blodet) deres … : Egyptisk lærd Muhammed Hussein Ya’qoub på Al-Rama tv i januar 2009.

Kommentar: Se kommentarene over.

Det er muslimene som er Moses’ arvinger, pbh, og arvinger til den virkelig Tora, den som ikke er blitt endret. Muslimer tror på alle profetene, inkludert Abraham, Moses, Jesus og Muhammed … , hvis Moses etterfølgere er blitt lovet en rett til Palestina i Toraen, så er muslimene den mest verdige nasjonen til denne retten …

Kom, la meg fortelle deg hvem jødene er. Jødene har løyet om Skaperen og skaperverket. Jødene er profetmordere og de bryter overenskomster og Allah sier om dem: Hver gang de lover å holde noe under ed, så vil noen av dem bryte den; de fleste av dem er vantro. Dette er jødene: Utsugere og krigshissere. De vil frata deg alt, både denne verden og religionen.

Profeten sa: Enden vil ikke komme før muslimene og jødene bekjemper hverandre til jøden gjemmer seg bak et tre og en stein. Da vil treet og steinen si: Å, du muslim, det gjemmer seg en jøde bak meg, kom og drep ham. Den som påstår at det vil bli varig fred mell0m oss og jødene er en vantro. (Osama bin Laden, sitert og oversatt fra The World upside down, s 167 ff, av Mellanie Phillips).

Kommentar: Se kommentarene og det jeg skriver over. Her er det snakk om en juss som ser seg som så overlegen at den kan dømme uten rettslig prøving og hvis eneste hjemmel bare kan finnes utenfor menneskets egen fornuft og menneskets evne for empati og selvstendig drøfting av «saken».

På grunnlag av ovenstående sitater, vil det forhåpentlig være ganske lett å forstå hvorfor det går så galt med alle forsøk å de-radikalisere islamistiske terrorister. Det ligger i jussen og troen selv, vil man se, hvis man vil se. Vi bør så ta konsekvensen av hva vi ser og forstår. Hva man konkret kan og må gjøre, må jeg overlate til den enkelte å avgjøre.

Under artikkelen om deradikaliseringsforsøkene av Robert Spencer, legger jeg inn noen tanker som omhandler hva vi i Vesten har tenkt omkring dette med kontrakter, pakter og avtaler. Tankene vil vise at «vår» juss og «vår tro» står helt kontra til de tanker om juss og tro vi ser utfolde seg innen islam. Tankene eller «vår» filosofi vil lett bli latterliggjort av islamistene. De vil bli oppfattet som bevis på at Vesten i seg selv er uten håp, uten rettledning og full av alle former for destruktiv forvirring. Og egentlig: Fulle av hat mot islam og muslimer. De vil se disse tankene og den filosofi som ligger bak som en fornærmelse mot Allah og profeten og hver enkelt allahtroende i hele verden.

Mene først, altså:
2

UK: Psychologist behind “deradicalization” scheme says there’s no guarantee jihadis can ever be “cured”

Jan 4, 2020 11:00 am By Robert Spencer 37 Comments


No kidding, really? I’ve been pointing out for years that deradicalization programs are an abysmal failure everywhere they have been implemented. From the Jihad Watch archives:

Flight 253 jihadist wasn’t cured by Saudi anti-jihad art therapy

Former Guantanamo detainee now top al-Qaeda ideologue — “He was transferred to Saudi Arabia in 2006 where he was placed in a national rehabilitation project.”

The whole premise of “deradicalization” is that Islam is a religion of peace that jihadis misunderstand, twist, and hijack. Since that is a false premise, and warfare against unbelievers is actually taught in the Qur’an and Sunnah, “deradicalization” focuses on other issues, such as “anger issues” that the jihadi may have, his feelings of “alienation,” and the like.
But since none of that changes what the Qur’an and Sunnah say about warfare against unbelievers, it doesn’t “deradicalize” the jihadi at all.
https://www.jihadwatch.org/wp-content/uploads/2020/01/Christopher-Dean-300x174.jpg
“Psychologist behind Britain’s terrorist deradicalisation scheme says there is NO guarantee offenders can ever be ‘CURED’ or pose no threat to society,” by Henry Martin, Mailonline, January 2, 2020 (thanks to The Religion of Peace):
Deradicalisation programmes are not guaranteed to ‘cure’ those who undergo them, the psychologist behind the UK’s main such scheme has said.
Christopher Dean said some offenders who take part in his Healthy Identity Intervention scheme regress afterwards due to complex reasons such as who they mix with.
Mr Dean said some offenders he worked with needed 20 or more sessions to show signs of positive change – and there is still no guarantee of success.
Speaking on BBC Radio 4’s Today programme on Thursday, Mr Dean said: ‘I think we have to be very careful about ever saying that somebody no longer presents a risk of committing an offence. I don’t think you can ever be sure.
‘We have to be very careful about saying someone has totally changed or has been cured.’
London Bridge killer Usman Khan attended a deradicalisation programme after being released on licence.
Khan was a convicted terrorist who had been a member of an al Qaida-inspired group that plotted to blow up the London Stock Exchange.
The 28-year-old killed two people and injured three others in a knife rampage before being shot dead by police in November.
He had been released from prison on licence in December 2018, by which time Khan reportedly appeared to be responding to rehabilitation.
And last month it was reported that Fusilier Lee Rigby’s killer Michael Adebolajo is part of a deradicalisation programme in the jail where Khan was an inmate.
Adebolajo, 34, is acting as an unofficial mentor to inmates at HMP Woodhill in Buckinghamshire, from which Khan was released in December last year, according to The Sun on Sunday.
He is serving a life sentence for the horrific murder of Drummer Rigby in 2013.
Adebolajo was reported to have renounced extremism last year and apologised to the soldier’s family, claiming he had been ‘brainwashed’ and ‘misinterpreted the Koran’

3

Her kommer vi nå til de tanker og filosoferingene som – dessverre både for dem og for alle oss andre - kan vekke kvalme i en «ekte» radikalisert muslim:

Jean-Jaques Rousseau, 1712-1778, har hatt en enorm betydning for all politisk tenkning og «utviklingen» av det vi kan kalle det unisone verdensbilde Vesten har vært tuftet på og som Vesten fremdeles er innviklet i, i sin utvikling eller avvikling, alt etter som, nær sagt på alle samfunnsområder. Rousseau danner fremdeles et viktig premiss i vårt kollektive verdisyn og våre verdivalg, og for hvordan vi betrakter virkeligheten og våre tanker, bilder og troer om mennesket; Rousseau styrer mer av vår tankeforutsetinger i det daglige enn man kan like å tenke. Taktikk og strategi smis gjerne med Rousseau i bakhodet, underbevisst.
Ikke slik i islam. Der er Rousseau ute av bildet, og tankeuniverset, helt fra begynnelsen av, om enn ikke i hele mellomtiden, frem til nå, i og med fremveksten av islamismen.
Rousseau er ingen hjertesak for muslimer, snarere tvert imot. Det gjelder dessuten også Hobbes og Lock, inkludert David Hume, for ikke å nevne Emanuel Kant, som de aller fleste vil regne for «verdens viktigste formgivere" i Vesten i dag.
Islam kan godt klare seg uten disse filosofenes bidrag, vil muslimer si. De vil til og med kunne hevde at Vesten ville ha klart seg bedre under islam enn under disse filosofenes regime og de tanke- og verdi-paradigmer disse altså har skapt, og satt seg i hodene på alle «vestlendinger», paradigmer som faktisk har vært selv grunnlaget for Vesten stilling både politisk og kulturelt på verdensarenaen helt siden slutten av Middelalderen frem til den dag i dag. Muslimene ser ut til mene at Vesten er i ferd med å gå inn i solnedgangen – mye på grunn av disse filosofene, inkludert Marx og Hegel, og at det ikke er noe vi kan gjøre med den saken, annet enn å omvende oss til islam og underkaste oss Allah og profeten. Islam mener at islam er overlegen, fordi islam og muslimer inngår og har inngått pakter med livets skaper og opprettholder, nemlig med Allah, som ikke nødvendigvis er ens med Gud, spesielt ikke den judeokristne Gud, JHWH. se om Amen og pakt eller kontrakt i islam, nederst på dokumentet
Før vi går videre, vil vi bare nevnte at personer som Marx, Lenin, Mussolini, Hitler og Mao hadde lest Rousseau, og kanskje til og med med stort utbytte, da disse utformet sine tanker og praksiser, - vi kjenner historien bl a i antall døde mennesker, både soldater og sivile. Rousseau selv, hvis han hadde levd i dag og sett seg tilbake, ville ha snudd seg i graven, av forferdelse, hvis han altså hadde levd i dag, får vi håpe.
Rousseau forsøkte å forstå hva et menneske egentlig er. Han lurte på hva menneskets essens var, hva menneskenaturen besto i og hva det var som skilte mennesket i sitt vesen og sin funksjon fra alle andre levende skapninger – hva som gjorde mennesket unikt.
Rousseau forsøkte å se hvordan mennesket ville ha vært helt fristilt far alle daværende sosiale relasjoner, all moral, alle lover, alle skikker og tradisjoner. Han hadde en forestilling om hvordan mennesket kunne ha vært, helt adskilt fra sivilisasjonen, slik han så sin samtid. Han så med andre ord mennesket i sin naturtilstand og i denne tilstanden er alle mennesker egentlig helt alene eller avsondret, og helt autonome individer og da individer hvis eneste motivasjon var å overleve, det Rousseau selv kalte for amour de soi, selv-kjærlighet. De sosiale relasjonene kom i denne forestillingen i annen rekke og de konstrueres ut fra den enkeltes valg. Samfunnet, mente han, var en konstruksjon som egentlig sto i motsetning til menneskenaturen, han sa: Mennesket er født fritt, men ligger overalt i lenker. Det han sikkert mente var at mennesket var bundet av personlige relasjoner, slik som f eks ekteskap, familie, kirke og arbeidsplass, skriver Nancy Pearcy. Slike forestillinger bryter selvsagt radikalt med tradisjonell kristendom. Bibelen forteller ikke om mennesker som vandrer alene og ensomme rundt omkring under trærne i en slags evig naturlig lykketilstand. Mennesket i Bibelen forteller om to mennesker som helt fra begynnelsen levde i ekteskap og at det var denne institusjonen som la fundamentet for alt sosialt liv.
I kristen teologi tas dogmet om treenigheten som en modell for hvordan mennesket skal leve sosialt. Den forutsetter ikke «disconnected solitary individuals wandering … «.
For: «Medmenneskelige relasjoner er like ultimate eller reelle som individer betraktet hver for seg. Relasjonene mellom menneskene er en del av skapelsens orden og derfor i seg selv ontologisk virkelige og gode. De er ikke uttrykk for moralske begrensninger av vår frihet; de uttrykker i stedet vår sanne natur. Ved å delta i siviliserende institusjoner som familie, kirke, stat og samfunn virkeliggjør vi vår sosiale natur og bidrar til å forsterke vårt felles beste og utvikler dygder som forbereder oss for vårt endemål eller bestemmelsessted som er Den himmelske stad», skriver Nancy Pearcey.
Alt dette i skarp kontrast til Rousseau som tok utgangspunkt i at mennesket isolert som enkeltindivid var det man måtte ta utgangspunkt i som uttrykk for «ultimate reality». Statens oppgave ble sett på som et middel for å oppløse alle sosiale bånd og som et instrument som kunne etablere individets lojalitet kun til seg selv: «Each citizen would then be completely independant of all his fellow men, and absolute dependant on the state». Rousseau foraktet og ville avskaffe «sivilisasjonen» med dens sosial konvensjoner som han mente var kunstige og undertrykkende. Så, liten tvil om at Rousseau her har inspirert flere totalitære politiske systemer og satt sitt preg på kulturene rundt omkring. De fleste har forsøkt å erstatte Edens have.
Men Rousseau var ikke alene om å drømme. Thomas Hobbes og John Lock tok på samme måte som Rousseau utgangspunkt i forestillingene om menneskets grunnvilkår som fundamentert i  avsondrede og atomiserte individer. Bakgrunnen for dette fant de i tanker om et mekanistisk univers som beskrev en verden hvor grunnlagt for det hele besto i atomer som danset rundt i et evig spill av foreninger og motsetninger. Ikke rart da at det atomistiske menneske bli tilskrevet som det første kriterium i bestemmelsen av hva menneskets vesen eller natur egentlig besto i. Idéen om naturtilstanden ble fremstilt som det sanne alternativ til Edens have. Filosofene tilbød en ny skapelsesmyte, intet mindre, et nytt syn på samfunnet.
Rousseau gikk imidlertid lenger enn Hobbes og Lock. I hans «naturtilstand» blir ikke den enkelte bare fratatt sine sosiale bindinger, men også fratatt sin natur i kraft av dette å være menneske. Det første mennesket er uformet, ubestemmelig og ikke annet enn et dyr, men da et edelt, fredselskende og lykkelig dyr, - dette for øvrig i sterk kontrast til Hobbes, men like fullt et dyr. Paradoksalt nok snakker altså Rousseau om at menneskets natur altså, er å ikke ha en natur. Mennesket sto fritt til å skape seg selv. Mennesket innrømmes altså en særskilt evne til å forandre seg på tvers av sosiale undertrykkelsesmekanismer som går på tvers av individets frihet til å skape seg selv.
Det var med et slikt syn på menneskenaturen at tanken om revolusjon oppsto, ikke bare som en revolt mot politiske regimer, men i det hele tatt som et forsøk på å forandre den sosiale orden i sin helhet og fra grunnen av. Prosessen og eksperimentet med å skape Det Nye Mennesket var i gang, en prosess som ikke synes å ville «avta» med det første. Vi ser i Vesten i dag iherdige forsøk på bl a å forandre islam og muslimer, til å bli en helt ny tro med helt andre troende enn det skriftgrunnlaget skulle tilsi, sett isolert. Lovgivere skulle ifølge Rousseau føle inne i dem selv at de hadde anledning til og mulighet for å forandre selve menneskenaturen. Et adekvat uttrykk for dette finner vi en den nærmest maniske eller hysteriske emosjonalisme og godhetsposeri som legges for dagen i form av det jeg kaller hypermagi og dens lakeier: Hypermagikerne, det nye emokratiets avant-garde og dets egentlig samvittighetsløse bødler. Disse forutsetter, som Rousseau, at mennesket er plastisk eller formelig og dette igjen gjør det mulig å forestille seg at staten kan se det full legitimt og legalt å dirkete eller indirekte å pådytte sine borgere en helt ny definisjon av hva det vil si å være mennesket, og det å være menneskelig.
I dette paradigme ser vi at valg den enkelte borger i dag tar, anses å være undertrykkende hvis det det begrunnes i biologisk funderte familiebånd, det moralske imperativet som fundamenterer ekteskapet, de åndelig fundamentet som bærer kirken og de genetiske bindingene mellom klan og rase.
Det eneste som binder sammen samfunnet og det eneste «stedet» individet kan opprettholde sin autonomi, - og sin natur, så å si - skytes inn under idéen om kontrakten, fordi det først er i kontrakts-relasjoner partene står fritt til selv å velge «seg selv» og hvordan de vil definere seg innenfor kontraktens egne grenser. Premissene her legges fritt fra påvirkning fra kirken og samfunnet for øvrig og tradisjonene. Det hele fremstilles som helt frivillig, basert på den enkeltes egen, private vilje. Dette i seg selv er så selve grunnforutsetningen, selve tanke- eller idéforutsetningen for at Rousseau, Hobbes og Locke kan fremsette «krav» om at det bør – og skal - etableres en «samfunnskontrakt», basert på valgfrihet. De så disse forestillingene som selv forutsetningen for individets frigjøring fra konvensjonenes, tradisjonens, klassenes og fortidens undertrykkelse.
Tanken om at staten skulle kunne fungerer som en frigjører – eller frelser - var et helt nytt konsept. 
Problemet, sier Nancy Pearcey, var at de la til grunn helt feilaktige eller helt utilstrekkelige tolkninger av Skapelsen, Fallet og Frelsen ut fra Bibelen. Den radikale individualisme førte paradoksalt nok til det motsatte av sin intensjon, til radikal «statisme». Det er, som Hannah Arendt forteller: Det er de menneskene som er mest avsondrede og mest isolerte menneskene som er de mest sårbare for å bli utsatt for totalitær kontroll, fordi disse ikke har noen konkurrerende identitet eller lojaliteter å måle seg opp mot. Spesielt de vestlige samfunnene i dag fortsetter å legge til grunn at mennesket først og fremst skal betraktes om et autonomt individ, altså på et atomistisk fundert menneskesyn. I det pure liberalistiske samfunnet eksisterer individet a priori i relasjon til moralsk konstituerte samfunn som ekteskap, familie, kirke og politikk. «Selvet» forutsettes til og med å komme foran individets egen natur. Det gjelder om å skape seg selv. Kjernen i vår status som personer er at vi kan velge vår egen identitet. Relasjoner og ansvar blir ofte ansett som noe separat fra vår «essensielle» natur, (jfr Sartre: Eksistensen kommer før essensen). Ikke rart: Vi har fått et samfunn som består av «sex without strings, relations without rings». Margaret Sanger: «Through sex, mankind will attain the great spiritual illumination which will transform the world, and light up the only path to an eartly paradise». (Total Truth, s 143). Alfred Kinsey sa: «sex is «a normal» biologic function, acceptable in whatever form it is manifested». Se Nødvendigheten av å tenke juridico-religico og om ekteskapet, verdinihilismen, sosialismen og islam

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar