Den norske kirke følger med på og går nå i ett med tidsånden;
den føler som tidsånden; den er styrt av tidsånden. Den vil at vi skal
underlegge oss tidsånden. Den vil at vi skal følge det siste «bispemøtet», ikke
Bibelen.
Hvor er så Helligånden?
Kirken synes ikke å ha noen kontakt med Den hellige Ånd i
dag, skal vi tro den siste uttalelse fra bispemøtet og skal vi ta uttalelsen
som representativ for hele Den norske kirke. Den hellige Ånd er den kraft som
veileder oss rett til Gud i Guds egne ord. I dag er det bispene som inntar den
høyeste autoritet, en autoritet som langt overskrider det mandat de har ut fra
hva Bibelen selv sier. Bispenes mening overstyrer Gud ord. Det kan ikke gå
annet enn galt, det bærer helt galt hen.
Kontakten med tidsånden synes å ha overstyrt kirkens forhold
til Helligånden. Kirken fratar både seg selv og sin medlemmer dermed evnen til
å skille mellom rett og galt, de stenger sannheten ute, de tror ikke at den
finnes, - for et paradoks!
Man kan spørre: Hvor dypt har kirken falt? Mener kirken at
gudsbildet i mennesket nå er tapt – en gang for alle? Vel, i så fall står
kirken i «god protestantisk» tradisjon, for i denne tradisjonen medførte fallet
at mennesket mistet gudsbildet, (obs: ikke slik i Den katolske kirke).
Mennesket ble dermed helt avhengig av Guds nåde – ikke
Menneskets nåde - for å bli salig. I troen og med nåden, er mennesket samtidig
synder og frelst, ifølge Luther. I dag mener Den norske kirkes biskoper at
mennesket hverken er frelst eller synder, ser det ut for. Menneskene er, på
samme måte som bispene, gode, og bare gode, eller syndefrie, tvers igjennom,
selv om det kan stelle i stand mye vondt, men det er en annen skål … Se
om nåden i islam og kristen tro
Luther mente for øvrig at De ti bud var en god oppsummering
av hva Naturloven eller Den naturlige lov sa, men han mente samtidig at De tid
bud var kontekstuelt bundet. Mennesket kunne dermed, i hvert fall i prinsippet,
vedta andre «dekaloger». Antakelig er det dette «påbud» kirkens representanter
nå trøster seg med og følger til punkt og prikke. Det er forbi med de gamle Ti
bud.
De nåværende makthavere og de som sitter med hegemoniet i kirken
forstår ikke lenger hva som står i Bibelen, den forstår bare sine emosjonelle
bindinger, til tidsånden. Kirken er blitt avhengig av kroppslig berøring, av
det fysisk målbare, av det formelt korrekte, for at de skal tro at noe i
Bibelen virkelig er sant, det er som om den ikke kan bevise at helligånden
eksisterer, derfor tror de ikke på den og derfor kan de ikke åpne seg for
veiledning fra den.
Kirken kan i dag ikke være «berørt» av Den hellige Ånd.
Kirken bygger nå på det rent taktile, det rent sanselige, og bare det sanselige
kan nå «berøre» kirken. Derfor betraktes da også et foster som en celleklump
gravide kvinner kan forføye over eget forgodtbefinnende, også på et rent
emosjonelt grunnlag. Kirken har da satt seg i et fremmedgjørende forhold til
fostre. Kirken gjør seg fremmedgjort i forhold til hva Bibelen sier om livets
og fosterets ukrenkelighet. Kirken betrakter det som en kjærlighetsgjerning å
tillate abort ved sekulær, dvs politisk vedtatt, positiv lov. Et samfunn som
tillater fri abort er bedre enn andre samfunn som ikke tillater »inngrepet».
Man kan overhodet ikke tillate noen å kalle dette for drap, fosterdrap. Noen
truer med å straffeforfølge de som tar «drap» i sin munn i denne forbindelsen.
Og, det blir verre: Kirken vet ikke lenger hva synd er, for
heller ikke synden kan bevises, annet kanskje enn via berøring, dvs rent
positivistisk. Kirken er med andre ord blitt taktil-fundamentalistisk. Alt er
derfor tillatt og det som nå ikke er tillatt er å mene at alt er tillatt. Å
mene at alt er tillatt, er blitt påbudt. Bortsett fra når det gjelder abort,
altså, kjønn og legning likeså, forresten …
Kirken har – som om alt dette ikke var nok – erstattet Den
naturlige loven med positiv lovgivning, dvs den lovgivning som mennesket – for
anledningen - bestemmer uavhengig av Guds ord – og lov – ut fra Bibelen. Den
positive loven settes da over Guds lov og Gud detroniseres.
«Komme Ditt Rike» gjelder ikke lenger. I stedet skal alle
følge det absolutte menneskelige påbud: «Komme vårt Rike», dvs de emosjonelt betinget korrektes rike, i praksis
det sosialistiske og de gudløses riket.
Riktig nok sier Bibelen at også hedningene har en lov, ja, at
hedningene til og med er en lov i seg
selv, heter det i Guds ord, - de har samvittighet, de er implisitt skapt med
guds bilde i seg. En hedning har derfor i kraft av Den naturlig lov i seg en a priori eller medfødt – eller tillært,
det kan komme ut på ett - forståelse av hva som er rett og galt og evne til å
la seg påvirke eller styre av god eller dårlig samvittighet. Til og med
hedningene og de som fornekter Kristus, kan ha god moral og kunnskap om godt og
ondt.
Men det kirken nå forutsetter er, at hedningene ikke kan
forstå Den naturlige loven som springer ut fra Gud selv. Den gudløse som i dag
påstår at det er etisk galt å ta abort, tar feil, må kirken mene. Den
gudfryktige som tror at abort er synd, tar også feil, feil på samme måte, må
konklusjonen bli.
Kirken setter dermed den tro den kristentroende har (på at
det er galt og en synd å ta abort) på samme linje som den troen den vantro har,
- på at det er synd - på det samme på samme linje. Om du tror på Jesu Kristi
nåde betyr ingenting, for Selv tror den at den er den sanne troende. Den må
hevde det, logisk. Men den kan altså ikke lenger skille mellom kristen tro og
vantro tro. Dette å vite forskjellen på godt og ondt hører med til dette å være
hedning eller vantro. Å unne se forskjellen, gir ingen frelse, ifølge kristen
tro, det må noe ekstra til, det må nåde til.
Har hedninger som tror at abort er av det gode og ikke synd
«krav» på frelse? Kirken ser ut til å mene dette, uten at man sier det høyt,
men implikasjonen synes klar. Kirken har jo også vedtatt at homofil praksis
ikke er synd. Den homofile som selv innser at homofil praksis er syndig, har
ikke mye å stille opp med i kirken. Kirken «nøder» ham til å benekte at
homofili praksis ser synd. Den homofile oppfordrer med andre ord til å synde.
For et bakvendtland!
Kirken skal være et lys for hedningene, men hedningene
tillegges nå varig svekkede sjelsevner, hvis de tror at abort er synd. Kirken
ser ikke at den da selv mangler disse sjelsevnene, eller denne nåden, den nåde,
altså, som gjør folk i stand til å se at abort er synd. Kirken tror at så lenge
abort er lovlig, så er abort ikke synd, ja, kirken har til og med opprettet et
helt nytt sakrament som kan sikre syndere salighet, selv om de ut fra Skriften
selv er syndere, og selv om Bibelen, tradisjonen og den kristne ortodoxi ikke
gir dem noen hjemmel eller myndighet til det.
Kirken ser ikke at abort er Gud imot og at å støtte, løfte
frem og opphøye den menneskeskapte positive lov til noe mer hellig og opphøyd
enn Guds lov, faktisk er en stor synd, en grov synd, ja, helligbrøde. Kirken
mener at ikke bare er Guds naturlige lov fratatt enhver legitimitet og preskriptiv
og normerende autoritet, men også at Guds lov opphørt og lagt død og at den
selv velsigner synd.
Kirken tror dessuten og implisitt i dette, at hedningenes
lov – som er skrevet på deres hjerter – er opphevet. Ikke en gang hedninger og
ugudelig kan nå si at det er galt å ta abort. De kan – ifølge kirken nå – ikke si
at abort faktisk er drap, fosterdrap, forsettlig drap på en person, et
menneske, et vergeløst menneske som nå altså ikke anses å ha en absolutt rett
til liv. Kirken kan ikke lenger si at det er galt å kvele en menneskevorden i fødselen. Kirken sier
at det er et gode at noen fostre aborteres. Det må implisere at det ikke er
synd å ta abort, og det er akkurat det den sier: Jeg viser til et svar på dette
fra en prest som kunne bekrefte på konkret spørsmål om det var synd å ta abort
at det ikke var ulovlig å ta abort. Rikke
Grevstad Kopperstad
Joda, kirken tilpasser seg nå tidens ånd, noe vil si at
kirken er blitt fleksibel, raus, kreativ og tolerant. Kirken utstyrer seg
antakelig med slike honnørord selv, og mange er hjertens enig. De istemmer
villig det nye budskap og holder for «det beste budskap», et budskap som langt
overtreffer Bibelen og evangelienes –bare gode - budskap. Evangelion betyr det glade budskap, kirken vil nå servere Det beste
budskap, det budskap som passer «de gode» best.
Kirken setter seg med andre opp til å være Gud. Den tilraner
seg absolutt etisk makt og myndighet til å bestemme hva som er rett og galt en
gang for alle. I toleransens navn er kirken blitt totalitær i sine
verdipreferanser og i sine tenkemåter. Bispemøtet er Kirkens utøvende organ.
Organet er korrupt inn i margen. Den har sveket alle fostres rett og gjort alle
menneskers menneskeverd relativt.
Biskopene forstår ikke at hedningene og ugudelig nå langt
bedre og langt mer tydelig enn dem selv kan se hva som er feil og hva som
objektivt sett er absolutt rett og riktig. Men, selvsagt, kirken vil neppe få
seg til å tro at hedninger nå er bedre i
stand til se hva som er hellig, rett og riktig enn hva den selv er og hva den
selv ser. Kirken tror at den kan skille og skjelne mellom godt og ondt og
det kan den, for det kan alle mennesker. Mennesket spiste av treet i haven som
ga kunnskap om, innsikt i hva som er «godt og ondt». Men ved å velge å spise,
ble mennesket en synder og sto uten Guds nåde, dvs uten tro. Mennesket hadde
syndet og Gud tåler ikke synd, det måtte derfor en spesiell åpenbaring til, en
åpenbaring som brakte nåde, frelse og dette skjedde via Jesus Kristus og hans
stedfortredende lidelse, smerte og død. Mennesket har utenom eller før dette
frelsesfaktum altså kunnskap om ondt og godt. Det har kirken også. Men hvor er
nåden, dvs Helligånden? Det kan se ut fra at Den norske har glemt nåden. Den
vil ikke lett kunne tilgi de personer som tar abort om nå enn abort er –
formelt og positivt - lovlig aldri så mye. For den som tillater og oppmuntrer
til abort kan ikke være av Gud, dvs av selve nåden.
Det vil komme fullstendig overraskende på bispene hevde
følgende: At de som ikke tror i kraft av den naturlov som er skrevet av Gud på
alles hjerter faktisk setter dem i bedre etisk og moralsk stand enn kirken selv
er til å skille mellom godt og ondt. For er det noe de vantro hedninger vet, så
er det at godt og ondt eksisterer. Mennesker uten kristen tro vet at abort er
av det onde. Kirken vet det ikke. Kirken er faktisk blind for nåden. En hedning
stilles mer åpen for Guds nåde enn kirken gjøre. Kirken har visket ut det som
Gud har skrevet på deres hjerter. Den har gjort seg selv kald, beregnende,
selvbestaltende, selvforherligende, selvgod og opportunistisk. Den lever i
benektelse og under selvpåført stivsinn. Kirken
har gjort seg til stenhjerte.
Kirken synes ikke å kunne skjelne mellom ondt og godt. Hedningene
i dag vet bedre, de kan. De vet til og med uten noen spesiell Guds nåde og
åpenbaring at abort er synd. Kirken er dermed falt dypere enn noe vantro,
ateist eller hedning. Bispene påfører kirken med alle sine menigheter institusjonalisert
synd. Synden tres ned over hodene på folk, ovenfra og ned. Hvordan skal kirken
kunne tilgi seg selv? Vel, bare Gud kan det. Men står kirken under Guds nåde?
Nei, jeg vil heller si: Kirken er forherdet, den har avvist Guds nåde.
Bispemøtet sier at et
samfunn som tillater abort er bedre enn et samfunn som ikke gjør det.
Dermed har møtet i prinsippet fratatt den enkelte, det individuelle mennesket,
retten til å hevde at det er et objektivt og universelt onde å ta abort. At
abort ganske enkelt er synd. Dermed kan heller ikke bispemøtet ta synders syndserkjennelse,
ja, deres syndsbekjennelse overfor sin sjelesørger i kirken, på alvor.
Sjelesørgeren oppfordres til å si: Ikke ta din synd på alvor, ta heller det
samfunn som forbyr fri abort på alvor og fordøm det og alle andre som går imot
fri abort.
Bispemøtet vil ta anstøt av og benekte en slik påstand om at
de ikke engang kjenner forskjellen mellom godt og ondt og at kirken dermed har
satt seg i en verre synd enn noen annen ikke-kristen, de vil ikke tro sine egne
ører, de vil pukke på at de jo er «gode» og at deres motiver er ubesmittede,
edle og rene.
Men er nå kirken god og dens representanter i bispemøtet
«gode»?
La oss hente inn nok et moment i denne «ligningen». Den
norske kirke har for lengst tilrevet seg makt og myndighet – som nevnt over - til
å innføre et nytt sakrament, et sakrament som er alt annet enn et sakrament. Det
er det sakrament som kan kalles Det tredje sakrament, eller det ubibelske
sakrament
Dette er et alvorlig brudd på Guds bud, Guds ord og Guds
forordninger, og en avvisning av Guds kjærlighet. Det nye «sakramentet» er en
funksjon av syndens virke i Den norske kirke. At kirken nå velsigner abort og
ikke holder abort for synd, vitner om at kirken ligger i syndens vold, at den
vil at folket skal underkaste seg synd, at kirken har institusjonalisert synden
og latt synden bli en viktig, vektig og for mange helt avgjørende premissleverandør
for hvordan vi skal leve våre liv.
Kirken anbefaler oss å synde, så mange av oss som mulig, og
så grovt som mulig.
Et bibelsk sakrament baserer seg på en «befaling» fra Gud
selv. Den katolske kirke regner med 7 sakramenter, i reformerte kirker regner
man med 2 sakramenter, eller «ordinances»,
fordi disse er innstiftet med klare ord ut fra Herrens munn selv, in personae, mens de andre 4
sakramentene leser dette ut fra tradisjonen, ikke Skriften alene. Det tredje
sakrament kan kun hente sin påstått hjemme ut fra spekulasjon, unnfallenhet,
feighet, opportunisme og øyeblikksgodhet
for anledningen.
Vi skal i neste
postering ta for oss en artikkel som Jon Kvalbein skrev i Dagen dagen
etter bispemøtets uttalelse. Han stiller opp bisperådets uttalelse fra 1978 og
kontrasterer det med dagens uttalelse. Vi skal da forsøke å sette den siste
uttalelsen inn i det perspektivet vi her på bloggen har kalt det
juridico-religio aspektet ved dagens diskurs og vår tids tankeforutsetninger
som base for hvordan vi – skal og burde - tenke, føle, se og relatere oss til tingene.
Vi mener at det er et stort behov for å rette fokus mot visse
grunnlagsforutsetninger som er ikkeeksisterende i dag og derfor ikke
fungerende, hva angår vår måte «vår Tid» tenker og fokuserer på. Det ser ut for
at vår «elite» har glemt å tenke ut fra behovet for å tenke transcendentalt. Vi
mener at fraværet av dette perspektivet allerede har virket katastrofalt
negativt på «utviklingen» de siste 30 – 40 årene. Vi forsøker å gi hele
perspektivet en ny vri, en litt mindre fargelegging av «brillene» vi ser
paradigmene på.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar