Mennesker kjenner forskjellen mellom godt og ond. De fleste
gjør derfor det meste for å bli oppfattet som gode. Man kan personlig ikke
tenke seg muligheten av Ã¥ «være» eller gjøre det onde. Og man skyr tanken pÃ¥
ikke å være på den rette siden, den korrekte siden. Den siden som er
uangripelig og plettfri.
Bibelen forteller at mennesket skaffet seg kunnskapen om
ondt og godt gjennom å spise av det treet som Gud fortale dem nettopp inneholdt
denne – dualistiske - kunnskapen. Tidligere var det bare Gud selv som hadde
denne kunnskapen og denne kunnskapen ville han ha for seg selv. Han forbød
derfor Adam og Eva og spise av dette treet. Forbudet ble klart forstått, men
like vel «mÃ¥tte» imidlertid sÃ¥ mennesket synde, sett i Guds absolutte perspektiv,
sett i det bibelske perspektiv. Gud hater synden. Det fikk enorme konsekvenser
for menneskeheten. Vi lever, som St Augustin sier, med en arvesynd, også kalt
ursynd e l, kollektivt belastet. Og alle mennesker lider kronisk under denne.
Mange vil protestere, selvsagt, men de har som regel et overflatisk forhold til
livets realiteter og ikke minst til teologi proper. I bibelsk teologi er det
bare Gud som kan frelse mennesket ut av denne sin selvvalgte ur-tilstand.
Ã… ville ha kunnskap om ondt og godt – ved Ã¥ spise av treet -
var altså en villet synd. I dag hoverer vi med denne kunnskapen og spotter de
innsikter om mennesket som Bibelen bygger på. Noen tror, med en sikkerhet som
bare begrenses av sin egen fanatisme, at de vet hva som er det gode å tenke og gjøre,
de er skrÃ¥sikre pÃ¥ egen godhet, de stÃ¥r alltid for «det gode», ja, de er selv «de
gode». Og vissheten om dette er stor og grundig. Det korrekte har skaffet seg
et ubrytelig brohode, ser det ut for. Ja, vi er allerede invadert og okkupert, av
de selverklært «syndfrie». Hvem vil sÃ¥ «kaste den første sten?», kan man spørre,
for er ikke alle syndere? sier de som ikke vil vite av synd, som tror at synden
ikke eksisterer!
Hovmod er et ord og et begrep som er et utryddelsestruet
konsept i dag. I virkeligheten blir synden større jo «bedre» man gjør seg,
eller jo bedre man tror om seg selv og ens egen naturlige, tilegnede eller
tillagte godhet at man virkelig er syndefri og overhodet ikke påvirket av
arvesyden, - aldri, (fordi den jo ikke eksisterer). Man skulle derfor tro at
jorden nå var fylt opp av Kjærlighet, men slik er det jo ikke. Vi trenger
derfor Kjærligheten mer enn noen sinne. Vi «mÃ¥» derfor tro at den er like nær
som vi er nær oss selv. At vi helt naturlig er integrerte i selve kjærligheten.
Vi skaper oss selv i kjærlighetens bilde, vi anser oss utstyrt med den som om
den var det naturligste av verden. Vi ser gjerne ikke at bedraget er like
naturlig som den kjærlighet vi selv definerer og utstyrer oss med. Vi ser
straks at dette innbyr til kommende katastrofer. Hvor skal vi så gå for å komme
«hjem»? Hvor finner v hÃ¥pet, troen og Kjærligheten, den som ikke kan svikte, og
som er uten synd og lyte?
Spesielt vestens mennesker av i dag – tror at – de har
kunnskap om godt og vondt. Denne falske kunnskapen holdes for å være et sikkert
fundament for egen frelse, i dag oppfattet som sekulær frelse, frelse i det
psykososiale paradigme. Det holder visst, for moderne, sekulariserte mennesker
flest. Det sekulære menneske har nok med sin egen «godhet».
Problemet er at de – dvs vi, alle – faktisk tror at vi er
gode, men i evangeliene står det at bare én er god, dvs Gud, (også Jesus
Kristus og Den hellige Ã…nd).
Det fins fremdeles åpninger for å finne ut av dette, komme
hjertet og sannheten nærmere. «The real thing» eksisterer og er faktisk til –
for oss, ogsÃ¥ inkludert alle de som tror de er for gode for det – paradoksalt nok.
Vi trenger derfor å nærme oss sannheten og kunnskapen på en
annen måte enn den tilnærmingsmåte som til nå har hatt det tankemessige hegemoni. Vi snakker om tanker i motsetning til
falske eller overflatiske og instrumentalt brukte, mer eller mindre påtatte fremmanipulerte
emosjoner).
Vi mÃ¥ forsøke Ã¥ se «det hele» med visse supplerende
innsikter, visse andre tankeforutsetninger. Vi må supplere det rådende
paradigme som fortsatt henger fast i det Sosiologiske, det Antropologiske og
Psykologisk paradigme, (SAP, som jeg kaller det annetsteds pÃ¥ bloggen). Vi mÃ¥ «ta
et skritt til siden», sÃ¥ Ã¥ si, og dra med oss dette paradigmet eller
perspektivet eller tilnærmingen inn i et nytt paradigme som jeg kallet Det
juridico-religico paradigme. Vi har «glemt» at mennesket vesensnødvendig eller
naturnødvendig også er et
juridisk-religiøst menneske, ikke bare et «homo-økonomicus» eller f eks et
«homo faber» menneske. (Jeg utdyper dette perspektivet i flere andre artikler
her på bloggen og vil utdype det ytterliggere i kommende posteringer). Vi må
videre til vårt anliggende her og nå:
Men det må likevel tilføyes at det jeg vil kalle min
kjepphest her på bloggen, dreier seg om den erkjennelse at antropologien,
psykologien og sosiologien trenger en vitamininnsprøyting skal den fortsatt
være aktuell og kunne bidra praktisk og politisk i den store debatten som nå
pågår og som for mange virker mer forvirrende enn klargjørende og sunn.
Den vitamininnsprøyting vi tar til orde for er, at vi
utvider disse vitenskapsgrenene med et
juridico-religico perspektiv og begynner å se dette perspektivet som en
bidragende eller ledsagende nødvendighet for Ã¥ forstÃ¥ – eller bedre forstÃ¥ -
hva som foregår.
Det juridico-religico
aspekt må så å si innlemmes som en bevisst valgt premissleverandør i
diskursen. Vi mÃ¥ over i en utvidet hermeneutikk. Diskursen mÃ¥ forankres i noe «høyere»
enn i seg selv. For debattene er blitt et selvtilstrekkelige, ja, de er blitt
til nesten urokkelig lukkede systemer eller paradigmer, et system vi
tilsynelatende ikke har noe mulighet for å transcendere og som derfor for mange
vil oppfattes som en tvangstrøye.
Men å transcendere dette paradigme, er nettopp det vi må,
skal vi forstå bedre og om mulig kunne skape en bedre tilværelse og et mer
meningsfullt liv til alle. Og det er uavvendelig at vi må dette. Vi må begynne
Ã¥ se at enhver tilnærming til dagens utfordringer og problemer trenger «et
tillegg», en tilleggskraft, en dypere tilnærming til og en større Ã¥penhet for
de de dypere tingene, de «tingene» vÃ¥re hjerter gjerne til daglig og pÃ¥
markedet ikke vil være bekjent av i festlige lag, i dag, men som like vel
hjertet ikke vil miste, uten at man av en eller annen grunn vil og kan miste
seg selv som menneske helt og fullt og tvers igjennom, stilt overfor de
vesentlige livsspørsmål og de tankeforutsetninger
vi må innse at vi har og disse tankeforutsetningenes potensiale som redskaper
vi kan bruke for Ã¥ kunne yte vÃ¥rt bidrag til et «summum bonu», i hvert fall et mer
helhetlig sekulært summum bonum, i første omgang.
Til syvende og sist beror alt på Skaperen, og Skaperens
nåde, via Jesu Kristi stedfortredende offer en gang for alle. Vi går ut fra at
Skaperen trenger villige medarbeidere, uten at dette nødvendig vis betyr og
innebærer et flammende politisk eller kulturelt engasjement, særlig ikke et
spesifikt engasjement til fordel for én side i politikken. Vårt forsøk sikter
mot å gi oss selv og andre bedre forutsetninger for å treffe politiske valg og
kunne forsvare disse valgene på en begrunnet og veloverveid måte. Gud vil imidlertid
ikke velgepolitisk parti for oss. Det valget
vÃ¥rt ansvarsomrÃ¥de og vÃ¥r mÃ¥te – og
de virkemidler - vi velger å utføre våre forvaltningsoppgaver på til enhver
tid. Vi påbys dette ganske enkelt av Vår Alles Skaper.
Vi har de siste årene sett en tendens til at det verste man
kan tenke er at noen tenker om en at man ikke er god. Det streves virkelig mye,
pÃ¥ begge sider av aksen, for Ã¥ kunne fremstÃ¥ som «god». Er man ikke «god» er
man «ute». «God» er blitt en svøpe mer enn en dyd, ja, det motsatte av dyd. Vi
lever i konstant frykt for ikke Ã¥ være god, ja, helst bedre enn …
Det er urovekkende: Hvor lange kan borgere flest fortsette
med dette oppjagede og selvdestruktive prosjektet? Før eller siden vil luften
gÃ¥ ut av «godhetsballongen» og hva venter da? En katastrofe vi ikke har sett
maken til på lenge, vil mange si, og ikke helt uten god begrunnelse. Vi får her
overlate scenarioet til fantasien, vårt anliggende i denne artikkelen er
spørsmålet: Går det an å flytte godheten, emosjonene, fobiene, og de mer eller
mindre reelle og mer eller mindre vonde fordommene som rir oss inn i et litt
annerledes og mer fruktbart spor? Hvordan kan vi md andre ord bedre forsøke å forhindre
katastrofen, eller finne verktøy som på forhånd allerede nå kan lindre de
verste konsekvensene av vår tids eksistensielle, verdimessige, politiske,
kulturelle og logiske og begrepsmessige forvirring, samt «psykososiologiske»
frustrasjon og sanne fortvilelse?
Vi har herved da stilt spørsmålet, men hva er løsningen?
Svaret er at vi må forsøke noe nytt og annerledes, vi er jo så glad i tenke -
som Marx gjorde - , at det» fra nÃ¥ av ikke kommer an pÃ¥ Ã¥ tolke tilværelsen,
men Ã¥ forandre den». Jeg vil i dette forsøket pÃ¥ avklaring gÃ¥ tilbake til
tradisjonen, og til gudstroen. Jeg vil
tilbake til jussen og religionen, til troen, godt forankret i det juridiske og
det religiøse, sett i en videre kontekst. Jeg vil ta «distansen», tanken og
kall det gjerne den filosofiske refleksjonene tilbake. Her følger et forsøk,
altså, og forsøket består i flere enkelte deler, som til sammen kan illustrere
noe av helheten og konsistensen i problemstillingenes samlede - og samlende -
kompleksitet.
Vi vil ta
utgangspunkt i Kabbala og Livets Tre. Kabbala har fått en unik renessanse i
vår tid, mange popidoler forteller stolt om at de driver med Kabbala. Kabbala
viser seg å gi innsikter, mange foretrekker kabbala fremfor kristen tro.
(Trenger det forresten å eksitere enn streng motsigelse her?)
Livets Tre i kabbala representerer – og ER - et av to helt spesifikke trær som sto i Edens
have. Dette treet kan gi evig liv, hvis man «spiser» av det. Adam og Eva kunne
spise så mye de ville av Livets Tre i Paradis, før de tok valget, før ble
fordrevet. Før arvesynden ble lagt på oss. Med kabbala forsøker man å trenge
inn i Edens Have hvor dette treet fremdeles står. Vi ønsker evig liv,
fremdeles. Vi angrer pÃ¥ at vi «spiste oss» til kunnskapen om godt og ondt. Straffen
fra Skaperen er at vi i utgangspunktet ikke får lov til å spise av Livets Tre,
som gir evig liv, et liv bare Gud har sammen med de hellige, de frelste, kan vi
si, spørsmålet er altså: Hvordan kommer vi dit? Er det ikke allerede i
startgropen helt umulig å oppnå?
Livets Tre i kabbala er i prinsippet et flytdiagram spekket
med hebraiske betegnelser, gudsattributter og ord som det gjelder å trenge inn
i via ulike meditative og mer aktive og noen ganger magiske teknikker.
Kabbalister vil mene at de får del i evig liv, ved å beherske teknikken og
forstÃ¥ dybdene i «hele bildet». Man forsøker Ã¥ tilegne seg Guds egenskaper, for
Ã¥ kunne leve evig – og allmektig – akkurat som JHWE. Fristelsen er at vi tror
vi kan «tilrane» oss Kjærligheten, som er Gud, i den kristne horisont.
Inge kabbalist vil imidlertid stå frem å hevde at han han
allerede nå har evig liv, at han er blitt evig, som JHWH selv, om han prøver
aldri så mye. Her ligger en indre motsetning i kabbala, en eksistensiell nøtt,
som mange kabbalister ikke så lett å gi et enkelt svar på. Man fortsetter bare
Ã¥ «spise» av treet, og «klatre» om man vil, i det, for slik stadig Ã¥ kunne
vinne mer innsikt, kall det gjerne gnosis,
ikke bare i livets og hjertets dybder, men også i forstanden, fornuften og
intelligensens dybder.
Er kabbala forenlig med kristen tro? Mange gir et positivt
svar, de fleste kristne vil imidlertid stritte mot og svare nei. Men hva hvis
det viser at en kristen høvding som St. Paulus selv virkelig var en kabbalist?
Svaret jeg forsøker å gi er, at Paulus kan ha kjent til den
hebraiske kabbalaen. Jeg forsøker å vise dette i det følgende ved å lime inn på
treets ulike sefiroter Pauluses egne ord om Kjærligheten, i Kjærlighetshymnen i
1 Kor 13. her
Det vil kanskje forekomme noe underlig for mange troende
kristne å forbinde Paulus med Livets Tre og Kabbala, hvis man da ikke ser at
Paulus utlegning om kjærligheten faktisk var en transcendering av kabbala og
Livets Tre, ikke nødvendig vis er forkastelse. Paulus sprenger rett og slett
kabbalas grenser ved å gi Livets Tre et helt nytt innhold, et innhold som
konsentrere alt om Jesus Kristus, Paulus’ og vÃ¥r alles Frelser. Innsikten har
ligget der hele tiden for Paulus, nå illustrerer han hva det hele går ut på med
sin Hymne til Kjærligheten, (se min tegning eller illustrasjon nederst).
Frelseren befinner seg som en levende og høyst nærværende
troskraft i midten av Treet, i Tipharet.
Det Paulus gjør og forstår er at alle de egenskapene han nevner i salmen har
sin trygge plass på de forbindelseslinjer mellom sefirotene som er tegnet inn på Livets Tre. Slik utfyller eller presiserer
han hva treet egentlig består av, dets eksistensielle utfordring, dets
egentlige funksjon og oppgave. Hans poeng er at treet gis gratis uten
gjerninger, vi kan si uten meditering og «klatring» i treet, hoppingen fra den
ene sefira til den andre, og
kombinasjoner av sefirotene, i vÃ¥r «streben»
etter mer gnosis, mer innsikt, - mer
forløsning, forsoning og frelse. Paulus går strake veien om nåden, inn til
nåden, den vei og det mål som er gratis og som foreligger, som et dekket bord
som alltid står klart for sine gjester. Arbeidet er allerede gjort, vår skyld
er betalt. Vi har Livets Tre, akkurat som vi har dåpen. Jeg vil presisere om en
liten stund, nedenfor.
Kjærligheten, slik Paulus ser den, kommer til liv og agens
idet den i Paulus’ ord, bilder og begreper til slutt konvergerer i selve hjertet av treet. Og hjertet –
svikefullt som det er ifølge Det gamle Testamentet beskrives, - både med og uten
Kristus, vil vi si - , er ingen ringere og ingen annen enn den levende og
konkrete Kristus selv, kommet i kjød og blod.
Når Paulus og kristne derfor går til communion eller nattverd, er det av Livets Tre de spiser, og
drikker. Det treet som gir evig liv, det liv Kristus selv har lovet sine
troende, i sin nåde. De troende har ved å spise Treet evig liv. Spisingen av
treet skjer i agapen,
kjærlighetsmåltidet, som det heter i Det nye testamentet. Måltidet er med andre
ord selve måltidet og måltidet og selve maten, og drikken, alt er Jesus Kristus. Menneskets godhet
foreligger da som et objektivt faktum utenfor seg selv, utenfor mennesket selv.
Det sier seg da selv at mennesket kan ikke være godt uten å delta i
kjærligheten, i agapens øyeblikk. Agapen
gir mennesket alt, dvs kjærligheten. Den er til stede, her og nå, den er
kommet, den er en del av Guds vesen og substans. Den er her og nå, men ikke
ennå. Den er Gudsriket.
Det er imidlertid ikke slik som mange kristne tror, at man permanent
kan helliggjøre seg ved å spise og så automatisk bli mer og mer like den
kjærligheten Paulus på sin uovertrufne måte forespeiler i 1 Kor 13, - i selve
hymnen av alle hymner til Kjærligheten. Kjærligheten er ikke den enkelte
kristnes, den kristne eier ikke
kjærligheten. Måltidet er en forsmak. Kjærligheten er den som skjenkes av
Kristus selv, som selve Livets Tre, kjærlighetens tempel og bosted, ja bostedet
og templet selv, som evig oppstanden og derfor allmektig. Den som tror han eier
kjærligheten, lever på en livsløgn. Men det er nettopp det som skjer i dag, på
bred front, at «de gode» tror de eier kjærligheten, ved Ã¥ kringkaste for en hel
verden at de i sinn og skinn, og raus handling, egentlig er gode og representerer
kjærligheten selv. Noen går så langt som til å proklamere at de er uten synd,
til og med i miljøer eller menigheter som kaller seg kristne.
Kabbala?
I kabbala, både den jødiske og hermetiske kabbala, som også
kan kalles den kristne mystikken, er det en ting som står i fokus mest av alt,
og det er Livets Tre, ikke det treet som ga Adam og Eva kunnskap om godt og
ondt, da de spiste av det, stikk i strid mot JHWE eller Guds uttrykkelige
forbud. Ã… spise medførte den sikre død – over tid, selvsagt. Men før de døde,
ville de da ha tilegnet seg Guds egenskaper. Samtidig som de var fullstendig
klar over at de selv ikke var Gud. Man kan med litt velvilje si at Adam og Eva
var de første empirikere eller naturforskere. De ville ha fakta om verden, de ville ha erfaring, de vill lære om livet og
eksistensen, de ville ha retten til å velge selv, slik at de kunne bli enda mer
lik Gud, dvs allmektig.
(En liten faktarute: De hebraiske navnene vanligvis gitt til
de ti sefirot er keter (krone), chokma (visdom), binah (forståelse), chesed
(godhet*), gevorah (styrke), tiferet (skjønnhet), netzach (triumf/dominans),
hod (storhet/empati), yesod (grunnvoll) og malkhut (herskende/suverenitet). I
tillegg er det ofte at et ellevte sefira kommer fram på treet, det kalles daat
og denne kilde, sefirot, katalysator er i egntlig forstand det som ligger under
alt, det er eksistensens, skaperverkets og emansasjonenes sfære skulte side).
Nåde kan ut fra Livets Tre sies å flyte aktivt og målrettet
fra Guds krone og Gud selv i ett evig øyeblikk – gjentatt i nanoøyeblikk fra
nanoøyeblikk - ned i visdommen, og logisk – men ikke nødvendigvis kronologisk -
over fra visdommen over til og inn som en integrert del i Fornuften eller Logos
og derfra – pÃ¥ samme mÃ¥te - ned i Skjønnhet(en) som igjen via Den hellige Ã…nd
eller Daa’t er i treenighet og par med Barmhjertigheten, som er den sefira eller det beger eller den
akkumulator som fundamenterer Guds selektivt distribuerte NÅDE på malkhut-planet, dvs i menneskets
materiell og sjelelige billedplan, dvs i menneskets medfødte, men sterkt
svekkede gudsbilde som via Guds aktive kjærlighet i nåde gjør vår utvelgelse
sikker og for evig trygg, idet vi ikke kan motstå Guds nåde og dessuten slik at
bare Guds utvalgte kan stå i nåde og ha visshet inntil sikkerhet på at den
opprinnelige gudsrelasjon før syndefallet gjenopprettes for evig og alltid.
Kristus er i dette gedigne perspektivet Guds nåde i aktiv
kjærlighet sammen med Den hellige Ånd, og vi blir frelst ved Kristus, som er
Livets tre, som vi får spise av. Kristus fremtrer på treet i form av Paulus-
Kjærlighetshymne. Den forteller i korthet at mennesket selv ikke kan forføye
over kjærligheten, dvs Gud. Ingen kan oppfylle de bud og løfter denne salmen
tilbyr og krever. Den kan ikke være noe annet enn en forsmak, som tidligere
nevnt. Men for en forsmak? MÃ¥ltidet
lover syndfrihet. Det er en gave som overstiger all den kjærlighet mennesket
selv kan makte å prestere.
Det er Jesus selv som er «tÃ¥lmodig og overvinner alt», som
det står. Jesus er den som ikke er stykkevis og delt. Og dette får altså
gjestene del i Kristi eget gjestebud. Der han tilbyr seg selv og gir det han
lover, syndenes forlatelse. Det er det gode budskapet, evangeliet. Han vet at
så snart vi så forlater gjestene og bordet og går hjem til vårt eget, så går
det ikke lang tid før vi snubler, glemmer eller til og med forkaster dette
glade budskap. Det som står fast er imidlertid at Jesus invitasjon står ved
lag. Den som vet han synder eller har syndet, har fortsatt en mulighet til å
motta neste invitasjon. Synderen vet at det bare er i gjestebudet han kan være
viss på å ha frelsen, syndenes forlatelse, forsoningen, forløsningen. Og det er
i dette at han er «frelst», ikke i dette at han selv kan skryte av Ã¥ presentere
kjærligheten selv, at han altså selv er den som utholder alt, aldri er
oppfarende osv, slik det stÃ¥r i salmen. Han vil alltid vite – med visshet –
ikke at han først og fremt er frelst, men at han er en synder i det øyeblikk
han forlater «bordet». Derfor vet han ogsÃ¥ at han skal være ydmykt.
Litt mer om Livets Tre, se illustrasjoner under på slutten:
I 1 korinter 13 om Kjærligheten, plasserer apostelen Paulus
Kjærligheten pÃ¥ «flytdiagrammet» LIVETS TRE, antakelig som et supplement, en
korreksjon og en radikal protest mot snevre eller utilstrekkelige kabbalistiske
eller gnostiske «gjerningsforestilinger» eller tolknings- og tanketendenser i
hans samtid, både blant hans egne kristne trosbrødre og i folket.
Paulus møter JHWE – Gud – i Livets Tre. Men JHWE da som
inkarnasjon og som, symbolsk eller reelt sett, selve det Levende Tre, selve
Livets Tre, treet i den av Adam fordrevne Edens Have, treet som gir evig liv,
og som mennesker til alle tider før all evighet alltid vil søke å tilegne seg,
ofte på magisk, mekanistisk og derfor rent ukristelig vis.
Paulus nærmer seg et levende og personlig aktivt Livets Tre.
Han knytter sin hymne til de ulike sefirot
eller veier mellom de guddommelige egenskaper som angis eller fikseres på
flytdiagrammet. Uten Paulus hymne overført på treet, vil treet alltid visne.
Uten den levende Gud – Jesus Kristus – ville Paulus aldri ha kommet pÃ¥ eller
fått inspirasjonen til å skrive Hymen til kjærligheten slik vi finner den i 1
Korinter 13 i Det nye testamentet, i Bibelen.
Jeg skal forsøk så kort som mulig å forklare hvorfor: Jesus
Kristus fyller og oppfyller hele det kabbalistiske tre og presiserer samtidig
hvem – ikke hva - Jesus Kristus er, som menneske, person og Gud, Ã¥penbart i kjød
og som en treenig Personae, (en koinonia, ad extra og ad intra).
Paulus tilnærming kan ses som en utdypende tolkning av
hvordan kong David fremstilte JHWE, Gud, i 1. Krønike bok, en tekst kabbalister
fremdeles bruker som en mal nÃ¥r guds attributter legges inn i «flytdiagrammet»,
som her fremstilles som en ramme rundt Pauli hymne til Kjærligheten, som jo er
Gud selv, dvs Jesus Kristus inkarnert og levende og som ett med – men ikke
identisk med - selve Livet og alle guds attributter på treet, det gjelder både
i livet her og livet sammen med Jesus i evigheten.
Paulus bruker det greske ordet agapen om Kjærligheten. På engelsk oversettes kjærligheten ofte som
«charity» og ikke platt og
sentimental eller sexualisert med «love».
Charity er, som
alle opplever, et mindre følelsesladet ord enn «love», charity er et begrep som appellerer mer til intellektet og det
usentimentale og kloke distanserte enn til emosjonene og rent umiddelbare
magiske forestillinger idet charity
jo appellerer ogsÃ¥ til "fornuftig giverglede" – sammen med alle de
andre attributtene på treet - mer enn til sentimental og ubegrenset, spontan,
svevende og ofte selvsentrert «love», bygget primært pÃ¥ emosjoner og disses
foregivende magiske – og destruktive og selvdestruerende - potensialer.
Paulus bruker agape også om Communionen eller Nattverden. Det skulle tyde på at Paulus ser og
relaterer seg nettopp til «nattverdsmÃ¥ltidet» i seg selv som Kjærligheten selv,
altså måltidet sammen med Kristus i kjød og blod selv, - det nærmeste man kan
komme et menneske, for ikke å si Gud selv, dette at det er menneskene selv som
troende individer og personer som spiser og deler og at det er denne delingen og
spisingen i seg selv som utgjør Kjærligheten, altså agapen.
Dette må imidlertid
ikke oppfattes som om måltidet er identisk med kjærligheten, dét ville være å
misforstå det hele og omgjøre all sann og praktisk tro til vantro. Agapen
gitt som det ultimate konsept, må innebære noe mer enn bare det sosiale aspekt,
måltidet og elementene i seg selv. Vi må også ha in mente at Jesus aldri påsto
at han og Faderen er identiske. Det han sier er at Han og Faderen er ett, og det er noe helt annet.
Jesus befaling og utsagn er sakramentalt: Dette er mitt
legeme, dette er mitt blod, om nattverdselemente brød og vin. Her gjøres ordet
til «kjød». Det burde være «det letteste» av verden Ã¥ se at communionen eller nattverden bÃ¥de er noe
nærende, synlig, sosialt, smakfullt og håndgripelig, på en gang, samtidig som måltidet
også virkelig og konkret er noe eller representere noe radikalt og
gjennomgripende mer, - en usynlig, men likevel en større virkende virkelighet
eller sannhet, enn hva den konkrete eller materielle siden av måltidet er
isolert og per se. Slik blir communionen eller nattverden noe mer enn
bare en menighets eller forenings hverdagslige eller sekulære sammenkomst, inkl
«board and breakfast», som det heter –
uansett i hvilken høyverdig felles interesse dette måtte skje i og hvis hensikt
er selvforherligelse, individuelt eller kollektivt.
Agapen i tipheret – selve senteret pÃ¥ diagrammet, for Ã¥ snakke
litt teknisk - på Livets Tre, kan aldri fundamenteres på menneskefrykt, dvs
vantro. Livets Tre som agape i tipheret er alltid Guds kjærlighet rettet
mot oss, og skjenket oss av Ham, ikke som en mystisk kraft, men som en person
eller et større JEG i relasjon til et ringere DU, dvs den av nåde sant troende.
I agapen eller tipheret møtes «det hele», i summum bonum, dog foreløpig
som et for oss konseptuelt coinsidentia
oppositorum. Kjærligheten slik Paulus beskriver den i sin salme, gis som et
nådemiddel, et løfte, en formaning eller sikkert tegn, på det som skal komme, -
jfr «komme Ditt rike» - det som ligger foran, i form av personen som tar opp i
seg alt og derfor er kjærligheten som en gang skal bli alt i alle, allerede
virkende her og nå.
Kabbalister og andre som tror at selvforedling – kall det
rettferdiggjørelse eller helliggjørelse - bare kan komme etter harde forsøk med
foreliggende metoder på ny-åndelighetens og det emosjonelt korrekt betingede
narremarked, vil forfeile seg. Metodene for å oppnå dette, metoder som ironisk
altså flittig brukes for å kunne realisere seg selv bedre, og med det mål om
mulig bli mer gude- eller jesuslik, vil ut fra Paulus hymne til Kjærligheten
neppe klare å sette hymnene i sin rette kontekst, med mindre de omvender seg,
eller bedre: Blir omvendt.
Konteksten for kjærlighetshymnen er primært de gnostiske
gjerningsmiljøer og de trosforestillinger Paulus selv møtte på alle sine reiser
for å utbre evangeliet og det glade budskapet om den inkarnerte og oppstandne,
Jesus Kristus. Men Pauli kontekst den gangen er ikke stort forskjellig fra den
kontekst Hymnen til kjærligheten møter og adresserer i dag. Konteksten er
kanskje til og mer «pregnant» i dag mer enn noen gang tidligere. Ordene og
begrepene de «hedningene» Paulus den gang møtte, og som han mÃ¥tte forholde seg
til med livet som innsats, er nok forskjellige fra dem som brukes i dag, men de
underliggende konseptene er de samme og derfor kanskje mer vanskelige å
gjennomskue og avsløre i dag enn da. Det gjelder om å se, som Paulus, at Livets
Tre i flytdiagrammets skikkelse er mer frigivende og derfor mer gratis og
«nÃ¥derikt» enn det mange vil tillate seg selv Ã¥ se og erkjenne, for ikke Ã¥ si
«bruke». Troen mÃ¥ fundamenteres pÃ¥ Kristus som selve Livets Tre og pÃ¥ Agapen
eller Tipheret. For frelsen og
nåden tilføres oss utenfra oss. Ikke ved egne gjerninger, som Paulus sier.
Det er agapen selv som muliggjør en formidling mellom mennesker og Gud, ikke
våre egne prestasjoner, prestasjoner som ender i illusjoner og hovmod. Mennesket
er syndig, mennesket er ikke Kjærligheten. Kjærligheten er uoppnåelig for mennesket,
uten via Treet, kan vi se, uten Skaperen og nåden formidlet av Kristus, gratis.
Fordi han led vår stedfortredende offerdød.
Paulus hymne plassert på Treet bidrar på utmerket vis til å
fri oss fra falsk kjærlighet i form av snever, selvkretsende og «innkrøkt»
sentimentalitet og emotivisme. Paulus likestiller tipheret på Treet med agapen,
kjærlighetsmÃ¥ltidet. Med dette «retoriske» eller pedagogiske begrepet «flytter» Paulus den i dag akk sÃ¥
overflatiske bruk av «termen» kjærligheten bort fra den over-fokuserte og
overoptimistiske bruk av denne falske kjærlighet som i dag ikke er blitt stort
annet enn en tom betegnelse, en trøstesløshet, og derfor bare et nominelt
ferniss eller kyrass, sett i relieff av den reelle og objektive virkelighet vi
heller burde se og forholde oss til i
dag, nemlig den kjærlighet som strømmer enveis
fra Agapen og Tipheret, Gud selv.
Kjærligheten er ikke hyper-euforisk og/eller hypermagisk
fokusert, slik den oppfattes og «praktiseres» av alt for mange bÃ¥de kristne og
ikke-kristne i dag. (Mange lærde er i dag personlige hypermagikere uten å vite
det!, se om dette andre steder på bloggen).
Kjærligheten er i dag blitt nærmest institualisert «malm og
klingende cymball», - stoff og sirkus - , som Paulus beskriver, men den rÃ¥dene
oppfatning av kjærligheten er ikke Kjærlighet, skal vi se det hele med Paulus.
Tror den troende at han kan bemektige seg eller ta eierskap
på kjærligheten, for slik i større eller mindre grad selv å bli identifisert
med den, gjerne grovt opportunistisk og emosjonelt betinget, faller man for en
slem fristelse; man ønsker ikke bare å bli Gud lik, men higer og jager også
etter å bli gjort moralsk uangripelig og dermed også til forbilde for mange, coram homnibus, som det heter, og dermed
ogsÃ¥ kronisk uangripelig – og korrekt - overfor Gud, coram deo, helt for egen maskin. Man vil bli «god», nær sagt koste
hva det koste vil. Den som tror han er identisk med «godheten», kan gÃ¥ over lik
for å bekrefte og få bekreftet dette. Han vil bruke de uedleste av midler for å
oppnÃ¥ de uedleste private lavmÃ¥l, bare det tjener til Ã¥ «blÃ¥se seg opp», som
Paulus nevner.
Men dette er selvsagt ikke Kjærlighet. Den enkelte troende bemektiger seg da Kjærlighet og gjør den
til sin egen, han tar eierskap på noe man ikke kan ta eierskap over,
kjærligheten. Man handler da også i
kraft av Ã¥ være magisk «god» pÃ¥ vegne
av andre man mener er «trengende», og som man «hjelper» primært for Ã¥ fremme
egen sak og kunne fremstÃ¥ «som kjærligheten og den gode og korrekte selv». Man
går til kyniske angrep på andre som reiser tvil om godheten i alt dette.
Kjærlighetsfristelsen og godhetsfristelsen blir da en «ond fristelse» som man
bokstavelig talt faller for, og faller på, og innretter sitt liv etter, det
gjelder overalt, til og med i : Menigheter/forbund/foreninger/partier/institusjoner
og i «nasjon» og pÃ¥ universitetene.
Kjærligheten – derimot - er aldri et emblem, et symbol, en
vare eller magisk amulett eller smykke den enkelte troende kan «individuere»
seg med eller identifisere seg med. Denne «kjærlighetsfristelsen» er hovmodets
fristelse og hovmod er som kjent blitt ansett for å være en dødssynd i kristen
optikk, eller etikk.
Enkelt sagt: Det Paulus gjør ved å knytte kjærligheten konkret
til Livets Tre er - med alle dets begrepsfestede og i utgangspunktet bare
statiske og lite fleksible eller potensielle dialektiske gudsegenskaper - er Ã¥ gjøre det mer fleksibelt, mer i «spenn
og spenning» og derfor mer reelt levende og derfor mer forstÃ¥elig, praktisk
«nyttig», nært og meningsfullt og befriende for mennesker som i hverdagen som
ikke makter, kan, ønsker og vil være asketer, munker eller guruer av ulike
slag. Dvs «gode», korrekte osv.
For Kjærligheten er bare Jesus Kristus, Tipheret og Agapen,
dem alt i ett – med Faderen. Den kjærligheten som skal bli alt i alle.
Min høyst personlige
tolkning av Livets tre: Treet er Jesus Kristus. Før Jesus kom til verden,
hadde mennesket ingen adgang til Haven og Livets tre, JHWE jaget menneskene ut
av Paradis fordi de syndet og for at de ikke skulle kunne spise av Livets tre
og dermed kunne leve evig. Han satte to engler med sverd til å vokte
inngangspartiet.
I og med Jesu komme, fikk menneskene atter tilgang til å
spise av Livets tre. Det skjedde ved at Gud så å si kom ut fra Paradis og inn i
menneskene liv, inn i hverdagen, så å si, for å tilby menneskene på ny å kunne
spise av Livets tre, slik at de kunne få evig liv, og bli som Gud, lik ham. Det
skjer i måltidet, det er både Guds rike her og nå, og i det kommende.
Jesus tilbyr dermed menneskene seg selv, han inviterer til
bords. Han er samtidig Guds inkarnasjon og helt uten synd. Derfor er agapen
ikke bare kjærlighetsmåltidet, den er selve gudsrelasjonen, og hvor brødet og
vinen da virkelig ER Jesu Kristi Gud.
Gud er kjærlighet, står det i Bibelen. Det passer veldig
godt i denne tolkningen. Paulus, som ikke kjente hverken moderne eller kristen
og jødisk kabbalah fra Middelalderen, men som nok var vel bevandret i JHWE’s alle
navn, egenskaper og attributter, ekstrapolerer så ut fra denne kunnskapen han
har mottatt i sin hymne om kjærligheten på treet. Det er gjort i ren nåde fra
Gud.
Paulus vet at kjærligheten bare fins der, i, med og på
treet, det levende treet, Jesus. Han vet at mennesket må spise av treet under agapen for å få kjærlighet og
tilgivelse. I seg selv er mennesket intet, bortsett fra seg selv som synder,
uten Kristi verk på korset og uten Kristi invitasjon til kjærlighetsmåltidet og
uten hans stedfortredende lidelse og død.
Intet menneske kan derfor hevde at de eier kjærligheten, at
de har kjærligheten, at de er «gode» eller har rett til Ã¥ føle eller emovere at de er nettopp «gode», uten
gjennom Jesus og gjennom erkjennelsen at bare Jesus er kjærlighet, og derfor
god. Kjærligheten er en «usentimental affære», kan vi si.
Mennesket i seg selv vet ikke hva kjærlighet er engang, pga
syndefallet har det knapt heller lenger noen vektig kunnskap om godt og ondt,
fordi syndefallet innebar at mennesket – i hvert fall delvis, hvis ikke helt -
,mistet gudsbildet og gudelikheten i seg, slik at forstanden og til og med
følelsene og emosjonene ble svekket. Til og med menneskets fornuft er svekket
som følge av synden. Vi har derfor da også bare vage forestillinger om hva som
er godt og hva som er ondt. Bare Gud har «full oversikt». Men det vi kan fÃ¥
vite, er at vi kan bli gitt Kjærlighet. Og kjærligheten er, som Paulus, noe
langt viktigere og langt mer vesentlig enn viten om «godt og ondt». Eller troen
på at en er god, spesielt troen på at man skulle være mer god eller bedre enn
andre.
Muslimer er fratatt å
nyte Livets tre i kraft av islam selv. I islam fantes det ikke to trær i
Edens hage, slik som i Bibelen, bare ett, og om dette treet er det samme som
nevnes i Bibelen, kan man diskutere. Poenget er at muslimer nektes å spise
av det treet som gir evig liv, nemlig Jesus Kristus. Muhammed var sikkert
veldig forøyd med dette konseptet, som han nok diktet opp selv, det ville sikre
ham en sterkere posisjon både blant fiender og venner. Samtidig kan denne unnvikelsen
signalisere at Muhammed fryktet
Kjærligheten. Den ville jo ta fokuset bort fra ham selv. Koranen forteller da
historier om Jesus person som overhodet ikke «rekker opp» i forhold til Bibelen
og den kristne tro. Muhammed ser ikke Kristi egenskaper og sanne vesen som verdens frelser, som finnes i sin fylde
i tipheret med de omliggende sefirot, eller tve-veier og doble
kilder, for ikke å si altgjennomstrømmende kraftsentra, som vi får del i.
Og alt dette i tro, håp og kjærlighet, vel vitende at
diagrammet av treet, med deres av ekstrapolerte tekst fra Kjærlighetshymnen kun
er synlige tegn på en usynlig virkelighet, en mer-virkelighet, en mer-sannhet,
en mer-skjønnhet, en mer-godhet, og pÃ¥ et mer-alvor som sjelden oppleves «pÃ¥
torget» eller markedet av i dag.
Jeg har på utradisjonelt vis også lagt inn navnene på de
ulike bøyningene av de hebraiske verbene i figuren nedenfor. Jeg har plassert
bøyningsnavnene i de ulike sefira.
Det har gitt en merinnsikt i hva Guds eget språk, hebraisk, innebærer og, for
meg, gitt hebraisk ikke bare som språk, men også som innhold, enn merbetydning
jeg ikke vil være uten. Jeg har sett bøyningsnavnene lagt inn på den syv-armede
lysestaken, menoraen, men dette var
etter at jeg selv fikk ideen å plassere dem på Livets Tre, etz hajim.
Før jeg avslutter må jeg nok en gang komme inn på konseptet:
Det juridico-religico mennesket. Dette
fordi det kan illustreres ikke bare via Treet, Måltidet og Kjærligheten og
Kjærlighetssalmen., men også via den kristne dåpen.
BÃ¥de communion - eller nattverd - og
dåpen innebærer to helt nødvendige førsteprinsipper, beskrevet som forholdet mellom Hochma og Binah, på
treet, mellom Visdom og Intelligens, nemlig det juridisk og det religiøse
aspekt i denne helheten. DÃ¥pen beskrives slik:
1 Peter 3. 21
Baptism, which corresponds to this, unow saves you, not as a removal of dirt
from the body but vas an appeal to God for a good conscience, wthrough the
resurrection of Jesus Christ,
PÃ¥ norsk oversatt
slik: … dÃ¥pen. Den er ikke en avleggelse av kjødets urenhet, men en god
samvittighets pakt med Gud, ved Jesu Kristi oppstandelse, …
Nøkkelordet her er «pakt»,
hvilket er et juridisk begrep, et begreper som forutsetter troen på at
mennesket er fritt og ansvarlig, at det kan inngå avtaler og at avtaleinngåelsen
er oppriktig ment, og oppfattet som bindende. Samtidig med jussen i det,
forutsetter pakten ogsÃ¥ «troen» i dette, og troen da sett som det religiøse
aspekt.
Etter dette blir både
dåpen og commuionen ikke bare et spørsmål om emosjonell eller følt tro, men
ogsÃ¥ om en juridisk overlegning. Det forutsettes en – frigjørende samvirkning
mellom intellekt og emosjon. Denne foreningen er det som da gir frelsende «tillit»
eller tro.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar