Denne postering i flukt med innlegget i går: Det var en gang
i fredstid at Vestlandet ble overskylt av kondomer, som man hvis man klarte å
bryte hemninger man måtte ha og tok mot til seg å kjøpe dem i visse kiosker og
på apotek. Kondomer var hygieniske midler, het det. Det skulle være sikkert,
rent og konsekvensfritt, så å si.
Den generelle moralske standarden på Vestlandet den gang for
lenge siden tilsa at det ikke var helt greit å bruke kondom. At man følte seg
litt skyldig, hvis man skulle ha behov og mot til kjøpe, ble ansett som «det
naturligste» av verden. Etter ti eller fjorten år ble kondomer en dagligdags
affære og nå bryr det ingen at det henger kondomer på stativene ved kassen på
senteret og ingen protesterer. Man skulle dermed tro at alt hadde ordnet seg,
at kondomene hadde bidratt til å skape et mer tolerant og levelig samfunn.
Kondomer ble sett på som et symbol på frihet og selvrealisering. Og derfor
mente man, at det måtte være en god å utbre kondommens budskap ikke bare over
det ganske land, men også i hele verden. Kondomer, mente man, var et
glidemiddel man kunne bruke for å skape fred, og hindre sykdommer, et viktig
bidrag. Men så trodde man da også at Afghanistan var å sammenligne med et sted
å Vestlandet, en liten flekk på kartet med innbyggere som bare gikk og ventet
på at kondomene snart skulle komme dalende ned fra himmelen, slik at de kunne
frigjøre seg og få et nytt og bedre liv. Frigjøre seg fra mørkemennene, også
kalt puritanerne eller pietistene. De var mot kondomer og ville ikke rokke seg.
De rigget seg da også skarpt til motstand, men akk, etter en tid, trakk de seg
stilltiende tilbake. Kampen mot kondomene var tapt, en gang for alle.
Som sagt, så gjort?
Vel, det mange måter å se det på, men kondommisjonen ble faktisk
integrert i en annen misjon, i og med Vestens forsøk å å frigjøre Afghanistan
og afghanere flest fra Taliban, «studentene», som de kalte seg. Noen vestlige
trodde nok at «opplæringen» skulle gå greit. I et tankeeksperiment kan man
lystig tenke seg hvordan det gikk:
Hva skal til for å fornærme muslimer?
La oss ta et hypotetisk tilfelle. La oss tenke oss at det om
ikke lenge blir mer fred i Afghanistan og at Norge bidrar med å slippe ned
tonnevis av fullvitaminiserte abortpiller ispedd antioxidanter over de fjerneste fjellområdene i landet.
La oss også tenke oss at dette på sikt ikke hjelper stort.
Og at man så, for riktig å få resultater av bestrebelsene, sper på med noen
tonn gratis kondomer med alle smaker og i allslags farver.
(Noen av disse heter f eks THE BIG GREAT DEVIL, MASSIV
POWER, ROCKET HIGH osv., oversatt for statens penger og kirkens innsamlede
midler og påskrevet med den nydeligste arabiske kalligrafi).
Disse slippes ned sammen med flygeblader med ønske om et
riktig godt og langt liv uten kjønnssykdommer.
Man skulle tro at begeistringen ville spre seg i
befolkningen og at gavene ville bli mottatt med stor ydmykhet og takk.
Samtidig skjer det historisk nye i Norge at Den norske kirke
innstifter Det 3. sakrament i tillegg til de to vi har fra før, nemlig Dåpen og
Nadverden. Man innstifter Det hellige ekteskap mellom homofile prester. Et
spesielt utvalgt presteskap har med ett slag fått et sær- privilegium ved å ha
velsignelse direkte fra Gud til å leve i det som tradisjonelt er blitt erklært
synd i Den hellige skrift. Det skjer i gammel god antievangelisk og premoderne
katolsk stil.
Når det meste nå fortsetter å gå galt i Afghanistan, sender
nå Den norske stat et par flylass,- et
med gifte mannlige homofile prester og et annet med gifte lesber til
landet-, i uniform, med pistol i beltet
og med offiserers rang.
De slippes ut i fallskjerm over et vidt område for å
forsikre befolkningen om at de kommer i fred og at alt bare er godt ment.
De kan fortelle bygdefolket at det snart bare er Paven igjen
her i verden som ikke ser på pillen som en velsignelse. Paven beskyldes
dessuten for massemord på folk i Afrika fordi folk sprer AIDS når de ikke
bruker kondom.
Prestene plasseres i telt rundt omkring i området. Mennene
og kvinnene hver for seg, som det sømmer seg gifte par. Og dette viser seg til
alles tilfredshet å gå bra. En stund, iallfall, til og begynne med. Men en
kveld i solnedgangen kommer det en alvorsmann på besøk, en meget alvorlig imam
i helskjegg.
-Tror dere på Allah? spør krigsherren.
-Ja, sier de norske prestene unisont og tilbyr ham litt
alkoholfri vin …
-Er dere da muslimer? vil imamen vite. Han spør som
utsending på vegne av sin klan.
-Nei. Men vi tror på Jesus. Og Jesus elsker alle, forsikrer
sjefspresten.
-Profeten Jesus, ja? sier krigsherren glad. –Ham ser vi opp
til! Allah være lovet!
-Vi tror på den tre-enige gud, sier nå en litt blekere
sjefsprest, for å være korrekt akademisk.
- Jesus er også Gud, i vår lære, legger han til, litt
usikker på om han virkelig tror på det han sier selv.
Krigsherren blir nå svært betenkt og drar seg tenksomt i
skjegget.
-Allah har ikke sønner, sier han redd og rister seg fortvilt
i turbanen. –Vet dere ikke det? Det står i Koranen, Allahs ord. Hvem er det
egentlig som har sendt dere?
-Vi representerer Den Norske stats kirke. Vi er ansatt. Vi
er bare noen enkle misjonærer, svarer nå den yngste av lesbeprestene. Tydelig i
håp om blir forstått ut fra budet om at man skal elske sin neste …
-Men den norske kirke tror da heller ikke på Allah, sier
krigsherren. –Allah vil ikke godkjenne at dere lar menn ligge med menn og
kvinner med kvinner.
-Nei, og nei, legger han heftig til og vifter med
pekefingeren i den klare fjelluften, som nå er blitt litt kjøligere, - dere er
sendt fra Den store Satan, fastslår han med overbevisning og tyngde.
Krigsherren har også hørt at Paven i Roma har kysset koranen
for ikke lenge siden, og at Paven er en meget moralsk mann som avstår fra
kjødelige forfriskninger. Det er mange bra mennesker blant de kristne, har han
lært, for det står også i Koranen, selv om man ifølge samme bok skal holde seg
for god til å bli venner med kristne.
-Vi tar i kjærlighet ansvar for menneskene slik de er i dag
og bekymrer oss om de enkelte menneskers behov og tidens krav, bedyrer
prestene.
Krigsherren forlater nå mutt stedet for å rådslå med sine
imamer og generaler.
-Hvordan skal det gå hvis dette fortsetter? sier noen og
løfter hendene over hodet.
-Dette er en fornærmelse og en hån mot oss, sier andre og
ser ned i bakken.
-Nei, det er ikke noen bare en hån mot oss, det er også en
hån mot Muhammed, Den hellige Koran og Allah, sier noen yngre talibaner
forventningsfullt, bestemt og overbevist.
-Det er dødsstraff for dette, roper nå flere og fler. - Det
står da klart i Koranen og de hellige skriftene.
Når det litt senere kommer krigsherrens råd for øret at de
norske homofile prestene i tillegg til å pleie de norske soldatenes åndelige
behov også har en plikt, i følge deres syndige religion, til å spre deres
budskap og misjonere blant folk helt til alle folkeslag har omvendt seg, ja, da
begynner man virkelig å mulle i forsamlingen.
-Vi må straffe dem i henhold til Allahs lov, blir det ropt.
– Allah hu akhbar.
Når man så i tillegg til alt dette får høre at misjonærenes
høyeste ønske her i livet er å konfirmere så mange unge muslimer som mulig og
deretter få gå lagt hendene på dem, blir det simpelt hen og forståelig nå nok
og for mye for de fleste.
Massene henter nå sine våpen og begynner å brenne alt norsk
og kristent de kommer over.
Har Islam rett å føle seg støtt? Bør staten Norge
beklage? Bør Norge forsvare seg med
makt? Er – eller var - Norge i krig?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar