Åsne Seierstad har vær på landsbygda i Egypt og følt tempen
på ”den arabiske våren” uten føleri, men med en viss distansert humor og ironi. (Morgenbladet i dag).
Hun gjør en bra jobb og visse ting blir åpenbart som før
kanskje ikke var så åpenbart, men som likvel har ligget i kortene, slik vi har
vært inne på i en tidligere postering her på Nei til islam, nemlig at ”våren”
betyr mer islam og ikke mindre islam i Egypt (og ellers i den arabiskmuslimske
verden).
Egentlig fins det ikke noe nytt under solen: Islam går sin
vante gang for muslime. Nå føler muslimer i Egypt en egen, intens glede og et stort håp for fremtiden:
Egypterne er rusa på frihet, skriver Seierstad. Man skulle nesten tro at
kommunistene hadde overtatt styre og stell og innført frihet – eller utopia - for
alle, slik marxismen lover.
Men, nei, nå er det islam det dreier seg om. Det er islam
som frigjør muslimene i Egypt.
Men hva med Allah: Er det ikke egentlig Allah OG profeten
det dreier seg om? Er det ikke ”disse to” som nå frigjør muslimene?
Jo, det er det, ifølge de som nå ruser seg på frihet.
Men hvem er Allah?
Gud?
Ja, det mener Åsne Seierstad. Det går frem av følgende. Men,
sier vi: Nei, det er ikke Gud det dreier seg om, det er Allah. Og Allah vil
ikke ha andre enn slaver. Slaver som underkaster seg. Allah kan ikke degradere
seg selv til å ha venner. I motsetning til hva den kristne Gud gjør, Han
opphøyer slaven til evig venn. Til velgende individ og fri person.
(Her følger et lite utdrag fra Seierstads reportasje):
(Her følger et lite utdrag fra Seierstads reportasje):
”” … trenger du en lås, en nøkkel, en spiker eller en øks?”
Blant tilbudene dingler vakre skilt med koransitater i en svak, varm ørkenvind:
”Gud er lyset i himmelen og på jorden” står det på en trebit på døren. ”Oppheng
for gardiner står dt på en annen!””
”Ved kafeen står en avvisselger med frie ord å selge”.
En gang til høsten skal egypterne gå til frie valg ”Insh’Allah
– hvis Gud vil”, skriver Seierstad. ”Det viktigste er at Egypt blir styrt etter
islam, sier en mann i fiskebutiken. –Det viktigste er at staten ikke bygger på
religion.
Ytterliggående islamister spredde budskapet i moskeene om at
den som var for islam skulle krysse av for den grønne ruten (på stemmeseddelen).
For grønt er islams farge, får vi vite. (Liberalerene ”fikk” den røde ruten … )
”-Det er best å være forsiktig, sier en koptiske kristen. –
Man vet aldri hvem som kommer til makten. (Da det etter revolusjonen ble utnevnt
en kristen guvernør i Qena ble det så store demonstrasjoner at myndighetene
måtte finne en annen.” En annen koptisk kristen sier: ”Jeg er ikke redd”. Han
viser frem hånden sin og viser oss tatoveringen, rett ved pulsåren: Et koptisk
kors … ”).
En salafist forteller at han før revolusjonen kunne bli
stoppet på gaten på grunn av skjegget sitt og at han er blitt anholdt flere
ganger. Nå har han fått et løft i livet: Det er frihet til å tro på hva han
vil, se ut som han vil, gå hvor han vil …
Egypterne er ”rusa på frihet”, skriver Seierestad. Hun spør en mann som hun tilfeldig kommer til
å snakke med om hvorfor han ikke kan se henne inn i øynene når de snakker (han
stiller på en mannslengdes avstand fra henne). Jo, det er fordi religionen
fobyr ham det, svarer mannen. Han skal ha eksamen snart og da er det fint at
han ikke har sett på en kvinne uten slør. Det kunne ha kommet til å distrahere
tankene hans. (!)
Seierstad konstaterer at det er Det muslimske broderskap som
nå seiler opp som Egypts mektigste politiske bevegelse. Og at den nye ”friheten”
ikke forstås ”over Kairos kafebord”. Et lite glimt inn i en moske, hvor det er
kommer 3 imamer fra Kario på besøk”. De møter et meget lydhørt publikum. En av
dem sier: ”Jeg vil snakke til dere om kvinner … det mest verdifull vi har … og
bak hver stor mann, står en stor kvinne …”
Sierstad kommenterer tørrvittig: ” - Alltid bak”, spør jeg
Dr Galal som oversetter. ”–Ja, svarer Galal”.
Imamen instruerer bla
a at kvinner som har kort hår ikke kommer til Paradis. En mann forsøker å
forklare: ” Tenk deg en konfektekse … noen er dekket i papir (telt altså) … hvilke vil du velge?”
(Det forutsettes at alle vil velge de med papir utenpå, de
er mest rene, har vært mest beskyttet).
En ung kvinne: ”Det er så herlig å være muslim … jeg unner
dere å bli det”. En mann: Det er så mange som konverterer til islam i Europa
nå. Om ti-tjue år er de fleste i Europa muslimer”.
Imamene fra Kairo blir behandlet som ”rockestjerne”,
forteller Seierstad. Publimkum blir ”oppjaget i ansiktene” av deres misjonerende
nærvær. Seierstad spør om dette skyldes et behov for å engasjere seg eller om
det handelr om ”det indre lyset” islam har tent? Hun klarer ikke å ”finne ut av
det” skriver hun.
En imam forteller henne:” Muhammed sa at selv om det var en
av hans døtre som stjal, så måtte han kutte av henne hånden … ”. ”Dersom Gud
mister troen på deg, må han straffe deg. Det gjør han ved å avsløre deg. … ”Det
blir et problem for familen hvis en mann som stjeler settes i fengsel. Da er
det bedre å kutte av en hånd …”. En lege sier: ”Det fins så mange moderne
hjelpemidler nå … ”, (underforstått: Det er ikke så farlig å kappe av en hånd).
En sheik ytrer seg: ” Gud har hevnet seg på ugjerninsmennene
(Mubaraks menn)”
En lokal, ung representant for partiet Rettferdighet som ble
dannet en måned etter revolusjonen i vinter sier: ”Hovedproblemet her er
mangelen på utdannelse og de som besvarer alle sprøsmål med Allah ber oss eller
Koranen sier. Når noen her sier at Gud byr eller forbyr, så følger alle etter
uten å tenke selv”.
En jusstudent: ”- Å drepe er aldri lett. Men om en kvinne
for eksempel bringer skam over sin familie, så må hun drepes. Eller om hun mot
familens vilje gifter seg ut av klanen. Da må man gjøre seg ferdig med henne.
Helt ferdig”.
Kommentar og konklusjon:
Åsne Seierstad gjør en god jobb som journalist, men hun
serverer en teologi som mildest talt er det rene illusjonsmakeri, i siste
konsekvens et forføreri som enten hun er klar over det eller ikke kun tjener en
ting og det er islam og undergarve kristedommen.
Hun forsøker å innbille sine lesere at Allah og Gud er den samme Gud. Noe mer tragisk kan et menneske ikke gjøre. Det fører nemlig rett inn i avguderi, gudløshet og vantro. Det fører til slaveri, til servilitet og underdanighet.
Hun vet tydeligvis ikke forskjellen på Gud og Allah og her er hun ikke alene: Så godt som hele mainstrammedia går i den samme fellen, dag etter dag, år etter år uten at noe synes å kunne stoppe eller korrigere denne trenden, en trend som egentlig er et misbuk av Guds ord og derfor synd i høyeste potens.
Hun forsøker å innbille sine lesere at Allah og Gud er den samme Gud. Noe mer tragisk kan et menneske ikke gjøre. Det fører nemlig rett inn i avguderi, gudløshet og vantro. Det fører til slaveri, til servilitet og underdanighet.
Hun vet tydeligvis ikke forskjellen på Gud og Allah og her er hun ikke alene: Så godt som hele mainstrammedia går i den samme fellen, dag etter dag, år etter år uten at noe synes å kunne stoppe eller korrigere denne trenden, en trend som egentlig er et misbuk av Guds ord og derfor synd i høyeste potens.
Ved bevisst å sammenstille Allah og Gud og fremstille det
som om det her dreier seg om den samme Gud er bevisst å villede folk og
samtidig drive aktiv misjon for islam og Allah OG profeten.
Ingen virksomhet kan være mer undergravende og destruktiv
for et opprinnelig ikke-muslimsk samfunn.
En dag vil man kanskje ta det inn over seg og forstå det.
Men da vil det sannsynligvis være for sent.
Hvor mange som da vil innse blunderen – for ikke å si denne synden – gjenstår å se. De vil helt sikkert gremme seg og angre på at de ikke satte mer pris på den frihet den kristne Gud hadde gitt dem, men som de ikke ville betale med noe for å forsvare.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar