Ateister flest sier at de ikke TROR,
og/eller at de har fravær av gudstro. Grunnen de oppgir er at det ikke finnes beviser for Gud.
Forutsetningen er at de ville måtte tro på Gud hvis Gud kunne bevises. (!)
Ateister forlanger da idiotisk nok at Gud skal måtte bevise seg, for at de skal kunne ha tro.
Ateister forlanger da idiotisk nok at Gud skal måtte bevise seg, for at de skal kunne ha tro.
Ateister vil derfor sjelden gi mer
enn 0 poeng (tilslutningsintensitet) på
en skala fra 0 til 5 på følgende påstander:
At det
fins en supranatural virkelighet er mer sannsynlig enn usannsynlig
At verden og livet er blitt skapt er mer trolig enn at de er blitt til av seg selv
Bibelens beretninger sannsynliggjør - og viser veier - til Gud
Det er mer trolig at mennesket har en sjel enn ikke
At verden og livet er blitt skapt er mer trolig enn at de er blitt til av seg selv
Bibelens beretninger sannsynliggjør - og viser veier - til Gud
Det er mer trolig at mennesket har en sjel enn ikke
Gudstro utvider menneskets horisont
Gudstro utvider menneskets helhetsforståelse og harmoni
”Mirakler” har aldri noe med Gud å gjøre (fordi Gud ikke eksisterer)
Gudstro gir bedre mening og tydeligere mål enn dette å benekte guds eksistens
Gud kan ikke være allmektig når han ikke øyeblikkelig gjør alle mennesker lykkelige og perfekte og fjerner alle lidelse og alt ondt
Gud må være til fordi tanken kan tenke et uendelig mye mektigere vesen enn det man kan tenke seg frem til
Det må være en Skaper rett og slett fordi vi ikke kan skape oss selv
Ateister flest vil ikke – eller kan
ikke - innse eller forstå at de røper høy ”trosintelligens” eller suggesibilitet ved å benekte
påstandene gjengitt ovenfor. Grunnen er
at de ikke kan bevise at påstandene er usanne, falske eller
kontradiktoriske. Deres avisning bygger
derfor på rene ønskedrømmer, forestillinger, illusjoner og overtro.
Ateister flest vil imidlertid underskrive på og
gå god for og holde fast ved følgende påstander:
Vi vet
at Gud ikke er til
Å tro på Gud er å late som om ...
Både troende og Gud har bevisbyrden for at han eksisterer
Fortellingene i Bibelen bygger på overtro
Å tro på Gud er å late som om ...
Både troende og Gud har bevisbyrden for at han eksisterer
Fortellingene i Bibelen bygger på overtro
Bare vitenskapen kan gi endegyldige svar på hvorfor og hvordan livet ble til
Folk blir dummere når de blir kristne
Vitenskap og guds- eller skapertro er uforenlige
Ateister tenker mer fritt og selvstendig enn kristne og andre gudstroende
Ateister er mindre lettlurte enn kristne
Fornuft og selvstendig tenkning hindrer irrasjonelle handlinger
Uten bevis for Gud kan ingen tro på Gud
Alt materielt har skapt seg selv gjennom lang tids naturlig og selektiv utvikling
Det er hevet over enhver tvil at Jesus ikke sto opp fra de døde
”Mirakler” (i den grad de skjer) har alltid fysiske, men hittil ukjente årsaker, aldri guddommelige årsaker
De som tror på Gud, gjør det fordi de er egoister og trenger ”krykker ”
At det fins orden og mønstre i den fysiske verden vitner om at det ikke står en gud bak
Det er nesten ingen forskjell mellom aper og mennesker
Det er mer sannsynlig at en storm i et vannglass skulle kunne frembringe en sykkel over en periode på millioner av enn at gud skulle stå bak - under konstante og ellers like vikår
Gudetro kan alltid tilbakeføres til gener og/eller oppvekstvilkår
All fornuft tilsier at Gud ikke er til
Når en troende blir ateist, blir han samtidig mer fornuftig og klokere
Ateiser har stort sett høyere moral og håp for menneskeheten enn kristne har
Følelsesmennesker blir lettere troende enn de som lar fornuften styre
Fortellingene om Jesus er oppdiktede eventyr
Gudstro og vitenskap utelukker de samme konklusjoner på eksistensielle spørmål
Ateister vil ikke eller evner ikke å
se at de ved å underskrive på påstandene faktisk utviser høy grad av tros- eller
forestillingsevne, en evne som kan betraktes som overtro. Grunnen er at
påstandene de så ivrig vil underskrive på og bekjenne seg hverken kan bevises
vitenskapelig eller formallogisk, akkurat som de ikke kan motbevise at Gud
eksisterer
Ateister kan derfor sies i høyeste grad sies å bygge sin virkelighetsoppfatning på illusjoner, hvilket de tragikomisk nok benekter. Hvilket er oss en gåte. Likevel påstås det av ateister at ateister er mer intelligente enn f eks kristne.
Ateister benekter Guds eksistens – de lever i, av, på og med fravær av tro. Eller? Basert på Luthers lære
om hva det vil si å ha en gud, vil ateistene måtte erkjenne at de har en ”gudstro”,
hvilket fremgår av følgende, som ateister vil måtte bekjenne seg til:
Hva vil det si å ha en gud,
eller hva er gud? Svar: Døden og intet -
naturalisme og meterialisme - er det som en skal vente seg alt godt av, og som
en skal ta sin tilflukt til i all nød. Det å ha døden og intet - eller kun sitt eget - er altså ikke annet
enn å tro og forlate seg på dette av hele sitt hjerte. Det er er … bare hjertets tro og tillit, som gjør både død
og avgud … Det som ditt hjerte henger ved og setter sin lit til, det er altså
din gud.
Hva vil det si å ha en
gud, eller hva er gud? Svar: Ateisme – dvs. en selv eller mennesket - er det en skal vente seg alt godt av, og som en skal ta sin tilflukt til i all nød.
Det å være ateist er altså ikke annet
enn å tro og forlate seg på ateismen av hele sitt hjerte. Det er er … bare hjertets tro og tillit, som gjør både
ateismen og avgud … Det som ditt hjerte henger ved og setter sin lit til, det
er altså din gud.
Det kristne svaret er:
Hva vil det si å ha en gud, eller hva
er gud? Svar: En gud er den som en skal vente seg alt godt av, og som en skal
ta sin tilflukt til i all nød. Det å ha en gud er altså ikke annet enn å tro og
forlate seg på ham av hele sitt hjerte. Det er er … bare hjertets tro og tillit, som gjør både
Gud og avgud … Det som ditt hjerte henger ved og setter sin lit til, det er
altså din gud.
Bygget over ideer funnet her
(Legges inn 6.03.11: Trond Berg Eriksen anmelder en bok i Morgenbladet skrevet av en av "firerbanden". Han kommer inne på tro og vitenskap og nøler ikke med å kalle Sam Harris for en "vitenskapsovertroende", et hallelujamenneske, en type som kan ligne svært mye på de ateistene vi har omhandlet her på bloggen, som tror at de ikke tror, men som faktisk tilhører et trossamfunn. Noen av dem vil ha svært mye å lære av følgende):
Morgenbladet
(Legges inn 6.03.11: Trond Berg Eriksen anmelder en bok i Morgenbladet skrevet av en av "firerbanden". Han kommer inne på tro og vitenskap og nøler ikke med å kalle Sam Harris for en "vitenskapsovertroende", et hallelujamenneske, en type som kan ligne svært mye på de ateistene vi har omhandlet her på bloggen, som tror at de ikke tror, men som faktisk tilhører et trossamfunn. Noen av dem vil ha svært mye å lære av følgende):
Halleluja. Harris har ingen anelse om at
sannheter kan være av langt flere slag enn det skillet mellom
kjensgjerninger og verdier som han vil redusere til ett regime. Om man
virkelig godtar forfatterens forutsetninger, vil for eksempel alle
kunstartene forsvinne i den samme klosettskålen som Harris tømmer
religionen og moralen i – forstått som personlige overbevisninger.
For
heller ikke litteraturen, billedkunsten og musikken ville være «sanne»
på den rette måten ut fra de kriterier Harris oppstiller. Hans
religionskritikk har den samme strukturen som offentlige kampanjer mot
røyking. Få møkka vekk – så sunnheten, sannheten og den store
nevrofysiologiske harmonien kan skinne uhindret, roper han. Han synger
halleluja for en vitenskap som kan fortelle oss at det er bedre for alle
å være rike og friske enn fattige og syke. Ved nærmere ettersyn
bombarderer han oss med banaliteter. Gjerne det. Men slik registrerer
han seg i praksis som en som tilhører et eget trossamfunn, nemlig de
vitenskapsovertroendes.Morgenbladet
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar