Jonas Gahr Støre
vil kaste justisminister Sylvi Listhaug og støtter dermed partiet Rødt, som tok
initiativet. Knut Arild Hardeide,
KrF, visste i det lengste laget ikke om han vil stemme for forslaget, eller ikke.
Han «lå» i kattepine. Det gjør ikke saken mindre pinlig for KrF, Hardeide selv og de andre som bet på det
røde agnet, både som mennesker og politikere.
Hvor Hardeide og
de andre enn snur seg, må de velge å servilisere
seg mellom «metafysiske» fundamenter, dvs de mest korrekte emosjoner, pro
tempo, som de tror vil redde dem.
Valget vil vise hvilke verdier de setter høyt og hvilke de
vil desavuere. Hardeide har vært en
av Listhaugs mest intense – for ikke å si hysteriske kritikere. Støtter han
ikke Ap nå, når vi han i så fall kunne gjøre det, og bli mottatt med åpne armer
og som en helt av Ap på et mer permanent grunnlag? Men, aha, han går inn for daddelkritikk av
Listhaug. Han «dreper» henne ikke, han bare «halshugger» henne.
På debatten på NRK i dag viser det seg at Gahr Støre ikke tror på Listhaugs
uforbeholdne «tilståelse», dvs unnskyldning. Han tror ikke tilståelsen er ekte,
hun er blitt presset til det (salt på såret), etter å ha vært opp flere ganger
på talerstolen, (bots-gang eller kjølhaling?).
Statsråd i
Kunnskapsdepartementet Sanner derimot, skinner i solen: Han anses av Støre
og til og med Hardeide for å være ekte eller genuin, som han sa. Statsminister Solberg får også
ståkarakter i ekthet, autentisitet. (Som
om dét skulle være mulig i den virkelige verden). Alle dommerne – for debatten
er en domstol - tror med ekte entusiasme på at hun er ekte. Forsøket på å
isolere Listhaug – exkommunisere henne
– er i havn, intensjonene er oppnådd. Dette er «den perfekte storm» for
Listhaug-hatere. Hennes kommunikasjon
av hva hun mener, har ikke vært ekte nok. «Vi» kan derfor ikke ha tillit til
henne.
Dette har vært en nasjonal ringside forestilling om hvilke emosjoner landet skal styres etter.
Og merk – PS – dette er ingen barnehave.
Kjøret mot Listhaug
ender dermed i historie, historien om Norge, og Listhaug er dermed blitt en
historisk person, i en historie som har fått egne ben å gå på. Mistilliten – og
forakten - er historisk. Aldri har
emosjoner og fantasier om emosjoner eller mangel på sådanne -blitt brukt som
sannhetsvitne og grunnlag for politiske beslutninger vært tydelige enn i denne
saken i hele Norges historie. (Listhaug hadde aldri i sin villeste fantasi
at facbook-innlegget hun hadde lagt, ville kunne assosieres med Utøya?
«Emokratiet» har
seiret, og er herved innført uten drøfting. Demokratiet, slik vi har forstått
det til nå, har tapt. Vi kan si det gjerne med en term formulert av professor
Terje Tvedt, dette er: Narsissismens
triumf. Et fremmedord på Stortinget. Men meningsfullt for mange utenforstående.
Fornuften er blitt
henvist til skyggenes dal. Vi snakker her om ren politisk fideisme:
«Vi» tror fordi «vi» tror, - at våre emosjoner er selve beviset på at vi har
rett.
«Vi» har «bevist» at ministeren egentlig er emosjonsløs, eller at hun drives av
emosjoner som ikke kan tolereres. Statsrådens – tilsynelatende - mangel på
korrekte emosjoner må derfor danne selve grunnlaget for nasjonen og staten
Norges politikk og valg av politisk metode.
Statsråd Listhaug
skal felles på grunnlag av intensjoner hun påstås å skulle ha hatt. Antatte
intensjoner er dermed gjort til objektive fakta. Det skal ikke hjelpe at
statsråden selv påstår at hun aldri har hatt de intensjoner hun påstås å ha
hatt. Ubeviselige påstander gis derfor
forrang som politisk beslutningsgrunnlag. Det kan ikke være anstendig. Og
viktig: Positiv lovgivning –
lovgivning ut fra folket – blir overflødiggjort, ja, umuliggjort. Det kan minne
om islam, hvor guddommelig lov råder suverent. Loven kommer ovenfra, ikke nedenfra,
fra folket. I islam har de Allah. I vår poliske optikk har vi nå innsatt
«emosjoner» som høyeste lovprinsipp. Og dette prinsipp tolererer – på samme
måte som Allah - ikke å bli motsagt. Emosjonene er vår tids Leviatan. Velg og
vrak. Men våre politikere forstår det ikke.
Juridisk sett er
dette å innføre objektive kriterier på et område hvor objektive kriterier (pr
definisjon av hva politikk er) ikke kan eksistere, gitt demokratiets stilling
som autentisk paradigme i vårt samfunn. Statsråden blir derfor felt ut fra
uaktsomhetskriterier og på kriterier som til og med gis tilbakevirkende kraft, i og med at det er først nå at
emosjonsprinsippet er innført som gjeldende politisk rettsgrunnlag. Statsminister Listhaug har vær «emosjonelt
uaktsom» og det skal hun dømmes for. I ettertid! Tenk det! Det er nedrig overfor
en statsråd, manglende respekt.
Det uhyrlige her
er at de involverte politikere som vil felle Listhaug ikke ser at de blander
sammen kategorier og begår både eksistensiell og logisk mistak, her, grandiost
tragisk og i stor stil: Den politiske og
den administrative kategori. De klarer ikke å skjelne. De opphever dermed
selve grunnlaget for bevaringen av et reelt demokrati her i landet, i og med at
også det formelle – og legitime - maktfordelingsprinsippet fravikes til fordel
«emosjons-prinsippet» som fundament, et prinsipp de fleste umiddelbart vil
innse aldri kan utgjøre selve det konstitusjonelle fundament. De som ville
felle Listhaug blander sammen det politiske og det administrative.
Det «de vise» her ikke ser er at «emokatiet», nærmere
presisert, er at dette nå består- i sin
kjerne og sin fysikk - i at det
politiske er blitt et spørsmål om å
servilisere seg under emosjoner. De vil ikke se at servilisering og emosjoner er som kron og mynt, uten den ene ikke
den andre. Politikken må heretter i viktige og eksistensielle spørsmål basere
seg på at de emosjonelt betingede
korrekte emosjoner blir både det førende
moralske – administrative - prinsipp og det førende
politisk prinsipp - samtidig. Det blir som et forsøk på å kvadrere sirkelen. Koinsidentia oppositurum – i det
praktiske, politiske liv.
Er spørsmålet i alt dette: Hva er kjernen i fysikken her? Eller: Hva er fysikken i kjernen?
Svaret: Begge deler. Emosjoner har igangsatt en kjedereaksjon i det fysiske. Det
fysiske blir derved tillagt en egen agens. Emosjoner er her blitt metafysikk,
erstatning for ånd. Men nå tror man ikke på ånd eller metafysikk lenger, vi ser
resultatet i alle detaljer i denne saken, i kampen om emosjonsstyring på
Stortinget og i den politiske diskurs. Kampen om hvem som til enhver tid skal
ha de korrekte emosjoner.
Man tror ikke lenger på bildet: «Mind over matter», åndens seier over fysikken, eller kroppen, nei,
nå gjelder trossetningen «emosjoner over alt».
Endelikten består derfor i at nå er «emosjoner overalt» blitt det enerådende kategoriske imperativ,
som skal forene alle analytisk og syntetiske motsetninger.
For: Et område uten
emosjoner er – nå - ikke-eksiterende. Det som eksisterer er kun gode eller
dårlige emosjoner. Og dessuten er intensjoner enten de eksisterer eller ikke,
gjort til emosjoner. Det gjelder derfor å kontrollere eller kvitte seg ikke bare med dårlige emosjoner,
nei, man også kvitte seg med mennesker som – tilsynelatende – har dårlige
emosjoner. Unnskyldninger skal være «ekte følt», hvis ikke blir man vraket.
Noen gir uttrykk for at – de oppfatter -
Sanner er mer ekte i sin unnskyldning enn Listhaug.
Det pussige er at dette skjer i et politisk klimaet som er
totaldominert av relativisme, en
relativisme som nå MÅ før eller siden omgjøres til absoluttisme, om enn implisitt
absoluttisme. (For ingen tør å innrømmer eller erkjenne at man i
virkeligheten er totalitær). Liberalismen er blitt totalitær, dvs emosjonene har tatt over både som
lovgivende, dømmende og utøvende makt, et tilsynelatende uknuselig triumvirat.
Man kunne f eks like godt si «god dag mann, økseskaft», når man spør om alt dette dreier seg om
kjernen i fysikken eller fysikken i kjernen, men man må forutsette ikke-demens,
for å unngå å fastslå hva som sømmer seg, eller hva som er eller burde være
normalt. Gitt situasjonen.
Situasjonen på Norges Storting innbyr nå til nytenkning,
idet den mørke soppskyen etter utblåsingene er i ferd med å fade og de utvalgte
nå på nytt kan begynne å puste i fri luft igjen, for ikke å si frisk og ren
luft.
Hva var det som
skjedde, egentlig og i substans? Er det mulig å sammenfatte hendelsene ned
til en kortere formel, til en enkel ligning som alle kan forstå og som kan
bidra til å sette normer for fremtiden, normer for god tone, skikk og bruk,
etikette? Kan man formulere en generell regel som kan bidra en gang for alle
til å gjøre politikken mer uvilkårlig og
mer forutsigbar, tryggere, klarere, sunnere og mer fruktbar? Kan man med andre
ord styre emosjoner og følelser inn i en lei som samler mer enn splitter? Som
gjør det til politikkens mål å samle mer enn å splitte?
Ta et konkret parabelaktig
eksempel: A mener at en gitt målsetting, B, som alle er enige om, best og
tryggest for alle, vil kunne nås ved valg av metode C.
D, derimot, er uenig i at metode C vil bidra til større
måloppnåelse. De insisterer på at metode C tvert imot vil resultere – summa summarum - i et kvalitativ dårligere samfunn. D ber
derfor A om å gå.
I tillegg bebreider D A for å ha moralsk forkastelige motiver,
noe A bestrider på det sterkeste. D har imidlertid intet konkret grunnlag for å
påstå noe slikt, intet bevis, men derimot en tolkning. D holder på sitt. D
«vet» at han har rett. Han ber A ta «ansvar» ved å ta «kappe og krage» og gå,
umiddelbart.
De fleste vil antakelig se og mene at det er D som er
skurken i denne «sketsjen». Likevel støtter flertallet på Norges Storting D og
A blir utstøtt ved mistillitsforslag. Hvorfor? Fordi vi har endret styreform
her landet. Vi har med vitende og uvitende vilje innført Emokratiet. Det snek seg inn bakdøren uten å banke på og ingen
forsto noe som helst da det begynte å herse og regjere i huset. Det endte med underkastelse. Hvem kan
motstå de ekte emosjoner? De gode intensjoners tid er forbi. De korrekte
emosjoners tideverv bestemmer nå alt.
Verdier er nå forlatt
som fundament for politikken. Gudstro likeså. Objektive standarder er gitt på
båten. Fornuften henger over rekka og spyr, den blir snart likegyldig og
foretrekker for egen maskin å drukne. Det emosjonelle barbari er klar for å
overta, komplett, til dyst. Og dét er seierssikkert. Emosjoner er blitt som
førsteprinsipper å regne. De kan hverken bevise eller motbevises. De utgjør nå
selve grunnstoffet i universet. De kan ikke reduserer til noe annet enn det de
er, eller oppfattes som de er.
Emosjonene utgjør nå
den første og siste forankring. De er Alfa og Omega. De kan ikke bestrides. Det
fins intet rom for skepesis mot dem. Intet behov for radikal og intellektuell refleksjon.
De er blitt doxiske felt. Der
er blitt uavhendelige og udelelige. De er blitt substans og agens. De og de
alene kan rettferdiggjøre den ultimate rettferdiggjøring. Emosjonene er blitt
«Gud». Og de som har de rette emosjoner er «guder», uangripelige, inkontingente. De er sine følelser
eller emosjoner. Fra disse blir alt annet skapt, gjort til kontingente entiteter. Emosjonenes aseitet er blitt ubestridelig. Gjenstår bare «makt gir rett». Vi
har nettopp opplevd et jordskjelv, ettervirkningen gjenstår å se. De kommer til
å bli gjennomgripende og uavvendelige. (Og selve prosessen her, har vært i
emning lenge, men det er nå så sin sak). Vi ser konturene av diktaturet. Også
Stalin fungerte som guddommelig, in personae. Hitler forsøkte å oppnå det samme,
og lyktes til overmål. For ikke å snakke om Mao, (jeg kjenner kinesere som fortsatt
guddommeliggjør formann Mao).
Man kan spørre retorisk og ut fra et behov for å bruke
relevante metaforer eller parabler, for å komme tingen og kompleksiteten i alt
dette litt nærmere: Hva har egentlig skjedd?
Jo, en
«kjerneeksplosjon» har funnet sted. Det er satt i gang en prosess som
utløser en voldsom energi i selve kjernen og den er ustyrlig, enn så lenge,
helt til kjernen selv er utbredt og kjernereaksjonen stanser automatisk.
Kjernen selv er blitt tappet for egen energi, for evig og alltid. Men hva med
den fadede skyen? Vel, skyen i seg selv blir oppløst, men ikke reaksjonen eller
effekten i seg selv. Den metasterer
seg, men dens energi eller kraftpotensial forblir den samme, men i en annen
form, - i negativ, mørk nedbrytende energi, en energi som enten vi vil eller
ikke blir liggende under Det norske Storting grunnvoll, dets konstitusjon. For
hvor lang tid, vil alltid kunne diskuteres. Terningen er like vel kastet. En
gang for alle.
Sopp-skyen kommer i
hele sin levetid til å være påvirket, satt under administrasjon, av selve
kjernereaksjon og dens iboende, destruktive kraft. Alle krefter må derfor
settes inn for å redusere ringvirkningene i tid og rom. Stortingets frihet er
dermed bundet, ja, satt ut av funksjon, i relasjon til sitt egentlige og
opprinnelige oppdrag. Og jo mer tid og krefter det tar å reparere skaden, jo
mindre frihet for tinget til å drive med det det er skapt for, nemlig politikk,
valg av metoder for å oppnå et reelt dette jordiske summum bonum, innenfor det lukkede system demokratiet nå engang er.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar