Jeg tenker selvsagt på bibliotek-saken i byen, hvor en
sjefsbibliotekar nekter organisasjonen SIAN å benytte et møtelokale for å drive
opplysningsvirksomhet om islam og hvor politikerne sammen med de berørte
byråkrater i byen bøyer seg for bibliotekarens holdning. Etter appellasjon fra
Vidar Kleppe skal nå saken behandles i et av byens utvalg og avgjøres der.
Utfallet synes imidlertid klart på forhånd: Nektelsen vil bli opprettholdt.
Utvalget befinner seg på feil side, nemlig på islams side. Man frykter
islamkritikk og visse islamkritiske røster mer enn islam proper.
Er dette enestående? Jeg mener, enestående i Skanidnavia?
Har vi hørt om lignende tilfeller i andre byer her Norden? Har vi hørt om
lignende tilfeller i resten av Europa?
Ikke meg bekjent. Og dette gjør sake mer betent, og spent.
Saken er et symptom på at noe nytt er på vei. Vi er på vei mot et slags
diktatur, ikke et systematisk diktatur, nei, men et diktatur bygget på frykt,
ekstrem gruppetilhørighetsavhengighet og angstkameraderi. Vi er på vei mot et
demokratisk diktatur hvor grensene mellom «dem» og «oss» blåses opp i uante
dimensjoner i en prosess hvor de fleste tauser mens de holder inne med hva de
egentlig mener og ikke tør å se det de vitterlig ser og høre hva de virkelig hører.
Og dette er ikke bare et forsøk på å kneble den alminnelige debatt, styre
informasjonsflommen og legge føringer på folk som anses som så sarte og
beskyttelsestrengende at de må vernes, ved at de blir nektet å ta til seg
informasjon i byens bibliotek, men også et forsøk på å få folk til å føle og
tenke riktig, dvs på bibliotekarens og hennes politikervenner, premisser.
Ønsket om totalkontroll lyser av hele saken. Og hvorfor må man ha kontroll?
Hvorfor skal informasjonsvirksomhet sidestilles med trusler, rasismer og
antidemokratisk virksomhet?
Selvsagt begrunner ikke politikerne, byråkratene og
biblioteksjefen sin allergi mot islamkritikk med de ord jeg bruker ovenfor. Hun
sier ikke: Jeg er redd, jeg har angst, jeg er et høyverdig menneske med høyere
verdier og større etisk tyngde enn andre, spesielt islamkritikere, nei, hun
sier ikke det. Hun har vel kanskje i stedet og i tillegg heller ingen begreper
som kunne minne henne – i hennes indre rom - om at hennes posisjon nettopp
røper at hun innbiller seg at hun er bedre enn andre. En moralist er aldri en
moralist, forståss. Moralister forstår ikke sånt. Det ligger for lavt for dem.
Det er for sølete. Og søle vil man jo ikke ha på seg, man foretrekker da heller
å gjøre «de andre» til «untouchables», med den aller beste samvittighet. De
skjønner ikke at å nedvurdere andres meninger på den måten fort kan utvikle seg
til demonisering og avhumanisering, nettopp av «de andre». Og til uberettiget
svakliggjøring av muslimer generelt, noe som i seg selv kan innebære en form
for sublim rasisme.
Selvsagt er det i og for seg noe galt i et demokrati å
benytte seg av mer eller mindre subtile metoder for å oppå konkrete politiske
resultater. Det er naturlig å måtte legge føringer på folk. Det er lovlig å
propagandere, forføre. Retorikk er ikke forbudt. Flammende følelser skal ikke
undertrykkes. Men det får gå en grense.
Hvilken reell og saklig grunn har frontfiguren i dette
bildet, nemlig bibliotekaren, for å nekte SIAN? Fins det noen slike grunner?
Neppe.
Det islampromotørene og antiislamkritikerne – dvs det
nåværende etablissement i byen - ikke evner å se, er det større drama som nå
kommer til syne og som vil utvikle seg, det drama som nå gjør saken og byen unik
eller enestående i vårt så haltende demokrati av i dag.
De ser ikke islam som en reell maktfaktor, en faktor som
arbeider sakte, men trutt, og forutsigelige nok til å stille seg noen alvorlige
spørsmål. Man ser islam utenfra, eller «utenpå» og da fremstår islam som helt
ufarlig, ja, til og med sunn, fattig, og derfor vakker, på sitt vis. Islam er
fargerik og medbringer nye fristelser for smaksløkene, en berikelse, må vite. Islam
representerer en verneverdige fromhet. Den må forsvares med fasthet og glød.
Den bør dessuten konserveres med særstøtte av ulik slag. Ingen må tenke at det
er ønskelig å forandre muslimer, få dem til å tenke i andre og nye baner. At
islam påbyr umenneskelig straffer har ingen relevans. At muslimer sett i
verdensmålestokk utgjør en fattig er god nok grunn for å behandle dem positivt
diskriminerende, selv om dette ikke sies i klartekst og i partiprogrammene.
Visa går: Muslimer gjør ikke noe galt. De har sine ritualer og sine rutiner og
det er alt. La dem ha dem i fred. Å kritisere islam er å skade muslimer og
krenke den enkelte muslim. Frem for den selektive toleranse! Altså for
forskjellsbehandling!
Og: Det skal ikke finnes andre måter å se det på. Hvis det
hadde vært ander måter å se det på, ville det i seg selv være et overgrep mot
muslimer og et angrep på demokratiet. Prima facie. Dette er de mentale
premisser som romsterer i hodene på disse menneskene. Men det de ikke tør og
evner å se er at det de faktisk bedriver er å støtte en prosess som faktisk
undergraver demokratiet. Det man gjør er å medvirke til en slags eutanasi på
demokratiets grunnvoller. De skjønner ikke at det som styrer dem er
sentimentalitet og fintføleri, eller psykologisering, eller syk-o-logisering.
De skjønner ikke at det er islam proper som er det unike element i denne saken,
en «liten» sak som egentlig er et stort drama som utspiller seg i en liten by,
hvor konfliktskye og virkelighetsfornektende myndigheter nå forsøker å dysse
alt ned, i den tro at de skal kunne slippe unna med det. Islam betyr for disse
menneskene FRED.
Fred være med dem, ja.
At etablissementet nå tilbyr SIAN andre lokaler på et annet
sted i kommunen, er selvsagt helt irrelevant. Men det må sies: Tilbudet oser av
forakt, frykt og nedlatenhet, forkledd som imøtekommenhet og storsinn. Jamen sa
jeg smør.
Men her kommer et poeng: Det helt ut hypotetisk absurde
hadde vært om bibliotekaren hadde vært en muslim med salafistiske sympatier som
med stor energi hadde gått inn for å la SIAN få sjansen– hva da?
Selvsagt ville dette ha blitt applaudert av Kristiansands «lille
elite». Og så ville alle ha følt seg en smule bedre. Enn så lenge.
Ikke sant? Er dette mulig? Åh, ja, Tumyr i SIAN har endog
fått tale i en moske i hovedstaden. En tordentale mot islam, ble det sagt. Men
han skal altså hindres i å entre talerstolen i et bøttekott i Kristiansands
bibliotek.
Det er å håpe at noen med tilstrekkelige nettferdigheter nå
forsøker å sette Kristiansand på kartet. Å kontakte NRK, TV2, Aftenposten eller
andre media vil være fåfengt. Men factum est er at Kristiansand nå fortjener
kjendisstatus ute i Europa, ikke bare lokalt.
For Kristiansand har nå gjort seg til et symptom man bør
rope varsku om og ikke forske å skjule.