”Den som utøser menneskeblod, hans blod skal
utøses av mennesket, for Gud skapte mennesket i sitt bilde”. 1 Mos p. 6. 9.
Innbiller vi oss at vi ikke har dødsstraff
her i landet?
Ja, vi gjør visst det. Men etter ABB er
det mange – selv om man ikke tør si det høyt – som gjerne ville ha sett at vi
hadde det, og at den ble brukt, at ABB fikk bøte med livet.
Men den utveien er stengt nå, både for de
som måtte ha ønsker om det, og for ABB selv.
En annen ting er at vi faktisk har
dødsstraff her i landet. Via en lov som er i full virksomhet hvert eneste døgn,
ja, nesten hver eneste arbeidsdag og det er den loven som gir dødsstraff som
følge av behovet for – og tillatelsen til – ikke å føde et såkalt uønsket barn.
Vi har også en annen lov – en lov som
påbyr dødsstraff – og det er den lov som gjør det til en guddommelig rett å
drepe mennesker som går over fra en tro til en annen. Men denne loven er ikke
akseptert og gjelder ikke, ikke for de som ikke er rettroende, og dermed ikke
for den gjengse nordmann. Men at denne loven ikke gjelder oss, gjelder ikke for
de rettroende og disse troende mener at nettopp denne loven skal gjelde i
Norge, ja, at den til og med er obligatorisk, selv om våre lover forbyr den.
Noen vil si at det er et tidsspørsmål når
det vil bli alminnelig akseptert at den fremmed lov skal gjelde. Om dette vil
jeg ikke spå. Men det jeg vet er altså at vi faktisk har en lov som i praksis
innebærer at vi har gjort det til en lov for oss å kvitte seg med uønskede
menneskelige ”elementer”, mennesker i kim, fostre som – om de er aldri så små
og mikroskopiske – kjemper med alt naturen har lagt inn i dem for å ta til seg
næring, vokse og bli store og til slutt modne mennesker.
Det er mange av disse vår rett til
valgfrihet sikrer den visse død, ved at vi kvitter oss med dem, med vitende og vilje
og med et forsett som ingen lenger kan kritisere dem for å ha.
Det er mot denne bakgrunn vi i dag skriver
følgende i håp om å mane til en viss ettertanke i dagens ofte så oppløsningstruede
og forvirrende tilstand:
Det er ingen tvil om at Gud er for
dødsstraff og hvis noen hevder at Jesus var mot, eller at det kristne kjærlighetsbud
og grunntanke skulle forhindre et samfunn å lovgi og praktisere dødsstraff, tar
feil. Hvis Jesus hadde vært mot
dødsstraff, vill han i god tid før korsfestelsen ha yppet til debatt om Guds
ord eller bud, hvilket er utenkelig. Ja, Jesus hadde ingen innvendinger selv
når det var klart at de jødiske myndighetspersoner som overlot ham til de
romerske myndigheter og derfor den sikre død nettopp brøt Guds lov, ikke bare
materielt, men også formelt, ved at man brøt de foreskrevne saksbehandlingsregler
beregnet for slike tilfeller. Jødene som enkeltpersoner og folk hadde slik sett
intet ansvar for Jesu død, i motsetning til hva mange har følt opp gjennom
historien. Men drapet på og korsfestelsen av Jesus kan under ingen omstendighet
brukes som argument mot dødsstraff
Vi bør derfor gjeninnføre dødsstraff her i
landet så fort som overhodet mulig. Av flere grunner, men ikke først og fremst
for å tilfredsstille blodtørstighet eller behov for hevn. Vi kan ikke lenger
tillate oss å stå over Gud og bli lovgivere for Gud. Men vi kan ha meget
romslige benådningsregler.
Vi kan også gjeninnføre lov om dødsstraff
uten noen gang å ha en intensjon om å sette loven ut i livet, bortsett fra i de
verst tenkelige fall og i en nødssituasjon for riket. Vi kan gjeninnføre den
kun ut fra preventive og formelle hensyn, ikke minst for å kunne sende mullaher
og andre tilbake til land som styres av lover gitt dem av deres egen ”gud” og
som de selv da er underlagt og grunner sin gudstro på.
Mullah Krekar tro på en Allah som er for
dødsstraff, men han vil ikke reise tilbake for å dømmes etter Allahs lov. Kan
det derfor rettes berettiget mistanke mot Krekar om at han ikke er en ekte,
troende muslim og at han motarbeider profeten og Allah’s intensjon og klart
uttrykte vilje ved å vegre seg for å dømmes etter islamsk rett? Eller betyr
dette at han som rettroende, faktisk indirekte sier og mener at de muslimene
som vil drepe ham egentlig er apostater og derfor for ikke-muslimer å regne? Og
dessuten at det er etisk riktig av den grunn å drepe dem alle – in toto - i
Allah’s navn?
Ja, man kan lure.
Fins det benådningsregler innen islam for
f ek apostasi? Ikke ifølge Krekar. Det er pålagt av Allah enhver muslim å drepe
folk som forlater islam og begynner å tro på (en annen) Gud. Man trenger ingen domstolsbehandling eller
separat dom for å kunne eksekvere dødsdommen. Man trenger ingen egen
statsforfatning som grunnlag heller, fordi den muslimske forfatningen i
prinsippet utgjøres av Koranen selv; og heller intet eget politi til å
etterforske fakta eller eget rettsapparat for å fullbyrde Allahs dødsdom. Det
eneste man trenger er Koranens og hadith og sunnas ord og rette intensjon.
Tolkningen av rettsreglene i seg selv reiser her ingen kompliserte juridiske
problemer. Religionen er nesten utvetydig klar på disse punktene. Den er til
overmål klar og til å forstå for leg som lærd, dvs for folk flest.
Det er dette som fastslås i Krekars fatwa.
En hvilken som helst rettroende muslim kan med den beste samvittighet og med
visshet om Allahs velsignelse utføre drapet. Fatwaen er bare en konkret
angivelse av et generelt påbud gitt av Allah. Krekar har dermed hatt tillatelse
fra Allah til å være både påtalemyndighet og politi, dommer og – indirekte –
utøver. Enhver som måtte drepe den frafalne må regnes som Krekars forlengede
arm. Begge har gjort sin plikt. Begge fortjener Allah fortjeneste, dvs nåde, på
islamsk. Og begge har holdt seg ulastelig til Allah’s bud. De har bevist sin
rettroenhet og kan derfor kreve beundring, ærefrykt og respekt og de skal ages
og behandles deretter. De skal betraktes som gode muslimer og sanne misjonærer
for Allah, ut fra plikten til å gjøre det denne plikten befaler. De skal anses
som rollemodeller for muslimer verden over. Spesielt for de unge. For de som – så
sårt og fromt - trenger fatwaer for å være på den sikre siden og som ennå ikke
kan utferdige dem selv. En fatwa skaffer utøveren en medsammensvoren, en
medhjelper og medvirker. Man slipper å ta en vanskelige moralske diskusjon med
seg selv og sin egen personlige samvittighet før man skrider til ”verket”.
Allah er vis. Allah er barmhjertig.
Men hva hvis Krekar ikke mente at fatwaen
skulle effektueres? At fatwaen kun var en meningsytring eller kun en betenkning
som ikke var noe annet enn en slags løsrevet teologisk drøvtygging? En
betenkning for betenkningens skyld? En uforpliktende øvelse i juridisk analyse?
Og ikke et utrykk for en personlig trosoverbevisning, på eget individuelle ansvar
under Allah’s nåde og frykt for dommens dag og det allahianske helvete?
Krekar vil åpenbart ikke bli tatt på
alvor. Gjør dette ham til apostat? Blasfemerer han ikke Allah og profetens
vilje og vesen? Eller bruker han bare – i sin ”uskyldighet” - kun
det guddommelige prinsipp om retten til å lyve hvis det skjer for å fremme
Allah og profets, dvs islams, sak?
Jeg begynte her med å lufte spørsmålet om
vi ikke bør gjeninnføre dødsstraff her i landet. Spørsmålet er imidlertid
misvisende og forførende, for vi har faktisk og i praksis allerede vedtatt i
legitim og gjeldende lovs form dødsstraff i Norge: Dødsstraff for de mest
sårbare og forsvarsløse: Barn i mors liv.
Vi praktiserer med stor flid og iver
dødsstraff i dagens Norge, men få vil vite av det, få ønsker å snakke om det og
nevne det med rette ord og uttrykk. Man tyr heller til omgåelser: Man snakker
heller om ”fritt valg” i stedet for plikt til å redde og bevare liv. Vi er
blitt en nasjon av gudløse og et folk uten gudsfrykt, dvs gudstro.
Å være for fri abort og samtidig være imot
dødsstraff er en selvspaltende og selvundergravende mentalsosial – og politisk
- strategi. Det er en radikalt syk og umoralsk strategi, ja, en blasfemisk
strategi av høyeste grad. De som godtar
loven om fri abort og tankegangen, menneskesynet og det verdisyn og den
virkelighetsoppfatning som ligger bak og til grunn for den, setter seg egentlig
til doms både over Gud og mennesker, - kanskje i den tro – tragisk nok - at de
(falskelig) gjør og tenker dette til menneskehetens beste. De roser seg selv
opp i skyene og tror de vet bedre enn Gud. De tror gjerne at det er de troende
som er djevler; de går ut fra at de kristne er demoner besatt av en kosmisk
ondskap som er inkarnert i alle troende, både kollektivt og individuelt. Det
fins ingen nåde for slike. Og dessuten ingen benådning, fordi det ikke finnes
noen som kan fri fra den ”synd” disse kristne begår og de holdninger de står
for og praktiserer. På hvilket grunnlag skal ateister kunne benåde disse
kristne?
De bør heller stille seg spørsmålet: Hvem
skal benåde de forsvarløse fostre i mors liv?
Ser de ikke at de har gjort seg til
selvrettferdige lovgivere med all makt over ekstremt sårbart, uskyldig, forsvarstrengende
og forsvarløst liv? Ser de ikke sin egen selvforherligelse?
Hvorfor vil de ikke se at vi i realiteten
har dødsstraff her i landet? Dødsstraff for verken ha planlagt eller medvirket
til noen straffbar handling? Dødsstraff for u-forsett og u-skyld i bokstavelig,
konkret betydning og mening?
Pro-choise – folk som er imot dødsstraff
har noe å svare for. Disse folka godtar dessuten som en selvfølge at muslimer
og kristne tro på den samme Gud, dvs: De tror Allah og Gud er like onde og
menneskefiendtlige, men samtidig at de selv er tilsvarende kjærlige og
menneskevennlige. De ser på seg selv som de mest empatiske av mennesker, mennesker
som virkelig elsker individet og friheten. De har gjort kjærligheten til sitt
symbol og fane. ”Vi er kjærlighet”, tenker de. ”Vi er gode”. De har ikke åpnet
øynene for den realitet at bare ”Gud er kjærlighet” og at ”bare Gud er god”.
Deres aksiom er at kjærligheten er Gud, med dem selv som sentrum, med krav på
evig beundring for egen fortreffelighet. De vil ikke dømmes av noen. De vil
være sin egen standard og målestokk for alt. Det er de som skal ha enerett til
å dømme. De fritar seg allerede i utgangspunktet for all skyld og hater enhver
inderlig, personlig og dyptfølt syndserkjennelse. De har gjort seg til
lovgiver, påtalemyndighet, dommer og bøddel i en og samme posisjon – sett ikke
bare i forhold til det uskyldige foster, men også til det gudsbildet vi alle er
født med og som vi er skapt med av Gud, Faderen, selv, i evig Rådslutning med
Sønnen og Den hellige Ånd, Den treenige, kristne og ene og sanne Gud.
Pro-choisere har gjort seg til lovgiver,
dommer og bøddel over Gud selv.
På den annen side: Når Gud er kjærlighet,
kan ikke dødsstraff være ondt og kontrært til kjærligheten, for Gud er
kjærligheten selv, ikke bare kjærlighet. Kjærligheten som et av Guds mange attributter
kan ikke avsvekke Guds andre attributter, den snarere styrker og befester dem,
dette i motsetning til gudsoppfatninger i islam. Vi tenker her f eks på Ghazali
som sier at kjærlighet er ”for lavt” til å si noe vesentlig om Allah. Og det er
her pro-choisere og ateister nærmer seg Allah, for for dem er ikke Gud kjærlighet,
det er det de selv som er og har og forvalter. De oppfatter kjærligheten som
Gud fordi de da vil kunne rose seg av å stå over Gud selv, fordi de selv tror
seg vite hva kjærligheten er, uavhengig av Gud, og nedfelt nærmest ved slump i
dem selv, i større eller mindre grad, og da helt uten noe gudsbilde i dem å
relatere til, som kunne tjene dem til kompass, retning og formål, med en forankring
utenfor dem selv og deres ontologisk nødvendige vilkårlighet.
Islam ønsker ikke apostater og vantro som
fornærmer profeten. For disse er per se og a priori skyldige og fortjener - og
skal ha - dødsstraff. Noe annet er
opprør mot Allah og brudd på Allah og profetens ære og makt. Det finnes ingen
benådningsmulighet for disse vantro. Den islamske konstitusjon forbyr det for
all fremtid. Den er uforanderlig.
Pro-choisere (og mange ateister) ønsker
ikke at uønskede, men uskyldige fostre skal få utvikle seg til barn, personer
og menneske. For disse er per se og a
priori skyldige og fortjener - og skal ha - dødsstraff. Noe annet ville være
opprør mot menneskets selvforankrede rett til ubegrenset og fri
selvforherligelse. Det finnes heller ingen benådningsinstans eller mulighet for
disse ufødte. For det sier pro-choisernes
konstitusjon, som de gjerne vil gjøre uforanderlig og gjeldende for all
fremtid, i den falske tro at dette er det ene nødvendige fundament å bygge
menneskets velvære, livsutfoldelse og lykke på. Et hvilket som helst embryo har
en mulig og lovlig dødsdom hengende over seg, en dom som når som helst kan eksekveres
der hvor noen angrer på ”noe de ikke skulle ha gjort”. Det er allerede i
utgangspunktet skyldig inntil det motsatte er ønsket og må altså bære straffen
for et mistak som er begått, eller en synd om man vil. Fosteret har ingen
mulighet for å benytte seg av eller bli forsvart av den rettsregel som sier at
man skal anses uskyldig inntil det motsatte er bevist. Det finnes ingen rett
for fosteret til å bli frikjent på grunn av rimelig tvil. Det er den som tar
abort sin sikkerhets- og skamfølelse eller forurettethet som har forrangen og
det avgjørende ordet, ikke vedkommendes tvil.
Den enste forskjell mellom muslimer og
pro-choisere – når det gjelder å herske over liv og død i denne sammenhengen -
er at pro-choisere faktisk har mulighet for å velge omvendelse uten at det vil
medføre straff, i hvert fall foreløpig, verken her i livet, eller i det neste. Å velge å gå mot Allah’s forordninger derimot,
medfører ikke bare straff i dette liv, men i tillegg fryktelige tilleggstraffer
i det allahianske helvete.
Pro-choisere kan altså fritt velge ikke å
velge bort liv, og bli mot abort ved å abortere behovet for å abortere, og
dermed velge selve livet. Denne
muligheten er stengt i islam. Islam ser ikke at mennesket – også de vantro og
apostatene og de som fornærmer profeten – er skapt med et hellig og ukrenkelig gudsbilde
i seg.
Islam og pro-choisere ser ikke – og vil ikke lytte til - at gudsbildet
er hellig, ment til å være evig ukrenkelig og umistelig i mennesket. De ser ikke at
fravær av gudsbildet i islam og forsøket på å tilintetgjøre Gud for
pro-choiserne begge medfører en strategi som er selvutryddende og destruktiv
sett på vegne av hele menneskeheten.
Den konstitusjon som ikke påbyr en
absolutt forhåndsbenådning av det ufødte liv - eller ikke tillater vantro apostater
å leve - , er ikke noen konstitusjon i det hele tatt. Den er et blendverk, et
menneskeverk, helt uten objektivt eller realt fundament.
De er konstitusjoner som tillater og
fremmer selvdestruksjon, tap og tilintetgjørelse av selvrespekt, ærbarhet, ære
og ærefrykt for livet.
Men man mangler evne til å tenke radikalt
om disse spørsmålene i Norge i dag. Man er redd for å ta livsløgnen fra et
menneske, ethvert menneske, man har ikke for øyet at Ibsen, som myntet dette
fyndordet, faktisk tenkte på gjennomsnittsmenneske. Ved å frykte å ta
livsløgnen fra alle mennesker, gjør vi imidlertid alle til
gjennomsnittsmennesker, hvilket mennesker flest selvfølgelig ikke er. Vi tar
ikke livslykken fra mennesker som nektes å ta abort og samtidig gis mulighet
for å følge Guds forbud mot å ta uskyldig liv. Vi gjør dem snarere nettopp til potensielt
eksepsjonelle eller unike mennesker, mennesker med bevissthet om gudsbildet og
derfor om alle umistelige menneskerettigheter og alt umistelig menneskeverd.
Livslykken finnes ikke under den maksime
at alt er tillatt, bare ikke syndserkjennelse. Livslykke finnes heller ikke
under Allah som ikke bare tillater, men påbyr drap - og derved tillater synd
uten soning og som samtidig fritar for all dårlig samvittighet - på uskyldige frafalne og derfor tidigere
muslimer.