Hvis ”individet ABB” er en ekstrem narcissist, slik en
psykiater betgnet ham i en avisartikkel for noen dager siden, må dette på ett
eller annet vis avtegne seg i ABB’s gudsbilde eller mangel på sådant.
Lider ”individet ABB” av et kristuskompleks? Neppe. Kristus
ydte det største og ene nødvendige eller objektive offer til frelse for alle, en gang for alle:
Seg selv, - til Guds pris. For Gud vil at alle skal bli frelst, (teologisk kan dette problematiseres, men det må jeg la ligge her). Kristus lød, led og tømte ut seg selv på vegne av andre ut fra kjærlighet. "individet ABB" fylte seg selv med seg selv, i mangel på kjærlighet.
Lider så ”individ ABB” av et judaskompleks? Ja, for så vidt som
han aldri kalte eller så seg selv som Kristus, men i høyden oppfattet seg selv som
et dimt og høyst historisk relativt og ikkemetafysisk avbilde av det ultimate
bildet, nemlig Jesus Kristus. Bare det ”nest
beste” var godt nok for ”individ ABB”. Bare ved å bli ”verre” kunne ABB bli ”bedre”
og mer herostratisk berømt enn Judas.
Ifølge en slik tankegang hadde ABB et forkvaklet
gudsbilde, akkurat som Judas hadde. Han så ikke virkeligheten. Han så ikke
Jesus som Herre og Frelser, som allemktig og som Gud. Men akkurat som Judas var
nødvendig for Kristi frelsesverk, så vil ABB kunne se seg nødvendig for sin
deltakelse i et annet større drama, nemlig sitt eget, og mange andres, - det drama som
ikke kan være noe annet enn et vrengbilde av det virkelig store dramaet, det om
Kristi død og oppstandelse til syndenes forlatelse.Ved sin udåd opphøyer ikke "individet ABB" andre enn seg selv. Han soner ikke for noen eller noe. Han frigjør eller frelser ingen. Han straffer og bibringer ingen tilgivelse. Han er kun sitt eget referansepunkt. Han forsøker å gjøre seg til alle tings mål og middel. Han ser ikke at han er en timelig størrelse som vil gjøre seg til evig standard på egenhånd. Han tror han vil bli et mønster til etterfølgelse, men siden han referer kun til seg selv, vil ingen andre kunne følge ham. Han ser antakelig ikke at han er født med guds bilde og likhet i seg og han ser ikke at hans egen, individuelle frelse må komme utenfra ham selv. Han ser ikke sin fundamentale eller absolutte egenverdi, sett ut fra det kristne guds- og menneskesyn. Han dømmer med andre ord seg selv - ved sine u-gjerninger - til å finne frelsen, forløsningen og forsoningen innenfra, innelukket i seg selv, og derfor fra et sentrum som i kristendommen er fylt eller befengt med tomhet, intethet og fravær av personlig gudsrelasjon. I et slikt vakum er man i behov av idoler, illusjoner, som man ikke bare må strekke seg etter for å kunne etterligne fullt og helt, men som man av nødvendighet enten må overgå eller underlegge seg totalt.
Hadde "individet" hatt en dypere kristendomsforståelse, ville han ha erkjent at Kristus ikke er noe idol, og heller ikke noe ideal, men Gud kommet i kjød, som menneske og Gud, og helt uten synd, dvs uten mulighet for å imponere, manipulere eller overgå. Han ville ha oppleved et møte mellom personer - som venn - i ypperste forstand.
Han ville ha kunnet se på seg selv som et menneske med uendelig verdi i seg selv, elsket av sin Skaper, ikke på grunn av fortjenester, hans eget selvkonstruerte image, men fordi Guds kjærlighet kommer før og er av uendelig høyere verdi.
I stedet forsøkte "individet" å overgå både Judas og Kristus i storhet og betydning. I forholdet til "individet" er ingen større enn nettopp "individet". En Person for et slikt "individ" er en trussel nettopp fordi Personen kan elske, mens individet henviser seg selv til å elske seg selv til syvende og sist.
Det hjelper ham da lite at hans "dåd" utføres for å "frelse" andre, mennesker som dette idividet ikke trenger for andre formål enn for å kunne opprettholde seg selv - som et idol, eller forbilde.
Det dette "individet" imidlertid værer er, at det livnærer seg på å forherlige eller nyte ogspise av og på seg selv. Hvor langt skal prosessen gå, før det gjenstår intet?
Flukten fra angsten og intetheten må da kompenseres med en større dåd enn dette å spise seg selv (i den tro at man skaper seg selv).
Man begynner da å spise andre. Ved å tilintegjøre andre vil man da tragisk nok kunne fortsette prosessen med å spise seg selv, ironisk nok ved å ta livet av andre.
Den siste selvoppholdelsesgjerning for "individet" er å overgå seg selv ved en herosime som står i forhold til angsten for den egne intethet.
"Helten" i dette dramaet må gjøre seg større enn sin egen fundamentale ubetydelighet for å kunne bety noe, - for ham selv. Det absurde må transcenderes. Men hvordan gjøre dette uten å drepe det som - i personlig relasjon - har verdi, skjønnhet, kreativitet, godhet, fremtid, optimisme og mening?
Det kan virkelig synes som om det mangler noe vesentlig her: En midler som kan formidle en personlig relasjon som ikke lar seg
oppløse eller gå til grunne. Og som presenterer selve offeret en gang for alle og for evigheten.
Eller ville noe mindre kunne ha avhjulpet og forhindret det som skjedde?
”individet ABB” er også blitt (foreløpig) diagnostisert som
psykopat, et menneske med sammensatte personlighetsforstyrrelser, men de
færreste vil foreløpig se ham som klart psykotisk eller hallusinert i relasjon
til selve handlingsforløpet på stedet oghvor han konkret begikk udåden. Noen
kaller ham stormannsgal, en litt mer ensom ulv enn andre ensomme ulver flest.
Ondskap som betegnelse på ”individet ABB” er ikke blitt uvanlig, og da den
personifiserte ondskap. Han skal være forfengelig, innesluttet.
Hva med
scizoid? Denne diagnosen er meg bekjent ikke anvendt til nå. Den virker litt
for gammeldags, litt for mild, utydelig eller løs i kantene. ”Borderliner”
eller grenseboer benyttes heller ikke og antakelig av samme grunner som nettopp
nevnt. Det er dessuten for mange ”grenseboere” der ute som aldi ville ha funnet
på å iscenesette sitt innerste forsøk på å bringe indre orden ut av ytre kaos
på denne måten.
Er dette ”individet” autistisk? Altså uten forstand på det dramatiske?
Nei, men da heller hyper-dramatisk eller herostratisk-tragisk.
Hva med scizofren – en delt personlighet? Heller ikke denne
”vinkelen” er brukt og jeg spør meg hvorfor (det kan være mangel på info her
for mitt vedkommende, suppler meg hvis man føler for det). Jeg har tidligere
nevnt solipsisme ifbm ABB’s Manifest, jeg betegnet det som uttrykk for ”en
genuin psykiatrisk fobi”, hvilket jeg blir støttet på nå av en av de
debattdeltakende filosofer. Men jeg er ingen fagmann på området, ingen
spesialist, jeg er bare et menneske som forsøker med det ordforråd jeg har og
med den forstand jeg måtte ha som forsøker å spørre, om ikke for annet enn å finne
visse vinkler innover i problematikken og til mennesker som blir berørt.
Hvis ”individet ABB” er scizofren, kan ha da bli
strafferettslig ansvarlig? Kan han mao tilregnes forsett? Eller ”partielt
fortsett” nok til å kunne straffedømme ham? (Jeg går ut for at det finnes en
diagnose som kan fastlså at man kan være partielt tilregnelig – i hvert fall - selv
om eller på tross av at man får diagnosen scizofren, men denne tilnærmingen må
jeg i denne forbidelse la ligge inntil videre).
- Det er tydelig at gjerningsmannen ikke er strafferetslig tilregnelig og at han trenger langvarig psykitarisk behandling skriver Bendik Gjevjo i Morgenbladet. - I gjerningsmannen verden eksisterer ikke lenger noen form for realitetsprinsipp eller realitetsforpliktelse.
Hm.
Professor i utviklingspsykologi, Simon Baron-Cohen i samme avis: Nevrovitenskapen lærer oss at det finnes grader av empati og at et menneskes forråd av empati står i forhold til virksomheten i en egen krets i hjernen, empatikretsen. Hvis man la gjerningsmannen i en MRI-skanner, ville man se at empatikretsen hans fungerte på et lavere enn gjennomsnittlig nivå, underutviklet ... når alt kommer til alt, finnes det naturligvis en vitenskapelig forklaring på menneskers adferd ... et nevrologisk handicap.
Hm. "Hvis du vil ha noe gjort, så gjør det selv", skriver "individet ABB".
Den lange plaleggingsfasen er "bevis" i seg selv for at ABB er tilregnelig, mente psykiateren Randi Rosenquist på NRK.
Hm.
Er ikke ABB både lovgiver, rådgiver, dommer og bøddel i en og samme "velintegrerte" individ? (Jeg unnlater bevisst å bruke person om "individetABB").
" ... ondskap er ikke sykt. Og sykdom er ikke ondt. Mordere er enten tilregnelige eller ikke. Om vi prøver å gjøre ondskap til noe sykt, svekker vi kampen for det gode. Syke trenger støtte. Onde trenger å bli stilt til ansvar ... " skriver psykiater Anders Gåsland.
Hm. Er dette "god bibelsk psykiatri"?
Nå tilbake i historien et stykke:
Scizofreni assosieres ofte med tunge avdelinger på man
tidligere kalte asylene. Det dreide seg om mennesker som var mer eller mindre
dømt til å være innestengt bak asylets trygge vegger på ubestemt tid, i de
fleste tilfeller for all fremtid, vegger som skulle beskytte både den syke og
samfunnet.
De scizofrene ble regnet for ”helt håløse” og noen redning var ikke
i sikte før man - grovt sagt - etter
krigen fikk de nye medisinene, kjemiske botemidler som åpnet dørene for mange
som tidligere ikke kunne tilskrives noen utgang ut til normaliteten og de
normale, blant alle de som vandrer rundt uten diagnoser i tryggeste forvissning
om at de – nettopp – er normale, ja, og ofte til overmål normale, bortsett da
fra ”lette” narcissister som skyr alle former for normalitet, og som velger sin
speseielle væremåte som adskiller dem fra de andre normale.
Scizofreni kan minne om dualisme, dvs at man lever i en delt
verden, man relaterer seg til mennesker og realiteter på 2 plan, innenfra 2
dimensjoner som er tilstede samtidig, men likevel splittet på samme tid. På sett
og vis er det helt normalt å leve i en slik verden: Vi kjenner oss alle delte
til tider. Vi opplever at vi gjør ting vi ikke vil, tenker tanker som ikke
passer oss. Vi bærer mulighet for løgn i oss, vi er på en må utstyrt med ”en
reserve” som til og med tjener til å redde oss ut av livsfarlige situasjoner.
Det kan være snakk om gradsforskjeller. Ndg ”individet ABB”
må han ha hatt en slik fornemmelse om at han var avsondret fra oss andre. Men vi
var ikke verdt aktiv og åpen deltakelse i hans todelte (scioide) verden. Han
lot oss se en side av seg selv, en maske, men skjulte den andre. Den andre
siden (hvis ikke flere) gjemte han på, pleiet og vernet. Synergien lot ikke
vente på seg: I prossesen ”måtte han bare”
vokse og bli større og større, og det er
nesten nærliggende å ane en tilnærmet mekanisk forståelse av dette fra hans
side, om enn kanskje ikke helt bevisst: Tok han først det første steget inn i
denne sin grandiose verden – som også kan kalles en myteskapende verden – måtte
de neste skritt nærmest følge mekanisk eller automatisk på det første.
Fortellingen eller myten måtte ha en
begynnelse, et mellomspill og en avslutning, med et ”sikkert” påfølgende
dacapo. ABB’s prosjekt var å realisere sin egen myte med midler fra
virkelighetens verden, den verden som benytter seg av verktøy, av marionetter –
ikke inderlig personlig opplevde relasjoner. ”individet ABBs” individ-archetypiske behov kan kanskje sies å
ville være og å bli en levende myte, for myten er ”larger than life” – det er
det han ønsker – og han kan da som inkarnert myte ikke dø i vanlig forstand. Den
har evighetpotensiale i seg og det er dette ”individet ABB” vet eller regner
med. Hans drøm er å bli den ene (blant likemenn) mystiske og nærmest
uimotståelig lokkende, eller attraktive, samtidig som han vil være den ene
rasjonelt oppklarende i og ut fra seg selv.
Kall det gjerne et forsøk på et ekstremt
dobbeltsporet narcissistisk pedagogisk prosjekt. Hans budskap er: at publikum skal se ham og
følge ham. Det ”rare” er at han egentlig ikke står på en scene. Han står med
begge beina plantet i virkeligheten, her på jorda. Men samtidig: Han ene og alene er en inkarnasjon av
det dramatiske her, av selve tragedien. Selvbestaltet. At han er uhyggelig selvopptatt og forfengelig er
en ting, en annen ting er at han nyter tanken på at han nettopp vil bli
kristisert for å være overforfengelig.
Han skriver om sin favorittparfyme,
favorittvin og lignende like før han
skal ”i ilden”. Men hvorfor gjør han dette? Er ikke dette en detalj man bør
overse eller bare le av? Nei, jeg tror ikke det. ”individet ABB” vet at han vil
bli foraktet for sin forfengelighet. Men så er forfengeligheten for ABB bare
ett element blant flere i den totale markedsføringsprosess. Å få frem sin
narcissisme så tydelig som mulig er ikke bare viktig for ABB, dette trekket er ”livsviktig”
for ham.
Ved å få andre til å fokusere på forfengeligheten, ønsker han å vise at
forfengelighet i seg selv ikke er det viktigste i denne strategien, den er høyst sekundær, og hvorfor? Det er
handlingen og de enormt betydningsfulle konsekvensene som er det viktigste og
som bærer den ultimate verdi for ABB: Et nytt Europa, bygget på det gamle, på autentiske tradisjoner. Det nye Europa skal
være hans verk. I dette perspektiv betyr det lite eller ingenting om han kan
sies å være narcissist eller ekstremt forfengelig.
Han har derfor lov å være
forfengelig osv. En så stor og viktig person som han selv må sees i det store
perspektivet, ikke i det lille. Også her setter ”individ ABB” seg over normen.
Hovmodet trumfer all ydmykhet. Store hærførere har også vært forfengelige
skapninger. Noen av dem vil ingen huske. Noen er gått inn i historien som store
kyniske, hensynsløse tåper som ofret andres liv nettopp for å kunne fremheve
seg selv som spesielle, med særegne vaner og idiosynkrasier.
Det var ikke nok for ABB å
skrive verdens beste bok; det eneste som virkelig kunne tilfredsstille ham
var å gjøre og bli selve boken,
fortellingen, dramaet, myten. Derfor måtte han kjødeliggjøre sin egen myte, det
totale kunstverket, det som både er skapt eller unnfanget av ham selv, og ut
fra en grunntanke eller forestilling om selv å være eller omfatte det hele, Alfa
og Omega.
Alt dette, hele stykket, kunne skapes bare gjennom ham selv. Gjennomføringen
eller selve oppvisningen var det ingen andre enn han selv som kunne levere. De
var ingen andre der som kunne nå opp. Men for å bli stor, trenger man offre. Ingen
medhjelpere. Han brukte pennen og sitt intellekt, javisst, herunder også sine
”kunstneriske” evner, men for en myteskaper av hans ”kaliber” og ”størrelse”
var det derimot intet krav til intellektuell briljans som kunne motivere ham. Han
trengte ingen eksamen, ingen høythengende akademisk tittel. Det var selve
håndverket som skulle skaffe ham glansen og fortjenesten. Det er praksis som
teller. Han trengte ikke noen embetseksamen for å bli seg selv og for å kunne
nyte og benytte seg av den beundring og den autoritet som ofte følger med den intellektuelle briljans. For ”individet ABB”
betød ikke dette noe.
”Eliten” er per definisjon i hans hode ubrukelig,
villedet og selvbestaltet. Det er noe ynkelig med dagens elite, de trenger en
oppstrammer, en -slik som hans elv - som virkelig ser grunndramet, poengene og virkeligheten. Eliten
er feig og trekker seg unna realitetene, den er konfliktsky og
overoptimisktisk, ja, naiv. De akademisk elitistiske har lukket øynnene og tør
ikke å konfrontere de dypere eksistensielle spørsmål. De er flokkdyr. Eliten
vokser opp, blir beundret en stund og så dør de, ganske enkelt. Det står ikke
bautaer igjen etter dem. Bare svært få av eliten vil bli omtalt i historiebøker
om 100 år. Nei, hvis man da selv betrakter seg som en over-elite, så må det en
helt annen lut til for å bli beundret, og da på alvor: Ved først å bli virkelig
hatet i timeligheten for så å bli elsket og beundret i ”evigheten”. Først om
hundre år vil bautaene bli reist. Hvor mange kunstnere har ikke nettopp få
oppleve dette porst-mortem?
Hvilke mekanistisk basert forestilling er vel ikke
dette? Den er fri for persontenkning og den erkjennelse at verden og menneskene
er omskiftelige. At mennesker kan forandre seg. At det fins tilgivelse for
unnlatelser eller manglende fleksibilitet og forandringvilje. Den er radikalt sett en tankegang som forutsetter fravær av Gud,
og da spesielt en gud som er en personlig person og engasjert, og som dessuten
i og av seg selv er Kjærlighet. I ”individet ABB”s verden er pardoksalt og
makabert nok ABB selv ”kjærligheten”. Han er skaperen av det ultimate kunstverk
selv, selve nådemidlet, et verk som forløser frelsen. Men det han umulig kan ha sett og gitt
hjerterom for er at en Skaper er noe helt annet – for ikke å si noe helt
personlig og kvalitativt annerledes – enn en kunstner som ”skaper”.
ABB ser
ikke sin egen kontingens, den erkjennelse som vet at den er skapt og helt
avhengig av den større skapelsen bare Skaperen – unntatt seg selv - av alt kan være
og besitte. Når vi attribuerer skaperevne til mennesket, må vi ikke glemme å
tilregne via eminencia: Det vil lette
den byrden det er å gjøre seg selv til skaper, det kan hindre hovmodets mørke å
få dominans over oss og det vil belyse en åpen, sunn og trygg vei til Gud og
til sann erkjennelse, ved siden av eller i tillegg til Guds historie, Bibelen
selv.
Trodde ABB på den kristne Gud? Hvilket gudsbilde hadde han?
dr. Michal Rachel Suissa. skriver:
Spørsmål: Må du tro på Gud eller Jesus for å bli en tempelridder?
- nei, du trenger ikke ha et personlig forhold til Gud eller Jesus for å
kjempe for vår kristne kulturarv. Det er tilstrekkelig at du er en
kristen-agnostiker eller en kristen-ateist (en ateist som ønsker å bevare i det
minste grunnlaget for den europeiske kristne kulturarv).
Ut fra dette avgjør så en falang av leninister og politiske redaktører at
tiden er kommet for å ta et oppgjør med høyresida, Fremskrittspartiet og de
kristne.
Det vil etter min mening fremgå fra ovenstående at ABB neppe
kan ha hatt den kristne Gud i tankene da han skreve det hag gjorde i
Manifestet. Den Gud synes å ha bakerst i bevisstheten ligner mer på muslimenes
Gud enn på den kristne Gud. Vi vil her referere til en skjematisk oversikt vi
har satt opp hvor forkjellene kommer tydelig fram og som viser at det er en
evig forkskjell her mellom de to gudene
”Du trenger ikke å ha et personlig forhold til Gud”, skriver
Breivik.
Vi observerer: Det er nettopp dette som også er umulig for en muslim å ha til sin
gud, Allah, som er selve archetypen på den upersonlige og fjerne ”gud”.
Det er som om Breivk her snakker om seg selv og sitt eget ufullstendige
eller manglende gudsforhold, sin fraværsrelasjon med en personlig Gud, dvs. den
kristne Gud. Men et gudsbilde skinner likevel gjennom: Det er bildet av ham
selv, et selv som er den som ”egentlig” trekker i trådene. Han er ute etter
marionetter som han kan forakte og kontrollere, ”objekter” han kan manipulere,
mennesker med et svakere gudsbilde enn det han selv har, for det er jo han som
i dette indre univers er herre og mester, han som skaper og kontrollerer alt.
ABB tror han er altseende og allestedsnærværende; kanskje ikke i konkret
forstand, men desto mer i ”metafysisk” forstand. Det er han og bare han som
skal ha ”æren”, gudsbeskuelse er det bare han som ”fortjener”. Bare Han vil
evne å beskue seg selv som Gud. Han ser tydelig på seg selv både som dramaturg,
koreograf, tilskuer og deltaker på en og samme gang i sitt store drama, det
egentlige og eneste drama som er verdt tilhold i og verdt å ha og herske i. Han
ønsker agnostiske kristne og kristne ateister blant sine disipler, disipler som
skal brukes som soldater for hans egen sak.
Det er en mekanistisk dualisme i
ABBS psyke som skiller mellom Ham, hans fiender og alle de andre som egentlig
ikke er verdt ”oppmerksomheten”. Disse er bare statister alle sammen,
ubetydelige, blodfattige tjenere, ikke egentlige deltakere, ingen originale "skapere",
ingen regisører, ingen mytefortellere eller mytedannere. De mangler simpelt hen
grandiositet, kreativitet, mot og visjoner, i forhold til ham selv, mens det egentlig
bare er ABB som er Gud og bare Gud som er ABB.
Det som ABB kanskje ikke innser er
at Gud ikke skaper seg selv, slik ”individet ABB” nå forsøker å gjøre, at Gud
er uskapt. ABB derimot er skapt, men dette faktum er blitt en blindvinkel for
ham, et perspektiv han ikke ser og som han er blitt blind for eller har gjort
seg blind for. ABB går ut fra at han kan skape seg selv til å bli og være Gud, eller
som ”Gud” lik, og det ikke bare i myten, men også i det praktiske eller konkrete
livet. Og det er vel da her det virkelig skjærer seg: Han har ikke erkjent hvem
den kristne Gud er, og skjønner følgelig ikke seg selv, sett i kristent
perspektiv. Og her ligger det radikale
selvsvik. Han har sluppet inn et falsk eller ufullstendig gudsbilde og ødelagt
det gudsbilde han er skapt med som en gudeskapt skapning med guds bilde og
likhet i seg. Det guddommelige lyset i ham er på ett eller annet tidspunkt
blåst ut, slukket, eller maltraktert til det uigjennkjennelige. Det oppstår i
en slik prosess en strategi for å overliste ikke bare seg selv, men også alle
andre. Men hvem skal avgjøre om og når fienden er overlistet?
For å bli sikker
i sin sak, tar planen lang tid å sette ut i livet. Alt må detaljstyres, ned i
minste krinkel og krok og jo tydeligere for ham selv behovet for denne
”grunnsikkerhet” er i utgangspunktet, jo
større og mer påtrengende blir det å utvikle seg mer og mer kontroll under
prosessen. Skal ”ettermælet” - det
”evige” livet – sikres, må ingenting få komme i veien og ødelegge underveis.
Helten må for å bli sikker på å lykkes leve ”under cover”, som en hemmelig
agent, det minste tegn på at han har røpet seg blir et sikkert tegn på at han
har mislykkes. Slik sett er strategien en vei bort fra autentisk tro i kristen
forstand, den blir i stedet en vei som søker bort fra den kristne tro, inn i en
”tro” som søker metermålets og mekanikkens sikkerhet, ikke troen og håpets visshet.
"Individet" var ute etter garanti og kunne derfor ikke nøye seg med visshet. Det minner om muslimske martyrer som "vet" at de har en garanti i Allah og profetens ord om at de skal til det muslismke paradis. Det må være selve hovmodets topppunkt. Troens og håpets motsetning.
I et slikt sinns univers er det bare en selv som kan tilgi en. Dette er avgudsdyrkelse i knupp, eller kanskje "et lik (eller flere) i knupp", som Ibsen kanskje ville ha sagt det. Dette krever i
tillegg til en overlistelsestaktikk en renselsesprosess, gjerne hånd i hånd mot
fysisk selvavstraffelse, og man må for all del heve seg over alle de andre, også
ved å bli mindre følsom og spontan, og man føler at man må betale for seg, for betaling
er nemlig et bevis på at motytelsen (suksessen i form av innflytesle og av
beundring i form av makt) vil komme, garantert.
Det krever med andre ord
gjerninger, noe man kan vise til, en konkret magisk kraft som vil sikre frelsen
(suksessen), et offer, ja, det høyeste offer om så det var – men hvem kan man legge frem dette offeret
for for å kreve sin lønn når man ikke tror på en skapergud, en gud som ikke på
noen måte er underlagt mennesket og som ikke KAN identifiseres med mennesket?
Jo, man må sette seg selv i denne guds sted og overta hans posisjon fullt og
helt. Ellers nytter det jo ikke. En slik mekanistisk tro forstår ikke at frelsen
(suksessen) må komme utenfra, at all radikal tilgivelse verken kan komme
innenfra en seg selv er fra mennesker som omgir en. Den forstår ikke at
ALLE mennesker har syndet og derfor avskåret fra Den hellige og at det bare er
denne hellige og rene Gud som kan tilgi synder.
Men hva var det ABB burde søke tilgivelse for i en kilde
utenfor ham selv, den eneste mulig kilden som kunne gi ham radikal tilgivelse?
Jeg tror den synd ABB tok inn over og på seg selv var
at han følte seg liten og avmektig i selve utgangspunktet, dette ledsaget av et
behov og en drøm om å overgå alle andre, om virkelig å bli tatt på alvor, med
den makt og beundring dette medfører. Det var en drøm som ikke inkluderte
andres fulle realitet i sitt regnstykke, en drøm hvor andre mennesker kun ble
tilregnet sneverhet og feighet, ingen storhet og romslighet. Men under dette
igjen en manglende forståelse for de andres plassering i den menneskelige
historie, og i kosmos, så å si. ABB så ikke de andres synd, selve arvesynden,
den synd alle mennesker bærer på overfor den ene hellige Gud, den Gud som ikke
tåler synd. Derfor kunne ha heller ikke oppdage sine egne småsynder, de syndene
hvor man bommer på målet og idealet om å bli et menneske rett og slett, et
menneske som ikke trenger å være perfekt, men som kommer med alt det har, mao
et fullkomment menneske, (men dog "inntakt" med den original grunnsynd,
avskåret i sin totalitet fra Gud, men like fullt i relasjon til Ham).
Hva er så et gudsbilde? Jo, det kan være en anelse, enslags
visjon eller en følelse av ”noe” eller noen
som er større enn en selv og som forklarer de store ”tingene” og som
besvarer de dype og de spørsmål som så ofte dukker opp i våre hjerter og sinn
og som vil ha svar på hvem vi er, hvor vi kommer fra og hvor vi skal til, kort
sagt svar på de egentlig radikale spørsmål, de spørsmål ingen kan besvare med
sikkerhet, men som alle må finne et for dem tilfredsstillende svar på og som de
deretter kan forholde seg til på en eller annen måte, helst en rasjonell og
sunn måte.
Noen vil at ateister ikke har noe gudsbilde fordi de ikke
har det fordi de ikke tror. Men dette er svært villedende: Ateister har er
forhold til fraværet av Gud, men for å ha et slikt frævær, må ateisten enten
ane eller føle noe om hvem det er de ikke tror på eller som de nesten på død og
(sterkt energikrevende) liv vil leve ”i fravær av”.
At noen tror at Gud ikke eksiterer, betyr ikke
at Gud ikke eksisterer, det betyr at man ikke vet om Gud eksisterer, men det
man ikke vet noe om, det har man allerede gjort seg fantasier eller
forestillinger om. Men så vil man altså undertrykke disse fantasiene eller
forestillingene. Det betyr ikke annet enn et kreativitesdrap på seg selv. Det
er ikke å unngå. Man blir ”en uten”, dvs uten ”spirit”. Ikke rart at de fleste
forestrekker ”the real thing” – Kristus om vin og brød - og her blir jo loff og lettøl
er bare for pyser.
Men man beviser ikke at Gud ikke eksisterer ved å fornekte
eller fortrenge Gud. Man snarere bekrefter at Gud eksisterer ved å fornekte
eller forkaste Ham, eller fordømme Ham, eller rettere: Det man gjør er å fornekte
eller forkaste nettopp ett av mange mulige gudsbilder, i dette tilfelle den kristne
Gud. Det er den egenproduserte forestilling om hvem Gud er som forkastes eller
fortrenges, men det trenger selvsagt på ingen måte dreier som om Gud - og da den
hellige Gud selv - som er den Gud som ER, og som sier Han ER og den som altså virkelig eksisterer virkelig. Ateister forkaster forkjærte gudsbilder, dvs
avgudsbilder, ikke noe mer. Ateisme er unnasluntring, fordreining og feiloppfatning
av hele komplekset. Ateister klarer ikke å gi innhold til begreper som f eks
allmektig, god, allestedsværende, altseende, himmelens og jordens skaper,
fredsfyrste, tilgivende, forsonende, forløsende Forløser. Ved å frata seg selv
disse begrepene fratar de seg enhver helhetlig eksitensforklaring, enhver
meningsfylt totaloppfattelse og ethvert ”saftig” verdensbilde. De nøyer seg med
lite og sitter igjen med ingenting og INTET. De unner ikke andre mennesker å
tro og tenke stort og i evighetsperspektiv. De kaller ”gud” for massmorder og
skjønner ikke at Gud er hellig, ukrenkelig, at Han ikke skylder oss noe.
Ateismen har ingen visjoner. Den ser bare tomhet og gjør
midlertidighet om til evighetserstatning. Det kan ikke ende med noe annet
narcissime, selvbeskuelse i stedet for gudsbeskuelse som summum bonum. Verken
ateisten eller narcissisten klarer ”å fylle opp” sitt indre metafysiske rom med reel meningsfylde. De
nekter seg evighetslengsel og forøker å frata troende det samme. De forsøker å
fylle med tomhet, fordi de nettopp er fylt av tomhet, dvs mangel på
eksistensiell forklaring og livsmot. De forstår kanskje
teaterforestillingen på et visst plan – som tendiøs i en viss retning, som en
programerklæring, som en sammenfatning av visse virkelighetsdimensjoner og ler
kanskje på de riktige stedene under fremføringen av en komedie, men de får
neppe med seg fylden, totaliteten, ( så langt det lar seg gjøre for en stakkars
profesjonell anmelder).
Jeg ser for meg ”individ ABB” som en King Lear som egentlig ser
virkeligheten slik:
life’s but a walking shadow,
a poor player that struts and frets
upon the stage,
and then is heard no more;
it’s a tale told by an idiot,
full og sound and fury,
signifying nothing